С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 дек 2015, 12:21, 14811 прочитания

Суингът превзема града

Или как линди хоп танците създават нова общност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Петък вечер в София. Декемврийският студ е сковал пейзажа около Националния дворец на културата (НДК) и след 22 ч. почти не са останали хора на площада. Но ако някоя заблудена душа тръгне към Моста на въздишките, може да се сблъска с непривична гледка - млади хора в ретро облекло, момчетата - с папионки и тиранти, а момичетата - с кокетни прически от първата половина на XX век и рокли в ярки цветове, които влизат в приземния етаж на НДК.

Там, зад запотените стъкла на широката зала, бумтят парчетата на Дюк Елингтън, Глен Милър и Джанго Рейнхардт отпреди почти век, а десетки двойки са се потопили в луди танци от времето на своите прабаби. Добре дошли на едно от вече редовните суинг партита, които разнообразяват нощния живот на София. През летните вечери суинг ентусиастите бягат от залите и превземат площада пред Народния театър "Иван Вазов", а минувачите спират, за да наблюдават танците и да послушат приятната музика.


Все повече хора търсят алтернативни начини да прекарат свободното си време и да общуват извън рамките на социалния си кръг, а суинг културата и линди танците предлагат точно това - алтернатива. Тя представлява връщане в миналото, където хората са се обличали по-добре, слушали са джаз музика и не е имало нищо по-естествено от това да поканиш някого на танц. И ако има колектив, който да е спомогнал най-много за отварянето на стила към масовата публика в последните години, това са инструкторите на школата "Lindy Hop България" и създателят ѝ Явор Кунчев.

Да върнеш миналото на мода

Всичко започва като на шега - Явор, бивш дългогодишен танцьор по акробатичен рокендрол, решава, че с годините няма как да поддържа нивото си. "Търсих за себе си заместител на танците, когато спрях да тренирам състезателно", разказва той. Тогава попада на парти на диджеите от Smugglers Collective, които първи пренасят модата на мелодиите на 50-те, времето на Елвис и рокендрола, в България. Покрай техните сетове започва да се интересува все повече от музиката от първата половина на миналия век, а с нея изгрява цяла плеяда от стилове в танците - от чарлстона, през балбоата и шага до буги-вугито, джайва и линди хопa, всеки свързан с предишните, но и уникален сам по себе си. Но последният, зародил се в гетата на САЩ (виж повече в карето), го заразява с естественото си улично излъчване, което го прави подходящ за широк кръг от хора. А това, което по това време е липсвало у нас - достатъчно хора, с които да се танцува социално. "Моята първоначална идея не бе да развивам училище, а като ходя на парти, да има с кого да танцувам", смее се той.
Макар и млада, суинг сцената в България се развива бързо и вече присъства на световната карта

Макар и млада, суинг сцената в България се развива бързо и вече присъства на световната карта

Фотограф: Нели Куртева

След като преминава през първия онлайн курс на една от звездните двойки на тази сцена - Дакс Хок и Сара Брек, заедно с танцовата си партньорка Стела Стаменкова създават своята програма за развитие на суинг танците Swinging Sofia. Желанието им е да въведат в чарлстона и линди хопа максималния брой хора и да генерира сред тях интереса към културата. Тя приема първите си "възпитаници" през декември 2012 г. Три години по-късно през нея са минали над 42 групи, или около 1400 души. "О
т тях, разбира се, не всички остават. Повечето хора идват, пробват и се отказват малко по малко", разказва Явор и добавя, че към момента в школата има около 250 активно танцуващи. "Целта ми е до година и половина тези хора да станат хиляда", казва той.



Пробивът на суинга у нас

Разбира се, успехът на "Lindy Hop България" не е случаен. Той се гради не само на ентусиазма и уменията на Явор и екипа, който той изгражда постепенно, но и на дългогодишното развитие на рокендрол и суинг сцената в България. Първи са "смъглърите", както галено викат всички на The Smugglers Collective. Те пренасят музиката у нас, след като се връщат от следване във Франция. Около тях се оформят няколко по-малки клуба на хора, които преди това са се занимавали с рокендрол. След това се появява и сайтът rockabilly.bg на Стела Стаменкова, който е своеобразна събирателна точка на всичко, което се случва на сцената в България. "Винтидж" облеклото, помадите за коса и аксесоарите от минала епоха се популяризират от дизайнерите на "Vintage Sofia". Проектът на вокалистката от "Насекомикс" Андрония Петрова "Sentimental swingers" пък пробива със суинг интерпретациите си на популярни стари градски песни. "Това са хората, които изключително активно се включиха на пазара", разказва Явор. По думите му в началото различните групи си смесват аудиториите, но пазарът полека се разбива. "Като танцуваш линди, няма да идеш на рокабили музика, и обратното - ние слушаме по-стара музика, която не е задължително да се харесва на рокаджиите", смята Явор. Но не отрича, че ефектът от първоначалния общ ентусиазъм на цялата сцена създава инерцията, която "Lindy Hop България" използва в своя полза по-късно."Трудно е да се каже дали ние като училище щяхме да имаме същия успех без тяхното влияние - след като хората ни видят да танцуваме на концерти на Sentimental swingers, те започват да искат да могат да правят същото", казва създателят на школата. А това идеално съвпада с целта му - да създаде социален феномен. "Истината е, че исках да направя суинг танците масови", споделя той.

Танцьори за милиони



В това начинание му помагат малка, но сплотена група инструктори, които споделят мисията да популяризират суинга у нас. Сред тях попадат Соня Кутишева, Дамян Найденов, Борислав Енчев и Лилия Симеонова. Те всички си имат (или са имали) кариери в тотално различни сектори - Соня е архитект, Дамян - маркетинг експерт, а Борислав и Лилия напускат предишните си работни места, за да се отдадат изцяло на работата в клуба. "Освен че са хубави, те са притегателни центрове", разказва Явор. По думите му той е избрал за учители не задължително най-добрите танцьори, а тези, които зареждат учениците си с положителна енергия. "Обградил съм се с хора, които не гледат на това като на професия, а като на нещо много повече от хоби; които искат да се усъвършенстват, да направят нещо повече за общността", разказва той.

"В позиция съм, в която мога да дам нещо на тази сцена - имам известни умения и познания, които искам да споделя с хората", разказва Борислав. Той също се запалва по суинга след едно от първите партита на "смъглърите". Отива да погледа един урок в залата, а на следващата седмица се връща - този път с гуменките си. Три години по късно той вече е учител, ходи на уъркшопи и състезания в чужбина и връща у дома познанията, натрупани там. "Привлече ме щастието, което струи от усмивката на всеки, впуснал се в суинг ритмите, увлечен от ретро стила и запленен от винтидж културата", раказва и Дамян. Едно от явленията, които връщат интереса на младите хора към суинга не само в България, а и в световен мащаб, е появата на "електросуинга". Ремиксирани парчета на банди от началото на века на групи като Parov Stelar и Gramatik модернизират звученето на песните, а видеоклиповете им, които използват сцени от популярни суинг филми, показващи феноменални акробатики, ентусиазират много хора. Самата Соня се запалва по танците по този начин. Но за кого точно са тези танци всъщност?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2194 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3029 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Какво е "Правосъдие за всеки"

Активисти на гражданската инициатива разказват за съдебната реформа

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10