С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 16 сеп 2016, 16:45, 35505 прочитания

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

За да отговорим на фундаменталния въпрос какво ядем, тази седмица надникнахме в хладилниците на четири български семейства с различни доходи, възрасти и занимания. Между тенджерите с домашно приготвена храна, чепките грозде и кофичките с кисело мляко е историята за това как България се промени и разви икономически с отварянето към общия европейски пазар, порастването на доходите и навлизането на търговските вериги. За тези десет години и вкусът, и навиците в потреблението на хората в страната са се изменили съществено.

Добрата новина е, че се храним все по-разнообразно и здравословно. Потребяваме повече вносни продукти, но започваме да търсим и ценим качеството на българските плодове и зеленчуци и се стремим към директен контакт с производителя, когато става дума за основните храни на трапезата ни като месо, хляб и сирене.


Културата на хранене на българите, погледната през статистиката на продажбите и потреблението, отваря вратата и към един динамичен и интересен пазар, на който, освен че гостуват световни тенденции като интереса към чистата храна, се оглежда и социалната поляризация на българското общество. В крайностите, които обитават българите с по-високи доходи и всички останали потребители, се вижда силуетът на стопяващата се средна класа в България и дупката, която тя оставя в средния сегмент на потребление.

Доминирането на цели категории храни от "евтиното" и от имитиращи продукти допринася за растящото недоверие на хората към качеството на продуктите, които се предлагат на нашия пазар. Въпреки опита на потребителски организации да повдигнат завесата върху това какво има в храната ни усилията на съвестните производители да информират потребителите и на веригите да отговарят на потребителските желания за повече прозрачност голямата битка с ментетата в България все още предстои.

1. Здравето е храна, храната е здраве
Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

2. Ех, а едно време какво сирене имаше
Недоверието в качеството на продуктите е масово явление



3. Ако ще е домат, да е български
Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

4. Къде ни е средната класа
Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

5. Скъсяваме пътя на храната
Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

По темата работиха Силвия Радославова, Мара Георгиева и Зорница Стоилова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина

Проф. д-р Магдалена Миткова, ректор на университет "Проф. д-р Асен Златаров"

10 май 2019, 1691 прочитания

Думата имат хората, които обикновено нямат думата Думата имат хората, които обикновено нямат думата

Представители на различни професии, обществени слоеве и образование ще разкажат историите си на събитието "ХОРА, които обикновено не говорят пред ХОРА"

11 апр 2019, 2135 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Фотографът на печалния образ

Изложбата "Изгнания" на документиралия Пражката пролет Йозеф Куделка за пръв път напуска Париж, за да гостува в София