"Ако съседите страдат, и ние страдаме"

Как Ердоган печели симпатии в Родопите, или как турбуленциите в Турция се усещат от българските мюсюлмани

В Брезница, Корница, Лъжница почти всяко семейство има близки в Турция и се притеснява за бъдещето им
В Брезница, Корница, Лъжница почти всяко семейство има близки в Турция и се притеснява за бъдещето им    ©  Цветелина Белутова
В Брезница, Корница, Лъжница почти всяко семейство има близки в Турция и се притеснява за бъдещето им
В Брезница, Корница, Лъжница почти всяко семейство има близки в Турция и се притеснява за бъдещето им    ©  Цветелина Белутова

В размирната нощ между петък и събота към един и половина от минарето на едно село в Западна Турция се разнася призив за молитва. "Аз с брата приказвам и той вика тоз ходжа дали се е побъркал", спомня си Атидже, която преживява опита за военен преврат в Турция от другата страна на телефонната слушалка на близо 800 километра на запад в пиринското село Корница. След първоначалния шок жителите на селото, сред които и много български изселници, пътуват около 15 километра в три през нощта до близкия голям град Маниса, за да се включат в протестите в подкрепа на президента на страната Таийп Ердоган. "Изплашили се, опасно, може да си останеш там да те утрепат, ама...", продължава разказа си Атидже.

В Корница по оценка на местните жители има около хиляда души, които са емигрирали в различни периоди и сега се намират в Турция. На практика всяко семейство в селото се чувства засегнато от политическите турбуленции в съседната страна - вълнуват се, страхуват се и се готвят да посрещнат обратно близките си, в случай че събитията там направят опасен завой към гражданска война.

Извън дълбоката емоционална връзка с Турция българските мюсюлмани в региона са категорични в осъждането на опита за преврат срещу правителството на съседната страна. Повечето хора, с които се срещнахме и разговаряхме в региона на Западните Родопи и Пирин, симпатизират на президента Ердоган предимно защото сравняват икономическото благополучие на близките си там със собствените си черни от катран ръце, които често остават празни заради злоупотребите в сектора на тютюнопроизводството. В разговорите с хората неизбежно изплува повтарящият се и плашещ извод от изследванията на обществените нагласи на "Отворено общество" - почти половината български граждани са склонни да им бъдат ограничени демократичните права и свободи в името на това да има ред и сигурност и икономическа стабилност. Възможен ключ не само към популярността на авторитарния подход на Ердоган, но и към трудността на това да бъде счупен монополът на ДПС в тези региони.

Разбира се, солидарността с правителството на Турция върви и по линия на подкрепата, която получава мюсюлманското изповедание в България от Дианета (председателството по религиозните въпроси на Турция със статут на министерство - бел. авт.). Тя изцяло наваксва дефицита на грижа към мюсюлманите от страна на българските власти, като поема издръжката на трите духовни училища и Висшия ислямски институт в България.

Демокрацията победи

Главното мюфтийство реагира бързо с остра декларация, осъждаща "бруталното незаконно, антидемократично и антихуманно посегателство срещу демокрацията и върховенството на правото". А пред "Капитал" главният секретар на изповеданието Джелял Фаик добави, че "турският народ е дал хубав урок на целия свят как народът може да бъде консолидиран и да противостои на армията". "Ние сме с много ясна позиция - ние сме за избраното демократично правителство, за демократично избрания президент в Турция. Винаги сме с турския народ. Те казаха на целия свят, че не искат превратаджии, не искат хунта, а искат демократично избрания президент и правителство да ги управляват", заяви Фаик в разговор по телефона от Анкара, където се намира на планирано от преди година работно посещение.

Подобна оценка за победа на демокрацията след провала на преврата споделят и лидерите на мюсюлманските общности в Пирин и Западните Родопи - и политически, и религиозни. Както младият имам на село Сатовча Ахмед Абдуррахман смята, че ако други искат властта, трябва да се явят на избори и да я спечелят, така и председателят на мюсюлманското настоятелство в село Брезница и областен лидер на ДОСТ Мехмед Хаджи казва, че е дошъл краят на възможността военните да установяват контрол върху властта по недемократичен начин. Според него коментарите, че превратът е театър за установяването на едноличната власт на Ердоган, категорично не се споделят от общността - нито от хората в Родопите, нито сред техните близки в Турция. "Не е тайна, че голяма част от преселниците от България и конкретно от нашия край не симпатизират на управляващата партия, но по кореспонденцията с голяма част от тях по време и след събитията те категорично не приемат този подход за завземане на властта. От първите часове до ден днешен са на т.нар. дежурства за демокрация. Това показва, че по-голямата част от общността приемат [преврата] като посегателство срещу демокрацията, а не срещу т.нар. диктатура", обобщава Хаджи.

Защо Ердоган печели симпатии

"Тук повече харесват Ердоган, отколкото военните. С военните по не можеш да се разбереш, а с него - дори и диктатор, по можеш. Така си мислят хората", обобщава настроенията в района 52-годишният Мехмед Боюкли от село Брезница, който е сред хората с ярка гражданска позиция наоколо и е борец за съхраняване на културно-историческото наследство на помаците. Според него положителното отношение към Ердоган се е формирало основно заради впечатлението за икономическо благосъстояние, което оставят у местните близките им, които живеят в Турция. Най-честият пример, който чуваме по площадите в Брезница, в Корница, в Лъжница, е размерът на пенсиите в съседната страна - 600 - 700 български лева на месец. В този регион, където жените най-често работят в шивашки цехове на минимална работна заплата или се трудят в тютюнопроизводството, а мъжете са или на гурбет в Германия и Англия, или безработни, този аргумент за популярността на турския президент е непоклатим. "Аз никога няма да взимам пенсия сигурно", казва Мехмед Боюкли, въпреки че има дълъг стаж като строител. А Вайда и Атидже, които всяка вечер се събират пред малкия смесен магазин до училището в Корница, за да обсъждат болките и радостите от всекидневието си, могат да разказват с часове за мизерията на самотните възрастни хора в селото. Сред по-възрастните мъже на площада може да се чуят и по-екзотични мнения за турския президент - например, че неговият авторитарен подход би бил полезен и за страна като България, където нещата са изпуснати от контрол. "Преди имаше кифли и за нас, и за кучетата, сега няма нито за едните, нито за другите", казва синеок мъж, който брои травмите си от българската здравна система и сочи към изпосталялите кучета, които бродят по полупразния център на селото.

Местните хора не отчитат засилването на ролята на религията в Турция по време на управлението на Ердоган като една от причините да му симпатизират въпреки активната финансова и методическа подкрепа на турското правителство за българското мюсюлманско изповедание, която се усеща силно и в този регион. Само преди месец например кметът на истанбулската община Султангази беше домакин на ифтар в село Брезница, на който присъства и турският посланик Сюлейман Гьокче. "Не мисля, че Ердоган може да ни влияе през религията, казва Мехмед Боюкли от същото село, тъй като в България има свобода на религията. Може би това е страх у средностатистическия българин, но не виждам някой от нас да отправя такива послания", категоричен е той.

Факт е обаче, че докато в България през последните месеци в публичното пространство и в парламента непрекъснато се обсъждат законопроекти, които по един или друг начин се опитват да ограничат религиозните свободи на мюсюлманите (през забрани на бурките, ограничения на забрадките в училищата, въвеждането на понятие "радикален ислям" в Наказателния кодекс и т.н.), а неправителствени организации отчитат ръст на омразното говорене към изповядващите исляма, Турция инвестира последователно в добрите си взаимоотношения с българските мюсюлмани. Като добавим и това, че всеки дом в региона пази лична, неизлекувана травма от възродителния процес, безотговорното и пренебрежително отношение на властта към тях се трупа в списъка им с разочарования от България и задълбочава социалната пропаст в обществото.

Демокрацията умря?

В същото време масовата чистка, която започна Ердоган в отговор на опита за преврат - в съдебната система, в образованието, в медиите - като че ли не буди тревога сред мнозинството в региона. Хората или казват, че нямат достатъчно информация, за да си съставят мнение, или оправдават действията на правителството като необходимото прочистване на държавната структура от движението на Гюлен, което припознават като отговорно за преврата.

"Аз не мога да дам оценка на чужд държавен глава. Това са вътрешни проблеми на Турция", коментира главният секретар на мюфтийството Джелял Фаик, но после добавя: "Народът подкрепя действията, които в момента се извършват. Щом ги подкрепя, може би са в правилната посока. Нито една опозиционна партия не е декларирала, че е против тези чистки. Така трябва да бъде, за да се предотвратят тези неща." Според него движението на Гюлен е създало държава в държавата чрез хора, които са навлезли във всяка сфера на държавната администрация и те са като "спящи ембриони, които за една вечер парализираха цяла Турция".

Според Мехмед Хаджи от ДОСТ за мащабите на Турция тези хиляди уволнени хора не са съществена част, така че да блокират армията или образователната система, а съдебният процес ще определи каква част от тях са взели участие в опита за преврат.

Според други обаче тези действия на правителството на Турция все пак са смущаващи. "Тези неща не бива да се случват. Този пуч е дал вече повод за саморазправа", категоричен е 79-годишният бивш учител от село Плетена Камен Шикеров. "Аз като възрастен човек мисля, че военните и политиците там трябва да търсят решение, а не отмъщение", продължава той.

Какво следва за България

Дългогодишният изследовател на етническите малцинства в България и съветник на президента Желю Желев по тези въпроси доц. Михаил Иванов смята, че нагласите на българските мюсюлмани към Турция ще търпят промени в тази динамична ситуация. "В началото беше естествено да очакваме, че мнозинството от мюсюлманите в България ще бъдат солидарни с правителството на Ердоган. Първо, защото това е правителството на Турция - Турция, с която те се чувстват свързани. Второ, това е законното правителство - те, както и техните близки в Турция, имат основания да са против метежа - той нарушава закона. Трето, това е правителството на Турция, което за разлика от правителствата от 90-те години активно подпомага изповеданието при пълно безхаберие от страна на нашата държава. Вече става ясно на всички, че Ердоган извършва масови репресии, които нямат нищо общо със законността. Сред част от хората у нас, с които аз общувам, се появи страх - какво ще става. Някои от моите приятели станаха много предпазливи и очевидно се боят да казват открито мнението си. Тази емоционална връзка може да започне да се къса, когато Ердоган настъпи срещу секуларистите. Огромната част от нашите мюсюлмани в България са светски хора и поддръжници на Кемал Ататюрк. Особено турците", коментира доц. Иванов. Според него засега пряка опасност за България няма, а властите трябва напълно да координират решенията си с нашите съюзници от НАТО.

Откъм Родопите най-голямото притеснение за хората спрямо Турция остава добруването на техните близки отвъд границата. Или както обобщава Мехмед Боюкли: "Те са ни съседи. Ако те страдат, и ние страдаме - това е положението."

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • plamen_b

    "подкрепата, която получава мюсюлманското изповедание в България от Дианета"

    И каква е логиката министерство на друга държава да плаща на религиозна организация в България?!

  • 2
    plamen_b avatar :-|
    plamen_b

    "Според него засега пряка опасност за България няма"

    Очевидно, интервюираните в тази статия български мохамедани са приели напълно позицията на Ердоган по отношение на опита за преврат (което е обяснимо). Но нещо повече, те проявяват разбиране към последвалия контрапреврат, или поне отказват да вземат открито отношение. Спектърът от мнения на повечето останали българи (изразен в българските средства за масова информация и на форумите) е в кардинално различна посока. Първоначалната реакция към опита за преврат варираше от премерено неодобрение до открита подкрепа. Последвалите широкомащабни чистки и арести биват единодушно осъждани (включително защото се приемат като насочени към утвърждаването на ислямизма в Турция). Сами по себе си такива огромни различия в отношенията на различните групи българи към събитията в Турция в едно "време разделно" представляват опасност за България (макар и в по-дългосрочен план).

  • 3
    az112233 avatar :-|
    az112233

    Това говори само за безскрупулната турска пропаганда, която нагло промива мозъците на българските мюсюлмани и ги кара да се чувстват част от една чужда нация, към която нема как да принадлежат. Т.е. спешно да се вземат мерки и да се прекрати намесата на тая държава у нас.

  • 4
    doxen avatar :-|
    doxen

    "Възможен ключ не само към популярността на авторитарния подход на Ердоган, но и към трудността на това да бъде счупен монополът на ДПС в тези региони." Там монополът на ДПС вече е счупен. ДОСТ взе гласовете от югоизточна България, а Доган командва турците в североизточната част. Само една искра е нужна и Кърджалийско ще се присъедини към Турция. Тогава разпадът на държавността в България ще излезе на финалната права.

  • 5
    stanislavski_him avatar :-|
    stanislavski_him

    Някъде четох ,че една империя може да умира 500 години.Е,от няколко века умира и турската империя.Това което наблюдаваме е, че предстои разпад на Турция.Най -после ще се реши кюрдския проблем.Въпреки неистовите усилия на Ердоган ,Турция ще се разпадне.Той тича след събитията.Ще бъдем свидетели на раждането на нови държави в Близкия изток.А колкото до тези нещастници в Родопите-време е държавата ни да се погрижи за тях,защото са лоялни граждани на България.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "plamen_b":

    Логиката е, че когато една структура има нужда от финансиране, и има кандидат за финансиране, те ще намерят начин да го осъществят. Единствения начин за противопоставяне на нещо подобно е участие на Българската държава - нещо, което ще предизвика още повече недоволство.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "plamen_b":

    Подценяваш източниците на информация. Човек живее в средата, която сам си изгради. Някои четат Комерсанть, други Капитал, трети турски про-Ердоган медии. Фактът е, че държава в държавата наистина има. Дали е предизвикала преврата - спорно е, но Гюлен има много силно влияние над Турция. Естествено, Ердоган ще се възползва от случая да атакува неудобните журналисти. Но неговата позиция е полуистина, което я прави много добра за политически цели. Когато стъпваш на истина и градиш около нея информационен балон, подкрепен от послушни на теб телевизии, много лесно можеш да убедиш мнозинството в своите думи. Спомнете си оставката на Бойко, спомнете си преди това комфорта му.

  • 8
    plamen_b avatar :-|
    plamen_b

    [quote#6:"Георги Георгиев"]Логиката е, че когато една структура има нужда от финансиране, и има кандидат за финансиране, те ще намерят начин да го осъществят. [/quote]

    Едно интересно решение от Франция: джамиите да се финансират от частна френска фондация, която да събира средства от производителите на храна-халал. Забранено е дарения в тази фондация да правят екстремисти и чуждестранни дарители. Френската държава (която е светска) също няма право да финансира религиозни организации. Разбира се, такова решение изисква компетентност и липса на корупция в службите, които трябва да осигурят спазването на закона и да предотвратят финансиране "на черно".

    http://www.france24.com/en/20160801-french-muslims-create-foundation-finance-mosques-france-radicalism

  • 9
    plamen_b avatar :-|
    plamen_b

    [quote#6:"Георги Георгиев"]Единствения начин за противопоставяне на нещо подобно е участие на Българската държава - нещо, което ще предизвика още повече недоволство.[/quote]

    "Който плаща, той поръчва музиката". За мен е неразбираемо как българската държава може да прехвърли въпроса за финансирането на българска религиозна организация към турско министерство. То е все едно да прехвърли финансирането на определено българско военно поделение към чуждо военно министерство.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#8] от "plamen_b":
    До коментар [#9] от "plamen_b":

    Напълно си прав, но у нас няма нито желанието, нито толерантността за да се вземе подобно решение. Практиката във Франция е добра, но тя също не е приложена тук. При липса на финансиране, много ясно че турците ще го търсят от собствената си държава. Като цяло не трябва да е така, но логическите последици на държавните решения са такива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал