С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 16 сеп 2016, 16:45, 35837 прочитания

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

За да отговорим на фундаменталния въпрос какво ядем, тази седмица надникнахме в хладилниците на четири български семейства с различни доходи, възрасти и занимания. Между тенджерите с домашно приготвена храна, чепките грозде и кофичките с кисело мляко е историята за това как България се промени и разви икономически с отварянето към общия европейски пазар, порастването на доходите и навлизането на търговските вериги. За тези десет години и вкусът, и навиците в потреблението на хората в страната са се изменили съществено.

Добрата новина е, че се храним все по-разнообразно и здравословно. Потребяваме повече вносни продукти, но започваме да търсим и ценим качеството на българските плодове и зеленчуци и се стремим към директен контакт с производителя, когато става дума за основните храни на трапезата ни като месо, хляб и сирене.


Културата на хранене на българите, погледната през статистиката на продажбите и потреблението, отваря вратата и към един динамичен и интересен пазар, на който, освен че гостуват световни тенденции като интереса към чистата храна, се оглежда и социалната поляризация на българското общество. В крайностите, които обитават българите с по-високи доходи и всички останали потребители, се вижда силуетът на стопяващата се средна класа в България и дупката, която тя оставя в средния сегмент на потребление.

Доминирането на цели категории храни от "евтиното" и от имитиращи продукти допринася за растящото недоверие на хората към качеството на продуктите, които се предлагат на нашия пазар. Въпреки опита на потребителски организации да повдигнат завесата върху това какво има в храната ни усилията на съвестните производители да информират потребителите и на веригите да отговарят на потребителските желания за повече прозрачност голямата битка с ментетата в България все още предстои.

1. Здравето е храна, храната е здраве
Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

2. Ех, а едно време какво сирене имаше
Недоверието в качеството на продуктите е масово явление



3. Ако ще е домат, да е български
Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

4. Къде ни е средната класа
Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

5. Скъсяваме пътя на храната
Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

По темата работиха Силвия Радославова, Мара Георгиева и Зорница Стоилова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 2199 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10