Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 юни 2016, 15:35, 43475 прочитания

Икономиката на Кристо

Мащабните проекти на артиста носят огромни приходи на местата, на които се случват, и съживяват местните бизнеси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

През 2016 Кристо постави Изео на картата. Най-големият портал за туристическа информация - Lonely Planet, обяви слабо познатото италианско езеро за една от топ дестинациите на годината. Причината - за две седмици това лято Изео е платно на красивия ум на световноизвестния артист Кристо. А регионът на Бреша очаква да посрещне над половин милион души, привлечени от обещанието да ходят по водата. "Елате боси", предупреди творецът. "Плаващите кейове" (The Floating Piers) се вият с цвят на шафран от улиците на градчето Сулцано до островите Монте Изола и Сан Паоло в продължение на няколко километра и взаимодействат с водата, небето, планините наоколо. Целият пейзаж е изкуство.

Идеята на Кристо и неговата (покойна) житейска и творческа партньорка Жан-Клод отлежава повече от 40 години, докато намери дом в Изео. А италианската администрация демонстрира завидна предприемчивост, като одобрява проекта и издава всички необходими разрешителни за него само за една година. Нищо чудно - предишни мащабни проекти на артистичния дует в Ню Йорк, Берлин, Париж са доказвали впечатляващ ефект върху местните икономики. По първоначални сметки "Опакованият Райхстаг" в Берлин трябва да доведе половин милион души. Вместо това градът посреща 5 милиона гости в двете седмици, докато трае инсталацията, а привлечените приходи за местните бизнеси възлизат на около 300 милиона долара. Десет години по-късно 4 милиона души посещават "Портите" в Ню Йорк и инжектират 250 милиона долара в градската икономика.


Неслучайно кметицата на Сулцано Паола Пецоти публично благодари на Христо Явашев за "невероятния подарък" за целия регион и шанса, който му дава да влезе в историята чрез творбата, пише Евгения Атанасова-Тенева в dnevnik.bg. Други местни управници разказват пред италианските медии, че езерото Изео със сигурност няма да е същото след това събитие и те ще се постараят да надградят получената възможност. "Дори да предположим, че всеки посетител ще изхарчи само 30 евро, заразяващият ефект ще бъде значителен", коментира кметът на градчето Изео Рикардо Венчиарути пред италианското издание Il Sole 24 Ore. "Аз вярвам обаче, че най-големите ползи - които са невъзможни за измерване към момента - ще бъдат в бъдеще, заради глобалната видимост, на която се радваме сега. Затова е важно да не прекаляваме с увеличението на цените: трябва да се погрижим тези туристи да опознаят и оценят езерото, но преди всичко да ги накараме да се върнат отново", добавя той.


От месеци почти всички хотели, къщи за гости, апартаменти и къмпинги в региона са резервирани, а според репортажите на местни медии цените на услугите в региона са скочили с около 15-20% с наближаването на събитието. Според италианския вестник La Stampa в първия ден от откриването на проекта около 55 хиляди души са минали по "Плаващите кейове". Около 16 населени места са обединили усилия, за да се подготвят да посрещнат потока от туристи - да осигурят още места за паркиране, да пуснат допълнителни влакове и автобусни линии от близките летища. Освен шанс да изгреят на картата на глобалния турист проектът е и голямо инфаструктурно предизвикателство за тях. Представете си - в продължение на 16 дни половин милион души ще сноват из градчета с по едно главно шосе и няколко хиляди души население.

Местните търговци обаче нямат търпение и са измислили хитри маркетинг трикове да се обвържат с "Плаващите кейове". На основната търговска улица в Бергамо (където се намира и най-близкото летище) търговските обекти са облепили стените си с рекламни афиши на проекта с надписи Save the date, магазините са опаковали витрините и манекените си в оранжев найлон, заведенията предлагат бутилки вино в опаковки, наподобяващи цвета на инсталацията на Кристo. В Изео предлагат специален вкус ванилов сладолед с маракуя, посветен на проекта и носещ името му, а ресторант рекламира меню с Floating burgers+Floating beer.

Туристическите бюра са сформирали пакети, с които да запознаят посетителите на инсталацията на Кристо и с други достойнства на региона - винени маршрути по пътя на Franciacorta (италианският отговор на шампанското), разходки с яхти и корабчета, възможностите за плуване, гмуркане и сърфиране в езерото и за велосипедиране и трекинг в планината и т.н. Местната винена асоциация организира и двудневен фестивал във втория уикенд от "Плаващите кейове", по време на който винарните, фермерите и ресторантите от региона ще излагат своята продукция и ще представят кухнята на Ломбардия.

"Плаващите кейове" обаче предлагат възможности не само за туристическата индустрия в региона. Важна част от проектите на Кристо е, че той наема местни предприемачи и фабрики, на които възлага изработката на материалите за инсталацията. Единствено за 100-метровия плат разчита на германска компания, базирана в Любек. Основата от плаващи пластмасови кубове, закотвящи системи и въжета е разпределена между четири фабрики от Северна Италия. "Да си взаимодействаш с артист като Кристо е истински удар на късмета", казва Франческо Зинони от Zinoni Group, една от компаниите за пресоване, която изпълнява поръчка за 1 милион евро по проекта, според изданието Il Sole 24 Ore. "Работихме с месеци, за да произведем 140 хиляди модула, и тази поръчка ще ни постави под светлината на прожекторите", добавя още той.

Отделно в екипа, който "строи" инсталацията, на място работят страшно много местни хора рамо до рамо с няколкостотин доброволци от цял свят, които ще осигуряват безопасността на туристите по време на събитието.



По темата работи и Боряна Джамбазова
Необичайният бизнес модел на артиста

С годините и израстването си като артист Кристо изгражда и самофинансиращ се бизнес модел, който осигурява независимост и устойчивост на проектите му. Моделът е толкова комплексен и необичаен, че преди 10 години Harvard Business School му посвещават специално изследване.

"Аз нямам галерия, не съм свързан с нито една организация, никой не стои над мен. Оцеляваме благодарение на себе си. Не молим никого за пари, сами се финансираме, използвайки докрай капиталистическата система, и го правим по нашите правила", обясни в интервю за "Капитал Light" през октомври миналата година самият Христо Явашев.

Бизнес моделът му има два основни стълба на финансиране. Първият е продажбата на ранни творби на Кристо и неговата партньорка Жан-Клод от 50-те и 60-те години. Вторият стълб са подготвителните скици, рисунки и модели на все още нереализираните големи проекти. Така например според The Economist цената на предварителните материали за чакащата одобрение инсталация "Над реката" варира от 25 хиляди долара до около 450 хиляди долара. Оригиналните рисунки, създадени до реализирането на "Плаващите кейове", са 43, а цените им се движат между 120 хиляди евро за най-малките (с формат А4) до 1.6 милиона за най-големите (с размери над два метра). Купувачите са музеи, търговци на изкуство и колекционери.

С годините проектите на Кристо и Жан-Клод стават все по-мащабни и изискват по-големи разходи както за материали, така и за армии от технически работници, които да ги реализират. Така най-скъпите от тях се осигуряват и чрез кредитна линия от банка срещу залог от творби на автора. За "Портите" Bank Leu, която по това време е дъщерно дружество на Credit Suisse, осигурява на Кристо кредитна линия от 10 милиона долара срещу негови творби като гаранция, оценявани на около 60 милиона долара. В замяна Кристо плаща годишна такса от 10 хиляди долара, 1% от неизползвания кредит плюс 1% Libor от използвания кредит. "Опакованият Райхстаг" е реализиран с кредитна линия от 7 милиона долара, договорена с Deutsche Bank.

С времето обаче финансирането от банки става все по-трудно. В интервю за FT творческата половинка на Кристо Жан-Клод казва: "Беше много по-лесно, когато бяхме млади. В миналото изкуството се приемаше като гаранция, но това е все по-трудно. Днес повечето банки няма да го направят."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 13785 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2814 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Като ти шибна един...

С видео инсталацията си "Шамарената фабрика" писателят Георги Господинов повдигна отново темата за така нареченото минимално насилие над деца, което продължава да живее в българските семейства, детски градини и училища

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10