Ех, а едно време какво сирене имаше...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

24646 прочитания

© Надежда Чипева


93% от потребителите изпитват съмнение в качеството на храните на нашия пазар
42% от потребителите казват, че качеството на храните, които се произвеждат в България, се влошава през последните години, като в най-голяма степен това се отнася до кренвиршите, каймата, сиренето и месото

"Яжте пилешко месо без притеснение. Пилешкото месо, произвеждано в България, е чисто и без антибиотици." С тези думи един от собствениците на компанията за обработка на птиче месо "Градус", Иван Ангелов, излезе да вземе наградата си "Агробизнесмен на годината" в края на 2015. Годината, в която продажбите на пилешко месо отбелязаха ръст според националната статистика след няколко години на задържане на едно ниво. Секторът е един от тези, които най-често страдат от имиджови проблеми - дали заради поредна глобална вълна на птичи грип или фалшива тревога за хормони в месото.

В България обаче недоверието към храните е широко разпространено във всякакви категории, показва проучване на Pragmatica. Според него 93% от потребителите изпитват съмнение в качеството на храните, които се предлагат на нашия пазар. А близо половината (42%) дори намират, че то се влошава през последните години, като това в най-голяма степен важи за кренвиршите, каймата, сиренето и месото. А основните притеснения на хората, които осветява проучването, са свързани с наличието на твърде много Е-та в продуктите, дългите срокове на годност, съмненията за хормони на растежа и наличието на ГМО.

Някои производители виждат в това недоверие причината за свиващите се продажби на определени продукти. "Потреблението на колбаси от 2010 г. досега се свиваше и вървеше низходящо и хората се преориентираха към свежи меса. Причините за това са много, но според мен основната е това, че доверието на потребителите е функция от това, което се пише и говори за една индустрия. Медиите не спряха да се упражняват на гърба на българските производители и да ги плюят", коментира Костадин Чорбаджийски, собственик на преработвателното предприятие "Мес-ко".

Изследването на Pragmatica показва още, че съмненията в качеството на това, което се продава по магазините, са съчетани със силно убеждение, че в близкото минало храната е била по-вкусна и по-истинска от сега. Тази нагласа на потребителите се превърна в масов пазарен тренд, а редица компании започнаха да инвестират маркетингови усилия в това да докажат, че продуктите им са като "от едно време". След дебюта на продукта "Загорка Ретро" тенденцията на залагане на автентичното и старото се пренесе от пивоварните компании и в други категории като месните продукти, варивата, спиртните напитки и т.н. Според директора "Изследвания" в Pragmatica Диньо Маджаров тази концепция вече се изчерпва и твърде голямото й експлоатиране пак ще доведе до съмнение и отдръпване на потребителите. "Когато всички станат ретро, никой не е отличим от масата", казва той.

Носталгията е израз и на известен консерватизъм във вкуса на потребителите в България, който компаниите наблюдават от доста време. "Българският потребител е изключителен традиционалист. Безспорен факт е, че за последните 10 години някои сегменти на млечния пазар почти не са променили своя дял – например бялото кисело мляко с типичната режеща структура продължава да бъде над 90% от потреблението. Или бялото саламурено сирене и кашкавалът, които все още са с по-голям дял продажби в непакетиран вид. Може да се каже, че съвременният българин опитва, но в крайна сметка избира и купува по-скоро консервативно, когато става дума за хладилника у дома", е наблюдението на маркетинг директорката на "Обединена млечна компания" (ОМК) Йолита Ботева.

Но както носталгията и консерватизмът, така и недоверието в качеството не са просто субективни усещания у потребителите, а пряк резултат от липсата на прозрачност, информация и добър арбитър на пазара. "С качеството на храните се спекулира", смята д-р Ярослав Димитров, собственик на магазин за млечни продукти "От фермата" в столицата. "БАБХ няма ресурс да проверява всички и много от производителите си позволяват да злоупотребяват. Позволяват си да правят имитиращо сирене и да не посочват на етикета, че е такова. Позволяват си да поставят обозначение на колбаси, че са произведени по стандарта "Стара планина", а на практика изискванията на стандарта не са покрити. Някои си позволяват да слагат есенции и да произвеждат овче сирене с краве мляко например. Няма как да има 250 регистрирани мандри и 700 - 800 хил. млечни крави и да се бълва такова огромно количество млечни продукти. Това означава само едно – употреба на вносно мляко, на кондензирани млека, на сухи млека. За съжаление това се прави не само от големите, но и от малките мандри. Разочарованието, неяснотата за състава и методите на производство отблъсват потребителите и те търсят спасение в специализираните магазини, където, предполага се, връзката с производителите е ясна и под контрол", добавя Димитров.

Това, което открива изследването на Pragmatica, е, че съмнението не прави хората по-добре подготвени да избират и едва около 34% от хората четат състава на хранителните продукти, които купуват. Според председателя на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов, който вижда в недоверието на потребителите основна спънка пред развитието на българската икономика, пътят за преодоляването на този проблем минава както през по-добра саморегулация между производителите в даден сектор, така и през по-системни опити на институциите да преследват нарушителите. "Изковаването на репутация на българските продукти задължително минава през битка с ментетата", категоричен е Николов. "Като общество трябва да изберем кое искаме да развиваме - качество, което произвежда доверие, а оттам възможности за бизнес, работни места и доходи, или да се съобразяваме с ниската платежоспособност и да залагаме на, грубо казано, "сирене за бедни", което води до недоверие, ограничени възможности за просперитет на сектора, а оттам и ниски доходи."

93% от потребителите изпитват съмнение в качеството на храните на нашия пазар
42% от потребителите казват, че качеството на храните, които се произвеждат в България, се влошава през последните години, като в най-голяма степен това се отнася до кренвиршите, каймата, сиренето и месото

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    nogica avatar :-P
    nogica

    какво? -като днешното Тогава имаше два вида сирене -овчо (което се предлагаше рядко) -краяве по 2,60 навсякъде няма база за сравнение нито внос да го опюеш. Едно време бях на 20,сега съм на 48 и пак има сирене много хубаво но е 12лв.Краве има по 3.00лв. Било с палма и ? преди не бяха чували за палма и за това ядяха Дунавия прясно

  • 2
    grantokracia avatar :-|
    grantokracia

    Едно време имаше 2 вида сирене, сега има 200 - вносни, но народът пак си яде само двата вида - бяло саламурено и кашкавал. Но вече с ниско качество (или средно качество, но на космически цени).
    Плодове и зеленчуци също има в изобилие - тропически, извънсезонни, всякакви, но нещо май не скача от радост народът от тоя демократичен рай? Не можеш да го излъжеш с пластмаса. Пак който може си сади в градината или обикаля да си купи домашно производство като през социализма. Появиха се и модерни течения, които казват че трябва да се ядат само сезонни продукти, набрани от твоя регион, местни сортове и пр. - както едно време, когато обаче не беше модерно.
    За останалите боклуци, натъпкани с подобрители и овкусители, няма смисъл и да се говори. Единствено лютеницата май остана натурален продукт, но пък вече с модифицирано картофено нишесте, тикви, моркови и от кумова срама и малко чушки и домати сложили.

  • 3
    grantokracia avatar :-|
    grantokracia

    Ако имахме силна държава, развита потребителска култура и развита бизнес култура, нямаше да има боклуци на пазара. Кой трябва да следи за качеството? Държавните органи, потребителските организации и не на последно място (а на първо) фирмите произвеждащи качествени продукти - като видиш че твой конкурент продава боклуци и лъже, и че с по-ниската си цена ти краде клиентите - изследваш продуктите му и при нарушения пускаш сигнали. Не може при толкова много заинтересовани страни да продължава да се продава хляб от фуражна пшеница с подобрители (без да ги пише на етикета), сирене от сухо мляко и ензими и пр.

  • 4
    brainless avatar :-|
    brainless

    Много българи все се оплакват, но продължават да пазарят боклуци. Пенсионер в магазин: два билета от 4лв. и половин бучка от най-евтиното сирене.

  • 5
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    [quote#3:"grantokracia"]Ако имахме силна държава, развита потребителска култура и развита бизнес култура, нямаше да има боклуци на пазара. [/quote]

    Това не е само наш проблем; това се случва в целия свят, защото държавата не решава нищо, а всичко се контролира от големия бизнес. Нашето здраве е принесено в жертва на ламтежа за печалби. И ще става къде по-зле...

  • 6
    grantokracia avatar :-|
    grantokracia

    До коментар [#4] от "brainless":

    Ами пенсионерът знае, че и по-скъпо сирене да купи пак няма гаранция за качеството, затова взима най-евтиното. А и щом пише сирене трябва да е сирене, направено от прясно мляко, отлежало и пр. Ако не е сирене защо го продават за сирене? Няма никъде таблица в магазините да пише над колко лв за кг сиренето става истинско.

  • 7
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Преди години съм ходил на посещения в млекозаводи, леле ми работеше в месокомбинат и съм говорил с хора, които са били на бригади в консервни заводи. Не, не беше качествена храната.
    Мляното месо е повод да се слагат "украси" в цял свят. Потреблението на колбаси е нормално да намалява. Твърде дълго живяхме с илюзията, че "луканката е супер." Е, не е!

  • 8
    suny_2 avatar :-|
    suny_2

    До коментар [#3] от "grantokracia":

    Г-сине!Когато искаш Борисов да сади картофи,а на теб да ти дава пари да ги купиш,когото бягаш на запад-да продаваш дрога,когато чакаш някой да ти произвежда,а на теб да ти дава......Щеедпочит ядеш това,което има.Или предпочиташ ВИДЕНОВАТА ЗИМА.

  • 9
    chichka avatar :-|
    chichka

    [quote#3:"grantokracia"]Ако имахме силна държава, развита потребителска култура и развита бизнес култура, нямаше да има боклуци на пазара.[/quote]
    Никоя държава, закон, правила, орган, сила... не може да спаси човека от собствената му глупост!
    chichka

  • 10
    binata2014 avatar :-|
    3.14

    Типичен рекламен материал! Лобизъм 100%! Информираността на потребителите била недостатъчна! Едно време наистина имаше нормални, качествени продукти и не само сирената! Кренвиршите бяха наистина телешки и превъзходни! Но имаше държавни стандарти и контрол на качеството! А сега производителите правят каквото ски искат, а държавата нехае за здравето и живота на "НАСЕЛЕНИЕТО" че било неправилно да се употребява думата "народ"! Здравето на децата преди всичко би трябвало да е първа грижа на властимащите. И затова показни кампанийни мероприятия отвреме-навреме може и да устокояват временно обществото, но проблемите остават! А вносът и употребата на вредни и съмнителни съставки, влагани в храните, се ширят безконтролно! Днес може някои да имат големи печалби, но народът бива тровен системно и бъдещето на нацията е под въпрос! И се чудят някои защо много млади двойки не могат да имат деца, защо има толкова много увредени новородени! В Средновековието още владетелите са преследвали продавачите на негодни и вредни храни като "отровители"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK