Криминализирането на "радикалния ислям" е мисия невъзможна

Специалистът по исляма и Близкия изток доц. д-р Симеон Евстатиев за серията от законопроекти на Патриотичния фронт, засягащи мюсюлманите, и какви ще са ефектите, ако бъдат приети

доц. д-р Симеон Евстатиев
доц. д-р Симеон Евстатиев
доц. д-р Симеон Евстатиев    ©  Цветелина Белутова
доц. д-р Симеон Евстатиев    ©  Цветелина Белутова

Преди лятната си ваканция народните представители приеха на първо четене две законови поправки, предложени от Патриотичния фронт (ПФ) - срещу разпространението на "радикален ислям" и носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето. Предстои депутатите да гледат още две законодателни инициативи на ПФ, свързани с мюсюлманската общност в България - за забрана на високоговорители при религиозни прояви извън храмовете, на финансово подпомагане на вероизповеданията и религиозните институции от чужбина и на проповеди на чужд език. Потърсихме специалиста по исляма доц. Симеон Евстатиев за мнение доколко адекватни са тези законови промени и какъв ще е ефектът им, ако бъдат приети.

Профил: Симеон Евстатиев е арабист и специалист по исляма, доктор по история, доцент по история на арабския свят и исляма в СУ "Св. Климент Охридски", където е ръководител на Университетския център за изследване на религиите и на магистърската програма по близкоизточни и ислямски изследвания ("Общество и култура на арабския свят"). През 2013–2014 г. е работил в Принстънския университет, САЩ. Предстои му едногодишна работа в Центъра за изследване на модерния Ориент и Свободния университет в Берлин. Публикациите му включват десетки студии в областта на близкоизточните изследвания и ислямознанието. Автор и съставител е на няколко книги, сред които и монографията "Религия и политика в арабския свят: Ислямът в обществото" (2012).

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    spanopolski avatar :-|
    spanopolski
    • - 4
    • + 8

    Не знам дали идеята е била нищо да не се разбере от статията, но това е резултата.

    Нередност?
  • 2
    osho avatar :-|
    osho
    • + 10

    Не е нужно да се релативизират нещата и усложняват излишно. Има дефиниция за език на омразата, за агресивно поведение, за престъпление. Ако тези религиозни групи с поведението си навлизат в тези зони, то биват преследвани. Ще ги наречем ли радикални или само умерени - без значение. Няма нужда да влизат в оплетените дебри на религиозните тълкувания, в които е затънал самият ислям. Той може да бъде съден и санкциониран по гражданските закони на демократичната държава. Толкоз!
    Има ли противопставяне по религиозен принцип в проповедите на имамите - има. Тогава човечецът отговаря по човешките закони за насаждане на омраза, затваря му се джамията, разтуря му се седянката.
    Нека експертите не правят нещата по сложни, отколкото са. Ако един кротък и смятан за умерен мюсюлманин те нарече "християнско куче", той получава присъда, нищо, че не е част от групировки и си живее мирно и кротко. Същото важи и за другата религия.

    Нередност?
  • 3
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • + 6

    “...То трудно подлежи на научна дефиниция по ред причини: почти е невъзможно да се установи къде точно, в кой момент и по кой доктринален или идеен пункт "умереното" става "радикално"...“ Абсолютно вярно, Няма радикален ислям- има една военна терористична доктрина, прикрита като религия. За това е безсмислено да се въвежда такава юридическа дефиниция. Считам, че в ЕС исляма трябва да бъде обявен за недемократична идеология- като фашизма- и да се забрани практикуването на исляма точно поради това му качество.

    Нередност?
  • 4
    pgh1454945517488132 avatar :-|
    Molossian
    • - 4
    • + 6

    Толкова много думи без да казват нищо.

    Нередност?
  • 5
    jddi avatar :-|
    Димов
    • - 4
    • + 9

    Доцентът доктор философства, но цялата му теза се свежда до "трудно ми е и не разбирам".

    Всичко е ясно и хич не е трудно. Радикалният ислям е просто ислям, който иска власт. След 50 години Европа ще прилича на близкия изток.

    Ако това не ни харесва, трябва да отхвърлим - социално и законодателно - политическия ислям във всичките му прояви. Насилственото забулване няма място в нашето общество. Ислямски училища нямат място в нашето общество. Финансиране на каквито и да е религиозни движения от чужди граждани и държави нямат място в нашето общество. Това е.

    Не е трудно. Просто е. И не мразим мюсюлманите, те са хора като нас. Мразим обаче потисничеството, гнетта и глупостта.

    Нередност?
  • 6
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • - 2
    • + 3

    Считам, че статията е предназначена за юристи, и понеже аз съм юрист, за мен тя е достъпна и разбираема. Съгласна съм с изцяло с мнението на автора по дискутираната от него тематика и мисля, че не е зле да поиска публикуването на тази статия и в “Адвокатски преглед“, за да може статията да достигне до максимално широк кръг колеги.

    Нередност?
  • 7
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1
    • - 1
    • + 3

    "Тогава как точно ще определим, и то законово, едни от тези постановки като "традиционни", а други – като "радикални", за да бъде инкриминиран "радикалният ислям"?"

    Ми най-добре-ЦЕЛИЯ, като не може да се раздели.
    Я някой да отиде в Саудите и да видим-дали ще чуе биене на църковни канони, или хора с кръстове да си носят? Ще ги линчуват.

    Какво ни пречи ние това да приложим? Вече е видно, че от мюсолманин до терорист пътя е МНОГО кратък ...

    Нередност?
  • 8
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • + 3

    Не съм съгласна обаче с изложеното на стр. 4 от статията. Дали едно твърдение се е наложило като клише, е без значение, когато трябва да се изследва истинността на това твърдение. Мюсюлманите НЕ СА АВТОХТОННОТО НАСЕЛЕНИЕ на географската територия, която в момента е българска държавна територия и доказателствата за това могат да се открият в историческите и археологическите извори. Също така, не съм съгласна, че българите в България сме длъжни да приемем една военна терористична доктрина, прикрита като религия, за традиционна религия по българските земи, да се примирим със съществуването й и да я признаваме като едно от вероизповеданията в България. След като не може да се разграничи радикален от традиционен ислям , самият този факт е доказателство за това, че в идеологията на исляма е заложена бързата радикализация на изповядващите исляма.

    Нередност?
  • 9
    istinskatalogika avatar :-|
    Логика
    • + 2

    За неразбиращите статията- има трудност при възприемането на корана, която произхожда от неговото естество и за това статията ви се струва объркана. Представете си , че корана всъщност е един единствен закон, който включва в себе си и НК, и НПК, и ГПК, и СК„ и ТЗ, и КТ, и ЗЛС, и ДОПК, и АПК,и най-важното- Конституцията на Р. България. Този единствен закон изисква от последователите си да съобразят 100% живота си с него. Корана НЕ Е само религиозна книга, а по същество представлява един обширен закон и изисква от своите последователи единствено неговото спазване и ОТХВЪРЛЯНЕ на спазването на всякакви други закони.

    Нередност?
  • 10
    loyola avatar :-|
    loyola
    • - 2
    • + 2

    До коментар [#1] от "spanopolski":
    До коментар [#4] от "Molossian":
    До коментар [#5] от "Димов":

    Като нищо не сте разбрали от статията, ми четете, господа, за да знаете и разбирате! Просто било, това да не ви е тахан-халва -> режеш и ядеш?! Като сте експерти по темата, защо не сте на мястото на интервюирания? Или сте такива само пред компютъра?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал