С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 16 сеп 2016, 17:09, 38621 прочитания

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Хладилникът на:
Тя: 76, пенсионерка
Той: 85, пенсионер

Увеличаване

Инфографика

Хладилникът на:
Тя: 36, домакиня
Той: 35, IT Technical Support

Увеличаване

Инфографика

Хладилникът на:
Тя: 31, IT/НПО
Той: 31, лекар

Увеличаване

Инфографика

Хладилникът на:
Тя: 28, криейтив индустрия
Той: 39, собственик на дизайн студио

Увеличаване

80% от българите мислят, че качествените хранителни продукти са прекалено скъпи
Източник: Pragmatica
52% от потребителите казват, че напоследък все по-често купуват здравословни хранителни продукти
Източник: Pragmatica

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Сменят белия хляб с пълнозърнест. Внимават какво слагат върху филията за закуска. Пазят стомасите си от пърженото и газираното и мислят два пъти, преди да посегнат към сладкото. Избират плодовете и зеленчуците според сезона и произхода им. И следят колко се движат през деня. Без да залитат в крайности, посягат към "био"-то в магазина или го търсят в "градината на баба". Независимо от доходите си семействата, с които "Капитал" разговаря за това какво ядем и как избираме (виж инфографиките вляво), държат на здравето си и приемат храната като важна част от неговото опазване.

Стремежът към здравословно хранене бавно и полека се превръща в масова тенденция, която "заразява" целия хранителен пазар и променя търсенето и предлагането. Можем да я проследим в поведението на потребителите, отразено в националната статистика и пазарните проучвания. В спадащите продажби на "вредните" храни и растящото потребление на "полезните". В новите концепции на търговските вериги и разширяването на биощандовете им и секциите със свежите продукти. В качващите се обороти на търговските обекти за биохрани и появата на все повече специализирани магазини по кварталите.


От данните на НСИ, които внимават в голямата картина на това как се хранят българите във времето, се вижда, че през последните десет години, хората са намалили значително консумацията на хляб, колбаси и газирани напитки за сметка на повече месо, риба и плодове и зеленчуци. "Категорично мога да кажа, че днес се храним по-здравословно спрямо десет или двадесет години назад", казва и специалистката по хранене и диететика проф. Донка Байкова, която прави проучвания на хранителните навици на българите заедно с Националния център по опазване на общественото здраве. "След приемането на България в ЕС се уеднакви общият пазар, а оттук и моделите на хранене, така че сега не се храним по-нездравословно от другите граждани на Европа. Разликата е, че биохраните, които са наистина по-здравословния вариант, в други държави на ЕС са едва 20-30% по-скъпи от конвенционалните храни, докато тук разликата все още е по-голяма", допълва тя. Според нея въпреки разнообразието на пазара и прогреса по отношение на качеството на много от храните доброто хранене си остава приоритет на една по-малка платежоспособна група хора.

Що е то здравословно хранене обаче подлежи на широки интерпретации, виждаме от други проучвания на нагласите на потребителите. "За едни това е биохраната, за други - домашно приготвената храна, за трети - храната тип манджа, тоест не сухият сандвич или пица. Хората си имат своето виждане по темата и компаниите вече трябва да се съобразяват с това в комуникацията си, ако искат да обхванат по-широк брой от хора от тези различни групи", казва Диньо Маджаров, директор "Изследвания" в маркетинговата агенция Pragmatica. В тяхното проучване на нагласите например е видно, че половината българи казват, че напоследък все по-често купуват здравословни хранителни продукти, но за 80% от хората качествените продукти са прекалено скъпи.

Здравословното е мегатренд и според компанията за потребителски проучвания "Nielsen България". Те смятат, че българските потребители стават по-склонни да плащат повече за по-здравословни продукти, а в сравнително проучване на 34 пазара забелязват, че българите са най-съгласни с твърдението, че храните без изкуствени съставки са винаги по-здравословни.



Биобум

Стремежът към по-добро хранене личи и през бума в търговията на биологично чисти храни. Търговските обекти за биохрани не само стават повече и разширяват присъствието си на пазарите извън София и от центъра на града към кварталите, но и постоянно увеличават и разнообразяват асортимента си. Ръстът на биотърговията се вижда ясно и във финансовите отчети на основните играчи в този сегмент. Така например приходите на "Балев био маркет" нарастват близо пет пъти - от 796 хил. през 2010 г. до 3.9 млн. лв. през 2015 г. За същия период оборотите на веригата магазини "Биомаг" са се увеличили близо 2.5 пъти от 467 хил. лв. до 1.1 млн. лв., а бизнесът на "Смарт ограник" АД, през която се управляват търговските обекти от бранда "Зелен", е пораснал от 4 млн. лв. през 2013 г. до 16.7 млн. лв. през 2015 г. "От създаването на компанията преди седем години удвояваме приходите всяка година", обяснява собственикът на "Смарт ограник" Яни Драгов. "За това време мога да кажа, че аудиторията на продуктите, които са био или здравословни, се разшири значително. Това се дължи на няколко причини, основните от които са разочарованието от качеството на конвенционалните храни и повишеното съзнание какво точно консумираме", добавя той.

По негови данни се променя и самото търсене на биохрани. Ако допреди потребителите са се отбивали в специализираните биомагазини основно за продукти, които нямат конвенционална алтернатива (като суперхраните и киноата), сега започва да се търси всичко и все повече биостоки да се потребяват във всекидневното хранене. Сред тях са дори биобрашно и биоолиото.

"Смятам, че с желанието на все повече хора да се хранят здравословно и отговорно към околната среда този сегмент при храните ще расте още. А колкото повече хора ги търсят, толкова повече ще се увеличава конкуренцията в производството на био и цените ще падат. Не виждам този тренд да се обърне в бъдеще", казва Драгов.

Неговото мнение споделя и собственикът на "Биомаг" Любомир Ноков.
"Никой не вярваше, че биопазарът има бъдеще. Сега ситуацията много се променя. Вече във всички големи супермаркети се предлагат биостоки. Този канал в момента дори доминира продажбите. На малките специализирани магазини им е много по-трудно", казва Ноков. Според него тези, които първи възприемат здравословния начин на хранене, са образованите и любопитни потребители. Втората голяма група са хората, които достигат до това поради здравословни причини, а третата са родителите на малки деца, които са склонни да се грижат за тях по-добре, отколкото за себе си.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Думата имат хората, които обикновено нямат думата Думата имат хората, които обикновено нямат думата

Представители на различни професии, обществени слоеве и образование ще разкажат историите си на събитието "ХОРА, които обикновено не говорят пред ХОРА"

11 апр 2019, 1563 прочитания

България е на челни позиции в Европа по намаляване броя на затворниците 2 България е на челни позиции в Европа по намаляване броя на затворниците

Общоевропейска тенденция е снижаването на престъпността и на размера на присъдите за лишаване от свобода

7 апр 2019, 2204 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа