Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 3 юни 2016, 16:34, 24770 прочитания

Fast food изпитване - fast food резултати

Проблемът на матурите и външното оценяване не е преписването, а формата и съдържанието им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

За какво са ни изпитите

Изпитите след седми клас (наречени национално външно оценяване) и матурите след 12-и клас (държавните зрелостни изпити) имат и друг съществен проблем. Те събират в себе си две коренно различни цели - от една страна, оценка за образователната система според знанията на завършващите ученици, а от друга, вход за гимназии и университети. Смесването на тези две цели води до това, че нито една от тях не се постига достатъчно добре.

"В момента Министерството на образованието и науката хем оценява себе си, хем с тази оценка се влиза в университетите", казва Цветан Цветански, председател на управителния съвет на "Център за образователни инициативи". В много държави матурите се държат отделно и се подготвят на ротационен принцип от висшите училища, като има различни видове изпити според профила на висшето образование, в което ученикът иска да продължи. Директорът на основното училище във Ветрен Лена Парова също е на мнение, че двете неща трябва да се разделят, като изпитите за вход в гимназии и университет да са след края на учебната година, а външното оценяване да се развие за всички предмети. В полза на това предложение е и фактът, че през май седмокласниците наблягат само на български и математика, защото им трябват за изпита, и изостават по останалите предмети.


Ключово е и по какъв начин се използва анализът на резултатите от външното оценяване. В момента той служи по-скоро за изкуствени класации на училища, без да отчита различните фактори, които влияят върху качеството на обучението във всяко от тях. А това води до голямо напрежение в системата. "За да бъде едно оценяване обективно, трябва да проследим откъде е тръгнало, за да се стигне до това ниво", смята Лена Парова. Според нея ефект ще има, ако се сравнят резултатите на учениците в 7 клас с тези на същите ученици, когато са били в 4-ти клас.

Финалните изпити след всеки етап на образованието всъщност би трябвало да служат не толкова на учениците, колкото на училищата и държавните политики. Ако се проведат както трябва и резултатите от тях се анализират адекватно, МОН и общините ще знаят как се развива всяко училище, ще могат да поощряват или изискват повече от директорите и учителите, както и да предприемат специални интервенции в проблемни региони.

"Външното оценяване трябва да служи преди всичко за оценка на ефективността на образователните политики", коментира програмният директор в "Заедно в час" Траян Траянов. Той е категоричен, че то трябва да помага за отговори на въпросите усвояват ли учениците ключови умения и знания и кои училища са относително по-ефективни в това да ги надграждат. "При сегашния формат националното външно оценяване не позволява да се отговори на нито един от тези въпроси", категоричен е Траянов. Причина за това е, че форматът на тестовете се мени през годините и не позволява историческа съпоставка на резултатите или смислен анализ на израстването на учениците. Освен това познавателните умения са бегло застъпени в тестовете, а МОН не взема предвид ключови данни за социално-икономическия статус на учениците, продължава Траян Траянов. Той дава пример с Полша, където резултатите от външното оценяване се използват, за да се сравнява добавената стойност на училищата, тоест относителния, а не абсолютния напредък на учениците спрямо социално-икономическия им статус и образователните им потребности. "Това позволява да се оценява въздействието на различни програми и интервенции, както и да се идентифицират успешни практики, които да се споделят с всички училища в системата", допълва Траянов. Във Финландия пък резултатите не се обявяват публично, но се разговаря с всеки директор за това какво в училището му се нуждае от подобрение.



Използването на резултатите от външното оценяване няма как да е ефективно и без да има конкретни цели, например намаляване на дела на лошо представящите се ученици или пък измерване на ефекта от училищни проекти по оперативните програми. Цели, които министерството не личи да има.

Зам.-директорът на Американския колеж в София Мария Ангелова е категорична, че държавните зрелостни изпити, както и всички форми на външно оценяване, трябва да се изготвят и провеждат от независима институция, която не е обвързана със системата на МОН и не е подчинена на него. "Функцията на тези институции е да изготвят, апробират и администрират инструменти за оценяване, които измерват и оценяват уменията на учениците да се справят с изискванията на висшите училища и бизнеса", обяснява тя. Процесът е сложен, трябва непрекъснато да се осъвременява и включва както измерване, съпоставка и обобщаване на резултатите на ученика, така и препоръки за бъдещото му развитие. Според Мария Ангелова би било много полезно за учениците да получават подробен анализ на своите индивидуални резултати - особено ако се въведе възможността за явяване повече от един път на зрелостните изпити за подобряване на представянето.

Веселин Симеонов отива още по-далеч - според него не пречи част от изпитите да са с отворен формат, в който учениците да могат да изразят себе си, да покажат какво могат. Така изпитът ще се превърне много повече в конкурс, а не в проверка. "На едното се явяваш мотивиран, на другото - стресиран", прави разликата Симеонов.

Образованието отвъд оценките

"Една от най-големите несправедливости в образованието е, че тестовете "скъсаха" учителите", смята Илко Йорданов от "Отворено общество". Според него ролята на тестовете напоследък силно се преувеличава и това подценява важността на формиращото оценяване - процесът на изпитване в часовете през цялата учебна година. Така учителите са принудени да "готвят" учениците предимно за външното оценяване накрая. За Илко Йорданов модата на тестовете се вписва в съвременните тенденции на fast food - бързо искаме да имаме нещо готово, грабваме го и се опитваме да правим изводи, дори политики, въз основа на него. "Но fast food-ът на оценката не засища глада за промяна", категоричен е експертът.

Много по-голям е смисълът от всекидневната комуникация между учители и ученици и обратната връзка, която всеки от тях получава в процеса на преподаване и учене. Това е начинът учениците да подобрят представянето си, а учителите - методите си на преподаване. Което пък се отразява на резултатите на финалните изпити. "Спортистите се явяват на олимпиада веднъж на 4 години, но представянето им зависи от това как са се развивали в периода между двете състезания", прави съпоставка Илко Йорданов. Той е категоричен: "Възраждането на вътрешното текущо оценяване е възраждане и на ключовата роля на учителя." Ако започне да се отдава по-голямо значение на всекидневния училищен процес, това ще е вид признаване на авторитета на учителя и значението му в системата като ключов фактор за знанията и уменията на учениците.

Иначе, както казва Цветан Цветански, това, което проверяват в момента изпитите след седми и 12-ти клас, е не училищата, а портфейлите на родителите и качеството на частните учители.
От две до шест

Шестобалната система за оценяване е така здраво стъпила в българските училища, че изкореняването й сигурно ще е по-трудно от смяната на директор на "елитна" гимназия. Това обаче не пречи и двете да имат срок на годност. Поставянето на оценки от две до шест - тук-там с добавени минуси, плюсове и половинки в тефтера на учителя, няма как да отразява адекватно развитието на един ученик.

"Проблемът на шестобалната система е, че не е достатъчно гъвкава", коментира председателят на управителния съвет на "Център за образователни инициативи" Цветан Цветански. Според него тази скала не дава възможност да се оценяват умения и компетентности като работа в екип и самостоятелно намиране на информация, нито пък показва прогреса на един ученик. Цветански дава пример с 20-точковата система във Франция, където, ако изкараш от 0 до 8, си скъсан, но ако си между 8 и 10, получаваш възможност за устен изпит за подобрение. "Има значение дали първия път си оценен с две точки, а следващия - с осем, защото си личи, че си положил големи усилия, въпреки че още не си преминал", казва Цветански и допълва, че шестобалната система не дава това. Не е ясно и какви са критериите, по които се решава дали някой има тройка или петица. Нито пък дали шестицата е заради теоретични знания или практически умения - нещо, което би било от полза на работодателите впоследствие. Защото отвъд всички скали смисълът се крие в това какво стои зад цифровия израз на оценката и дали е достатъчно добре комуникирано между учениците, учителите и родителите.

Поглед върху скалата за оценяване на матурите също показва огромни слабости. В България за тройка е достатъчно да имаш 23 точки от общо сто - изключително нисък праг за преминаване на фона на средноевропейските стандарти, където положителното оценяване започва около 35 - 50%. "Това се прави, за да се прикрият лошите резултати и проблемите в образователната система", категоричен е Цветан Цветански. И дава още един пример: "Тук ученик с 60% е в зоната на много добър. В Cambridge ще е скъсан."

Зам.-директорът на Американския колеж, където използват процентна скала за оценяване, Мария Ангелова обяснява, че този формат е от голямо значение и за преподавателя, защото дава възможност да се отчетат малките разлики в постиженията на учениците и така да се определят конкретните им нужди. "Такава скала дава много точна информация на ученика за неговите постижения, ориентира го точно къде се намира спрямо очакванията на преподавателя и спрямо своите съученици и го мотивира да работи по-добре", допълва Ангелова. Такава скала изключва и субективното оценяване.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14760 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Урок по инвестиция в бъдещето

Учениците, които учат в модерна учебна среда, имат по-висока функционална грамотност и се чувстват по-добре в училище. Ключово обаче е как учителите използват новите технологии

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10