С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 29 яну 2016, 14:11, 6851 прочитания

Мустафа Хаджи: Не искам да бъдем прикрепяни към никоя партия

Главният мюфтия пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Профил

Мустафа Хаджи беше преизбран единодушно за главен мюфтия от делегатите на Националната мюсюлманска конференция, която се проведе на 24 януари. Той заема този пост от 2005 година, когато е избран на извънредна конференция. Преди това е бил главен мюфтия между от 1997 до 2000 година, когато мандатът му е прекратен, след като е избран за председател на Висшия мюсюлмански съвет. Д-р Хаджи получава теологично образование в университета "Ярмук" в Йордания. По-късно защитава докторантура в университета "Мармара" в Истанбул. Роден е в с. Драгиново, община Велинград, и в началото на 90-те години е имам там, преди  да бъде назначен за зам. главен мюфтия.
На Националната мюсюлманска конференция в неделя нямаше представители на изпълнителната власт, нито поздравителни адреси от тях. Как тълкувате отсъствието на властта от най-важното събитие за мюсюлманите?

От президентството изпратиха днес (бел. ред. - вторник) поздравителен адрес. Но на конференцията наистина нямаше представители. Няма как да ги накараме насила да изпратят поздравителни адреси или да присъстват, но според мен е необходимо да се прочете правилно желанието на мюсюлманите да изберат своите религиозни водачи. На фона на това, което става в световен мащаб, според мен не е никак добре да има разединение или някакъв смут сред мюсюлманите и респективно в цялото общество.


Как се отразяват съдебните спорове за духовното лидерство в мюсюлманското изповедание на доверието на мюсюлманите в Главното мюфтийство?

Доверието към Главното мюфтийство не е нарушено, но за съжаление е нарушено доверието към държавата. Мисля, че някои хора са си направили грешна сметка, че насила могат да натрапят някого да бъде водач [на мюсюлманите]. Генджев (Недим Генджев е последният мюфтия на комунистическия режим и агент на ДС, който води съдебни спорове да бъде възстановен на позицията - бел. ред.) претендира, че е регистриран от 1996 година. Той наистина е регистриран от правителството на Жан Виденов. Оттогава са минали вече 20 години. Това означава ли, че ако българското правителство бъде свалено от власт, Жан Виденов ще може да претендира, че той е избраният? Това само по себе си е и смешно, и несериозно. Но не успяхме да го обясним на някои политици, които се опитват непременно да внедрят някой човек в мюсюлманските среди. Още повече човек, който не е признат от самите мюсюлмани. Мина времето, когато Тодор Живков или Жан Виденов назначаваха и мюфтиите, и патриарсите, и ходжите, и поповете. Живеем в съвсем друго време.

Не е задължително аз да бъда мюфтия. Може да бъде някой друг, но все пак трябва да бъде подкрепен от обществото. Надявам се държавните мъже и институциите да разберат това послание, което беше отправено от представителите на мюсюлманската общност в неделя.



Изборите са протоколирани. Хората, които са избрани, отговарят на уставните изисквания. Всички процедури са спазени. Очаквам оттук нататък разбиране от страна на държавните мъже и още повече от страна на българския съд.

Ако резултатите от тази конференция не бъдат регистрирани от съда, какво ще предприемат вашите юристи?

За юристите - не знам. Но аз ще събера Висшия мюсюлмански съвет, за да решим какви стъпки да предприемем. Другата форма, чрез която можем да реагираме, е да съберем отново представители на мюсюлманското изповедание в по-широк кръг и те да кажат какво трябва да правим. Всичко, което правим, е плод на това, което искат мюсюлманите в България.

Те как биха възприели евентуален отказ на българския съд?

Вече казах, че доверието е нарушено и доста от мюсюлманите се чувстват като хора втора ръка. Хора, неспособни да избират и да бъдат избирани. Постоянно трябва да им се внушава, че те са граждани на тази страна, но в същото време са чужди. Това трябва да престане.

В контекста на явлението ДАЕШ ("Ислямска държава" - бел. ред.) и бежанската криза в Европа усещате ли ръст на ислямофобията и в България?

Ислямофобията се забелязва от може би десетина години. За голямо съжаление тя набира скорост благодарение на някои медии и политици, назоваващи себе си като патриоти. В България най-малко имаме необходимост от стълкновения, от омраза, от обвинения. Съществуването на мюсюлманите в България е факт, който никой не може да отрече. Съвсем нормално е те да имат своите духовни водачи, служители, храмове.

Ние сме следени под лупа от журналисти и държавници, често ни приписват и неверни неща, но ние никога не си позволяваме да излизаме от рамките на закона. Много е важно да се разчете правилно посланието ни: "Чуйте от нас, преди да чуете за нас." Но ми прави впечатление, че хората, които тълкуват Корана и принципите на исляма, не са мюсюлмани. Ние живеем в демократично общество и всеки може да говори каквото си иска, но заедно с това, когато обиждаш някого, не забравяй, че и той има сърце.

Според мен, когато хората не са уверени в себе си, посягат към достойнството на другия. Обществото изживява духовна криза, защото аз смея да твърдя, че българският народ не беше такъв. В никакъв случай. Аз съм на петдесет и няколко години, живял съм винаги с мюсюлмани, с немюсюлмани, с атеисти. Възпитаван съм в духа на атеизма по време на комунизма, но тази омраза между хората я нямаше. И тя не е само от етнос към етнос, от една религия към друга. Тя е цялостна, към човека.

Каква е ролята на изповеданията в пресичането на тази духовна криза?

Изповеданията имат голям ангажимент към обществото. Заедно с това обаче имат много сериозен проблем, защото са изтласквани в периферията, а когато стане проблем - къде са тези изповедания, защо не правят нищо. Когато обаче искат да направят нещо, техните предложения биват отхвърлени. Духовното възпитание и духовното израстване на хората не се прави за няколко дни. Аз не съм песимист, аз съм оптимист, че можем да се справим, но в крайна сметка разбирателството и уважението към достойнството на човек е задължение на всеки.

Трябва ли според вас България да има по-цялостна политика към ДАЕШ и религиозните внушения, които прави, и каква да бъде тя?

Мисля, че "Ислямска държава" на този етап не е в България, но това не означава, че не може да дойде. Ние като хора не можем да сме спокойни, когато в съседни държави и в по-далечни от нас места има насилие. Не става въпрос само за нашата сигурност и спокойствие. България като всяка друга държава трябва да направи това, което може, но също така всеки гражданин трябва да направи всичко, което може, да се противопостави на насилието, на идеологията на отнемане на човешки живот и отнемане на човешки права.

Казвате, че няма "Ислямска държава" в България, но в момента 14 мюсюлмани от Пазарджик и региона очакват съдебен процес в обвинение, че симпатизират на идеите на ДАЕШ. Виждате ли проблем в разпространението на тази салафистка интерпретация на исляма сред мюсюлмански общности в България?

От тези 14 обвинени аз познавам само Ахмед Муса. Виждал съм го няколко пъти, преди да му бъде повдигнато обвинението. Според мен там не става въпрос за следване на идеологията на "Ислямска държава", а за непознаване принципите на исляма. Не можем да отъждествим исляма с курсове за шофьор - един човек, учил 6 месеца или година, да стане специалист.

Тези момчета взимат една част от ислямската религия и най-вероятно четат интерпретации на някого, които най-вероятно им харесват. Но те като всички млади хора са склонни на прибързани действия. Поддават се на интерпретации, които бих нарекъл манипулационни. Трябва да се направи сериозен опит да бъдат образовани, че ако искат да са мюсюлмани, трябва да са като техните бащи и деди.

Аз познавам хората от махалата в Пазарджик от детството си, тъй като аз съм от този регион и подобно мислещи хора там нямаше. След падането на комунизма дойдоха различни християнски секти и в противовес пък се появиха тези. Трябва да се намери баланса между хората, да се разговаря с всеки, но това трябва да се направи спокойно, без да се бърза, и заедно с това да не се очаква, че въпросът ще се реши за два дни. Важно е да има постоянна работа. Да се направи всичко възможно оттам да излязат хора, които да завършат нашите религиозни училища, да се върнат в махалата и да проповядват това, което е разбирането за исляма в България.

На много места в България - Пловдив, Кърджали, Хасково - има роми мюсюлмани, но такъв проблем не съществува. Сред тях има имами, хора, които правят Коран курсове. Защо се е стигнало до това в Пазарджик? Защото са оставени без надзор и без образование.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1347 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1449 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Портата на "Крепост Европа" бавно се затваря

През изминалата седмица страните от ЕС подеха редица мерки за ограничаване на бежанския поток

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател