С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 13 май 2016, 11:49, 20211 прочитания

Бурки, плашила и бели кахъри

В битката си срещу невидимата заплаха на бурките няколко града в България са на път да приемат опасни ограничения на свободата на вероизповедание

Зорница Стоилова | Харманли-Стара Загора-Пловдив
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Откъде тази вражда

Кезим Юсеинов недоумява защо се натрапва етническа вражда между българи, турци и цигани през последните години

Фотограф: Анелия Николова

На 100 километра югоизточно от Пловдив, там, където християни и мюсюлмани живеят заедно от векове, хората искрено недоумяват "етническите конфликти" и "заплахите за националната сигурност", които се опитват да им натрапват от телевизора. В още зелените жита до Харманли срещаме 61-годишния Кемзи Юсеинов. Бивш директор на училище в региона, днес той е пенсионер и изкарва допълнително пари чрез земеделска работа. "Просто не мога да я гледам тази телевизия - само негативи. Всяко трето изречение е за заплаха за националната сигурност. Нали сме на две крачки от границата, аз не виждам, не чувствам никаква заплаха", казва той и изтупва ръцете си от прахта. "Турците и циганите били сган, елате тук да видите как цигани и турци работят на полето, ама работят", възмущава се Юсеинов. После добавя: "Аз съм от смесено село. Българи и турци живеехме заедно, не сме делили залъка. На Байрама дойдат у нас, на Великден - отидем у тях. Откъде дойде тази етническа вражда?"

Кезим Юсеинов се определя като религиозен човек, макар преди 1989 г. да е бил горд партиен член. Докато не идва възродителният процес и комунистическата партия не му зашлевява силен шамар, като го уволнява без аргумент от училището, на което е директор. Кезим не одобрява бурките, но счита, че забраните често имат обратен ефект, правейки забраненото по-привлекателно. Той е категоричен, че за радикални интерпретации на исляма в Харманли дума не може да става, въпреки че малкото градче влезе в новините преди време заради местен младеж от ромската махала, който се снима със знаме на "Ислямска държава" в социалните мрежи.


"Много добре познавам Ремзито", спомня си за случая Кезим. "Той е бил поканен на сватба на негов братовчед в тази махала с бурките (в Пазарджик - бел. ред.), но доколкото разговарях с него, той не е знаел, че това знаме е на джихадистка група. Стана пишман, ама няма как."

Историята за това как гълъбарят от ромската махала на Харманли "Хаджияневото герме" Ремзи Хасан се превърна в "кандидат-терорист" разказват и други жители на града, но като анекдот, определяйки казуса като силно преувеличен и изкривен от медиите. В репортажите младежът е представен като имам, но той никога не е водил проповеди в общността. Имамът, назначен от Главното мюфтийство в Харманли, се нарича Али Шеит и той неведнъж е имал беседи с Ремзи Хасан и още няколко негови приятели, попаднали под влиянието на пазарджишкия проповедник Ахмед Муса, срещу когото се води дело за проповядване на война и религиозна омраза. "Опитах с меко да ги вкарам в правия път", казва Али Шеит, "но те казваха: Само Господ може да ми махне брадата". Според имама обаче след показните арести на Муса и негови последователи от Пазарджик, Пловдив и Асеновград Хасан и няколкото негови приятели са се уплашили и са се отклонили от опасните идеи. Не открихме Ремзи Хасан в дома му в Харманли, тъй като той е на гурбет в Англия, където работи в автомивка.
Мъжете от ромската махала Хаджияневото герме в Харманли са разделени в мненията си дали е необходима забрана на бурките в техния град

Фотограф: Анелия Николова

Неговата история обаче е един от аргументите на местния председател на ВМРО Николай Георгиев да предложи забрана на бурките и в Харманли. Според него "националната сигурност не е на необходимото ниво" и подобна забрана е належаща. Той твърди, че е забелязвал жени с подобно облекло и в ромската махала в града, но не може да даде пример, "защото няма документ и снимка". ВМРО нямат представител в местния общински съвет и затова предложението на Георгиев все още е във фаза "обществен сондаж". Председателят на общинския съвет в Харманли Иван Димитров обаче не вижда причина то да бъде разглеждано в местния парламент: "За Харманли това нещо е излишно, ние нямаме такъв проблем тук, няма защо да търсим проблеми там, където не съществуват", заяви пред "Капитал" той.

А в центъра на "Хаджияневото герме", където са се събрали група мъже, оплакващи безработицата в България, нелоялните работодатели, които ги експлоатират, и трудния живот на гурбетчиите, мненията за това дали Харманли има нужда от забрана на бурките са разнопосочни. Повечето от мъжете казват, че са мюсюлмани, но сред съпругите им има евангелистки и свидетелки на Йехова. Те са категорични, че в махалата няма бурки. "Изобщо не искам да чувам за тях. Това са индианци, ние ги мразим", категоричен е един от тях, който се представя като Михаил. "Стига, бе", опонира му негов приятел. "Хората си вярват. Виж ти как си вярваш." "На който както му харесва - така да ходи. Ако иска и чувал да си сложи на главата, нали сме демократична държава", намесва се трети. "Аз съм против. Може да е атентатор", казва друг, седнал на тротоара по турски. "Вярвай си, но в края на краищата тук сме в България." И в шумотевицата от гласове и мнения най-възрастният от тях казва нещо, с което всички се съгласяват: "Аз вярвам в софрата. Ако има нещо сервирано, вярвам."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1150 прочитания

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1809 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Общинският съвет в Пловдив отхвърли забраната за облекло, скриващо лицето

Това е първата община, която не се поддава на популисткия поход на Патриотичния фронт

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит