Какво ядем
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Какво ядем

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

36671 прочитания

За да отговорим на фундаменталния въпрос какво ядем, тази седмица надникнахме в хладилниците на четири български семейства с различни доходи, възрасти и занимания. Между тенджерите с домашно приготвена храна, чепките грозде и кофичките с кисело мляко е историята за това как България се промени и разви икономически с отварянето към общия европейски пазар, порастването на доходите и навлизането на търговските вериги. За тези десет години и вкусът, и навиците в потреблението на хората в страната са се изменили съществено.

Добрата новина е, че се храним все по-разнообразно и здравословно. Потребяваме повече вносни продукти, но започваме да търсим и ценим качеството на българските плодове и зеленчуци и се стремим към директен контакт с производителя, когато става дума за основните храни на трапезата ни като месо, хляб и сирене.

Културата на хранене на българите, погледната през статистиката на продажбите и потреблението, отваря вратата и към един динамичен и интересен пазар, на който, освен че гостуват световни тенденции като интереса към чистата храна, се оглежда и социалната поляризация на българското общество. В крайностите, които обитават българите с по-високи доходи и всички останали потребители, се вижда силуетът на стопяващата се средна класа в България и дупката, която тя оставя в средния сегмент на потребление.

Доминирането на цели категории храни от "евтиното" и от имитиращи продукти допринася за растящото недоверие на хората към качеството на продуктите, които се предлагат на нашия пазар. Въпреки опита на потребителски организации да повдигнат завесата върху това какво има в храната ни усилията на съвестните производители да информират потребителите и на веригите да отговарят на потребителските желания за повече прозрачност голямата битка с ментетата в България все още предстои.

1. Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

2. Ех, а едно време какво сирене имаше

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление

3. Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

4. Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

5. Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

По темата работиха Силвия Радославова, Мара Георгиева и Зорница Стоилова

За да отговорим на фундаменталния въпрос какво ядем, тази седмица надникнахме в хладилниците на четири български семейства с различни доходи, възрасти и занимания. Между тенджерите с домашно приготвена храна, чепките грозде и кофичките с кисело мляко е историята за това как България се промени и разви икономически с отварянето към общия европейски пазар, порастването на доходите и навлизането на търговските вериги. За тези десет години и вкусът, и навиците в потреблението на хората в страната са се изменили съществено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 5
    sluchaynia avatar :-|
    sluchaynia

    Ядем каквото дал Господ...

  • 6
    newgenerations avatar :-|
    newgenerations

    Стремежът към здравословно хранене е продиктуван и влошеното здраве на хората. А за интересът към евтиното няма какво да се коментира- доходите може и да са по-големи, но покупателната способност- не.

  • 7
    cara_mia avatar :-|
    Cara Mia

    Много интересен материал!Поздравления,Капитал!
    Аз лично използвам много зеленчуци и плодове,риба,рядко пиле и много вода-поне 2-3 литра дневно!

  • 8
    mentra65 avatar :-?
    Grizacha ot Razgrad

    Всичко което се продава в магазините е отрова,химия за бързо забогатяване на търговците.Това което сам си произведеш е друго нещо.

  • 9
    subaru avatar :-|
    subaru

    Няма как индустриално произведените храни/с някои изключения, като студено пресования зехтин например/, да отговорят на всички изисквания за здравословно хранене. Всеки може да чете, да научи и да избира. Проблемът е когато на пазара с благословията на държавата, се допускат очевадно вредни и много опасни за здравето на хората храни/заместващи и т.н. продукти/. Които се купуват както от незнание, така и още повече поради мизерните доходи.

  • 10
    karabastun avatar :-|
    karabastun

    Преди да видим Какво ядем - нека да погледнем Какво произвеждаме !!!
    Производство на най-важни продукти в България

    Показатели / Години

    1988 г. 2012 г.

    Месо – хил. т.

    565,6 154,9

    Мляко – млн. л.

    2509 69,9

    Зеленчукови консерви – хил. т.

    344 67,5

    Плодови консерви – хил. т.

    242,8 59,1

    Растителни масла – хил. т.

    171,6 95,9

    Домати – хил. т.

    809 119,1

    Сирене – хил. т.

    112,6 45,2

    Захар – хил. т.

    361 97


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK