С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 9 ное 2016, 10:19, 37755 прочитания

Образователната революция на Каталуния

Испанската провинция започва мащабна реформа на училищата си, за да подготви учениците за 21 век

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ТОП 10 умения за 2020 г.

1. Комплексно решаване на проблеми
2. Критично мислене
3. Креативност
4. Управление на хора
5. Координация с други
6. Емоционална интелигентност
7. Възможност за преценка и взимане на решения
8. Нагласа на помагаш и да си кооперативен
9. Умения за преговори
10. Когнитивна гъвкавост

Източник: Световен икономически форум
Училища, в които децата общуват повече помежду си, отколкото с възрастните. Класни стаи, в чийто център не е един човек, който говори пред другите. Пространства за работа в екип, за експерименти, за разясняване на теми, за писане. Преподаване, което развива ценни за живота умения. Без фиксирани учебни часове и традиционни предмети, но с проекти и инициативи, в които учениците използват знанията си. Измерване на резултатите не с оценки, а с ученически портфолиа и критерии, фокусирани върху развитието на умения, а не наизустяването на теория.

Така изглеждат вече няколко училища в испанската автономна област Каталуния, а други са на път да ги последват. Наскоро местните власти и образователни експерти подписаха споразумение за партньорство за програмата Escola Nova 21, която ще изгради модел на училище на 21 век, ще обучи учителите за него и ще разпространи успешния опит сред всички учебни заведения в региона, за да подобри цялостната му образователна система.


Идеята е училището да е мястото, което помага на младите хора да бъдат активни, да мислят самостоятелно и критично, да взимат решения, да могат да живеят в интеркултурни общности и всички останали умения, от които имат нужда, за да са щастливи и успешни след като излязат от класните стаи.

Училището на 21 век

Целите и моделът на Escola Nova 21 се базират на документи на UNESCO и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD), които слагат във фокуса на образованието компетенциите на 21 век (виж карето) и съвременните начини на учене. Целта на програмата е да създаде модел на съвременно училище, включително през съвместна работа с директори и учители, които вече използват модерни образователни практики. И където резултатите се виждат: не в оценки на стандартизирани тестове, а в умения за бъдещето като креативност, решаване на проблеми и критично мислене. Пътят до тях е през поставяне на ученика, заедно с неговите индивидуалности и емоции, в центъра, през показване на връзките между предметите и мотивация за самостоятелно учене.



Освен нови методи на преподаване, моделът включва и по-адекватна система за измерване на постиженията. Оценките са заменени с рубрики, които описват какви умения трябва да е развил ученикът, а смисълът на оценяването е да ти помогне да учиш и да покаже къде преподаването може да е по-добро. Според директора на Escola Nova 21 Едуард Валори, който беше в България, за да участва в годишната глобална конференция на международната мрежа за равен достъп до образование Teach For All, именно остарялата система на оценяване е една от пречките училището да развива полезни за живота компетенции - просто никой не мери умения като критично мислене и активно учене.

"Фокусирани сме върху оценките, защото са единственото, което познаваме когато става въпрос за оценяване", смята Валори. И добавя, че това е много ограничаващо, защото тази система създава стимули учениците да скрият това, което не знаят. "Затова и се преписва - ролята на оценяването е в това да открие какво не знаеш, за да те накаже", категоричен е експертът. Стратегията на ученика се обръща към това да не покаже какво не знае, което е точно обратното на начина на учене. "Представете си как едно дете се учи да играе игра - отива при приятелите си, те му обясняват правилата накратко, детето се включва веднага, гледа какво правят другите и започва да играе като прави грешки. В процеса разбира останалите правила и трупа знания", дава пример Валори. Тоест учиш като показваш какво не знаеш и няма наказания за това.

За Escola Nova 21 е важно структурата на обучението да гарантира, че всички деца учат и няма изпаднали от системата. Всяко училище създава свой собствен план според целите си, а програмата осигурява обучения за учители и директори и инструменти, които могат да са им полезни. Експертите ще следят резултатите от всеки етап и ще актуализират модела според промените в средата. Училищата ще учат едно от друго и ще обменят опит и ресурси.

"Подготовката на учителите трябва да е същата, която искаме и за учениците - с фокус върху компетенциите", коментира Едуард Валори. Според него в момента учителите също се подготвят като пасивни учащи, които учат само в среда, в която някой говори, те си записват, а после полагат изпит, за който са учили наизуст. В резултат стават "проводници на отговори", на които не е позволено да задават въпроси. "Трябва да преформулираме ролята на учителя - първо в обществото, което да разбере, че всички, включително учителите, трябва да учат нови неща, а после и по отношение на начините им за подготовка", смята експертът.

Как се реформира система

Интересът на училищата към Escola Nova 21 е огромен. В началото планът е бил да се привлекат само сто учебни заведения, но след като кандидатстват близо 500, инициаторите на програмата решават, че всички ще участват. С помощта на местните власти ще бъдат създадени около 50 локални мрежи от по 8-10 училища, които ще работят заедно. Всяко учебно заведение ще "диагностицира" резултатите си в началото и ще подготви план за подобрение. Обученията на учителите ще бъдат в посока промяна на нагласите - например за това колко е важно индивидуализираното учене.

През декември първите 30 пилотни училища ще започнат да следват новия модел, като в процеса ще бъдат подкрепени от 25 други, които вече работят по този начин. След това едно трансформирано училище ще бъде свързано за обмен с такова, в което предстои промяна, и така моделът ще се разпространи сред всички. "С тази процедура искаме да покажем, че промяната е възможна, и може да бъде систематизирана като процес", обяснява Едуард Валори. След това останалите училища могат да вземат модела и да го приложат заедно с местните си общности.

А как се реформира цяла система? "Големият проблем с промяната в образованието е, че знаем какво означава промяна", смята директорът на Escola Nova 21. Но вярва, че системата може да се промени с обща визия - че образованието трябва да бъде полезно за учениците и обществото - да ги овластява, да дава отговори и инструменти да променят средата. Знанието освен това трябва да бъде свързано с позитивни емоции - да бъде нещо, което хората искат.

Началното финансиране за Escola Nova 21 е от едва 1.2 млн. евро, което е нищожно за толкова мащабен проект. То идва от частна фондация, но за пилотния проект се преговаря за подкрепа от 1.5 млн. евро от мрежата на общините. Местните власти ще получат разработения модел и ще могат да го прилагат и другаде. Според Валори общините имат полза от този модел, защото никой досега не им е казвал каква трябва е целта на трансформацията на училищата, а сега са партньори на мащабна промяна в образованието. За директора на програмата обаче победата ще дойде тогава, когато повечето хора повярват в смисъла на промяната. "Искаме родителите да кажат, че училището на децата им трябва да работи така, университетите - че искат да подготвят учителите по този начин, кметове - че училищата в техните населени места трябва да се променят", обяснява Валори и добавя: "Искаме да дадем сила на различните участници, които да постигнат промяната в образованието."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2163 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2979 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Не отвръщайте очи от сенките

Обществата няма да узреят, ако не посрещат и не приемат и тъмните си страни, казва писателят Харуки Мураками

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10