Дискретният туристически бум в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дискретният туристически бум в София

RyanAir има амбициозния план да достигнe 1.7 млн. пътници на година в полетите си от и до София през 2017г.

Дискретният туристически бум в София

Столицата преживява разцвет на посещенията от чужденци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir

Зорница Стоилова
118728 прочитания

RyanAir има амбициозния план да достигнe 1.7 млн. пътници на година в полетите си от и до София през 2017г.

© Надежда Чипева


Темата накратко

София изживява туристически разцвет през последните месеци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir.

Основна и растяща група гости на столицата са млади хора от европейски страни на възраст между 20 и 30 години.

Градът се оформя като целогодишна туристическа дестинация, което дава на бизнеса шанс за постоянен обем работа и възможност да планира по-добре.

Петък, 11 часа преди обед. Ноемврийското слънце е необичайно приветливо, а пред Съдебната палата в центъра на София гъмжи от хора. Тълпата е шарена като реклама на Benetton и шуми на различни езици. Скандинавки с бебешки колички. Прегърнати възрастни двойки, увити в шаловете си. Доброволците от Free Sofia Tour се повдигат на пръсти, за да преброят туристите. Бързо успяват да ги разпределят в няколко групи. Всяка от тях, с размерите на училищен клас, поема на своята първа среща със София.

Повечето я поглъщат с любопитство. Като 23-годишния служител по въздушен контрол от Хампшър, Великобритания, Мик, който обича да открива нови места сам. Или като Франческо (28 г.) и Йоана (27 г.), които поддържат връзката си от разстояние между Белгия и Италия, но решават да прекарат заедно уикенда в София, защото "беше толкова евтино да дойдем, а никога не сме били". Или като двамата братя Алексис (21 г.) и Никос (27 г.), за които българската столица е първата спирка от дългоочакваната им европейска ваканция.

Общото между всички тези млади европейци и плановете им за пътуване е фактът, че София вече е на 20 евро разстояние (отиване и връщане) от дома им. Благодарение на ударното стъпване на нискотарифния превозвач RyanAir на летище София с 21 полета през септември и октомври тази година и интензивната му конкуренция с другата нискотарифна компания, WizzAir, която също последователно разширява дестинациите, София преживява истински туристически разцвет. Видно от пътникопотока през Терминал 1, данните от местата за настаняване, привлечения туристически данък и оборотите на заведенията, последният месец е бил рекорден за индустрията, която печели от туристи (виж графиките). Освен че носят позитивен икономически ефект за града и правят живота в него една идея по-цветен и интересен, растящите групи чужденци са шанс София да придобие собствена физиономия сред европейците отвъд новинарските клишета за столицата на "най-бедната и корумпирана страна в ЕС".

Ефектът: RyanAir

"Ние си бележим ръст всяка година между 10 и 15%. Тази година си вървеше по план до октомври, когато RyanAir започнаха да влияят много силно на пазара, и оттогава е лудница", казва Стефан Огнянов от "Асоциация 365", неправителствената организация, която организира безплатни пешеходни турове на английски език Free Sofia Tour из историческия център на града. Според най-голямата платформа за пътувания Trip Advisor Free Sofia Tour е най-популярната услуга в To Do списъка на туристите в София. Доскоро доброволците на организацията са посрещали най-много гости между май и септември, но тази година есенният сезон е необичайно силен.

Стефан Огнянов отчита 130% ръст на разходените чужденци през октомври в сравнение със същия период миналата година, като през уикендите изпращат поне 5 гида на началната точка на туровете, за да поемат потока от хора. "Май и юни са ни най-силните месеци по принцип, но октомври този път беше месец, в който счупихме рекордите", потвърждава и Георги Георгиев, собственик на две заведения в София, които попадат в топ 20 на Trip Advisor - Skaptoburger и Skaptobara.

По данни на Столичната община от началото на годината до 20 октомври София е посрещнала и настанила близо 1.5 млн. гости, като от тях чужденците са около 950 хиляди души. "Капитал" се свърза с пет големи хотела в централната част на София, които попадат в топ 10 на платформата Booking.com по предпочитания на идващите в столицата туристи. Макар да не предоставиха конкретни данни, всички заявиха, че отчитат чувствителен ръст на чуждестранните посетители, който отдават и на увеличаващите се полети до София на нискотарифните компании.

От самите RyanAir регистрират средно около 94% натовареност през септември и октомври на всички маршрути, които оперират до и от София. "От септември RyanAir свързва София с ключови градове от Европа с висока концентрация на бизнес услуги, включително Берлин, Брюксел, Лондон, Мадрид и Милано", коментира пред "Капитал" Денис Барaбас, който се грижи за продажбите и маркетинга в RyanAir за Централна и Източна Европа. "Непрекъснато промотираме София и България като туристическа дестинация с външни и вътрешни медийни кампании, като таргетираме както настоящи, така и потенциални клиенти, с ниски тарифи и специални "светкавични" продажби", обясни той.

"Посещаемостта ни е нараснала до 40% през последната година. При нас идват основно млади хора, между 18 и 25 години, изцяло от страни в ЕС, които се интересуват от по-ниската цена." Hostel Mostel
Автор: Капитал

Извън бързия и видим ефект на евтините самолетни билети според туристическата администрация на града интересът към София расте устойчиво от няколко години насам. Директорът на общинското предприятие "Туризъм" Иво Маринов цитира годишната класация Маѕtеrсаrd Glоbаl Dеѕtіnаtіоnѕ Сіtіеѕ Іndеx, според която София е в топ 10 на градовете в Европа с най-бърз ръст на броя посетители за периода 2009 - 2016 г. със средногодишен темп на растеж от 7%.

Освен по-лесната достъпност на София Маринов добавя конкурентните цени за настаняване, "инвестициите на общината в подобряване на транспортната инфраструктура и градската среда и създаването на нови туристически атракции" сред причините за увеличаващия се поток от туристи.

Наблюденията на хотелиери и собственици на заведения сочат, че София привлича повече посетители и заради нестабилността на доскоро предпочитани дестинации като Истанбул, Кайро и Маракеш. "Някои от пристигащите при нас казват, че в региона по-интересна им е Турция, но сега се въздържат от пътуване дотам, защото се притесняват. Затова избират България, която за някои от посетителите ни е достатъчно интересна и екзотична като алтернатива на Турция", разказват служителите в "Хостел Мостел", предпочитано място за отсядане от младежи от ЕС на възраст между 18 и 30 години.

Двайсет и четири годишната студентка от Австралия Стиви например, която обикаля Европа от 4 месеца и срещаме на Free Sofia Tour, признава, че София не е била в първоначалния й маршрут. Но след няколко консултации с Trip Advisor и майка си решава да смени билетите за Истанбул с такива за София и Пловдив и не съжалява.

"Не всеки чуждестранен клиент е турист. Има голям процент от тях, които се установяват да живеят в България и при нас те се увеличават. Имаме партньорство с Erasmus Student Network, които са едно тяло от около 300 - 400 студенти, които идват на Erasmus в български университети." Георги Георгиев, собственик на Skaptobar и Skaptoburger

Какво продава София

Автор: Капитал

Младежи като Стиви - между 20- и 30-годишни, въоръжени с джобното знание на Trip Advisor, Lonely Planet и Google Maps, които често пътуват сами, съставят си low-cost маршрути според програмата на фестивалите в Европа и търсят да "преживеят" мястото, на което са - са основна и растяща група сред посетителите на София. Те представляват голяма част от гостите на хостели, апартаменти, които се отдават през Booking.com и AirBnb, и от клиентите на заведенията за хранене и баровете в София.

Най-често идват от Великобритания, Германия, Италия, Испания и Гърция и прекарват средно по един уикенд в София. "Първоначално идват просто защото им е интересно и не знаят нищо за София, и това, което ги впечатлява, е, че градът е много по-хубав, отколкото са очаквали", споделя наблюденията си от шест години обиколки Free Sofia Tour Стефан Огнянов. "Харесва им, че градът е все още зелен, че центърът е пешеходен, хората - дружелюбни, а храната - вкусна, макар и не уникална за региона", изброява още той.

"Профилът на туриста, посещаващ София, не се различава от съвременния профил на туриста в световен мащаб – той е по-взискателен, защото разполага с повече информация, търси иновативен туристически продукт, добро съотношение качество - цена, чиста природа и контакти с местното население." Иво Маринов, директор на общинското дружество "Туризъм"

Друго ключово предимство на столицата е доброто съчетание цена - качество на храната, спането и нощния живот според Людмил Илков, управител на ресторанта за българска кухня "Хаджидрагановите къщи". Това е най-честата обратна връзка, която им оставят клиентите им в Trip Advisor (заведението е в топ 10 на заведенията с най-висок рейтинг в платформата в София), като сравняват и с други страни в Централна и Източна Европа.

Средната сума например, която оставят техните посетители на едно хранене, е 25 - 30 лева. "Хаджидрагановите къщи" инвестират последователно в последните няколко години в създаването и поддържането на адекватен профил в Trip Advisor, в доброто си индексиране в търсачките и картите на Google и във включването си в специализирани гайдове за заведения и печатни карти на града.

Отделно заведението работи с над 50 туроператора, които водят организирани групи туристи, напоследък най-често от Азия (Япония, Китай и Южна Корея). В момента около 50% от гостите им през цялата година са чужденци. Най-видимата промяна, която носи това за бизнеса им, е излизане от спиралата на цикличността - слабо лято и силна зима или обратното.

"От пролетта на 2015 г. обемът от чужденци изравни тези пикове и спадове и постоянно имаме един близък обем на работа за разлика от предишни години. Това ни позволява да планираме много по-добре, защото не очакваме месеци, които ще са катастрофа и в които ще се чудим как да задържим персонала", разказва Людмил Илков.

Фотогалерия: Защо в София има все повече чужденци?

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Цялата галерия

Всъщност фактът, че София се оформя като целогодишна туристическа дестинация, сам по себе си се отразява позитивно на бизнесите в града. Собственикът на апартамент "Хотелина" Николай Крушарски, чийто имот е сред най-високо оценените в платформата Booking.com за София, казва, че почти през цялата година обектът му е зает от 2-3 дни до цяла седмица, като 60% от гостите му са хора на възраст между 20 и 30 години.

И все пак, ако си отваряме ушите за мнението на туристите, София все още е привлекателна предимно с екзотичната си непознатост. И тепърва трябва да работи върху създаването на собствен бранд и идентичност, така че да направи моментния си туристически възход по-устойчив. Желанието на общината да я позиционира като "модерен европейски град с фокус културно-познавателен туризъм" засега е по-скоро в сферата на пожелателното говорене.

Автор: Капитал

Самата администрация има какво още да се постарае, за да осигури адекватна услуга за туристи. Обратната връзка от бизнеса е, че информационните центрове са трудно откриваеми за туристи, не работят през уикенда и липсват адекватни на времето (разбирайте мобилни приложения) рекламни материали на различни езици с интересни идеи как да прекараш повече време в града и страната.

С други думи, представете си, че София в момента е като празен лист хартия, на който гостите й могат да напишат всичко. И имаме огромен потенциал да направим така, че то да е нещо хубаво като: "Искам пак."

По темата работи и Весислава Антонова

Темата накратко

София изживява туристически разцвет през последните месеци заради интензивната конкуренция между нискотарифните компании RyanAir и WizzAir.

Основна и растяща група гости на столицата са млади хора от европейски страни на възраст между 20 и 30 години.

Градът се оформя като целогодишна туристическа дестинация, което дава на бизнеса шанс за постоянен обем работа и възможност да планира по-добре.

Петък, 11 часа преди обед. Ноемврийското слънце е необичайно приветливо, а пред Съдебната палата в центъра на София гъмжи от хора. Тълпата е шарена като реклама на Benetton и шуми на различни езици. Скандинавки с бебешки колички. Прегърнати възрастни двойки, увити в шаловете си. Доброволците от Free Sofia Tour се повдигат на пръсти, за да преброят туристите. Бързо успяват да ги разпределят в няколко групи. Всяка от тях, с размерите на училищен клас, поема на своята първа среща със София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Номерът с превръщането на София в популярна туристическа дестинация, е да предложиш такъв продукт, че тези хора да се върнат ОТНОВО, така както правят комшиите от Гърция или Турция например. За съжаление обаче, с всеки излитащ полет от миризливата барака, наречена Терминал 1, ми се налага да слушам майтапи и подигравки с България от чужденци, които май няма да се излъжат да стъпят втори път на българска територия...

  • 3
    cara_mia avatar :-|
    Cara Mia

    И двете нискотарифни компании печелят клиентите си в нискобюджетни клиенти - мади хора и пенсионери.Те не харчат парите си по скъпи заведения и развлечения,но я се опитайте в час пик да хапнете нещо по Витошка,туристите скакалци са ни изпреварили вече.
    Няма лошо в това,защото ,особено сред младите туристи , има и любознателни хора,които ,връщайки се в страната си,правят реклама от уста на уста.
    Жалко е,че обичайните туристи от Израел са все по-малко.
    Друга причина за есенния бум на туристи е и несигурната обстановка в Турция.

  • 4
    kireto avatar :-P
    Кирето

    До коментар [#1] от " karen_walker ": То понеже Лутън е цвете....

  • 5
    nogica avatar :-P
    nogica

    Мисля си от 5г защо ме пуснаха Варна и Бургас на ниско тарифни авиокомпаний през зимния сезон за алкохолен туризъм. Стоварваш ги в петък вечер,уелкъм дринк и ги пускаш по трасето в неделя вечер гудбай дринк и на самолета.Целогодишен туристически сезон.

  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    Хубаво би било общината да наеме няколко чуждестранни професионалиста в туристическия маркетинг, които да подготвят подходящ план за брандиране на София. Не трябва аматьорски да се подхожда от това какво ни се иска да бъде, а какво е възможно при настоящите дадености на София.

  • 7
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    До коментар [#6] от " Ал Бънди ": Това освен едни усвоени пари, я друго едва ли ще резултира.

  • 8
    ned1416126190382382 avatar :-|
    Димитър Семерджиев

    Ох, де да беше този Растеж на чуждите туристи не от двете нискотарифни авиокомпании ,а по линия на редовните полети.Или недай си Боже от бизнес гости ?! Ох, де да имаха нашите БГ-Авиопревозвачи по- голям пазарен дял в този разтящ авиотрафик ?! Защо не и по линия на нискотарифните превози.Нали знаете ,че 30 % от чек-листата на разходите на чуждите туристи у нас отиват за авиотранспорт ,т.е. отиват при двете чужди нискотарифни авиокомпании. Ох, докога ще разчитаме на ниските цени и на нискомаржиналните целеви аудитории туристи. Има и още ОХ ,господа от Капитал ,но да оставим за друг път

  • 9
    bilbo avatar :-|
    Сашо

    Дано железният закон на свободния пазар проработи и след като имаме увеличено търсене да се увеличи и предлагането на въпросните туристически стоки и услуги. Защото всеки, който е бил на запад от Сърбия знае, че в София няма нищо туристическо освен хубавите (отвън) цървки, където чужденците се снимат.
    Откъм туристически артикули (магнити, картички, сувенири, дрехи) София изглежда като тъпо заспало балканско село в сравнение с Будапеща и Прага, например.

  • 10
    provadiiski avatar :-|
    Chi Cho

    Последния път като минах през летище София, в тоалетните нямаше вода и миришеха. А това е първото впечатление на чужденците от България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK