Fast food изпитване - fast food резултати

Проблемът на матурите и външното оценяване не е преписването, а формата и съдържанието им

Темата накратко

- В края на май традиционно се проведоха националните изпити след 7-и клас и матурите след 12-и.

- Фокусът за поредна година беше върху изтичането на информация, а не върху съдържанието и смисъла на изпитите.

- В този си формат те не представят обективна картина за качеството на образованието в България.

Културен феномен ли е религията? Избира ли човек да стане артист? Необходимо ли е познание, за да се оцени произведението на изкуството? Съществуват ли безспорни истини? Сигурност или справедливост трябва да осигурява държавата? Щастието цел ли е на нашето съществуване? Това са някои от темите на матурата по философия във Франция тази година, които професорът по културна антропология Ивайло Дичев цитира във Facebook профила си миналата седмица. "Хайде, кажете сега кой е правилният отговор и как точно да го препишем", написа още преподавателят в отговор на истерията с "драконовските" (по някои медии) мерки на Министерството на образованието и науката (МОН) срещу евентуални нарушения по време на тазгодишните матури.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    areta avatar :-|
    areta
    • + 13

    Поздравления за журналистката - най-после някой да каже ясно и недвусмислено кои са реалните проблеми на образованието, а не да се чудим как да препятстваме преписването!

    Ама проблемът е, че няма подготвени кадри сред проверяващите. Как ще оценяваш разбирането като ти самият не си в състояние да разбереш?

    В момента даскалите не преподават предмета си, а техники за вземане на теста.

    Нередност?
  • 2
    todorov_emil avatar :-|
    Emil Simeonov
    • + 7

    Браво!Точно това е проблема,както беше и преди години.За съжаление ,за толко много време ,нищо съществено в тази си част не се е променило.

    Нередност?
  • 4
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • + 7

    Синът ми имаше външно оценяване след четвърти клас. Първият проблем , който изниква е нелепото съчетание мужду стари педагогически практики , изискващи запемятяване на масиви с информация , с динамиката и огромния поток информация на средата , в която живеят децата. В училище дори не се прави опит децата да се научат да мислят. Карат ги да зубрят хронологични дати и събития вместо да ги насочат как да извлекат максималното и полезното от наличната в Интернет тематика , да направят кратка презентация , да се фокусират над дадено събитие и да го представят в клас. Децата имат огромен потенциал. Не са глупави. Работата с компютри , търсачки , социални мрежи и т.н не ге затруднява , вълнува ги , но е в пълно противоречие с закостенелите методи на преподаване.Да запомниш нещо , не означава , че трябва да го назубриш. Има още ред начини да се провокира паметта и мисленето.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    "Веселин Симеонов отива още по-далеч - според него не пречи част от изпитите да са с отворен формат, в който учениците да могат да изразят себе си, да покажат какво могат. Така изпитът ще се превърне много повече в конкурс, а не в проверка. "На едното се явяваш мотивиран, на другото - стресиран", прави разликата Симеонов."

    Какъв отворен формат бе, пичове?! 12 години те учат да мислиш конформистки, да преповтаряш заучени неща на места, където трябва да разсъждаваш. Накрая идват матурите, които изискват да мислиш сам. Що за малоумна идея е да се променя матурата, при положение, че тя няма нищо общо с резултатите?!

    Значи първо критикуваме МОН, че бори синдромите (вместо проблемите), а после критикът също почва да цитира също толкова неефективни мерки. Вместо да се ограничи възможността на учителите да си диктуват нещата и да се задължат да провеждат часовете си в дискусионна форма, ние ще мъчим кандидат-студентите с наизустяване на по-голям обем информация (защото друг начин няма да се открие), с цел да се минат изпитите с отворени въпроси. Защото точно това беше резултатът от матурите преди тестовете!

    Никой в образователната сфера няма разбирането, че един ученик може да изкаже валидни аргументи, различни от неговите. Аз например веднъж бях писал, че Ботев не е бил прав да обижда църковните дейци, защото те са основната класа, която инициира началото на българското Възраждане. Естествено, получих публичен укор, защото мисля неконформистки.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал