С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 21 окт 2016, 17:00, 43129 прочитания

Предприемачи с големи сърца

В България лека-полека се оформя среда за малки бизнеси със социална мисия. Вижте кой им помага и защо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срещате ги все по-често наоколо. Енергията им преобразява физиономията на квартала. Купувате си хляб от тях. Поръчвате си зеленчуци онлайн или кетъринг за служебното парти. Носите им да поправят велосипеда ви или да претапицират онзи специален стол от баба ви. Те са ново поколение предприемачи, които поставят в сърцето на своя малък бизнес важна социална мисия. Стремят се да предоставят качествени продукти или услуги на своите клиенти като всеки друг бизнес, но също и да подадат ръка на деца, които са израснали без родители, да съдействат на хора с увреждания да се включат пълноценно в обществото или да дадат възможност на хора в откъснати райони в България да се развиват и да надскочат ограниченията на средата си.

Наричат ги социални предприемачи. Често това са хора, които, започвайки, нямат никакво понятие от бизнес или никога не биха получили достъп до финансиране на идеята си по конвенционалния начин. Но благодарение на дейността на няколко организации, които от няколко години инвестират в разпознаването и развитието на такива хора, вече можем да видим ефектите от тяхната поява. В държави като България, с високи нива на бедност и социална изолация, и неефективни социални системи, социалното предприемачество предлага смислени и иновативни решения на проблеми, които често считаме за нерешими. Този тип проекти отключват огромен неизползван потенциал и са възможен път за икономическо развитие на страната ни. "Капитал" се срещна и разговаря с три организации, които подготвят почвата и работят заедно за създаването на общност на социалните предприемачи. Вижте каква е мотивацията им и се запознайте с някои от малките бизнеси с кауза, на които те са подали ръка.
Кой: Български център за нестопанско право (БЦНП)

Какво: Програма за социално предприемачество за НПО

Колко: 35 хиляди лева награден фонд, разпределян от жури между няколко организации

Партньори: Фондация "Уникредит" и "Америка за България"

Подкрепят: Неправителствени организации. Идеята е да ги научат да мислят по предприемачески начин, за да намират и други пътища към постигане на своята социална мисия освен традиционните - писане на проекти и дарения

Как: Чрез серия от обучения, в които участниците се учат как да преценяват дали идеята им има бизнес потенциал, как да си структурират бизнес модел, как да презентират идеите си пред жури или потенциални инвеститори. А през конкурса освен финансиране получават възможност да се включат в менторска програма, в която представители на бизнеса ги съветват в реализирането на проекта им

Социалното предприемачество за тях е Неправителствени организации, които работят за постигане на своята мисия и по стопански начин

Защо? "За нас организациите трябва да съчетават всичко - да правят и проекти, и стопанска дейност, и да набират дарения. Това многообразие им гарантира устойчивост."
Надя Шабани, директор на БЦНП

"Нашата цел е да ги научим да избират такива дейности, които сами по себе си помагат мисията им, но имат и предприемачески елемент"
Любен Панов, консултант към БЦНП

Проект, който са подкрепили: Домашният социален патронаж на фондация ЕКИП

Възрастните хора на Бургас имат добър приятел в лицето на фондация ЕКИП. Нейните асистенти са на разположение почти 24 часа, за да се погрижат за тях във всекидневните им дейности - да напазаруват, да ги придружат до лекаря или до дома на приятели, да им вземат лекарства, да изчистят вкъщи или дори само да си поговорят с тях, да ги накарат да се чувстват обичани и приети. Услугите, които предлагат ЕКИП, могат да бъдат почасови, целодневни, а по-рядко и денонощни в зависимост от желанията и нуждите на възрастните хора и на техните семейства.

Агенцията за грижи по домовете на фондация ЕКИП беше избрана като един финалистите в конкурса за най-добър бизнес план на НПО на БЦНП. Нейната услуга помага не само на възрастните хора, но и на семействата им. "За голяма част от тях ежедневната и продължаваща с години грижа се оказва трудна задача. Понякога дори се налага хора в трудоспособна възраст да останат по-дълго или да се върнат при родителите си (ако живеят в друг град), като по този начин ограничат собствените си социални перспективи", разказва изпълнителният директор на фондацията Боряна Житарова. "Принудителният избор огорчава всички, натрупва се гняв и неудовлетвореност, от която страда цялото семейство и го поставя в трудна социална и финансова ситуация", обяснява тя. По думите й тъкмо разрешаването на този проблем превръща тяхната работа от чисто социална услуга в социално предприемачество, като се има предвид, че клиентите им плащат за услугата.

С получените средства се заплаща на домашните помощници, а формираният "резерв" се разпределя за реклама, частично покриване на такси за професионалното обучение на домашни помощници и социални асистенти в Центъра за професионално обучение към фондацията. "При възможност има малки бонусни програми към клиентите - например закупуване на вестник "Трета възраст", заплащане на лекарски преглед или лекарство (особено при спешни нужди). Разбира се, след това клиентите възстановяват тези средства, но много е важно в момента, когато се наложи средствата да бъдат на разположение, защото понякога това може да се окаже животоспасяващо", разказва Боряна Житарова.

Фондацията ЕКИП съществува от 1997 г., като до 2007 се нарича CARE International, като с името се сменя и подходът й. "Функционирането на неправителствената ни организация само на проектен принцип ставаше все по-трудно и неподходящо, усещахме нуждата от нещо ново. Засили се тенденцията за задълбочаване на зависимостта на фондацията от външни донори и програми. С нея нарастваше несигурността на екипите - управленски и оперативни. Все по-често започнахме да мислим и да обсъждаме необходимостите и възможностите за промяна. Така стигнахме до социалното предприемачество, което отдавна съществува в Европа", обяснява изпълнителният директор на ЕКИП Боряна Житарова. Тя си спомня колко им е било трудно да подготвят първия си бизнес план. "Не можехме да променим нагласата и мисленето си, че клиенти на услугата всъщност са семействата, а социалният ефект е едновременно върху тях и върху възрастния човек", разказва тя. И продължава: "Трябваше ни време да "надскочим" проектаджийското мислене и писане, да го трансформираме в бизнес език, да се научим да планираме и мерим бизнес резултата през социалния ефект, което всъщност е мисията на фондация ЕКИП." В този път ги превеждат и им помагат експертите и консултантите от БЦНП и сега фондацията е един от най-успешните им примери.
Кой: Фондация "Промяната" (част от мрeжата на Reach for Change)

Какво: Конкурс и Академия за социални предприемачи "Промяната", най-голямата социално отговорна инициатива на "Нова Броудкастинг Груп"

Колко: 30 хиляди лева безвъзмездно финансиране за победителя и по 15 хиляди лева за други двама финалисти

Партньори: Шведският инвестиционен фонд Kinnevik Group и "Нова броудкастинг груп"

Подкрепят: Личности или организации, които имат иновативни решения на значими проблеми на децата

Как: Конкурс за социални предприемачи, в който всяка година кандидатстват между 200 и 300 проекта от цялата страна. От тях най-добрите 20 получават достъп до интензивна обучителна програма, наречена "Акселератор", в която имат възможност да доразвият идеите си. A три проекта продължават в "Инкубатор", в който поне в продължение на година получават финансова и медийна подкрепа, достъп до българските и международните мрежи на Reach for Change, менторство и професионални обучения. От тази година отделно от конкурса действа и Академия за социални предприемачи, триседмична обучителна програма, която цели да предостави знание и инструменти на по-широк кръг участници, които искат да се занимават със социално предприемачество

Социалното предприемачество за тях е Проекти, които създават социална иновация, използват бизнес инструменти и са финансово устойчиви, така че в дългосрочен план могат да постигнат системна промяна

Защо? "Нашият фокус е върху социалното въздействие и инвестираме в изследването и измерването му. За нас истинска устойчивост е, когато разполагаш със средства да се развиваш, да се обновяваш и да отговаряш на нуждите на пазарите, на които оперираш. Подкрепяме социални предприемачи, които адресират корените на проблемите и работят за тяхното решаване в дългосрочен план."
Юрий Вълковски, изпълнителен директор на фондация "Промяната"

Проект, който са подкрепили: "Заслушай се"

"Глухите хора нямат нужда от помощ, а от съдействие и достъпна среда." Ашод Дерандонян говори уверено, увличащо и откровено. По начин, по който не сте чували да се излагат предизвикателствата пред хората с увреден слух в България. Дерандонян, неговият партньор Александър Иванов и останалите професионалисти от екипа на фондация "Заслушай се" са носители на качествено ново мислене в подкрепата на глухите хора. Тяхната философия е, че чрез новите технологии те могат да бъдат напълно самостоятелни и активно включени в обществото.

Хората с различна степен на загуба на слух в България са около 120 хиляди души. Като всички останали хора с увреждания в България те са невидими. Затворени в черупката на безсмислени държавни политики и враждебна среда. Идеята, с която "Заслушай се" спечелиха конкурса за социални предприемачи "Промяната" и за най-добър бизнес план на НПО на БЦНП, е за мобилно приложение, което овластява глухите хора. Онлайн базираната платформа за равен достъп им предлага две услуги - видеожестов превод и трансформация на говор към текст, и на практика играе ролята на техен личен асистент в училище, в офиса, в живота.

Как работи? Представете си един човек с увреден слух, който не е изградил говор, а трябва да отиде при личния си лекар или да си плати сметките в общината. Досега той задължително е имал нужда от превод на роднина, приятел или професионален жестов преводач, за да може да общува с останалия свят. Докато през приложението "Заслушай се" и смарт устройство той може да включи жестов преводач на линия чрез видеовръзка, където и да се намира. Платформата работи с 8 преводачи, които са налични от 9 до 22 часа в делнични дни и от 10 до 6 в събота и неделя.

"С помощта на приложението те самостоятелно могат да изразят това, което искат да кажат, на своя жестов език - да потърсят личния си лекар, да се обадят на учителката на детето си или да отидат на интервю за работа", изброява многобройните приложения във всекидневието Ашод Дерандонян. "Тогава те ще имат и уважението на чуващия срещу себе си, защото няма да имат нужда от физически посредник", добавя той.

Другата услуга, която трансформира говор в текст, пък ще помага на деца в училище или младежи в университета да не пропускат важна информация по време на уроци и лекции. Преподавателят говори, обръща се, пише на дъската, но има микрофон на ревера, а приложението изписва в реално време всичко, което той казва, без да накъсва информацията за нечуващите деца и младежи. "Това ще повиши мотивацията на повече деца с увреден слух да четат, да се развиват и образоват", убеден е Ашод Дерандонян. Той разказва, че на 23 ноември пилотно ще стартира услугата за трансформация на говор в текст, като първо ще бъде представена в специалното училище в София за деца с увреден слух.

Фондация "Заслушай се" започва и кампания за набиране на таблети и смарт устройства за крайно нуждаещи се и възрастни нечуващи хора, които нямат никакъв реален достъп до комуникация, дори до номера за спешна помощ 112. Целта им е първо да обгрижат най-социално изолираните потребители, а до края на следващата година платформата да покрива 3500 души с увреден слух.

Мобилното приложение е безплатно за глухите хора, защото достъпната среда (тоест възможността да визуализират информацията) е тяхно изконно право по смисъла на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания. За услугата ще плащат тези, които искат да предоставят равен достъп в офиси, обществени пространства и институции. Пилотните клиенти на "Заслушай се" са Столичната община и мобилният оператор "Мтел", които са оборудвали своите места за срещи с граждани с таблети и интернет, които имат достъп до платформата. Това, за което ще работи екипът на фондацията, и това, на което се основава бизнес моделът на тяхното социално предприятие, е да ги последват и други институции и бизнеси. "Бизнесът има нужда от устойчиви каузи, които мислят как парите да бъдат умножени и да получат максимално социално въздействие", смята Ашод Дерандонян. И казва, че най-смислената подкрепа намира в менторството и възможността за нетуъркинг, която му осигуряват в "Промяната".
Кой: Център "Ринкър" за предприемачество и обучения към фондация BCause

Какво: Обучителна програма и конкурс за стартиращи предприемачи Rinker's challenge

Колко: До 20 хиляди лева стартово финансиране за всеки от трите най-добри бизнес проекта

Партньори: Фондация "КАФ Америка" и български бизнес дарители. Центърът носи името на Хелън Ринкър Ашли, американка от български произход, чието дарение в полза на България е посветено на образованието и ученето през целия живот

Подкрепят: Традиционни и социални предприемачи, които или сега започват, или излизат от първоначалния период на пробата и грешката, имат оборот до 50 хиляди лева и търсят възможности да стабилизират дейността си и да увеличат социалния си отпечатък

Как: Тримесечна обучителна програма, по време на която предприемачите могат да разработят своята бизнес идея, да оценят нейната приложимост и да изготвят бизнес план. През това време получават насоки и съвети от хора от реалния бизнес, които им помагат да приземят идеите си. Накрая на този период проектите се оценяват от жури, в което влизат банкери, професионалисти в сферата на маркетинга и продажбите и предприемачи. Победителите получават финансова подкрепа при ясен план за постижения, бизнес ментор и последващи обучения

Социалното предприемачество за тях е Бизнес, който има основна мисия да променя света в положителна посока, да решава социален проблем за група хора или пък да допринася за решаването на общочовешки проблем, какъвто е опазването на природата например

Защо? "Нашата цел да насърчаваме предприемачеството като мислене и като учене и развитие на човека през целия му живот. Най-важното, което търсим в проектите, е зрънцето за устойчивост. Искаме те да имат баланс, да имат история, да са опознали по-добре пазарите си и да поставят по-добре своите планове. Нашата цел е да ги доведем до банките."
Елица Баракова, изпълнителен директор на център "Ринкър" и фондация BCause

Проект, който са подкрепили: "Братя Хлебари"

"Братя Хлебари" е млада компания, която събира страстта за приготвянето на вкусен хляб на двама братя пекари Пресиян (27 г.) и Теодор (21 г.) Петрови с опита в земеделието и фермерството на техния бизнес партньор Мъгърдич Хулиян. Те управляват едноименна пекарна на ул. "Раковски" 44, която предлага само продукти с естествена ферментация - 12 вида хляб от лимец, спелта, ръжен и от други древни култури, и зарежда други търговски обекти като биомагазини или специализирани такива с по-подбрани продукти.

През януари 2016 г. "Братя Хлебари" спечелиха 20 000 лева стартово финансиране от "Ринкър" за занаятчийско училище по хлебарство, сладкарство и ферментации и в началото на октомври започнаха първия си курс. Той се нарича "Въведение в живото хлебарство", а идеята му, обяснява Мъгърдич Хулиян, е да даде възможност на участниците да придобият базови умения как се прави хляб с квас и кои са основните понятия и суровини, с които се работи. Курсът е двудневен, съботно-неделен, и няма претенцията да дава професионална подготовка на този етап. Но е основа за хора, които искат да превърнат хлебарството в свое постоянно хоби или бъдеща професия. Целевата му група са "хора, които търсят разнообразие във всекидневието си", казва Хулиян, и досега обученията им събират шарена тълпа както от млади хора, така и от такива в средата на житейския си път.

Важна част от проекта на "Братя Хлебари" е включването на хора от уязвими групи в курса. Това могат да бъдат хора с увреждания, младежи, излизащи от институции, или хора, изпаднали по някаква причина в социална или икономическа изолация. "Все по-често се срещат хора, изпаднали в безизходица, не знаят накъде да поемат. Нашето желание е да ги включим в курсовете ни, да им дадем различна гледна точка и евентуално посока в живота", обяснява Мъгърдич Хулиян. Партньорската мрежа на фондация BCause им помага да достигат до хора, които търсят такава подкрепа. За тях курсът ще бъде безплатен, но ще получават знания и опит наравно с останалите участници. А за тези от тях, които покажат и умения по време на курса, пекарната ще дава възможност за включване в последващи обучения, работа или стаж в компанията.

"Училището е нашата работилница за бъдещи успехи и бъдещи кадри", казва Мъгърдич Хулиян. То, от една страна, ще им позволява да развиват бизнеса си, като сами подготвят следващо поколение пекари. От друга, е продължение на мисията им да възродят едно изгубено познание и да създадат култура на консумиране на качествена храна.

"В България средата за прохождащия бизнес е доста трудна, да не кажа почти невъзможна, защото финансирането за начинаещи бизнеси е доста ограничено. Или разполагаш с финансов ресурс, или се сблъскваш със стена, която няма преодоляване", обобщава Хулиян. Думите му подчертават значението на конкурсите за прохождащи малки бизнеси. Той поставя стартовото финансиране, което получават от "Ринкър", наравно със срещата им с други предприемачи, обмяната на опит и идеи между тях и менторската подкрепа, която получават. "Най-ценното от всичко е, че виждаш, че в България се случват неща и започват да текат процеси, които увличат все повече и повече хора", обобщава той.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1937 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2674 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

Предприемачът Саку Туоминен и проектът му HundrED искат да споделят успешни иновативни практики от училища по целия свят

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10