Свободата да учиш

Интересът към алтернативните методи за образование се засилва въпреки пречките от държавата

   ©  Инна Павлова

Иван е на единайсет. Любопитен и отворен към новото, както всяко дете на неговата възраст. Чете гладко, разказва с подробности за различните култури на храненето по света, за ефектите от глобалното затопляне и решава задачи по математика за шестокласници. И не, не е започнал училище по-рано, всъщност дори още не е завършил четвърти клас. Там, където учи обаче, децата не се разделят по класове според възрастта си, а учебните предмети не съществуват - поне не в познатия ни формат. Иван има личен ментор, който му е подготвил индивидуална програма за обучение. В понеделник например решава задачи цял следобед, след като е играл футбол сутринта. Срядата е отделена за четене на литература, подбрана спрямо интересите му, а в неделя следобед момчето предава кратко есе, в което се връща над наученото през седмицата. Вижда ви се утопично и невъзможно? Не и ако Иван е имал късмета да попадне в демократичното училище в Хадера, Израел, където подобни практики са нормата. Учителската автономия, смесването на учебните дисциплини и уютната среда за обучение стават все по-важни фактори в много образователни системи, включително и държавни - като във Финландия например, която целенасочено реформира училищата си през последните години. В България властите са още изключително далече от подобни идеи, но вече има педагози, родители и образователни експерти, които са решени да вървят в тази посока.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD
    • - 1
    • + 16

    Всички искаме промяна на ситуацията в БГ- именно образованието е ключов момент от който трябва да се тръгне. Прекрасна идея и дано успешно се реализира и разпространи в по-голяма част от страната!
    Иначе с тези "вишисти" които все още масово бълват университетите, които едно ДДС не могат да сметнат няма как да има просперитет нито за тях нито за държавата.
    Пожелавам успех в начинанието!

    Нередност?
  • 2
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 15
    • + 4

    "В основата на демократичното образование е заложена възможността на детето само̀ да избере това, което ще изучава."

    Всимки, обучили се по алтернативните системи ли ще бъдат като предприемачи, новатори и шефове като основателите на Гоогле? Иначе си ги представям в офис, подчинени на общи цели с други хора, как си избират сами какво ги кефи и какво не и работят абсолютно гъвкаво ;)

    Нередност?
  • 3
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 13
    • + 4

    "контролът трябва да бъде само на изхода на съответната образователна степен и да бъде осъществяван от независим орган, а не от държавата."
    Т.е. пропадането на една система да е ясен след 10на години като завърши първия випуск, че и по-нататък. Горките деца!

    "Според хората от средите на алтернативното образование въпросът не опира до това държавата да изпусне тотално юздите на образователната система, а да позволи и насърчи експериментите"
    А по отношение на ваксините имаше обвинение, че държавата експериментира с децата ни. Сега родители искат да си правят експерименти с недоказани системи, които крият риска да провалят изцяло социалното интегриране и образованието на децата им!

    Нередност?
  • 4
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина
    • - 16
    • + 7

    "че преди училището е държало монопол над знанието. Но днес е точно обратното - всичко е достъпно в интернет и възможности дебнат отвсякъде."

    Всеки, който е учил по материали в интернет, знае отлично, че има нещо много по-важно от наличието на тези знания. А именно - насоката, менторстването, живия контакт и обратна връзка от учител. Това за мен дава училището. Ако за автора то дава кофа със знания, явно имаме много разричен опит с класическото образование. А като някой ми заговори за "меки умения" се сещам за ... мека китка ;)

    Нередност?
  • 5
    lefkovitz avatar :-|
    lefkovitz
    • + 4

    Интернет промени света, очевидно ще се отрази и на образованието. Виртуалното образование не може да замени напълно присъственото обучение и контакта с учителите, поне засега. А що се отнася до индивидуален план на обучение, това могат да си позволят само частни училища или богати държави. Добро образование може да се постигне с високи такси и малко обучаеми. Но и "мат'риалът", т.е. индивидуалните качества на обучаемите, също има значение!

    Нередност?
  • 6
    delteach avatar :-|
    Deli
    • + 2

    Хайде, отново мантрата за държавния контрол на образованието. Защо държавата да трябва да контролира нещо, което е право на всеки човек? Да, трябва да има свобода, нужна ни е гарантирана свобода (вкл. на образование), а потребителите сами ще отсеят/осъществят контрола. Аман вече от соц глупости...

    Нередност?
  • 7
    pms45396966 avatar :-|
    pms45396966
Нов коментар

Още от Капитал