"Ако не учим заедно, как после ще живеем заедно?"

Няколко български училища показаха с помощта на гражданския сектор как образованието може да бъде за всички деца, техните родители и учители

Софийското 104 ОУ има ясен план за развитие, който започва с това децата и родителите им да са спокойни и завършва с високите академични успехи.
Софийското 104 ОУ има ясен план за развитие, който започва с това децата и родителите им да са спокойни и завършва с високите академични успехи.
Софийското 104 ОУ има ясен план за развитие, който започва с това децата и родителите им да са спокойни и завършва с високите академични успехи.    ©  Надежда Чипева
Софийското 104 ОУ има ясен план за развитие, който започва с това децата и родителите им да са спокойни и завършва с високите академични успехи.    ©  Надежда Чипева

"Дай ми речника, мой ред е", протяга се към съученика си от първия ред шестокласникът Явор*, а класната стая кънти от детски смях. Учениците се забавляват с любимата игра да се изпитват на думи на английски от произволно избрана страница на позахабения вече речник. Преди малко са започнали часа с кратка медитация, а сега младата им учителка по английски пише задачите за деня на дъската. В съседната стая второкласниците на 202 ОУ "Христо Ботев" в Долни Пасарел обсъждат "Малката кибритопродавачка" и как точно преди Коледа трябва да се замислим за това, че някои хора нямат това, което други приемат за даденост. В кабинета по история пък на дневен ред е законодателството на хан Крум - актуална тема, ще каже учителят им в седмицата след като сегашният парламент отхвърли важните промени в конституцията. Първокласниците са получили зелена светлина да подредят чиновете си така, както им се седи днес, и шумът от стаята им успява да заглуши дори коледните мелодии, които звучат от кабинета по музика. "А имате ли време за две песни", пита ни въодушевено солистката Катето, когато минаваме да ги чуем.

Основното училище в Долни Пасарел е едно от петте училища партньори, с които неправителствената организация "Център за приобщаващо образование" (ЦПО) създаде български модел за приобщаващо училище. Зад сложния на пръв поглед термин "приобщаване" стои естествената цел всички деца - без значение дали им е лесно или трудно в часовете, техните родители, учители и директор да се чувстват добре и спокойни в своето училище. Защото без тази първа крачка училището няма как да продължи пътя си напред - към високите резултати на учениците, развиването на уменията им да се справят в живота и да бъдат пълноценни граждани. Приобщаващото образование не е само за учениците с увреждания, както повечето хора смятат. То е и за детето с различен майчин език, за това с разведени родители, за съученика му, който лесно се разсейва, и този с дефект на говора, дори за "пълния отличник", когото другите наричат зубър. (Повече за философията на приобщаващото образование можете да прочетете в карето.)


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • - 2
    • + 12

    Много се радвам, когато чета такива статии. Информацията за постиженията на центъра по приобщаващо образование обаче, трябва да бъде разпространявана по телевизиите и вестниците за да достигне до възможно повече хора.

    Нередност?
  • 2
    rudel avatar :-|
    Vasil Grozdanov
    • - 22
    • + 4

    Някой се опитва да ни внуши , че трябва да живеем заедно с тях. А кой е казал, че трябва?

    Нередност?
  • 3
    xmm avatar :-?
    xmm
    • - 2
    • + 3

    Какво правим със субсидиите?
    "Парите трябва да следват ученика"?
    http://www.capital.bg/interaktiv/debati/6_triabva_li_da_se_izplashta_durjavna_izdrujka_i_za/911379_oshte_argumenti_za_i_protiv/

    Нередност?
  • 4
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 16
    • + 2

    До коментар [#2] от "Vasil Grozdanov":

    Как кой?! Тези, които си мечтаят за една цивилизация, един език, една валута, едно правителство за целия свят. И бюрократите в Брюксел, и лобистите във Вашингтон, и още, и още, си имат една мечта. Да управляват всичко. А за целта трябва да прецакат националните държави, да убедят хората да забравят рода си, да смесят бели, черни, жълти и каквито още има. Пък после да става каквото ще. И без това едни мъдреци са казали, че хората вече са прекалено много и трябва да ги "проредят". Лично аз с индобългари не бих се омесвал, поне не доброволно.

    Нередност?
  • 8
    ekj1451291849484077 avatar :-P
    Alexander St Iliev
    • - 1
    • + 5

    хубаво е когато се пишат положителни статий за нашето образование случват се добри неща и на това трябва да се реагира с респект към хората който се опитват да променят системата с поглед в бъдещето

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал