Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари
Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари
Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари    ©  Надежда Чипева
Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари    ©  Надежда Чипева

Отговорът на въпроса какво ядем до голяма степен зависи и от продължението му - откъде си го купуваме. А тук няма съмнение в доминацията на търговските вериги в най-разпространените им формати - хипермаркети и дискаунтъри. За десетте години, откакто са на българския пазар, делът им от пазара на бързооборотни стоки достига до 42% заедно със супермаркетите. А в резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., отчита проучване на GfK, представено по време на конференцията Retail in Detail миналата година. С експанзията на веригите значително нараства и делът на продуктите, които потребителите пазаруват на промоция (от 2% през 2005г. до 17% през 2014г.), както и този на собствените им марки, посочи на събитието директорката на "Потребителски панел" в "GfK България" Весела Калчишкова. Друга промяна, която отбеляза маркетинговата агенция, е, че българските потребители пазаруват по-рядко през седмицата, но пък за повече пари. А интернет и мобилните устройства съвсем естествено се наместват във всекидневието ни и когато става дума за пазаруването.

"Търговските вериги със сигурност дават повече път на промишлените храни, но аз мисля, че в прословутия дебат веригите срещу квартални магазинчета тенденцията би следвало да бъде кварталните да стават все по-специализирани в по-натурални храни, бутикови храни, произведени от малки производители", казва Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ето тези фермерски пазарчета са в пъти по-добър (и твърде вероятно по-евтин) вариант от всякакви прехвалени био магазини из мола...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал