Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 сеп 2016, 17:47, 23227 прочитания

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Отговорът на въпроса какво ядем до голяма степен зависи и от продължението му - откъде си го купуваме. А тук няма съмнение в доминацията на търговските вериги в най-разпространените им формати - хипермаркети и дискаунтъри. За десетте години, откакто са на българския пазар, делът им от пазара на бързооборотни стоки достига до 42% заедно със супермаркетите. А в резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., отчита проучване на GfK, представено по време на конференцията Retail in Detail миналата година. С експанзията на веригите значително нараства и делът на продуктите, които потребителите пазаруват на промоция (от 2% през 2005г. до 17% през 2014г.), както и този на собствените им марки, посочи на събитието директорката на "Потребителски панел" в "GfK България" Весела Калчишкова. Друга промяна, която отбеляза маркетинговата агенция, е, че българските потребители пазаруват по-рядко през седмицата, но пък за повече пари. А интернет и мобилните устройства съвсем естествено се наместват във всекидневието ни и когато става дума за пазаруването.

"Търговските вериги със сигурност дават повече път на промишлените храни, но аз мисля, че в прословутия дебат веригите срещу квартални магазинчета тенденцията би следвало да бъде кварталните да стават все по-специализирани в по-натурални храни, бутикови храни, произведени от малки производители", казва Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".


В столицата това вече се случва и от ъглите на жилищните сгради все по-често надничат млекарници, пекарни и месарници. Някои от тях дори успяха да увеличат броя на обектите си из града като млекарница "Добрев" или магазините на мандри "Равно поле" и "Вършец". Според собственика на такъв специализиран магазин за млечни продукти "От фермата" д-р Ярослав Димитров "разочарованието, неяснотата за състава и методите на производство отблъскват потребителите и те търсят спасение в специализираните магазини, където, предполага се, връзката с производителите е ясна и под контрол".

И все пак това си остава бутикова тенденция, движена от една по-любопитна градска публика, която търси и преживяване в контакта с производителя, иска да научи повече за "занаятчийския" момент в производството на храната си и цени труда и усилията, вложени в нея. Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари, които също се множат на различни места в по-големите градове в страната. "Първият фермерски пазар отвори преди три години в Пловдив. Сега вече са толкова много, че не можем да ги преброим", припомня Гергана Кабаиванова, управителка на фондация "ЛокалФууд.Бг" и една от основателките на първите фермерски пазари в страната. Тя ги описва едновременно като културни събития, които развиват ценностите за разнообразната и качествена храна, както и справедливост към тези, които я произвеждат. И от друга страна, като инициативи, които насърчават предприемаческия дух "у най-малките, подритнатите от закона производители и търговци". Но най-важният ефект, подчертава тя, е, че фермерските пазари дават място за пазарни проучвания на най-дребните предприемачи и силно ги стимулират да стартират легален бизнес. "Повярвайте ми, за да оцелеят в тази битка е нужно огромно усилие, резултатът от което е хубава храна на трапезата ни", казва Кабаиванова и добавя: "Истинският смисъл на фермерските пазари е именно в това - да развиват гастрономическа култура, свободен граждански дух и да подкрепят реално малките бизнеси."


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 12576 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2792 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Криминализирането на "радикалния ислям" е мисия невъзможна

Специалистът по исляма и Близкия изток доц. д-р Симеон Евстатиев за серията от законопроекти на Патриотичния фронт, засягащи мюсюлманите, и какви ще са ефектите, ако бъдат приети

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10