С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 7 авг 2015, 12:39, 10321 прочитания

С бензин в кръвта

Група студенти от Техническия университет се подготвят за участие в най-голямото състезание за инженери в света Formula Student

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Повече от 450 отбора на университети от целия свят. Самостоятелно конструирани състезателни коли. Жури от бизнеса, автомобилната индустрия и Формула 1. 22-километрова писта. Тест за бързина и издръжливост. Това е Formula Student - най-голямото състезание за инженери в света, част от серията Formula, в която влиза и популярната Formula 1. В него се състезават студенти, които сами са проектирали, разработили и построили болидите си, а участието им дава достъп до практиката и им създава контакти с бизнеса. Най-добрите намират стажове и работа в компании от автомобилната индустрия, дори в отборите от Формула 1.

От миналата година България също има свой състезателен екип, който се подготвя за изданието на Formula Student през лятото на 2016 г. Това са група студенти от Техническия университет (ТУ) - София, обединени от каузата да създадат собствен продукт и да запалят интереса към инженерните специалности. С работата си по проекта те показват и друго - че образованието и бизнесът могат да си бъдат взаимно полезни и е крайно време връзката между двете да заработи и в България.


Една истинска студентска компания

"Това е най-ниският клас от серията Formula, но като работа и проектиране не отстъпва и конкуренцията е огромна", разказва Бончо Върхошков, лидер на отбора и част от екип "Окачване". Той се включва във Formula Student, защото винаги е бил запален по моторните спортове и Формула 1, а участието в такъв формат още на студентско ниво му се е сторило "страхотна възможност да се докосне до състезателната тръпка". А за нея си заслужават безсънните нощи, които понякога Бончо прекарва в спешни задачи по проекта.

Студентите трябва да построят истинска състезателна кола тип формула, придружена от строг бизнес и времеви план. Техническите изисквания са високи, а ограничение има единствено в двигателя. Колите трябва да са пригодени да се състезават на писти от Формула 1 като "Силвърстоун", "Хокенхайм" и "Барселона". Оценяват се развойната дейност на отбора, финансовото планиране, презентацията пред потенциални инвеститори, конструкцията на колата, както и нейното представяне. Всеки от около трийсетината души в българския отбор има конкретни задачи, за които често се налага да отделя почти цялото си свободно време. Общите срещи се случват в неугледно, но ключово като място помещение на Транспортния факултет на ТУ - София, на което университетското ръководство е обещало да направи ремонт. В момента отборът е в много напреднал стадий на проектиране и вече е готова основната част на модела на колата.



Всичко започва през януари 2014 г., когато няколко вече завършили Техническия университет младежи правят презентацията пред колегите си за това какво е Formula Student. С интервюта отсяват най-мотивираните и предприемчиви желаещи и ги включват в отбора. А общото между тях е, че "всеки има малко бензин в кръвта си", както казва Мариян Стойчев от екипа "Двигател и трансмисия". Освен от "бензиновата болест", от която казва, че е заразен, Мариян е привлечен към проекта и заради желанието си да участва в създаването и укрепването на отбора.

Студентите започват с детайлно проучване на чуждестранна литература, дисертации и опита на най-добрите в състезанието досега. Това им дава възможност и да допълнят обучението си в университета както с практически опит, така и с материали, от които учат колегите им в чужбина. Бонус е развитието на качества като екипна работа, лидерство и мениджмънт умения, без които и най-добрите инженери трудно могат да покажат потенциала си.

"Знаем къде можем да бъдем силни", убедени са студентите и казват, че ще заложат на издръжливостта на колата. За този критерий се дават най-много точки, а успехът зависи не толкова от бюджета, който за екипа е "най-слабата им страна", колкото от упоритата работа. Отборът е започнал отрано да проектира болида и преди да се стигне до сглобяването му, моделът трябва да е точен "до всеки болт". В началото на учебната година ще тръгне и събирането на екипа за състезанието през 2017 г., за да има приемственост и да не се започва от нулата. Студентите гледат още по-напред - Мариян например си представя как след няколко години няколко български университета се конкурират в балканско издание на Formula Student например. А Стефан Енев от екип "Шаси" вижда бъдещето на Formula Student като добре функциониращ клуб с независим бюджет и управление, който с тесните си връзки с бизнеса успява да съществува самостоятелно и запълва необходимите места от добри инженери.

"Ясно ни е, че първите 5-6 места са заети", реалист е Стефан, който се включва в екипа заради "мащабността на събитието" и възможността да създаде нещо реално. И допълва, че целта им е да издържат теста за издръжливост, на който се провалят около 60-70% от отборите, и да заемат "прилично място". А колко се старае конкуренцията проличава от факта, че рекордът за най-бърза електрическа кола се държи от един от университетските отбори, участвали на Formula Student.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 8286 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2660 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Тъмен регистър

Със спорни мотиви Комисията за защита на личните данни блокира възможността гражданите да придобият цялата база данни на Търговския регистър

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10