// К1: Средата / Общество
Премината е граница, езикът на омразата се превърна в нормалност
Епидемична вълна от враждебна реч залива българските медии, установява изследване на "Медийна демокрация" и Центъра за модернизиране на политики
Тези изводи са част от мащабно изследване за употребите на език на омразата в публичната среда в България, реализирано от фондация "Медийна демокрация" и Центъра за модернизиране за политики. Проведено през последната година, то регистрира епидемична вълна на омразна реч в българските медии, която отдавна е напуснала запазената територия на жълтите медии и интернет форумите и вече шества из новините, коментарите и гостите в централните медии. Нещо повече, експертите отчитат, че журналистите са се изравнили с политиците по употребата на враждебна реч в своята работа. Липсва всякакъв респект от възможни санкции за използване на език на омразата, защото те не се прилагат ефективно нито в сферата на закона, нито в полето на саморегулацията, установява изследването.
Журналистите се превръщат в основни говорители на омразата
В рамките на проучването двете фондации идентифицират основните зони и канали, по които се разпространява езикът на омразата, кои са най-уязвимите обекти на подобен език и централните му говорители, както и рисковите събития и процеси, които генерират тази реч. Проведени са дълбочинни интервюта с представители на граждански организации, медии и на други институции, медиен мониторинг за периода януари 2015 – февруари 2016 и анализ на проблеми, свързани с правната рамка, с гражданския и политически дебат за езика на омразата.
Според изследването близо половината от българските граждани са се сблъскали със слово на омразата. Като най-чест обект на враждебна реч стават бежанците, следвани от ромите, хомосексуалните мъже и правозащитните организации.
Фондация "Медийна демокрация" е регистрирала над 80 рискови процеси и събития, които са предизвикали реч на омразата. Сред тях са глобални процеси като геополитическата нестабилност в Близкия Изток и Африка, но и действията на политически лидери в страната, действията на правозащитни групи и активисти, както и поведението на самите медии.
Медийният анализатор на "Медийна демокрация" Николета Даскалова посочи например тенденцията медиите да се захранват със съдържание от социалните мрежи, като колкото по-радикални са Facebook статусите или видеа на потребители със закани за смърт и саморазправа, толкова по-голям е шансът да попаднат в новинарския поток. Като други две опасни тенденция тя посочи разпространяването на фалшиви новини дори в централните медии, както и разпространението на стигматизиращ език в сутрешните блокове, който остава без санкция от водещите и се превръща в стандарт на публично говорене.
Интересен парадокс, който наблюдават експертите по време на медийния мониторинг и интервютата с журналисти е, че силното използване на език на омразата в публикациите и предаванията е съчетано с малко познание на това какво е език на омразата. "Много от журналистите за първи път чуваха това понятие", обясни изпълнителният директор на "Медийна демокрация" доц. Орлин Спасов.
Той сложи разграничителна линия между сериозните и булевардните медии както в употребата на език на омразата, така и в регулацията на форумите, като подчерта, че качествените медии се стараят както да избягват такъв език, така и да модерират употребата му във форумите под статиите. "Онези медии, които опазват своите зрители и слушатели от зловредния език на омразата са БНТ и БНР. Ако има определен ролеви модел като превенция и журналистическо поведение, това са обществените медии", коментира доц. Орлин Спасов.
Омразата продава
Жълтата преса се разпознава като един от централните канали за разпространение на езика на омразата, като обект на мониторинга са вестниците "Уикенд", Галерия" и "Шоу" и онлайн изданията "ПИК" и "Блиц". Последните са се превърнали в епицентър на използването на език на омразата в българското публично пространство, установява изследването. Характерно за двата сайта е, че твърде често езикът на омразата се използва още в самите заглавия на материалите. Агресивният език е основополагаща част от цялостната им политика, като
интензивността на тази реч при тях е по-висока от тази в партийните телевизии "Алфа" и СКАТ. Този тон се задава от текстовете на самия собственик на ПИК Недялко Недялков. "В неговите коментари словото на омразата е нормализирано до рутинност и се подема от останалите автори. Имаме честа брутална подмяна на аргумента с език на омразата", констатира доц. Орлин Спасов.
С най-голяма честота на използване на слово на омразата сред печатната жълта преса е вестник "Уикенд". Там основни говорители на слово на омразата са самите журналисти, което е знак за целенасочена редакционна политика на жълтия вестник, установява изследването.
Изводът, който правят експертите при наблюдението на този сегмент от медийния пазар е, че езикът на омразата улеснява комерсиалната продажба на медийно съдържание. Тоест враждебната реч е придобила същата пазарна стойност, каквато имат сензациите, инсинуациите и клюките.
В мониторинга попадат и партийните канали "Алфа" и СКАТ, като данните показват значително превъзходство на телевизия "Алфа" по отношение на използвания език на омразата. Тя е определена като по-радикална медиа, с по-крайно отношение към политически опоненти и представители на различни малцинствени групи.
Като особено тревожна тенденция при представянето на изследването беше посочено нормализирането на словото на омразата в сутрешните блокове и превръщането им в трибуни на враждебна реч чрез избора на събеседници. Като пример беше изведено гостуването на проф. Михаил Константинов в "Тази сутрин" по bTV, където той заяви, че "бежанците са друг биологичен вид, който изисква друг тип отношение".
"Това е легитимното ползване на словото на омразата в медиите. То е не само слово по смисъла на словото, но и като контекст, като фоново насърчаване на расистки предубедености и предразсъдъци", коментира правозащитничката и журналистка от сдружение "Маргиналия" Юлиана Методиева.
Какво да се прави
Авторите на изследването посочват и мерки за противодействие на езика на омразата. Сред тях са по-строги мерки на регулация, ако е необходимо дори глоби, които да бъдат налагани на медиите и като цяло по-ефективно правоприлагане. Като професионалист с опит в делата срещу говорители на слово на омразата, Юлиана Методиева от "Маргиналия" обясни, че те са работещ инструмент, но не са най-добрият. Като причина тя идентифицира мудната прокуратура, която не разпознава този тип престъпления.
Методиева посочи иронията и смеха като нестандартен, но ефективен метод за борба с враждебната реч и дори обяви учредяването на Антинаграда "смях срещу омразата", която ще изобличава най-нелепите й и груби употреби.
Отделно експертите обявиха, че е важно в училищата да се правят антидискриминационни обучения и програми по медийна грамотност, като посочиха образованието като основен път за преодоляване на агресивния език в обществото.
Този текст е създаден с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. Цялата отговорност за съдържанието на този текст се носи от фондация “Капитал” и “Икономедиа” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на ФМ на ЕИП и Оператора на Програмата за подкрепа на НПО в България.
Още по темата
Стартира кампания за повишаване на медийната грамотност на децата
Повече от половината от българските ученици не могат да отличат вярна от грешна и фалшива информация
11 сеп 2017Журналистката Евелина Павлова започва проект за създаване на училищни радиа в десет гимназии в страната
8 май 2017Правата на човека през 2016 г: под ботуша на омразата и безнаказаността на корупцията
Годишният доклад на Българския Хелзинкски комитет съдържа плашещи изводи за драстичния скок на подбуждането към омраза и насилие и абсолютния крах на свободата на изразяване
20 апр 2017Когато ударят правозащитник...
... а властите не реагират, се превръщаме в общество на саморазправата, което затъва в ценностно гето
28 окт 2016Все повече българи одобряват строгите мерки срещу речта на омразата
Но малко от тях биха сигнализирали институциите, показва социологическо проучване
12 юли 2016Технологични гиганти се заемат с езика на омразата
Facebook, Twitter, Google и Microsoft приеха новите правила на ЕС срещу онлайн насилието
31 май 2016Случаят "Митко", Република България
Как създаваме биячи патриоти и защо е важно българските власти да покажат недвусмислено, че не толерират насилието, предизвикано от омраза
22 апр 2016Омразата придоби мощна публична акустика през интернет
Председателят на СЕМ в оставка Георги Лозанов пред "Капитал"
27 мар 2016"Алфа тв" срещу безсилния регулатор
Защо Съветът за електронни медии не може да глоби телевизията на "Атака" и да ограничи враждебната реч в ефира й
4 дек 2015Политически партии и медии подписаха споразумение срещу езика на омразата
С това парламентарно представените сили правят първа стъпка в подкрепа на саморегулацията по отношение на дискриминационната реч
23 сеп 2015Медиите са отговорни за коментарите онлайн, постанови решение на Европейския съд по правата на човека
26 юни 2015
Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява
22 сеп 2019, 2224 прочитания

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"
13 сеп 2019, 3051 прочитания
15 дек 2019, 3403 прочитания
15 дек 2019, 2123 прочитания
15 дек 2019, 1724 прочитания
15 дек 2019, 1271 прочитания
15 дек 2019, 1261 прочитания
Какво е да си ученик с обучителна трудност и как децата могат да се научат да приемат различията