Проф. Албена Хранова: В битката на термините "турското робство" не издържа

Литературната историчка пред "Капитал" за това защо неразделянето на изкуство от история е хранителна среда за митове

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил:

Проф. Албена Хранова е специалист по литературна и културна история. Преподава в Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" и в Нов български университет. Член на Фондацията за социални и хуманитарни изследвания – София. Едно от последните й големи изследвания е за социалното  конструиране на исторически понятия и големи разкази в българската култура ХІХ-ХХ век.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
57 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    emilm13 avatar :-(
    emilm13
    • - 66
    • + 21

    Още от начало - пълна глупост! "наричат Османската империя "Турция", в това има много силно залегнало отрицателно отношение" и затова си кръстиха държавата Турция?! Да ти писне от хабилитирани невежества!

    Нередност?
  • 2
    tvv50352077 avatar :-|
    pavel staikov
    • - 52
    • + 21

    Тази "професорка" е ибрикчийка на ДПС.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 10
    • + 93

    До коментар [#1] от "emilm13":

    Не може да говорите по този начин. Може да не се съгласявате с чуждото мнение, но сложете доводи в подкрепа на своето. "Глупости" и "невежество" не са аргументи, а огледало...

    Ако опитате да прочетете тезата на проф. Хранова без да влагате емоция, няма начин да не видите, че тя много внимателно лавира с понятията и не натрапва никакъв термин - просто разсъждава.

    С "турско робство" съм израсъл и аз. Да, с разума си приемам, че не е коректно да го наричам турско, защото държавата се е наричала Османска и не отговаря на основното значение на съществителното "робство", но пък замяната на тая конструкция с "османско владичество", която е много по-коректна, не ми допада, защото ми звучи като замазване. Ето как емоциите се налагат над разума.

    По-съществено е какви емоции носи понятието "турско робство". Нищо положително, напротив - има категорично отрицателен заряд.
    Какъв е смисълът да мразим нещо, приключило преди 138 г? Да го познаваме - да, но да мразим?

    Франция и Германия са воювали почти през целия 19. в и са били противници в двете световни войни през 20. в, което им е донесло огромни разрушения и милиони жертви, през 70-те г. се договарят да извадят от учебниците си по история "острите ръбове". Така вече две поколения французи и германци не се гледат на кръв, заради стари отношения и вражди.


    Нередност?
  • 4
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо
    • - 25
    • + 15

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Аз не съм съгласен с вас. Да Османско е по правилна дума от Турско, но за историците не и в действителност. Макар официално да не с а една и съща държава Турция особено сега много от нещата на империята иска да реабилитира и работи към реставрация. Не току така не иска да признае геноцида над арменците. Сравнението с Германия и Франция същи не е коректно, няма опит през цялото време на никоя от страните да доминира над другата расово или религиозно, дори и втората световна. Колкото до робството - българите са били роби и по съвременните изисквания за определение ето пример. Всеки правоверен може спокойно да вземе коня, или жената на християнин, а християнина нищо законово не може да направи дори и в късния 19 век. Най много да го заколят. Това ако не е робство здраве да е.

    Нередност?
  • 5
    yesssssss avatar :-|
    yesssssss
    • - 32
    • + 19

    Празни приказки. В паметта на народа тоя период е останал като "турско робство" и точка. Така са го наричали съвременниците му, така е останало в народните песни, така са го описвали и възрожденските автори. И това е не само в България, "турско робство" се нарича и в Сърбия, Гърция и останалите християнски народи, живяли в Османската империя.
    Вече дали терминът "турско" бил правилен от днешна гледна точка след като още не е имало турци в днешния смисъл на думата, дали терминът "робство" бил правилен след като не отговаря на стандартите за робство измислени в по-ново време, това е от Лукаваго и показва грантова зависимост или невежество. Щом християнските народи са възприемали 5-те века като "турско робство", значи е турско робство за времето си и така ще остане завинаги, пък историците нека го тълкуват както искат според днешните и бъдещи разбирания и според това пред кое посолство се отчитат, обаче без да барат наложилия се вече термин, за да изглеждат по-нелепи и да лъсне зависимостта им, например: "Турското робство е златният век от българската история".

    Нередност?
  • 6
    yesssssss avatar :-|
    yesssssss
    • - 21
    • + 14

    [quote#3:"D-r D"]Да, с разума си приемам, че не е коректно да го наричам турско, защото държавата се е наричала Османска и не отговаря на основното значение на съществителното "робство"[/quote]
    Щом народът е нарекъл робството "турско", а не "османско", явно има защо да е така. И едва ли на некой му е пукало за Ататюрк и името на бъдещата му държава и нация, която ще създаде след 100-200 години. Турско = ислямско, турчин = мюсюлманин, потурчен = ислямизиран за ония времена, че и до днес е така. Да са си кръстили държавата и народа по друг начин, а не с термин, ползван от всички като обида.

    Нередност?
  • 7
    rrc1454786223487914 avatar :-|
    Tsvetkova Nadya
    • - 30
    • + 12

    Много е смешно когато хора живеещи в 21 век правят анализи на творби на писатели и поети,съвременници на турското РОБСТВО!Жалък е този,който спори с Вазов и Ботев.Ако българинът не е бил роб, Вазов нямаше да напише "Под игото", а щеше да напише "Под присъствието", а стиховете на Ботев?!Левски срещу кого се е борил?!И в Батак ли са присъствали?!Грозно е да се поругава паметта българска!

    Нередност?
  • 8
    antipa avatar :-?
    D-r D
    • - 7
    • + 22

    До коментар [#4] от "ръмжо":
    До коментар [#6] от "yesssssss":

    Благодаря за мненията.
    Чукате на отворена врата: приемам доводите ви и няма да споря. Само ще попитам още веднъж - държим ли отговорен съвременника си Ахмед/Орхан (или както и да са го нарекли родителите му), роден в Одрин/Истанбул или където и да е в границите на Република Турция, за онова, което вършили неговите някогашни сънародници отпреди 138 г?



    Нередност?
  • 9
    georgievp avatar :-|
    georgievp
    • - 12
    • + 15

    В спора се подминава нещо много важно - това "робство", "владичество", "присъствие", "иго, "съжителство" ("съквартирантство"?) е продължило почти 500 години.
    В подкрепа на това, че не е имало "робство" се изтъква икономическото положение на част от българите-християни. Да, в последните няколко десетилетия те са имали зема, правели са бизнес, вдигали са къщи на два ката (но не на три или повече) и т.н. Но как е било през 15. и 16. век? Май нещата са стояли коренно различно.
    Но дори и в тези последни десетилетия българин-християнин-чорбаджия не е могъл да се отнесе в някаква степен пренебрежително към местния турски (османски) ага. Най-малкото защото вероятността да го скъсят с една глава е била много голяма.
    А защо робството се нарича "турско"? Защото в основата на държавата са били тюрките (турците) от Османския бейлик, на чиито основи е изградена Османската империя, макар че сред "правоверните" е имало и черкези, татари и мюсюлмани от др. народности.
    Да не забравяме и това, че благодарение на "съквартирантството" българския народ е изостанал неимоверно в развитието си.


    Нередност?
  • 10
    yesssssss avatar :-|
    yesssssss
    • - 5
    • + 14

    До коментар [#8] от "D-r D":

    Естествено че не може Ахмед от Истанбул, живеещ в 21 век, да бъде отговорен за турското робство и кланетата и не виждам връзка с дискусията. Дори поробителите да му беха сънародници. Но те не са. Съвременните турци от Р.Турция имат толкова общо с османците, колкото и румънците с древните римляни. Османец е гражданин на Османската империя, не е представител на даден народ, във вените му тече кръвта на множество асимилирани народи и еничари; османецът не е имал етническо самосъзнание а само имперско и религиозно. Съвременните турци от Р.Турция са нация, създадена чрез смесването на целокупното население на Турция и преселниците-мюсюлмани от териториите на бившата Османска империя и Кавказ, на които изкуствено е вменено турско самосъзнание.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал