Краков диша
Историята на полското движение за чист въздух, което издейства забрана за отопление на твърдо гориво и пребори смога


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
В един мрачен ноемврийски ден преди пет години на гражданите на Краков им писва. Над втория по големина полски град се стеле непрогледен смог. Буквално дъх да не можеш да си поемеш. Замърсяването на въздуха с фини прахови частици в този ден, оказва се, надвишава седем пъти нормата. И това не е инцидент. Така е всяка зима. Ако ЕС определя лимит на замърсяване, който не бива да бъде надвишаван повече от 35 дни в годината, за да става за живеене (и дишане) един европейски град, Краков, в който живеят 758 хиляди души, го надскача, забележете - 180 дни в годината.
Първата реакция на краковчани, разбираемо, е да излеят гнева си във Facebook. Но не като порой от възмутени думи. Младото семейство Анна Двораковска и Андрей Гула решава да започне от нещо по-конструктивно - да създаде Facebook страница, в която да публикува всекидневно актуална информация за нивата на фини прахови частици в града. Тези данни се събират от местната екологична инспекция, но дотогава са се намирали в никому неизвестен сайт, описани по сложен и технически начин. Гула, който има бекграунд в икономиката на околната среда, решава да извади тази информация на светло и да започне да я "превежда" на човешки език с помощта на свои приятели, експерти в областта.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
6 коментара
Точно така се прави! Ако хората сами не търсят промяната и не отстояват идеите и вижданията си, малко вероятно е да се случи това което искат. Дано и в БГ започнем да мислим и действаме така!
Инициативата е похвална, но революции не се правят във Фейсбук. Също, след ТЕЦ-овете на въглища, втори в класацията по фини прахови частици, са дизелите. Имаме предвид старите нафтови печки, дето ако си зад тях не можеш да видиш какво става.
Всеки делничен ден в София се търкалят един милион коли. Понеже българина е скръндзя, сигурно поне една четвърт са над 10 годишни грохнали, пробити, убити от живота дизели.
И да, от гледна точка на фини прахови частици, бензиновите двигатели са по-чисти от горе посочените.
Ама че сте смешници, модератори, защо сте скрили предишния ми коментар? Да съм обидил някого, да съм използвал неприличен език? Или случки подобни на загатнатата не се случват в реалния живот?
До коментар [#2] от "kirka80286":
Къде прочетохте, че инициативата е само в социалната мрежа? Чел, чел, недочел, недоразбрал и акъл дава :)
До коментар [#5] от "aman":
Ами, преди всичко, положително оценявам коментара ви, защото съм сигурен, че е даден от добри подбуди. Наистина има хора, които плямпат без много-много да са проучили/доразбрали тази или онази инициатива. Ще ми се да мисля, че не съм от тези хора, защото аз чета, но не толкова новинарски статии, колкото статистика и история. Затова ще ви отговоря:
Когато фактите говорят, и боговете мълчат. И няма да ви дам цифри, единствено заради надеждата да ви стане любопитно и да си ги потърсите сам; тогава правят по-дълбоко впечатление. Но тенденциите не са розови. България е на челно (поне беше доскоро...) място по покупки на употребявани автомобили "на глава от населението" в ЕС. Средната възраст на автомобилите НГоН, в сравнение с другите страни-членки на ЕС е дотолкова голяма, че контрастът е просто стряскащ. Количеството вредни емисии от автомобили НГоН - също. За сметка на това сме напред в статистиката за автомобили НГоН, които превозват само шофьора си. Градовете ни са забити с огромни количества стари, пушещи автомобили. За това последното дори не е нужно да четеш, за да го осъзнаеш. То просто е видно във всеки град в час пик - и не само.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.