С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 15 ное 2015, 11:20, 17642 прочитания

Реформата, която може да свърши, преди да е започнала

Промените в образованието няма да се случат, ако политиците не обяснят какво искат да постигнат, а хората не са готови да чуят

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нужната, но липсваща критика

Отвъд емоционалните реакции конструктивно публично обсъждане на новите правила всъщност нямаше. А то е много необходимо, за да могат както професионалните гилдии, така и гражданите да разберат защо се правят промените, кои от тях могат да станат по-добре и как. И защото стандартите, разбира се, съвсем не са идеални.

Малка победа беше възможността за неограничен брой одобрени учебници, от които учителите да могат да избират, но процедурата по одобрение продължава да бъде тромава. В нея се появи и ново изискване - списъкът с оценителите да е съгласуван с БАН и синдикатите. Освен че смисълът на нововъведението въобще не е ясен, това може да направи и без това уязвимата на корупционни практики и конфликт на интереси процедура още по-дълга. Законът нямаше смелост да въведе и възможността един учебник да може да бъде само електронен и остава сегашният вариант да върви към хартиения.


Новите правила вкарват още една недомислица, която досега се изискваше, но не беше нормативно записана - годишното тематично разпределение, което хора от системата определят като "терор върху учителите". Преподавателите са длъжни в началото на всяка учебна година да представят план с разпределение на учебните теми по седмици. Ако директорът или регионалният инспекторат решат да проверят произволен час и учителят не преподава това, което е записал, го грози най-малкото мъмрене. Не е трудно човек да се сети, че протичането на часовете не може да върви сто процента по план - ако например учениците искат днес да обсъдят с учителя си по география протестите срещу застрояването на планините, това може да отложи предвидения урок, но пък да има голям смисъл за младежите. "Учителят трябва да планира не разпределението на темите, а последователността и взаимната връзка на постигане на познанията, уменията и компетентностите на учениците", категорични са експертите на Института за прогресивно образование в свое становище. Така базата за планиране ще бъде крайният резултат, а не съдържанието на учебника, и учителите биха могли да съобразят разпределението според характеристиките и темповете на ученето на класа си.

Дупките в комуникацията

Обсъждането на промените в образованието не се случи, защото изначално започна погрешно. Управляващите - както в лицето на вносителите на закона от ГЕРБ, така и на ръководството на образователното министерство, не успяха да представят реформата ясно пред обществото. Програмният директор на фондация "Пайдея" Мария Донкова припомня едно често забравяно законово задължение - всички нормативни актове трябва да бъдат представяни заедно с доклад за причините, които налагат приемането им, целите, които се поставят, необходимите за прилагането им средства и очакваните резултати. Това изискване не беше спазено напълно както при закона, така и при стандартите. "Ако тези неща ги имаше, напрежението щеше да е по-малко", смята Мария Донкова, защото те биха показали ясно аргументите на едната страна, срещу които при общественото обсъждане другата може да изложи своите. Когато няма конкретни аргументи, дебатът отива на ниво емоции.



Мария Донкова е на мнение също, че взимащите решения трябва да комуникират новите промени по един начин към професионалната общност и по друг - към родителите и останалите граждани. В момента гилдията чака на опашка да се изкаже и се чувства пренебрегната. Родителите пък са затрупани с трудно разбираема училищна документация вместо кратки брошури с това какво ще се промени, с каква цел и кога. Всичко това е ключово, защото, както казва Мария Донкова, "реформата не може нищо да роди, ако хората не я разберат".

Асоциация "Родители" също изразиха подобно мнение тази седмица. Те дават пример с това, че заради липсата на мотиви към стандартите за тях остава неясен принципът, според който са определени за изучаване точно тези учебни предмети, както и разпределението им по класове и часове. "Това поражда изключително напрежение между различните професионални гилдии в училище и дискусията върху учебния план на практика се измества единствено върху борбата за по-голям брой часове по всеки предмет", се казва в становище на родителската организация.

Противопоставянето между екипа на министерството и депутатите - вносители на закона, от ГЕРБ също остави лош привкус. Вместо да действат заедно и да защитават смисъла на реформата, те минаха в полето на прехвърлянето на отговорност и нападките. Стигна се дотам комисията по образование и наука да разпространява стенограми от заседания, на които е бил обсъждан законът, за да докаже, че министерството не е имало възражения по текстовете. Повод за това стана критиката, че законът е дал много кратък срок на министерството да подготви трите стандарта - само месец след обнародването в Държавен вестник. Отвъд политическите игри ефектът за хората от това спречкване беше усещането, че управляващите сами не могат да подкрепят собствените си идеи, камо ли да убедят професионалната гилдия и гражданите в необходимостта от прилагането им.

А най-лошата новина е, че голяма промяна в образованието засега не се очертава да има. Както казва Цветан Цветански, предложенията в стандартите звучат повече като освежителен ремонт, отколкото като реформа.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1661 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1775 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Защитата на правото на собственост в България се влошава

Международното изследване, представено от ИПИ, поставя страната 68 място в света от 129 държави

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"