С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 21 сеп 2016, 17:14, 29228 прочитания

Борбата е за всяко дете

България има растящ проблем с отпадането на ученици от училище, който хвърля дългосрочна сянка върху икономиката ни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Когато училищата отвориха врати на 15 септември миналата седмица, около 40 хиляди ученици не влязоха отново през тях. Това са децата, преждевременно напуснали образователната система. Заминали в чужбина. Спрени от училище по семейни причини. Или такива, които не виждат смисъла от обучението си. През последните три години тенденцията е стабилно негативна. Според данни на Центъра за информационно осигуряване на образованието към Министерството на образованието и науката през 2015 г. делът на отпадналите от училище надхвърля 5% в сравнение с 3.8% две години по-рано. Напускането се случва във всички образователни етапи, като най-голям е процентът на прекъсващите в осми клас. Проблемът е силно изразен в няколко региона на страната - в най-голяма степен в Добрич и Сливен (виж графиките). А ако се прибави броят и на тези деца, които никога не са били записани в училище и не фигурират в регистрите, числата могат да изглеждат още по-притеснителни.

Напускащите сега училище ученици са утрешните безработни, неквалифицирани за пазара на труда и изключени от обществото хора. Те няма да позволят на българския бизнес да се развива, защото няма да има достатъчно добре обучен персонал. Това пряко ще се отрази на икономиката на страната и привличането на чужди инвестиции. Ще влоши и картината на обществото, което ще страда под натиска на своите аутсайдери. Добрата новина е, че вече има примери на училища, успeли да върнат и задържат своите ученици. Ако държавата помогне тези модели да се разпространят, цената, която ще плати за намаляването и превенцията на проблема сега, ще бъде в пъти по-малка от тази, която ще плати след години за последствията.


Защо напускат учениците

Според данните на НСИ двете основни причини за отпадане от образованието са заминаване в чужбина - което се увеличава през 2015 г., и семейни фактори като бедност, необходимост децата да работят, нежелание или етнокултурни различия. И докато при първата група деца има шанс те да започнат училище в страната, в която са се преместили (макар българските институции да не проследяват какво се случва с тях), при втората прекъсването на обучението в повечето случаи е безвъзвратно. Освен това българската образователна система е изключително негъвкава и е почти невъзможно веднъж отпаднали деца да се включат отново в училище, дори и да искат. Това важи и за върналите се от чужбина. Дори да са учили извън България, бюрокрацията им пречи да приравнят знанията си и да продължат в адекватен за възрастта им клас.

Според програмния директор "Образователни политики" в институт "Отворено общество" Боян Захариев причините за заминаване в чужбина и за отпадане поради семейни фактори или нежелание са едни и същи и се свеждат до липсата на достатъчно възможности за развитие в нашата страна. "Възможностите за развитие, разбира се, са различни при различните групи деца, но в крайна сметка всичките водят до неща, които са лоши за нашата икономика и общество – напускане на страната, отчуждение, апатия, житейска пасивност, маргинализация, невъзможност за пълноценен живот в съвременната икономика", коментира анализаторът.



Председателят на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе" (организация, фокусирана в борбата с отпадането от училище - бел. ред.) Деян Колев обръща внимание на факта, че има група училища, които системно стават по-зле и в които отпадането достига 20% от учениците. "Очевидно в тези училища има някакъв системен проблем и там не се реагира целенасочено по подходящ начин", смята Колев. Той е на мнение, че масовото схващане, че децата отпадат от училище заради несправяне с българския и математиката, не е напълно вярно. Причините, казва Деян Колев, са много по-дълбоки и често са психологически - стрес, дискомфорт, липса на работа с родителите. Роля играе и фактът, че в голямата си част образованието в България не прави връзката с реалния живот и учениците и техните родители не виждат практическата полза от това, което се учи в училище.

Закриването на училища поради малък брой ученици също допринася за по-високия дял на отпадащите. Макар да е оптимизираща за бюджета мярка, това доведе до необходимост от пътуване до училище в друго населено място - стъпка, която много семейства не искат или не могат да предприемат било то по финансови причини, когато няма организиран училищен превоз, или по етнокултурни, когато предпочитат децата им да са наблизо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1601 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1696 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Гари Макдугъл и Карл Форцхаймър: България ще става все по-привлекателна за инвестиции

Членовете на борда на директорите на фондация "Америка за България" пред "Капитал"

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател