С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 16 сеп 2016, 17:47, 22648 прочитания

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Отговорът на въпроса какво ядем до голяма степен зависи и от продължението му - откъде си го купуваме. А тук няма съмнение в доминацията на търговските вериги в най-разпространените им формати - хипермаркети и дискаунтъри. За десетте години, откакто са на българския пазар, делът им от пазара на бързооборотни стоки достига до 42% заедно със супермаркетите. А в резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., отчита проучване на GfK, представено по време на конференцията Retail in Detail миналата година. С експанзията на веригите значително нараства и делът на продуктите, които потребителите пазаруват на промоция (от 2% през 2005г. до 17% през 2014г.), както и този на собствените им марки, посочи на събитието директорката на "Потребителски панел" в "GfK България" Весела Калчишкова. Друга промяна, която отбеляза маркетинговата агенция, е, че българските потребители пазаруват по-рядко през седмицата, но пък за повече пари. А интернет и мобилните устройства съвсем естествено се наместват във всекидневието ни и когато става дума за пазаруването.

"Търговските вериги със сигурност дават повече път на промишлените храни, но аз мисля, че в прословутия дебат веригите срещу квартални магазинчета тенденцията би следвало да бъде кварталните да стават все по-специализирани в по-натурални храни, бутикови храни, произведени от малки производители", казва Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".


В столицата това вече се случва и от ъглите на жилищните сгради все по-често надничат млекарници, пекарни и месарници. Някои от тях дори успяха да увеличат броя на обектите си из града като млекарница "Добрев" или магазините на мандри "Равно поле" и "Вършец". Според собственика на такъв специализиран магазин за млечни продукти "От фермата" д-р Ярослав Димитров "разочарованието, неяснотата за състава и методите на производство отблъскват потребителите и те търсят спасение в специализираните магазини, където, предполага се, връзката с производителите е ясна и под контрол".

И все пак това си остава бутикова тенденция, движена от една по-любопитна градска публика, която търси и преживяване в контакта с производителя, иска да научи повече за "занаятчийския" момент в производството на храната си и цени труда и усилията, вложени в нея. Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари, които също се множат на различни места в по-големите градове в страната. "Първият фермерски пазар отвори преди три години в Пловдив. Сега вече са толкова много, че не можем да ги преброим", припомня Гергана Кабаиванова, управителка на фондация "ЛокалФууд.Бг" и една от основателките на първите фермерски пазари в страната. Тя ги описва едновременно като културни събития, които развиват ценностите за разнообразната и качествена храна, както и справедливост към тези, които я произвеждат. И от друга страна, като инициативи, които насърчават предприемаческия дух "у най-малките, подритнатите от закона производители и търговци". Но най-важният ефект, подчертава тя, е, че фермерските пазари дават място за пазарни проучвания на най-дребните предприемачи и силно ги стимулират да стартират легален бизнес. "Повярвайте ми, за да оцелеят в тази битка е нужно огромно усилие, резултатът от което е хубава храна на трапезата ни", казва Кабаиванова и добавя: "Истинският смисъл на фермерските пазари е именно в това - да развиват гастрономическа култура, свободен граждански дух и да подкрепят реално малките бизнеси."


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1678 прочитания

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2266 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Криминализирането на "радикалния ислям" е мисия невъзможна

Специалистът по исляма и Близкия изток доц. д-р Симеон Евстатиев за серията от законопроекти на Патриотичния фронт, засягащи мюсюлманите, и какви ще са ефектите, ако бъдат приети

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма