Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

"Когато има примери, учителите и директорите ще повярват", казва Саку Туоминен.

Финландецът, който преосмисля за какво ни е образованието

Предприемачът Саку Туоминен и проектът му HundrED искат да споделят успешни иновативни практики от училища по целия свят

Люба Йорданова
69051 прочитания

"Когато има примери, учителите и директорите ще повярват", казва Саку Туоминен.

© Николай Ников/Иван Кондев за Teach For All


Кой е Саку Туоминен

Предприемачът и иноватор Саку Туоминен има богат опит като творчески директор и независим телевизионен продуцент. През 2009 г. създава Idealist Group - компания за "създаване на идеи", чиято мисия е да работи за по-добър свят с помощта на смели нови инициативи. Преподавал е творчество и иновация на повече от сто компании по цял свят, както и в Университета "Аалто" в Хелзинки. Автор е на десет книги. Туоминен е основател на образователната компания Scool, която помага на училищата да внедряват и разработват иновации. Най-новата инициатива на компанията - HundrED, търси сто добри практики от Финландия и сто от целия свят, както и мнението на сто влиятелни експерти за бъдещето на образованието.

Може би не сте чували за Ювяскюля - седмият най-голям град във Финландия с около 140 хиляди жители и бързо растяща икономика, в която всяка година поникват 700 стартиращи компании. Скоро Ювяскюля ще бъде известен и с друго - местните власти започват мащабна реформа в системата на основното образование, която ще промени изцяло методите за оценяване на учениците. Техните училищни постижения ще се измерват според целите, които самите деца са си поставили в началото на обучението си. Специален инструмент ще следи уменията и прогреса на учениците и ще показва кои области имат нужда от подобрение. Идеята е да се оценяват ключовите умения, необходими за живота в XXI век.

Властите в Ювяскюля отдавна мислят в тази посока, но тази година имат още един силен мотив да се фокусират върху промяната. През април инициативата на града беше избрана за една от стоте финландски смели иновации в сферата на образованието, които ще бъдат изпробвани тази учебна година като част от проекта HundrED. Развитието на всяка една ще бъде детайлно и публично проследено. Паралелно с това ще бъдат разпознати сто образователни иновации от целия свят, а сто влиятелни експерти и иноватори ще разкажат визията си за бъдещето на образованието. През есента на 2017 г. резултатите от цялата инициатива ще бъдат официално представени безплатно онлайн и на живо в рамките на отбелязването на 100-годишнината на Финландия. И това е само началото - голямата цел на проекта е той да се състои в още държави и да се открият успешните практики от училищата, които да се разпространят по целия свят. Защото промяната в образованието вече се случва - просто трябва да бъде открита и споделена.

От училищния ресторант на околосветска обиколка

Идеята за проекта HundrED е на финландския предприемач Саку Туоминен и екипа му от иновативната компания Scool. Той работи за развитието на умения за креативно мислене и иновации в различни индустрии през целия си живот, но преди пет години решава да се концентрира изцяло върху образованието. "Толкова много велики неща се случват в училищата по света, но почти никой не знае за тях и не се разпространяват", разказва за "Капитал" Туоминен. Той беше в България, за да участва в годишната глобална конференция на международната мрежа за равен достъп до образование Teach For All. "Занимавам се близо 30 години с иновации и основният проблем с новите идеи е, че противно на мнението на много хора в повечето случаи те не работят", продължава предприемачът. Той е наблюдавал как амбициозни проекти се провалят скоро след първоначалния ентусиазъм, а ако това се случи в образованието, негативните последици могат да предизвикат хаос в системата. "Обичам да създавам нови неща, но се вълнувам и да открия успешните идеи, които вече се случват в училищата и работят", казва Туоминен.

Затова, когато той и организаторите на събитията около 100-годишнината на Финландия обсъждат как да включат темата за образованието - с което страната от няколко години е сочена за пример, се спират на проект, който да обедини смислени инициативи от целия свят и да ги сподели с максимално много хора. Идеята предизвиква огромен интерес и екипът вече преговаря и с други населени места, сред които Естония, Австралия и Ню Йорк за организиране на HundrED в техните райони. Амбицията на Саку Туоминен е тя да се разпространи по всички континенти, "за да опитаме да започнем нещо голямо" в образованието. Проектът няма ограничения във вида на училищата и организациите, които участват - важното е да променят начина, по който се учи, преподава, оценява и управлява образованието.

За първата фаза на проекта - събирането на сто финландски иновации, кандидатстват над 500 проекта на училища, местни власти и организации. Някои от идеите вече са приложени, други са изцяло нови. Измежду избраните са лаборатория за здраве, в която учениците ще измерват ключови здравни показатели и ще използват данните в часовете по природни науки. Друго училище пък развива училищен ресторант, чийто интериорен дизайн отговаря на интересите на учениците, а целта е в училище да се доставя по-качествена храна. Финландско семейство пък ще обиколи с лодка света, като трите им деца ще учат с прототип на дигитално училище и ще изпробват методи за индивидуално учене и домашно образование. Друг проект ще покани всички депутати от финландския парламент да посетят училище от техния район, за да разберат какво наистина се случва всекидневно в класните стаи.

Целият проект е без печалба и интелектуалната собственост остава при създателя на проекта. Засега HundrED - както и останалите услуги на Scool, се финансират от фондации и частни компании. Планът е през 2020 г. част от инициативата да започне да генерира печалба от консултиране на правителства и частни училища или подкрепа за разпространението на някои добри иновации. За HundrED във Финландия екипът работи с министерството на образованието, националния борд по образование, учителския синдикат, водещи университети и училища.

Всички могат да са иновативни

Намирането на успешните практики от училищата ще бъде лесно, убеден е Саку Туоминен. Трудното идва при разпространението им. "На образованието винаги се е гледало като на много локална система", смята предприемачът. Днешният свят обаче е изграден върху свързаности, допълва той - учениците са във Facebook, Skype, WhatsАpp, животът им е много международен, но образованието им - не. Затова голямата цел на HundrED е да засили глобалното сътрудничество между учители и директори, които да се учат един от друг, а училището да е място, в което се развиват умения за живот в един глобализиран свят.

Компанията на Туоминен Scool вече работи в тази посока. Те организират семинари за учители, на които водещи световни експерти говорят за темите на деня - тероризъм, глобалното затопляне, роботика, изкуствен интелект, икономиката на Китай, Доналд Тръмп. Срещите се излъчват онлайн, за да достигнат до всяко финландско училище, а лекциите се адаптират като учебни материали, които благодарение на гъвкавата учебна програма учителите могат да използват в часовете си. "Помагаме на учителите да разберат как се променя светът извън училище", обяснява Туоминен и дава пример: ако предстоят избори в САЩ, няма как в класната стая да не говориш за Тръмп и за демокрацията. Scool са организирали подобни събития и в четири други държави и всички са се радвали на огромен интерес.

Scool предлага на учителите още две услуги. Приложението Triplet обяснява трите най-важни новини на деня и подготвя по тях учебни материали, които учителите могат да използват в часовете си, като информацията се подбира и адаптира от журналисти и преподаватели за различни класове. Платформата Dreamdo пък се фокусира върху проектно базираното учене и дава възможност на ученици и техните учители от целия свят да създават, документират и споделят свои проекти. В момента тя се използва в 30 държави, като ключова част от платформата е обменът на опит. За пет дни всеки месец например учениците на сръбското училище "Велики Борак" пътуват виртуално по света, като се включват с конферентна връзка в класни стаи от други държави и изследват културата, обичаите и вижданията им.

"Трябва да променим целия подход към образованието", категоричен е Саку Туоминен. "Ако погледнете най-добрите училища, те не просто консумират учебно съдържание, а и го създават", продължава той и дава пример с третокласници, които получават задача да създадат нов учебник по биология. "Те търсят информация, правят снимки, мислят обяснения на процесите и кое според вас е по-ефективно - да четеш или да създаваш", пита риторично предприемачът.

Той често е чувал аргумента, че една идея дори и да работи някъде, в друга държава няма шанс да тръгне. Учителите обаче не смятат така, открил е Туоминен след много разговори с тях. Те просто имат нужда от увереност и вдъхновение, за да приложат новото. И от достатъчно доказателства за ефекта на една инициатива. "Когато има примери, учителите и директорите ще повярват", сигурен е финландецът, макар да признава, че промяната няма да се случи бързо.

Саку Туоминен вече е събрал много такива примери. Като на канадското училище, където ученик, който се чувства тормозен, зле или просто самотен, сяда на така наречената приятелска пейка, а до него скоро се присъединява друг, за да го подкрепи. "Идеята е изключително проста, но много ефективна", обяснява предприемачът, и е показателна за това, че промяната в училищната среда не е задължително въпрос на пари. Понякога е нужно само вдъхновение.

Как се развива образователната реформа на Финландия

Когато на 6 декември тази година Организацията за икономическо сътрудничество и развитие представи резултатите от новото издание на международния тест PISA, много погледи ще бъдат вперени в оценките на Финландия. След няколко поредни години на първо място, страната стана пример за успешна образователна система. И вече гледа отвъд стандартизираните изпити.

"PISA измерва само ограничен набор от умения", смята Саку Туоминен и дава пример с ключови компетенции като любопитство, креативност, работа в екип и емоционална интелигентност, които не са част от нито един изпит. Туоминен е член на работната група на финландското министерство на образованието, която обсъжда как образованието в страната да стане още по-добро. Парадоксално, това може да стане на цената на малко по-ниски резултати на международните тестове, но финландските управляващи, изглежда, са готови да поемат риска. В няколко училища вече се изпробва ученето на големи теми вместо на отделни предмети - реформа, която цели да покаже връзките между темите и глобалната картина, както и да развива ключови умения за справяне в живота. "В момента имаме нужда от много смело лидерство, така че хората да не започнат да се паникьосват, ако резултатите на PISA паднат малко, коментира финландският предприемач. Защото не става въпрос за PISA, а за създаване на качествено образование за нашите деца."

Той описва предимствата на финландското образование с три основни характеристики. Първата е равенството между училищата - "много, много трудно е да намериш лошо училище във Финландия", казва Туоминен и обяснява това с високото ниво на всички учители. "В държави, в които има конкуренция между училищата, се слагат етикети - това училище е добро, онова е лошо", продължава предприемачът. Когато учениците от икономически и социално добри семейства изберат т.нар. добри училища, учителите от останалите се демотивират и системата като цяло се влошава. Другите две характеристики са свързани помежду си - Финландия инвестира наистина много в учителите си, които имат висок имидж в обществото и са обучени добре. В резултат на това те получават свобода да избират методите и програмата си в училище.

Тези предимства Финландия планира да надгради през следващите години, като фокусира реформата върху ученика, с още повече инвестиции в учителите и увеличаване на сътрудничеството между финландските училища в страната и с други училища по света.

6 коментара
  • 1
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Интересно, но не твърде приложимо за родните условия, у нас няма дисциплина, в тази и част, според която най-великите победи са тези, които си спечелил с/у себе си.

  • 2
    marobo avatar :-|
    marobo

    Измислен модел целящ крепостно мислене.

  • 3
    allall avatar :-|
    allall

    До коментар [#2] от "marobo":

    българският, нали?

  • 4
    dggm avatar :-|
    dggm

    В България финландската система ще работи много добре.

  • 5
    marobo avatar :-|
    marobo

    До коментар [#3] от "allall":

    Финландския. Вчера ги гледах по тв. Съжалявам ги. Подготовката им за живота е да цъкат на таблети. Професионалната им реализация ще стигне до презентация на поуър поинт. Поведението им до разграничаване на групата в която съм и хората, които не се вписват в нея. Всичко е черно и бяло, нюансите не са важни. Същинското знание не представлява ценност, а е маргинализирано. Готвят ги за крепостни селяни. Налагат ги като европейски ценностти. Социалният им имунитет е сведен до нула. Благодаря много на финландския модел, който иска да се пробва;))

  • 6
    smahnat avatar :-|
    Дъската ми хлопа

    [quote#2:"marobo"]Измислен модел целящ крепостно мислене.[/quote]
    Най-вярната оценка!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK