С бензин в кръвта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С бензин в кръвта

С проекта си Стефан, Бончо, Мариян, Васил и Елмаз (отляво надясно) искат да запалят интереса към инженерните специалности.

С бензин в кръвта

Група студенти от Техническия университет се подготвят за участие в най-голямото състезание за инженери в света Formula Student

Люба Йорданова
10610 прочитания

С проекта си Стефан, Бончо, Мариян, Васил и Елмаз (отляво надясно) искат да запалят интереса към инженерните специалности.

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Повече от 450 отбора на университети от целия свят. Самостоятелно конструирани състезателни коли. Жури от бизнеса, автомобилната индустрия и Формула 1. 22-километрова писта. Тест за бързина и издръжливост. Това е Formula Student - най-голямото състезание за инженери в света, част от серията Formula, в която влиза и популярната Formula 1. В него се състезават студенти, които сами са проектирали, разработили и построили болидите си, а участието им дава достъп до практиката и им създава контакти с бизнеса. Най-добрите намират стажове и работа в компании от автомобилната индустрия, дори в отборите от Формула 1.

От миналата година България също има свой състезателен екип, който се подготвя за изданието на Formula Student през лятото на 2016 г. Това са група студенти от Техническия университет (ТУ) - София, обединени от каузата да създадат собствен продукт и да запалят интереса към инженерните специалности. С работата си по проекта те показват и друго - че образованието и бизнесът могат да си бъдат взаимно полезни и е крайно време връзката между двете да заработи и в България.

Една истинска студентска компания

"Това е най-ниският клас от серията Formula, но като работа и проектиране не отстъпва и конкуренцията е огромна", разказва Бончо Върхошков, лидер на отбора и част от екип "Окачване". Той се включва във Formula Student, защото винаги е бил запален по моторните спортове и Формула 1, а участието в такъв формат още на студентско ниво му се е сторило "страхотна възможност да се докосне до състезателната тръпка". А за нея си заслужават безсънните нощи, които понякога Бончо прекарва в спешни задачи по проекта.

Студентите трябва да построят истинска състезателна кола тип формула, придружена от строг бизнес и времеви план. Техническите изисквания са високи, а ограничение има единствено в двигателя. Колите трябва да са пригодени да се състезават на писти от Формула 1 като "Силвърстоун", "Хокенхайм" и "Барселона". Оценяват се развойната дейност на отбора, финансовото планиране, презентацията пред потенциални инвеститори, конструкцията на колата, както и нейното представяне. Всеки от около трийсетината души в българския отбор има конкретни задачи, за които често се налага да отделя почти цялото си свободно време. Общите срещи се случват в неугледно, но ключово като място помещение на Транспортния факултет на ТУ - София, на което университетското ръководство е обещало да направи ремонт. В момента отборът е в много напреднал стадий на проектиране и вече е готова основната част на модела на колата.

Всичко започва през януари 2014 г., когато няколко вече завършили Техническия университет младежи правят презентацията пред колегите си за това какво е Formula Student. С интервюта отсяват най-мотивираните и предприемчиви желаещи и ги включват в отбора. А общото между тях е, че "всеки има малко бензин в кръвта си", както казва Мариян Стойчев от екипа "Двигател и трансмисия". Освен от "бензиновата болест", от която казва, че е заразен, Мариян е привлечен към проекта и заради желанието си да участва в създаването и укрепването на отбора.

Студентите започват с детайлно проучване на чуждестранна литература, дисертации и опита на най-добрите в състезанието досега. Това им дава възможност и да допълнят обучението си в университета както с практически опит, така и с материали, от които учат колегите им в чужбина. Бонус е развитието на качества като екипна работа, лидерство и мениджмънт умения, без които и най-добрите инженери трудно могат да покажат потенциала си.

"Знаем къде можем да бъдем силни", убедени са студентите и казват, че ще заложат на издръжливостта на колата. За този критерий се дават най-много точки, а успехът зависи не толкова от бюджета, който за екипа е "най-слабата им страна", колкото от упоритата работа. Отборът е започнал отрано да проектира болида и преди да се стигне до сглобяването му, моделът трябва да е точен "до всеки болт". В началото на учебната година ще тръгне и събирането на екипа за състезанието през 2017 г., за да има приемственост и да не се започва от нулата. Студентите гледат още по-напред - Мариян например си представя как след няколко години няколко български университета се конкурират в балканско издание на Formula Student например. А Стефан Енев от екип "Шаси" вижда бъдещето на Formula Student като добре функциониращ клуб с независим бюджет и управление, който с тесните си връзки с бизнеса успява да съществува самостоятелно и запълва необходимите места от добри инженери.

"Ясно ни е, че първите 5-6 места са заети", реалист е Стефан, който се включва в екипа заради "мащабността на събитието" и възможността да създаде нещо реално. И допълва, че целта им е да издържат теста за издръжливост, на който се провалят около 60-70% от отборите, и да заемат "прилично място". А колко се старае конкуренцията проличава от факта, че рекордът за най-бърза електрическа кола се държи от един от университетските отбори, участвали на Formula Student.

В търсене на бизнеса

"Преди да започнем този проект, изобщо не си давахме сметка колко откъсната е индустрията от образованието", споделя Бончо Върхошков. Според него тази скъсана връзка не се осъзнава изобщо и затова една от големите цели на отбора е да й помогнат да се случи. "Повечето български предприятия не се рекламират пред студентите и не осъзнават, че трябва да помагат на образованието именно чрез такива проекти, за да се вдигне нивото на инженерните кадри", смята лидерът на отбора. Ползите за компаниите от проекти като Formula Student биха били възможността за реклама, както и за намиране на качествени млади професионалисти. А за студентите и преподавателите - допълнителен източник на финансиране и досег с практиката.

Студентите са сметнали, че участието на състезанието ще им струва около 30 хил. евро. Към потенциалните спонсори подхождат като към бизнес партньори - търсят контакти, презентират себе си, проекта и целите му и предлагат различни възможности на компаниите. Досега са спечелили подкрепата на производителя на автомобилни сензори Sensata и фирмата за инсталации за йонно азотиране "Йонитех", а веригата Mr.Bricolage им е доставила инструменти за работа. С първите средства студентите са успели да купят части втора употреба от един от германските отбори, които участват на Formula Student. Впечатлението им е, че тези фирми, които са запознати със състезанието, откликват на молбата за подкрепа. От Техническия университет пък отборът получава материална база и помещение за работа, както и консултация от преподаватели.

Втори час: Formula Student

Конструирането на болид за истинско състезание по време на следването за много студенти и преподаватели може би звучи като научна фантастика. В добрите чуждестранни университети обаче подобни проекти са дори заложени в учебната програма. По Formula Student например се пишат дисертации, дипломни работи, научни статии и проекти, казва Бончо, а индустрията влага много средства и тества новите си технологии чрез отборите. "Ползите са огромни, защото студентите имат възможност да се сблъскат с реален мащабен проект по време на своето обучение, сами да правят проучване, да взимат решения, да се организират, гонят срокове и изпълняват задачи, които са на много високо ниво и изискват сериозни инженерни познания", изрежда лидерът на българския отбор.

"Задължителната университетска практика от две седмици е крайно недостатъчна за усвояване на какъвто и да било опит и знания", смята и Елмаз Чикуртев от екип "Дизайн и аеродинамика" и допълва, че проекти като Formula Student дават възможност на студентите да създадат контакти с едни от най-големите компании в България и света. Самият Елмаз решава да продължи образованието си в тази техническа насока заради страстта си към автомобилизма и желанието някой ден да проектира автомобил. Днес Formula Student е темата и на дипломната му работа.

Работата по проекта е научила Мариян Стойчев пък да планира и организира времето си ефективно. Васил Узунов от екип "Аеродинамика" намира още плюсове от работата по практически задачи - увеличават ентусиазма и желанието на студентите и намаляват ножицата между очакванията на индустрията и подготовката на новите кадри. Васил също се интересува активно от автомобилните спортове, състезавал се е в републиканския шампионат по картинг, а през 2010 г. става вицешампион в клас Формула А и шампион над 16 години в същия клас.

За да може подобни проекти да бъдат внедрени в програмата, цялата система трябва да се промени, категоричен е Стефан Енев. Според него преподавателите трябва да са "изключително надъхани", да влагат огромно количество енергия в проекта, да им се чете странична литература - нещо, с което според него повечето от сегашните преподаватели не биха се справили. "Ако успеем да съберем малък екип от такива хора, ние бихме могли да направим чудеса и с изключително малко средства", допълва студентът и е оптимист, че след участието на отбора в състезанието догодина ще успеят да осъществят тази цел.

Практическите задачи в крайна сметка могат да привлекат повече млади хора към инженерната професия и така да  увеличат престижа й. "Искаме да създадем възможност българските студенти да могат да усетят тръпката да проектират и да се състезават за България", казва Бончо Върхошков и допълва, че за него Formula Student е "принос за образованието".

Според Бончо и съмишлениците му от отбора представата за студентите на Техническия университет е негативна, "но повечето си я заслужават". В много от колегите си те виждат липса на амбиция и желание за развитие, а това вероятно е и причината допреди година никой да не е поемал инициативата за участие в инженерното състезание. За екипа на Formula Student обаче това може да се промени и всички те виждат перспектива, включително и в България. Тук в момента има растеж и си заслужава да се пробваш, категоричен е Мариян Стойчев. А Бончо добавя: "Пред най-добрите няма никакви бариери и Formula Student е билетът им за Формула 1, стига това да искат."

Моделът на колата, с която българският отбор ще се състезава на Formula Student през лятото на 2016 г.
Фотограф: Капитал

Повече от 450 отбора на университети от целия свят. Самостоятелно конструирани състезателни коли. Жури от бизнеса, автомобилната индустрия и Формула 1. 22-километрова писта. Тест за бързина и издръжливост. Това е Formula Student - най-голямото състезание за инженери в света, част от серията Formula, в която влиза и популярната Formula 1. В него се състезават студенти, които сами са проектирали, разработили и построили болидите си, а участието им дава достъп до практиката и им създава контакти с бизнеса. Най-добрите намират стажове и работа в компании от автомобилната индустрия, дори в отборите от Формула 1.

От миналата година България също има свой състезателен екип, който се подготвя за изданието на Formula Student през лятото на 2016 г. Това са група студенти от Техническия университет (ТУ) - София, обединени от каузата да създадат собствен продукт и да запалят интереса към инженерните специалности. С работата си по проекта те показват и друго - че образованието и бизнесът могат да си бъдат взаимно полезни и е крайно време връзката между двете да заработи и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    nemisemisli avatar :-|
    nemisemisli

    Браво на младежите!
    Дано все повече студенти ходят на такива състезания, трупат опит, променят имиджа на България и успяват да се реализират в големи компании.
    УСПЕХ!

  • 2
    ivanov76 avatar :-|
    К. И.

    Евала, момчета!!
    Младите имат нужда от вдъхновение! Вие доказвате, че с желание всичко се постига!

  • 3
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    Българското висше образование "произвежда" 4 пъти повече икономисти и юристи и 3 пъти по-малко инженери от необходимото за стопанството ни.

    /Може би затова имаме и икономика и съдебна система/

    Момчета , стискам Ви палци, жалко че не съм по състоятелен , да ви помогна и с пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK