София, мой малък Копенхаген
Новата мисия на датския урбанист Ян Геел е да се пребори хората в нашата столица да имат повече права от автомобилите
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Темата накратко
- Модерните градове са създадени така че да изглеждат добре от самолет, без мисъл какво виждат хората по тротоарите.- Неприветливият град няма да спре хората от това да вършат задължителните дейности като ходене на работа, училище или пазар. Но те няма да се разхождат, да търсят хубави гледки, да си почиват навън.
- Проблемите в градовете са два - грешният подход за планиране и предимството на автомобилите.
- Промяната към "град на хората" не струва скъпо и започва от мисълта и грижата за малките неща на нивото на очите, твърди Геел.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
25 коментара
Ама разбира се - да почнем да живеем и в комуналки, понеже личното пространство е отживелица.
До коментар [#1] от "Н. Колев":
В момента функцията на комуналката е поета от тинята пред блока, където 30 коли опитват да си разделят 6 паркоместа.
До коментар [#1] от "Н. Колев":
Развитите страни отдавна изграждат велоалеи и то не случайно!
Велоалеи и пешеходни зони - това е бъдещето!
Ясно е, че тукашното мислене е доста изостанало и е по-важно да си изфорсираш бмв 3ката от 96-та, от колкото да живееш на чисто, приветливо и красиво място!
Искрено се надявам г-н Ян Геел да успее с това начинание и у нас! Крайно време е нацията като цяло да помисли за здравето си и за опазване на околната среда.
Много ми е интересно как е направил така, че в Москва колите да не паркират по тротоарите? Ако може и тука така... Хубавите тротоари предразполагат към ходене, поне за мен е така. Ето, направиха в Люлин (където доста улици са изобщо без тротоари!) един широк, преграден с колчета тротоар, дълъг един километър и аз вече предпочитам да изминавам това разстояние до метрото пеш, а не с колата си. Когато обаче трябва да отида на места трудни и неприятни за ходене, разбира се, предпочитам да съм с кола.
До коментар [#4] от "evpetra":
Москва наистина много се преобрази, не само с тротоарите, които са свободни и чисти, а и с велоалеите, които отговарят на всички условия и предразполагат да се ползват велосипеди.
Живея в центъра на София и не искам да ви казвам какви мускули развивам с детска количка по разбитите току-що ремонтирани тротоари. Ужасно е и в престижния кв. "Изток".
Според мен и у нас има архитекти, способни да намерят решение, но СО е едно ретроградно образувание, в което работят обструкционисти, лишени от чувство за естетика, модерност и удобство.
Edva li Copenhagen e primer za krasiv grad; Tova na snimkata ne e George's str, ami Martin's place v Sydney
Западняците са много добри в пропагандата :) но да се върнем на Копенхаген.
Градът е определно один от най-скучните в Европа и ако не бяха Бразлия, Отава, Канбера и столицата на Буркина Фасо можеше да претендира и за място в топ 10 на световните такива. За който не вярва има нискотарифни полети до там за почти без пари, да иде да види и няма да повтори :)
Още от летището се започва една бекрайна върволица от еднкави къщи с еднакви огради на еднакви улици. Предградия в които няма усливия за никакъв културен или социален живот. Метрото има точно 2 линии, останалото е някакъв лайт рейл, бидейки над земята и разсичайки града като тръбите на парното в Дружба. Хората карат колелета не щото им е много кеф а поради безумно високите цени за регистрация на автомобил. Облагодетелствани са и географско-климатично - Копенхаген е равен като дъска, почти няма сняг през зимата, а лятото не става и много горещо. В град с денивелация от повече от 100 м и климатични екстрими от -25 до 35 и датчаните биха се прежалили и биха си купили автомобили.
Бидейки морски град по никакъв начин Копенхаген не е отворен към морето за рекреация. Дори за да снимате прочутия паметник на малката русалка трябва да насочите апарата косо надолу че да не се хванат заводските комини на заден план. Има някакво подобрение в последните години с изграждането на новата опера и района около нея но като цяло такова пренебрежение към географската среда само в Махачкала (Дагестан) съм виждал.
В центъра по прочутата им пешеходна зона и улиците около нея дърветата са почти табу и т.н.
Спирам дотук, щото кусурите на Копенхаген са достойни за отделна книга.
Иначе тезите за редуцирането на автомобилния трафик са хубави но за повечето градове по света е приложимо решение с удобен градски транспорт а не с колелета.
И да, нормално е човек да иска да си направи реклама на дейността но малко по-малко менторски тон не вреди :)
Направо е жалко като гледаш как целия живот на средностатистическия българин се върти около личното му МПС. Толко ли са им празни живототе на тия хора, че се узлобяват като животни щом им кажеш, че е време да разкарат 15 годишното "немско" возило защото то всъщност вреди и на тях и на другите, а и "решава" само проблеми които самото то е създало.
А на Ян Геел му се чудя защо се е захванал да учи туземци като нас, как да живеем като европейци. Предполагам това е много неблагодарно начинание...
"Според Геел причините градовете в цял свят да не работят правилно за гражданите си са две - модернизмът и автомобилите."
Това е така. Единствено от пешеходна гледна точка може да се добави и трета причина - начина, по който се движат някои велосипедисти.
Наистина смайващо е как в Западна Европа шофьорите дават предимство на пешеходците, дори и когато не са длъжни да го правят по правилник. За разлика от тях, много велосипедисти винаги бързат да минат първи. Включително и когато няма ясно разделение между тротоара за пешеходци и алеята за велосипедисти. В такъв случай пешеходецът е спокоен по отношение на автомобилите - те в края на краищата не се качват по тротоара. Но прелитащите покрай него велосипедисти определено го стресират. И още не са се научили на учтивостта на западноевропейските шофьори.
Иначе 100% съм съгласен с мисълта:
"Ако имаш малко енергия и малко средства, работи само за човешкия мащаб, само за града на височината на очите, за хората, които се движат с 5 км/ч"
Числото 5 км/ч е важно. То е по-малко от скоростта на един велосипедист (10-15 км/ч). Едно е например да усетиш красотата на Витоша с очите на пешеходен турист, друго е да се спуснеш 3-4 пъти на ден по една пешеходна пътека с велосипед и да се качваш обратно с лифта - то е вече спорт, нещо подобно на спускането със ски.
Преди години Русо е изминал пътя Женева - Париж пеша (т.е. с 5 км/час) вместо с карета (т.е. с 10-15 км/час). И е писал по този въпрос, че така човек може да види много повече неща.
[quote#5:"azmatahari"]СО е едно ретроградно образувание, в което работят обструкционисти, лишени от чувство за естетика, модерност и удобство.[/quote]
Не знам дали не трябва да започнем с корупцията, която позволява да се презастрояват кварталите (особенно "престижните", където квадратният метър жилищна площ може да се продаде скъпо). Точно това отнема пространството на хората.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.