София, мой малък Копенхаген

Новата мисия на датския урбанист Ян Геел е да се пребори хората в нашата столица да имат повече права от автомобилите

Темата накратко

- Модерните градове са създадени така че да изглеждат добре от самолет, без мисъл какво виждат хората по тротоарите.

- Неприветливият град няма да спре хората от това да вършат задължителните дейности като ходене на работа, училище или пазар. Но те няма да се разхождат, да търсят хубави гледки, да си почиват навън.

- Проблемите в градовете са два - грешният подход за планиране и предимството на автомобилите.

- Промяната към "град на хората" не струва скъпо и започва от мисълта и грижата за малките неща на нивото на очите, твърди Геел.
Ян Геел завършва архитектура в датската Кралска академия на изящните изкуства през 1966 г. Жени се за психоложка и бързо загърбва правилата на модернизма, на които е обучаван доскоро. "Тя и приятелите й постоянно ме питаха защо архитектурата не се занимава с хората, а само с някакви чертежи. Тогава ми стана ясно с какво трябва да се занимавам", казва архитектът за този период. Следват изследванията "Животът между сградите", "Обществено пространство, обществен живот". Геел създава собствени методологии за наблюдение на хората в градовете и се превръща в едно от най-значимите имена в урбанизма. Изследвал е трафика и публичните пространства в Лондон, работил е върху трансформацията на Манхатън към повече пешеходни пространства, създавал е стратегии за по-високо качество на живот в Мелбърн, Москва, Токио и над 200 други градове. Геел беше в България по покана на главния архитект на София Здравко Здравков, но и да представи книгата си "Градовете за хората", издадена от "Жанет 45" и като лектор на One Architecture Week в Пловдив.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове