Скъсяваме пътя на храната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скъсяваме пътя на храната

Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

24246 прочитания

Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари

© Надежда Чипева


Отговорът на въпроса какво ядем до голяма степен зависи и от продължението му - откъде си го купуваме. А тук няма съмнение в доминацията на търговските вериги в най-разпространените им формати - хипермаркети и дискаунтъри. За десетте години, откакто са на българския пазар, делът им от пазара на бързооборотни стоки достига до 42% заедно със супермаркетите. А в резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., отчита проучване на GfK, представено по време на конференцията Retail in Detail миналата година. С експанзията на веригите значително нараства и делът на продуктите, които потребителите пазаруват на промоция (от 2% през 2005г. до 17% през 2014г.), както и този на собствените им марки, посочи на събитието директорката на "Потребителски панел" в "GfK България" Весела Калчишкова. Друга промяна, която отбеляза маркетинговата агенция, е, че българските потребители пазаруват по-рядко през седмицата, но пък за повече пари. А интернет и мобилните устройства съвсем естествено се наместват във всекидневието ни и когато става дума за пазаруването.

"Търговските вериги със сигурност дават повече път на промишлените храни, но аз мисля, че в прословутия дебат веригите срещу квартални магазинчета тенденцията би следвало да бъде кварталните да стават все по-специализирани в по-натурални храни, бутикови храни, произведени от малки производители", казва Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".

В столицата това вече се случва и от ъглите на жилищните сгради все по-често надничат млекарници, пекарни и месарници. Някои от тях дори успяха да увеличат броя на обектите си из града като млекарница "Добрев" или магазините на мандри "Равно поле" и "Вършец". Според собственика на такъв специализиран магазин за млечни продукти "От фермата" д-р Ярослав Димитров "разочарованието, неяснотата за състава и методите на производство отблъскват потребителите и те търсят спасение в специализираните магазини, където, предполага се, връзката с производителите е ясна и под контрол".

И все пак това си остава бутикова тенденция, движена от една по-любопитна градска публика, която търси и преживяване в контакта с производителя, иска да научи повече за "занаятчийския" момент в производството на храната си и цени труда и усилията, вложени в нея. Като място за срещи на хората, които се стремят да консумират качествена храна, и тези, които я произвеждат, се наложиха и фермерските пазари, които също се множат на различни места в по-големите градове в страната. "Първият фермерски пазар отвори преди три години в Пловдив. Сега вече са толкова много, че не можем да ги преброим", припомня Гергана Кабаиванова, управителка на фондация "ЛокалФууд.Бг" и една от основателките на първите фермерски пазари в страната. Тя ги описва едновременно като културни събития, които развиват ценностите за разнообразната и качествена храна, както и справедливост към тези, които я произвеждат. И от друга страна, като инициативи, които насърчават предприемаческия дух "у най-малките, подритнатите от закона производители и търговци". Но най-важният ефект, подчертава тя, е, че фермерските пазари дават място за пазарни проучвания на най-дребните предприемачи и силно ги стимулират да стартират легален бизнес. "Повярвайте ми, за да оцелеят в тази битка е нужно огромно усилие, резултатът от което е хубава храна на трапезата ни", казва Кабаиванова и добавя: "Истинският смисъл на фермерските пазари е именно в това - да развиват гастрономическа култура, свободен граждански дух и да подкрепят реално малките бизнеси."

Отговорът на въпроса какво ядем до голяма степен зависи и от продължението му - откъде си го купуваме. А тук няма съмнение в доминацията на търговските вериги в най-разпространените им формати - хипермаркети и дискаунтъри. За десетте години, откакто са на българския пазар, делът им от пазара на бързооборотни стоки достига до 42% заедно със супермаркетите. А в резултат делът на продажбите през минимаркетите се свива от 50% през 2005 на 27% през 2015 г., отчита проучване на GfK, представено по време на конференцията Retail in Detail миналата година. С експанзията на веригите значително нараства и делът на продуктите, които потребителите пазаруват на промоция (от 2% през 2005г. до 17% през 2014г.), както и този на собствените им марки, посочи на събитието директорката на "Потребителски панел" в "GfK България" Весела Калчишкова. Друга промяна, която отбеляза маркетинговата агенция, е, че българските потребители пазаруват по-рядко през седмицата, но пък за повече пари. А интернет и мобилните устройства съвсем естествено се наместват във всекидневието ни и когато става дума за пазаруването.

"Търговските вериги със сигурност дават повече път на промишлените храни, но аз мисля, че в прословутия дебат веригите срещу квартални магазинчета тенденцията би следвало да бъде кварталните да стават все по-специализирани в по-натурални храни, бутикови храни, произведени от малки производители", казва Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ето тези фермерски пазарчета са в пъти по-добър (и твърде вероятно по-евтин) вариант от всякакви прехвалени био магазини из мола...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.