С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 18 сеп 2016, 9:23, 23073 прочитания

Ако ще е домат, да е български

Ядем повече вносни храни, но държим плодовете и зеленчуците да са родно производство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как се променят навиците ни на хранене

Какво ядем

Пет тенденции, които ни разказват как са еволюирали навиците на хранене на българите за десет години

Къде ни е средната класа

Нараства търсенето в premium сегмента, но масовият вкус все още се диктува от евтиното

Скъсяваме пътя на храната

Търговските вериги доминират пазара, но расте интересът към модела "директно от производителя"

Ех, а едно време какво сирене имаше...

Недоверието в качеството на продуктите е масово явление, но това не означава по-информирани потребители

Здравето е храна, храната е здраве

Стремежът към здравословно хранене става все по-ясно изразен и през ръста на биосектора, и през тенденцията да се готви у дома

Почти половината българи не намират разлика в качеството между българските и вносните продукти. Но когато пазаруват плодове и зеленчуци, внимават да са български. 66% от хората смятат, че те са по-качествени от чуждите. Това установява проучване на маркетинговата агенция Pragmaticа, проведено в началото на годината. Въпреки предпочитанията си обаче хората в страната масово се хранят с вносни храни.

Увеличената консумация на продукти, които не са произведени в България, достигна своя пик след приемането на страната ни в ЕС и отварянето на пазарите. Най-голяма стойност във вноса на хранителни продукти през 2015 г. имат пресните, охладените и замразените меса, млякото и сирената и някои плодове и зеленчуци.


За това ориентирано към експорта потребление има различни причини. Така например в последните години България е голям вносител на свинско месо. Количествата, които пристигат в страната от 2010 г. насам, са между 95 и 110 хил. тона годишно, а тенденцията е към нарастване. Стойността на вноса му пък е най-висока спрямо останалите хранителни и селскостопански продукти. В последната година България е внесла свинско месо за 336 млн. лв., или това е близо два пъти повече от стойността на втората най-внасяна в страната стока от групата на храните и напитките - кафето. Според производители големият обем на вноса на свинско месо се дължи, от една страна, на увеличената консумация на месни продукти, а от друга - на свитото предлагане на местния пазар. "Предлагането на българско месо е много ограничено и изобщо не стига до преработвателите, защото се предлага свежо в търговската мрежа. Поради тази причина за производството на колбаси работим основно с внос. Освен това в последно време всеки преработвател работи в конкретен сегмент и търси определени меса. При нас това са бут, плешка и гърди. От България няма кой да ми достави количествата, които ми трябват. Всеки иска да ми достави едни 100 прасета, на мен обаче не ми трябват 100 прасета, а 5 тона свински бут", обяснява Костадин Чорбаджийски, собственик на преработвателното предприятие "Мес-ко". "Но не мислете, че нямаме ферми. Имаме ферми, но нямаме кланици, които да задоволяват тези специфични потребности", допълва той.

При млякото и млечните продукти нарасналата консумация на вносни продукти се дължи, от една страна, на блокирания от ембарго руски пазар, а от друга, на отпадането на млечните квоти в Европа. Тези две събития направиха продукцията, идваща от някои европейски държави, много по-конкурентоспособна в ценови план. Това доведе до заливане на българския пазар с евтина европейска продукция и липса на възможности за реализация на местната.

В основата на по-високото търсене на вносни плодове и зеленчуци също са по-ниските им цени спрямо българската продукция. Въпреки добрите условия за отглеждането на тези земеделски култури и традициите, които има страната, някои плодове и зеленчуци имат не само голям, но и непрекъснато нарастващ обем на вноса. Една от изненадите тук са доматите, но причината за високия импорт е не само ниската цена, а и това, че този продукт може да се предлага свеж целогодишно на пазара от големите оранжерийни производители в някои държави от Европа. Доматът е абсолютен лидер във вноса на зеленчуци. По данни на НСИ стойността на внесените пресни и охладени домати в страната през 2015 г. е 47 млн. лв. През миналата година има и силно нарастване на количествата. Импортът е бил близо 60 хил. тона спрямо 45.5 хил. тона година по-рано.



Расте и вносът на цялата група "Плодове и зеленчуци". През първите четири месеца на 2016 г. ръстът е с 13.9% спрямо същия период на предходната година до 99.8 хил. тона, а на пресни плодове - с 4.9% до 83.5 хил. тона. До 40% достига вносът на някои плодове и зеленчуци, предлагани на българския пазар, заяви заместник-министърът на земеделието и храните Васил Грудев на кръгла маса в Русе във връзка с кампанията "Подкрепи българското". Той обаче уточни, че се забелязва между 10 и 35% ръст при производството на плодовете и зеленчуците за последната година спрямо предходната. За някои потребители българското си остава предпочитан избор заради вкуса.

"Когато става дума за хранителни продукти, оценката в най-голяма степен се базира на вкуса - доколко те са вкусни, доколко този вкус съвпада със спомените им от преди. Това е препратката, която правят най-често потребителите. В този смисъл българските плодове и зеленчуци - като сортове и начин на обработване - са по-близки до предишните. Докато при вносните земеделието е по-развито, използват се други техники и препарати, което променя вкуса им, а и самите сортове са по-различни от тези, с които българите са свикнали", казва Диньо Маджаров, директор "Изследвания" в агенция Pragmaticа.

Тази тенденция за търсене на родното при плодовете и зеленчуците се отрази и на стратегиите на търговските вериги в България. Така например още през 2010г. "Билла България" започна сътрудничеството си с български производители на плодове и зеленчуци с 11 земеделски стопани. През 2015 те вече са 42, а по данни на компанията, изнесени по време на конференцията Retail in Detail миналата година, 27% от оборота на тези продукти в магазините е направен изцяло с директно доставящи български производители. "Градините на Билла" е и проект, с който веригата се опитва да отговори на желанието на потребителите да получават информация откъде идват техните плодове и зеленчуци.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина

Проф. д-р Магдалена Миткова, ректор на университет "Проф. д-р Асен Златаров"

10 май 2019, 1764 прочитания

Думата имат хората, които обикновено нямат думата Думата имат хората, които обикновено нямат думата

Представители на различни професии, обществени слоеве и образование ще разкажат историите си на събитието "ХОРА, които обикновено не говорят пред ХОРА"

11 апр 2019, 2169 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Борбата е за всяко дете

България има растящ проблем с отпадането на ученици от училище, който хвърля дългосрочна сянка върху икономиката ни

ЕС след изборите: Всички във властта

Изходът от вота за Европейски паралмент предвещава коалиция от четирите основни европейски партии

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Капернаум"

Драма на бедност и надежда през очите на дете

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон