Краков диша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краков диша

Младото семейство Анна Двораковска и Андрей Гула решава да започне от нещо конструктивно - да създаде Facebook страница, в която да публикува всекидневно актуална информация за нивата на фини прахови частици в града

Краков диша

Историята на полското движение за чист въздух, което издейства забрана за отопление на твърдо гориво и пребори смога

Зорница Стоилова
12840 прочитания

Младото семейство Анна Двораковска и Андрей Гула решава да започне от нещо конструктивно - да създаде Facebook страница, в която да публикува всекидневно актуална информация за нивата на фини прахови частици в града

© Цветелина Белутова


В един мрачен ноемврийски ден преди пет години на гражданите на Краков им писва. Над втория по големина полски град се стеле непрогледен смог. Буквално дъх да не можеш да си поемеш. Замърсяването на въздуха с фини прахови частици в този ден, оказва се, надвишава седем пъти нормата. И това не е инцидент. Така е всяка зима. Ако ЕС определя лимит на замърсяване, който не бива да бъде надвишаван повече от 35 дни в годината, за да става за живеене (и дишане) един европейски град, Краков, в който живеят 758 хиляди души, го надскача, забележете - 180 дни в годината.

Първата реакция на краковчани, разбираемо, е да излеят гнева си във Facebook. Но не като порой от възмутени думи. Младото семейство Анна Двораковска и Андрей Гула решава да започне от нещо по-конструктивно - да създаде Facebook страница, в която да публикува всекидневно актуална информация за нивата на фини прахови частици в града. Тези данни се събират от местната екологична инспекция, но дотогава са се намирали в никому неизвестен сайт, описани по сложен и технически начин. Гула, който има бекграунд в икономиката на околната среда, решава да извади тази информация на светло и да започне да я "превежда" на човешки език с помощта на свои приятели, експерти в областта.

Когато Гула и съпругата му виждат с каква скорост страницата им трупа популярност в социалната мрежа, разбират колко дълбоко вълнува хората този проблем. И решават да основат гражданското движение "Тревога за смога в Краков" с една-единствена цел - да направят въздуха в града годен за дишане.

Информация = действие

"Хората са разочаровани, ако живеят в град, в който нищо не се променя", казва Анна Двораковска. "Те чакат с години и всичко е същото. Отговорност на властите е да излязат с разумен план от мерки, които след това да приложат, а въздухът да се подобри. Ако не - да се търсят други неща, които могат да бъдат направени. Толкова е просто", добавя тя.

Това, което според Андрей е ключово за техния успех, e, че имат много добра диагноза на ситуацията с мръсния въздух в Краков. За целта си партнират с регионалната екологична инспекция, която ги снабдява не само с точни мониторингови данни, но и със задълбочени анализи кои са източниците на замърсяването в града. Най-големият виновник за високите нива на фини прахови частици, показват научните изследвания, е битовото отопление на твърдо гориво. Затова и активистите нямат съмнение какво е решението и стартират петиция сред съгражданите си с искане местната управа да забрани използването на дърва и въглища за отопление.

Наясно са от самото начало, че това е непопулярна кауза и ще срещне съпротива, защото масово хората се топлят на печки, за които няма никакви стандарти и регулация. Както и че местните политици няма да предприемат лесно подобна антипопулистка мярка. Затова повтарят във всички свои медийни изяви и контакти с местната власт, че е необходима общинска програма, която да подпомага гражданите да модернизират отоплителните си системи и да осигурява субсидии за бедните семейства, така че да има плавен преход.

Явно посланието им работи, защото хиляди краковчани не само подписват петицията, но пишат лични съобщения до регионалния парламент. В тях споделят своите истории как близките и децата им страдат от лошия въздух и предизвикват политиците към действия. Дни наред ходят на протестни маршове. "Когато получиха лесен достъп до информация, хората осъзнаха, че това е техен проблем - че засяга тяхното здраве и това на децата им. И настояваха за своето право на чист въздух много активно - упражняваха демокрацията на всекидневна база", разказва Анна. "В крайна сметка политиците никога нямаше да гласуват в полза на такава забрана, ако нямаше такъв силен натиск от краковчани", добавя Андрей.

Не врагове, а партньори

Движението им първоначално се състои от общо пет души - те самите и техни приятели, които правят всичко това в извънработно време. Когато инициативата се разраства, някои от тях напускат професиите си, за да се отдадат само на каузата, а към тях се присъединява армия от доброволци, в която влизат лекари, учени, студенти, артисти, журналисти, адвокати и хора от рекламния бизнес - всички допринасят със своите професионални умения за каузата. "Всички, които се свързваха с нас, ни казваха - това ще е про боно, защото живеем в Краков и искаме да променим нещата. И това е наистина възнаграждаващо, защото чувстваш, че не си сам в този проблем и имаш подкрепата на обществото около себе си", спомня си Анна.

А за да ангажират общината действително да предприеме действия срещу мръсния въздух, "Тревога за смога в Краков" следват стратегия хем да оказват непрекъснат натиск чрез протести, петиции и медийни кампании, хем да показват, че са отворени за диалог и сътрудничество с местните власти. Така, през 2013 г. регионалният парламент приема забраната за отопление с дърва и въглища, а гражданското движение започва да прави активна информационна кампания сред гражданите за субсидиращата програма, която разработва заедно с общината. Впоследствие забраната е обжалвана в регионален съд, но миналата година е окончателно потвърдена на по-висока инстанция и от 2019 г. Краков официално ще бъде свободен от смог град.

Битката на "Тревога за смога" обаче не приключва тук. Сега движението обхваща над 20 организации от шест региона в Полша, които се борят да въведат подобни антисмог регулации или стандарти за вредни емисии в други градове и области на страната. Имат последователи дори и в по-малки градове и села, въпреки че признават, че там им е доста по-трудно да убедят хората да минат на друг тип отопление, защото мнозинството използват старите печки. На някои места обаче разчитат на подкрепата на местни свещеници, които дори им позволяват след литургия да използват църквата, за да разговарят с местните и да им разясняват проблема.

Една кауза, не повече

Другият им успех е, че вдигат темата за мръсния въздух от местен в национален проблем и успяват да убедят управляващата партия в Полша и президента да подкрепят промени в националното законодателство. Сега движението е фокусирано тъкмо в регулаторни промени на национално ниво, които да наложат норми за качеството на въглищата, които се използват както от индустрията, така и за битови цели. Телефоните на Андрей, Анна и говорителят на групата във Варшава звънят непрекъснато, а медиите ги канят от сутрин до вечер да разясняват на публиката темата за мръсния въздух. Благодарение на тяхното упорство информацията за нивата на фини прахови частици вече е задължителна част от прогнозата за времето в националните телевизии.

Въпреки че гражданската енергия на краковчани успява да предизвика реална политическа промяна в техния град, а впоследствие и в страната, Андрей и Анна са много категорични, че тяхното движение не преследва политическо бъдеще. "Това е нещо, което винаги сме подчертавали - нямаме никакви политически цели, не сме свързани с никоя партия и не искаме да сме", уверява ни Двораковска. И добавя с усмивка: "Ние имаме само една тема - качеството на въздуха - така че бихме били доста скучни."

За изследователя на гражданското общество в посткомунистическа Полша и преподавател в университета по социални науки във Варшава Михал Венцел нежеланието на тази гражданска група да премине в политическия живот е обяснима. "Тук политиката е мръсна дума и ако от гражданско се превърнеш в политическо движение, това поставя хората нащрек", казва той. Според него истинският успех на "Тревога за смога" не е толкова законодателната промяна, която успяват да издействат, колкото промяната на общественото отношение към проблема с въздуха.

Венцел добавя, че подобни местни групи, които се опитват да решат конкретен проблем на градското планиране в тяхното населено място или дори квартал се появяват на все повече места в страната. Някои си намират място в местните общински съвети, други предпочитат да влияят на политиците отвън, но системната промяна, която лека-полека извоюват всички те, е разбирането у местните власти, че диалогът им с гражданите е техен ангажимент всеки ден. И тяхното мнение повече не може да бъде игнорирано.

В един мрачен ноемврийски ден преди пет години на гражданите на Краков им писва. Над втория по големина полски град се стеле непрогледен смог. Буквално дъх да не можеш да си поемеш. Замърсяването на въздуха с фини прахови частици в този ден, оказва се, надвишава седем пъти нормата. И това не е инцидент. Така е всяка зима. Ако ЕС определя лимит на замърсяване, който не бива да бъде надвишаван повече от 35 дни в годината, за да става за живеене (и дишане) един европейски град, Краков, в който живеят 758 хиляди души, го надскача, забележете - 180 дни в годината.

Първата реакция на краковчани, разбираемо, е да излеят гнева си във Facebook. Но не като порой от възмутени думи. Младото семейство Анна Двораковска и Андрей Гула решава да започне от нещо по-конструктивно - да създаде Facebook страница, в която да публикува всекидневно актуална информация за нивата на фини прахови частици в града. Тези данни се събират от местната екологична инспекция, но дотогава са се намирали в никому неизвестен сайт, описани по сложен и технически начин. Гула, който има бекграунд в икономиката на околната среда, решава да извади тази информация на светло и да започне да я "превежда" на човешки език с помощта на свои приятели, експерти в областта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    mul1426175987394222 avatar :-|
    Milen Stefanov

    Точно така се прави! Ако хората сами не търсят промяната и не отстояват идеите и вижданията си, малко вероятно е да се случи това което искат. Дано и в БГ започнем да мислим и действаме така!

  • 2
    kirka80286 avatar :-?
    kirka80286

    Инициативата е похвална, но революции не се правят във Фейсбук. Също, след ТЕЦ-овете на въглища, втори в класацията по фини прахови частици, са дизелите. Имаме предвид старите нафтови печки, дето ако си зад тях не можеш да видиш какво става.

    Всеки делничен ден в София се търкалят един милион коли. Понеже българина е скръндзя, сигурно поне една четвърт са над 10 годишни грохнали, пробити, убити от живота дизели.

    И да, от гледна точка на фини прахови частици, бензиновите двигатели са по-чисти от горе посочените.

  • 4
    zmuz avatar :-|
    zmuz

    Ама че сте смешници, модератори, защо сте скрили предишния ми коментар? Да съм обидил някого, да съм използвал неприличен език? Или случки подобни на загатнатата не се случват в реалния живот?

  • 5
    aman avatar :-|
    aman

    До коментар [#2] от "kirka80286":

    Къде прочетохте, че инициативата е само в социалната мрежа? Чел, чел, недочел, недоразбрал и акъл дава :)

  • 6
    kirka80286 avatar :-?
    kirka80286

    До коментар [#5] от "aman":
    Ами, преди всичко, положително оценявам коментара ви, защото съм сигурен, че е даден от добри подбуди. Наистина има хора, които плямпат без много-много да са проучили/доразбрали тази или онази инициатива. Ще ми се да мисля, че не съм от тези хора, защото аз чета, но не толкова новинарски статии, колкото статистика и история. Затова ще ви отговоря:

    Когато фактите говорят, и боговете мълчат. И няма да ви дам цифри, единствено заради надеждата да ви стане любопитно и да си ги потърсите сам; тогава правят по-дълбоко впечатление. Но тенденциите не са розови. България е на челно (поне беше доскоро...) място по покупки на употребявани автомобили "на глава от населението" в ЕС. Средната възраст на автомобилите НГоН, в сравнение с другите страни-членки на ЕС е дотолкова голяма, че контрастът е просто стряскащ. Количеството вредни емисии от автомобили НГоН - също. За сметка на това сме напред в статистиката за автомобили НГоН, които превозват само шофьора си. Градовете ни са забити с огромни количества стари, пушещи автомобили. За това последното дори не е нужно да четеш, за да го осъзнаеш. То просто е видно във всеки град в час пик - и не само.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK