С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 16 сеп 2016, 16:45, 35639 прочитания

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

За да отговорим на фундаменталния въпрос какво ядем, тази седмица надникнахме в хладилниците на четири български семейства с различни доходи, възрасти и занимания. Между тенджерите с домашно приготвена храна, чепките грозде и кофичките с кисело мляко е историята за това как България се промени и разви икономически с отварянето към общия европейски пазар, порастването на доходите и навлизането на търговските вериги. За тези десет години и вкусът, и навиците в потреблението на хората в страната са се изменили съществено.

Добрата новина е, че се храним все по-разнообразно и здравословно. Потребяваме повече вносни продукти, но започваме да търсим и ценим качеството на българските плодове и зеленчуци и се стремим към директен контакт с производителя, когато става дума за основните храни на трапезата ни като месо, хляб и сирене.


Културата на хранене на българите, погледната през статистиката на продажбите и потреблението, отваря вратата и към един динамичен и интересен пазар, на който, освен че гостуват световни тенденции като интереса към чистата храна, се оглежда и социалната поляризация на българското общество. В крайностите, които обитават българите с по-високи доходи и всички останали потребители, се вижда силуетът на стопяващата се средна класа в България и дупката, която тя оставя в средния сегмент на потребление.

Доминирането на цели категории храни от "евтиното" и от имитиращи продукти допринася за растящото недоверие на хората към качеството на продуктите, които се предлагат на нашия пазар. Въпреки опита на потребителски организации да повдигнат завесата върху това какво има в храната ни усилията на съвестните производители да информират потребителите и на веригите да отговарят на потребителските желания за повече прозрачност голямата битка с ментетата в България все още предстои.

1. Здравето е храна, храната е здраве
Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

2. Ех, а едно време какво сирене имаше
Недоверието в качеството на продуктите е масово явление



3. Ако ще е домат, да е български
Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

4. Къде ни е средната класа
Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

5. Скъсяваме пътя на храната
Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

По темата работиха Силвия Радославова, Мара Георгиева и Зорница Стоилова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Университети зад европейския борд 6 Университети зад европейския борд

Няма нито един от България сред селектираните консорциуми в нова инициатива за висшето образование в ЕС

9 авг 2019, 10314 прочитания

Една детска градина по-малко в София 8 Една детска градина по-малко в София

Въпреки липсата на места в "Манастирски ливади" Столичната община отново забави изграждането на нова детска градина за над 200 деца

8 авг 2019, 8686 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда