С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 16 авг 2015, 8:25, 14499 прочитания

Във виртуалния свят на математиката

БАН пуска нов безплатен инструмент за онлайн решаване на задачи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ротация, централна симетрия, паркетиране... само от прочитането на тези математически понятия тези, които не са "изяли" поне няколко сборника със задачи в гимназията, ги побиват тръпки. "На моята леля само това единствено математическо понятие приличаше на стонога, а представете си как би й изглеждала цялата математика", ако цитираме Бранислав Нушич.

Вероятно така се чувстват и повечето ученици - резултатите от изпитите по математика след седми клас тази година показват, че средното ниво на българските ученици пада - 27.5% от явилите се са получили слаба оценка. От друга страна пък, успехите на състезатели от България на международно ниво продължават. Всичко това се случва в момент, в който познанията и разбирането на математика и природни науки стават все по-ценен ресурс за поколението, което утре ще стане част от "икономиката на знанието".


Където има проблеми, се намират и хора, готови да търсят неконвенционални решения. Един от тях е Тони Чехларова от Института по математика и информатика към БАН (ИМЕ-БАН), която заедно със няколко свои колеги от академията и от Съюза на математиците в България (СМБ) се е заела с нелеката задача да създаде виртуално пространство за обучение по математика. Виртуалният училищен кабинет е проект, които дава възможност на учениците да визуализират сложни математически концепции чрез достъпен и удобен софтуер, а на учителите - да създават разнообразни и интерактивни задачи, които да не омръзват лесно и да ангажират вниманието на децата. Пример за подобна задача идва от приложението за намиране на обиколка на правоъгълник. Чрез два плъзгача потребителят може да избере дължината на страните на правоъгълника - веднъж той може да е 4х5 см, а друг път - 12х8 см. По този начин условието на задачата може да се променя бързо и да става по-просто или по-сложно според ситуацията. А това е само една от 914-те типове задачи за ученици на всички възрасти - от лице на трапец, през развивка на обемни тела до функции.

Но за да разберем защо новият портал на БАН е толкова ценен, трябва да обърнем внимание на два сериозни проблема на обучението на математика в България, а и по света. Първият е, че много ученици не виждат практическите връзки между математиката в училище и приложението й в живота, а вторият - че не се използва възможността този предмет да се учи чрез програмиране.

Асиметрия в математическото образование



"Имаме истински проблем с математиката", казва Конрад Волфрам, водещ защитник на идеята за "компютъризиране на математиката", на една от конференциите TED. Според него никой не е наистина доволен от начина, по който тя се преподава - учениците мислят, че предметът е труден и му липсва връзка с действителността, работодателите пък смятат, че бъдещите кандидати за работа не знаят достатъчно, а учителите се чувстват по-обезсърчени от всякога. Причината според Волфрам, е че обучението по математика е концентрирано повече върху запомнянето на формули и сметките, отколкото върху формулирането на въпросите и свързването им с реалния свят. Или накратко, децата прекарват твърде много време, повтаряйки механично шаблонни действия, които компютрите биха свършили много по-ефективно, вместо да вникват в същността на математическите проблеми. Така мисли и Тони Чехларова, която ръководи секция "Образование по математика и информатика" в ИМЕ-БАН. "Компютрите са ценен ресурс и времето, прекарано пред тях, трябва да бъде използвано оптимално", казва тя. И допълва: "Децата влизат в училище с достатъчно дигитални умения и очакват да могат да ги използват и там." Затова от години тя и колегите й от СМБ създават десетки приложения, които да помагат за решаването на различни типове задачи, използвайки софтуера GeoGebra при обучението на младите български математици за национални и международни състезания. Идеята на екипа е с новия сайт да компилират всички създадени приложения и да ги направят достъпни не само за състезателите. Проектът на БАН освен това има версия не само за компютри, а и за таблети и смартфони.

Внедряването на софтуер при обучението по математика не е единствената цел на Чехларова. Със създаването на виртуалната класна стая тя иска да предложи по-различен подход към преподаването на предмета, който според нея не се е променил много в последното столетие. По думите й повтарянето на еднотипни задачи с едно-единствено решение и поставянето на ученика в пасивната роля, в която той може само да решава, но не и да създава задачи, е феномен, на който учителите трябва да се противопоставят. "Преди 10 години направих анализ на учебниците за 5, 6 и 7 клас, за да проверя колко от задачите имат за правилен отговор "няма решение" или "повече от едно решения". Излезе, че такива почти няма", казва тя. А точно задачите с отворен отговор са тези, които провокират мисълта на децата и оставят следа в съзнанието им, мисли Чехларова. Тя смята за изключително важно свързването на реални феномени с математиката. "В живота не всичко е квадрати и правоъгълници", казва Чехларова и дава за пример снежинките, които нарича идеален пример за математическото явление "шесткратна симетрия" в природата, а след това се впуска в разказ за това как един от най-важните трактати на теоретичния астрофизик, Йохан Кеплер, е бил посветен точно на замръзналите капчици вода.

Популяризиране на квадрат

"От три години ходим из цялата страна, организираме семинари за учителите, адаптираме и разпространяваме софтуера", разказва Чехларова. По думите й средният учител не се нуждае от повече от няколко часа интензивна подготовка, за да възприеме основите на софтуера и да започне да експериментира с него в клас. За да се използват програмите, не е нужно нищо повече от проектор и компютър - сайтът има версия, която може да бъде свалена, и няма нужда от постоянен достъп до интернет. А дори и в случаите, в които хардуерът липсва, преподавателят може да използва софтуера, за да създаде различни задачи и да ги разпечата в хартиен формат за учениците си. Но обикновено проблемът е в мотивацията на учителите. Чехларова разказва как неведнъж е била канена да даде семинар за 20 - 30 души, но са се появявали двама-трима. Понякога пък самите учители показват в клас само отделни задачи от сайта, които отговарят на индивидуалните им нужди, без да насочат учениците си към пълната му версия. Но специалистът от БАН не се притеснява твърде много от това: "Реалността не само в България е, че има мотивирани и немотивирани учители и това е." Както всеки подобен инструмент, ползите от използването му са правопропорционални на желанието и ентусиазма на отделния учител да ги оползотвори максимално.

Състезанието "Viva математика с компютър" пък е другият инструмент за популяризирането на платформата на БАН. Спонсорирано от Vivacom, то предлага обучения и онлайн надпревари между ученици от различните класове няколко пъти през годината, като победителите получават награди от мобилния оператор. Интересното в състезанието е, че в рамките му могат да се използват всякакви помощни средства, които биха улеснили преминаването през задачите. Това е част от философията на Чехларова. "Аз винаги съм била против това да караме учениците да си затварят учебниците на контролните", казва тя. И допълва: "Напротив, трябва да ги учим как да се справят с всички възможни средства." Същото важи и по отношение на виртуалното състезание - според Чехларова няма значение дали децата решават задачите си сами или с помощта на майките и татковците си, защото в крайна сметка е важно да се засили ангажираността както на учениците, така и на родителите. "Всички класически средства, които са доказали своите ползи, трябва да се комбинират с новите технологии", заключва Тони Чехларова. Ако поне част от подхода й към преподаването по математика и инструментите, които е създала и пуснала за безплатно ползване в интернет, бъдат използвани от колегите й, България може най-после да излезе от парадокса "ниски средни резултати по математика - висок успех на състезателите на международно ниво".

Може да намерите виртуалната класна стая на адрес math.bas.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Рейтингов геноцид срещу заплащане 3 Рейтингов геноцид срещу заплащане

Капанът на рейтинговите системи във висшето образование в България - и как може да бъде преодолян

18 мар 2019, 7818 прочитания

Столицата на културата в счупеното огледало 3 Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

18 яну 2019, 5155 прочитания

24 часа 7 дни

22 мар 2019, 3886 прочитания

22 мар 2019, 2328 прочитания

22 мар 2019, 2215 прочитания

22 мар 2019, 1953 прочитания

22 мар 2019, 1882 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Македонската полиция използва сълзотворен газ срещу бежанци по южната си граница

Армията затегна контрола по границата, за да спре потока от хора, преминаващ през страната

Уолстрийт разхлабва вратовръзките

Goldman Sachs стана поредната финансова институция, която изостави строгия дрескод в полза на по-гъвкавите правила за облекло

Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете