Криминализирането на "радикалния ислям" е мисия невъзможна

Специалистът по исляма и Близкия изток доц. д-р Симеон Евстатиев за серията от законопроекти на Патриотичния фронт, засягащи мюсюлманите, и какви ще са ефектите, ако бъдат приети

доц. д-р Симеон Евстатиев
доц. д-р Симеон Евстатиев    ©  Цветелина Белутова
доц. д-р Симеон Евстатиев
доц. д-р Симеон Евстатиев    ©  Цветелина Белутова

Преди лятната си ваканция народните представители приеха на първо четене две законови поправки, предложени от Патриотичния фронт (ПФ) - срещу разпространението на "радикален ислям" и носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето. Предстои депутатите да гледат още две законодателни инициативи на ПФ, свързани с мюсюлманската общност в България - за забрана на високоговорители при религиозни прояви извън храмовете, на финансово подпомагане на вероизповеданията и религиозните институции от чужбина и на проповеди на чужд език. Потърсихме специалиста по исляма доц. Симеон Евстатиев за мнение доколко адекватни са тези законови промени и какъв ще е ефектът им, ако бъдат приети.

Профил: Симеон Евстатиев е арабист и специалист по исляма, доктор по история, доцент по история на арабския свят и исляма в СУ "Св. Климент Охридски", където е ръководител на Университетския център за изследване на религиите и на магистърската програма по близкоизточни и ислямски изследвания ("Общество и култура на арабския свят"). През 2013–2014 г. е работил в Принстънския университет, САЩ. Предстои му едногодишна работа в Центъра за изследване на модерния Ориент и Свободния университет в Берлин. Публикациите му включват десетки студии в областта на близкоизточните изследвания и ислямознанието. Автор и съставител е на няколко книги, сред които и монографията "Религия и политика в арабския свят: Ислямът в обществото" (2012).

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


13 коментара
  • 1
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski

    Не знам дали идеята е била нищо да не се разбере от статията, но това е резултата.

  • 2
    osho avatar :-|
    osho

    Не е нужно да се релативизират нещата и усложняват излишно. Има дефиниция за език на омразата, за агресивно поведение, за престъпление. Ако тези религиозни групи с поведението си навлизат в тези зони, то биват преследвани. Ще ги наречем ли радикални или само умерени - без значение. Няма нужда да влизат в оплетените дебри на религиозните тълкувания, в които е затънал самият ислям. Той може да бъде съден и санкциониран по гражданските закони на демократичната държава. Толкоз!
    Има ли противопставяне по религиозен принцип в проповедите на имамите - има. Тогава човечецът отговаря по човешките закони за насаждане на омраза, затваря му се джамията, разтуря му се седянката.
    Нека експертите не правят нещата по сложни, отколкото са. Ако един кротък и смятан за умерен мюсюлманин те нарече "християнско куче", той получава присъда, нищо, че не е част от групировки и си живее мирно и кротко. Същото важи и за другата религия.

  • 3
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика

    “...То трудно подлежи на научна дефиниция по ред причини: почти е невъзможно да се установи къде точно, в кой момент и по кой доктринален или идеен пункт "умереното" става "радикално"...“ Абсолютно вярно, Няма радикален ислям- има една военна терористична доктрина, прикрита като религия. За това е безсмислено да се въвежда такава юридическа дефиниция. Считам, че в ЕС исляма трябва да бъде обявен за недемократична идеология- като фашизма- и да се забрани практикуването на исляма точно поради това му качество.

  • 4
    pgh1454945517488132 avatar :-|
    Molossian

    Толкова много думи без да казват нищо.

  • 5
    jddi avatar :-|
    Димов

    Доцентът доктор философства, но цялата му теза се свежда до "трудно ми е и не разбирам".

    Всичко е ясно и хич не е трудно. Радикалният ислям е просто ислям, който иска власт. След 50 години Европа ще прилича на близкия изток.

    Ако това не ни харесва, трябва да отхвърлим - социално и законодателно - политическия ислям във всичките му прояви. Насилственото забулване няма място в нашето общество. Ислямски училища нямат място в нашето общество. Финансиране на каквито и да е религиозни движения от чужди граждани и държави нямат място в нашето общество. Това е.

    Не е трудно. Просто е. И не мразим мюсюлманите, те са хора като нас. Мразим обаче потисничеството, гнетта и глупостта.

  • 6
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика

    Считам, че статията е предназначена за юристи, и понеже аз съм юрист, за мен тя е достъпна и разбираема. Съгласна съм с изцяло с мнението на автора по дискутираната от него тематика и мисля, че не е зле да поиска публикуването на тази статия и в “Адвокатски преглед“, за да може статията да достигне до максимално широк кръг колеги.

  • 7
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    "Тогава как точно ще определим, и то законово, едни от тези постановки като "традиционни", а други – като "радикални", за да бъде инкриминиран "радикалният ислям"?"

    Ми най-добре-ЦЕЛИЯ, като не може да се раздели.
    Я някой да отиде в Саудите и да видим-дали ще чуе биене на църковни канони, или хора с кръстове да си носят? Ще ги линчуват.

    Какво ни пречи ние това да приложим? Вече е видно, че от мюсолманин до терорист пътя е МНОГО кратък ...

  • 8
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика

    Не съм съгласна обаче с изложеното на стр. 4 от статията. Дали едно твърдение се е наложило като клише, е без значение, когато трябва да се изследва истинността на това твърдение. Мюсюлманите НЕ СА АВТОХТОННОТО НАСЕЛЕНИЕ на географската територия, която в момента е българска държавна територия и доказателствата за това могат да се открият в историческите и археологическите извори. Също така, не съм съгласна, че българите в България сме длъжни да приемем една военна терористична доктрина, прикрита като религия, за традиционна религия по българските земи, да се примирим със съществуването й и да я признаваме като едно от вероизповеданията в България. След като не може да се разграничи радикален от традиционен ислям , самият този факт е доказателство за това, че в идеологията на исляма е заложена бързата радикализация на изповядващите исляма.

  • 9
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика

    За неразбиращите статията- има трудност при възприемането на корана, която произхожда от неговото естество и за това статията ви се струва объркана. Представете си , че корана всъщност е един единствен закон, който включва в себе си и НК, и НПК, и ГПК, и СК„ и ТЗ, и КТ, и ЗЛС, и ДОПК, и АПК,и най-важното- Конституцията на Р. България. Този единствен закон изисква от последователите си да съобразят 100% живота си с него. Корана НЕ Е само религиозна книга, а по същество представлява един обширен закон и изисква от своите последователи единствено неговото спазване и ОТХВЪРЛЯНЕ на спазването на всякакви други закони.

  • 10
    loyola avatar :-|
    loyola

    До коментар [#1] от "spanopolski":
    До коментар [#4] от "Molossian":
    До коментар [#5] от "Димов":

    Като нищо не сте разбрали от статията, ми четете, господа, за да знаете и разбирате! Просто било, това да не ви е тахан-халва -> режеш и ядеш?! Като сте експерти по темата, защо не сте на мястото на интервюирания? Или сте такива само пред компютъра?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал