Причините не са в децата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Причините не са в децата

Отборът на училището в село Орешане, спечелил второ място на математическо състезание в Самоков

Причините не са в децата

Пътища към математиката вероятно са толкова, колкото са учителите, за които целта е учениците да разберат нейните принципи и връзката им с живота

13507 прочитания

Отборът на училището в село Орешане, спечелил второ място на математическо състезание в Самоков


Сайтове за самоподготовката

Viva Cognita
- безплатната онлайн платформа vivacognita.org помага на децата как да се справят по-добре с математиката. Създадена е като съвместен проект на VIVACOM и Института по математика и информатика – БАН и Съюза на математиците в България. Освен да решават задачи сайтът дава възможност на учениците да обменят опит и да работят заедно по различни казуси. Организират се и онлайн състезания за различни възрастови групи.

Видеоучител е друг български сайт с видеоуроци за самоподготовка от 5 до 12 клас, чийто създатели искат да окажат помощ на родителите, които не могат да си позволят скъпи уроци по математика.

Кан Академията (която има и версия на български език) предлага над 2000 урока по математика и стотици хиляди интерактивни упражнения към тях, с елементи на игровизация и инструменти за анализ на напредъка и пропуските на учениците.

Уча.се предлага също видеоуроци от 1 до 12 клас, включително по математика и природни науки

VolframMathWorld - предоставя безплатни онлайн курсове по математика на английски за всички възрасти

MIT Open CourseWare - предоставя езплатен достъп до много от курсовете на Масачузетския технологичен институт (MIT).

"Много хора смятат, че математиката е трудна, защото се опитват да "преминат" през нея, както четат книги и вестници. Поезията отнема по-дълго време за осмисляне в сравнение с вестникарските статии. Музикалните партитури или компютърните програми отнемат повече време да бъдат разчетени и разбрани в сравнение с романите. А математиката трябва да отнеме повече време от всичко друго." Това е написал в профила си във фейсбук японецът Тет Амая, с диплома по математика и физика от Оксфорд, който всяко лято идва в Камен бряг. И отделя време да помага и на български ученици.

А това, на което се гневи канадецът Джон Майтън, е убеждението, че по отношение на математиката едни деца просто са родени със способности, от които "природата" е лишила останалите. С разработената от него система за преподаване JUMP math той иска да накара обществото, родителите и учителите да разберат, че способностите се отглеждат и развиват. Същината на неговия метод е да раздробява трудните идеи на малки логически стъпки, през които учениците преминават. Например таблицата за умножение не се учи наизуст, а учениците научават метода за пресмятане, с който да стигнат до отговора, дори да са го забравили.

Фокус върху лесно изпитване

Жени (Евгения) Сендова, също "дала душата си" за промяна на подхода в обучението, онагледява за какво става въпрос със следната случка. Едно дете трябвало да сметне пет по седем и започнало с това, че е някъде между 30 и 40, "но понеже умножаването е по пет, трябва да окончава на пет или на нула, но понеже 7 е нечетно, значи ще окончава на пет, значи е 35". А баба му казала: "Аз това го смятах по-бързо на твоята възраст."

Преподавателите новатори не са привърженици изпитните тестове с избираеми отговори. В даваната за пример Финландия те почти са отпаднали. Там акцентът е върху креативността - вследствие на споделена с учениците отговорност за намирането на пътищата към верните отговори. И вероятно това проличава във високите резултатите на PISA.

Казват, че успешното обучение по математика става факт тогава, когато учениците спират да задават въпроса защо трябва да я учат. "За жалост учебната програма е такава, че сме се фокусирали в това лесно да ги изпитваме. Даваме им тест, машината е безпристрастна - едно от пет и готово. И повечето мислят, че математиката не е нищо по-различно от инструмент за минаване в следващия клас", казва Жени, която е доктор в Института по математика и информатика в БАН в областта на компютърно моделиране на творчески процеси и интегриране на информатиката в обучението по математика, езици и изкуства. От 1997 г. работи и с децата от лятната международна школа по математиката, информатика и природните науки на RSI, организирана от Центъра по усъвършенстване на образованието в САЩ и MIT.

И дава още един пример: "Зависи много и от самия тест. Никой не се запитва например защо отговарят правилно. В Канада и Щатите преди години питат деца 80 процента от 140 по-голямо ли е, по-малко или равно на 140 е. И те отговарят правилно: че е по-малко. Защо - ами защото 80 било по-малко от 140. Но ако въпросът беше зададен като 80 процента от 30 - тук се вижда проблемът с неразбирането на концепцията. И всъщност децата, когато се опитват да обясняват разсъжденията си - ние това го загубихме с тестовете с избираем отговор."

Грешна представа за нещата

По темата за изследователския подход в образованието не е лесно да бъде прекъсната:

"Нищо не е по-вълнуващо от професиите, свързани с науките, ако децата от ранна възраст имат по-добра представа за тях. И тук ролята на учителя е много важна. Не е въпросът в това да прилагате готова формула или алгоритъм, а да им покажете процеса - какво да правим, ако не знаем "рецептата". Казвам им: деца, много по-интересно е да задавате въпроси, отколкото да отговаряте на въпроси. Аз просто искам да ви потопя в атмосферата, в която един човек, независимо каква професия има, трябва да притежава математическа култура - за да се радваме на живота във всичките му измерения.

Защото това, което свързва истинската наука, изкуство и професионализъм, е езикът на математиката. Мисля, че проблемът с това младите хора да не избират кариера в областта на STEM е грешната им представа за нещата."

"Компютърът може да прави много неща, но от всичките сме решили да изпитваме децата и те да остават с чувството, че една машина е по-умна от тях", смята Жени Сендова
Фотограф: Капитал

Според Сендова в образователния процес не е важно само какво си научил, но и какво правиш с това знание. "Компютърът може да прави много неща, но от всичките сме решили да изпитваме децата и те да остават с чувството, че една машина е по-умна от тях. Вместо те да карат компютъра да решава възложени му от тях задачи. Ако аз като преподавател не съм впрегнала математическото си знание в нещо, което им е интересно, това ще е едно сухо, откъснато знание, което ако не виждам за какво да го използвам, освен да изкарам някоя точка на теста, ще го забравя колкото се може по-бързо.

Но обществото ни не е готово за това, защото обича шестиците и да брои медали. И този математически талант, който няма външен изказ, може да не се развие."

Много по-всеобхватен предмет

Известен застъпник на радикална промяна в обучението е Конрад Волфрам, стратегически и глобален ръководител на компанията Wolfram Research. Неговата идея е за интуитивно разбиране на математиката с помощта на компютрите, които да правят изчисленията, а учебният процес да се съсредоточи върху моделиране на проблеми и прилагане на модели.

"Можем да привлечем много повече ученици с това, като на тях същевременно им доставя удоволствие. И да се опитаме се да прекосим пропастта между училищната и истинската математика. Важен момент тук е, че математиката е много по-всеобхватен предмет. Изчислителните машини са навсякъде и ще стават все повече. Дори не съм сигурен, че трябва да наричаме този предмет математика, но съм сигурен, че това ще е основният предмет на бъдещето", казва в свое представяне на TED математикът, чиято кауза е учебните планове да се променят не според трудността на пресмятането, а според трудността да се разбират концепциите.

Конрад Волфрам илюстрира по време на TED ефекта от базираното на компютри обучение по математика

Учене през правене

И Гари Стейгър, американски преподавател по математика и образователен експерт, който участва в конференцията на "Капитал" за образованието на бъдещето, залага на компютърно програмиране и ученето "през правене". "Аз имах средно тройки и четворки по математика в училище, а сега имам докторантура за образованието по нея. И мисля, че това - да се научиш да бъдеш добър в нещо, има склонност да продължава и в други сфери." Според него успехът трябва да се мери по това какво могат да правят децата - с ума си и с ръцете си, и дали намират радост и цел в него, за да са щастливи.

На конференцията представиха практиките си и част от растящия брой неправителствени организации в България, посветили се на прилагането на съвременни технологии и иновативни методи на преподаване. Всъщност пътища към математиката са наистина много - вероятно колкото са учителите, за които целта е учениците да разберат нейните принципи и връзката им с живота.

По темата работи и Генадий Михайлов.

Невъзможни неща няма

"Уча ги, че ако полагат усилия, ще се реализират", казва Светлана Николова, която преподава математика на деца, основно с ромски произход

Светлана Николова има доктрантура от Стопанската академия в Свищов, където е преподавала макроикономика. Там е забелязала, че все повече студенти влизат с проблеми с базовата грамотност - не могат да осмислят това, което четат. Работила е и като мениджър във финансовия сектор. След обучение по програмата "Заедно в час", създадена по инициатива и с подкрепата на фондация "Америка за България", сега преподава информационни технологии и математика от 5 до 8 клас в училището на село Орешене, община Ябланица, в което идват децата от пет околни села.

Около 90% от тях са с ромски произход, с много нисък социално-икономически статус. В района няма никаква работа, повечето родители са на социални помощи и единствената им работа е сезонна - бране на билки и плодове. Много често по-големите деца гледат по-малките - не че не искат да учат, просто не са имали финансовата възможност, казва тя.

"Тъй като вкъщи не говорят на български, това затруднява учебния процес. Не е невъзможно, защото няма невъзможни неща, но е трудно със сигурност. Когато човек полага усилия, се получава. Това ги уча - никога да не се отказват. Давам им за пример самата себе си - че съм имала трудни моменти, но не съм се отказвала", разказа пред "Капитал" Светлана.

Когато е отишла там през 2016 г., най-напред е пуснала тест, за да провери нивото на учениците. "Когато видяха, че има текстови задачи, около 70% от тях въобще не се опитаха да ги решават и направо предаваха листа, без да ги погледнат. В края на първия срок обаче нямаше нито един празен тест." По думите й математиката е универсален предмет, но е трябвало успоредно да развива и четивната им грамотност, защото някои дори не са знаели буквите. Справила се е с диференциран подход. Разбрала, че когато детето не разбира нещо, му става скучно, почва да шуми, да се разхожда, да закача останалите. На децата, които имали проблеми, започнала да дава задачи на тяхното ниво. После започнала да ги групира, като това от тях, което напредвало, ставало учител на останалите.

"И това даде ефект. Като цяло са много добри, много са яки, просто средата им е такава. Идеята на "Заедно в час" е да им вдъхнем куража, че могат. Че ако полагат усилия, ще се реализират. Каним най-различни гости през годината - да разговарят с тях и да ги убедим, че от тях зависи и че ако не се вземат в ръце, няма кой да им помогне", казва Светлана.

Тя не преподава по учебник, пречупва всичко през практиката. "Ако им обяснявам лице на фигури, влизам с два метъра и им показвам как се изчислява площ на врата и колко ще струва тази врата. Ако изчисляваме куб, им давам за пример класната стая. Визуализирам нещата и така те ги запомнят. Понеже живея в Ябланица и работя в Орешане, им обяснявах маршрута с вектори. И ги карам да правят маршрути - до Гърция, до Испания, по същия начин. Много се забавляваха и го запомниха. По този начин те стигат до нивото на учебника. Запомнят принципа, което е най-важното.

"Направихме online състезание с две училища в региона и наградата беше разходка в една местност близо до Ябланица. Това ги нахъса и цялата година подготвяха задачите за състезанието. За пръв път заведох учениците на математическо състезание и те спечелиха 2-ро място в Самоков. Това силно ги мотивира - че могат да се справят и че няма невъзможни неща. И че не са по-различни от всички други ученици", обобщи опита си Светлана Николова.
Сайтове за самоподготовката

Viva Cognita
- безплатната онлайн платформа vivacognita.org помага на децата как да се справят по-добре с математиката. Създадена е като съвместен проект на VIVACOM и Института по математика и информатика – БАН и Съюза на математиците в България. Освен да решават задачи сайтът дава възможност на учениците да обменят опит и да работят заедно по различни казуси. Организират се и онлайн състезания за различни възрастови групи.

Видеоучител е друг български сайт с видеоуроци за самоподготовка от 5 до 12 клас, чийто създатели искат да окажат помощ на родителите, които не могат да си позволят скъпи уроци по математика.

Кан Академията (която има и версия на български език) предлага над 2000 урока по математика и стотици хиляди интерактивни упражнения към тях, с елементи на игровизация и инструменти за анализ на напредъка и пропуските на учениците.

Уча.се предлага също видеоуроци от 1 до 12 клас, включително по математика и природни науки

VolframMathWorld - предоставя безплатни онлайн курсове по математика на английски за всички възрасти

MIT Open CourseWare - предоставя езплатен достъп до много от курсовете на Масачузетския технологичен институт (MIT).

"Много хора смятат, че математиката е трудна, защото се опитват да "преминат" през нея, както четат книги и вестници. Поезията отнема по-дълго време за осмисляне в сравнение с вестникарските статии. Музикалните партитури или компютърните програми отнемат повече време да бъдат разчетени и разбрани в сравнение с романите. А математиката трябва да отнеме повече време от всичко друго." Това е написал в профила си във фейсбук японецът Тет Амая, с диплома по математика и физика от Оксфорд, който всяко лято идва в Камен бряг. И отделя време да помага и на български ученици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Много хубаво!
    Най-важното е принципа!!
    Интересно написано. И за ужас на "патриотите" на снимката преобладават циганета. Радвам се,че и в малките села има учители,които да "вадят" максималното от учениците и да им отделят достатъчно време. Радвам се,че тези деца са преодолели бита си,който е с много негативи отрупан.

  • 2
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Поздравления за учителката, но това са безброй часове къртовски труд. За такива учители министерството трябва да полага извънредни грижи да не ги загуби от системата. Всякакви възможни помагала за учениците, елиминиране на малките битовизми като транспорт, сметки и други. Не че жената го прави за това, но трудът трябва да се възнаграждава.

  • 3
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    То пък не е нужно всеки да е математик!
    Да смята до 1000, да чете и пише е напълн достатъчно за държавата!
    А математиката въобще не трябва да се раздробява на дребни смилаеми късèта или там подобни глупости!
    Математиката е фитнес за ума. И ако някой вдига 100 кила не прави проби с 5 кила а с близки до 100 стойности. Инаè няма прогрес.

    И пак казвам-на държавата не й трябват продавачки и сервитьорки с висше.

  • 4
    vnk27533873 avatar :-|
    vnk27533873

    Здравейте всички,
      Във всеки момент от живота си ще имате нужда от пари за едно или друго нещо: да започнете или да разширите бизнеса си, да плащате сметки, да уреждате дълговете си, да поправяте повреденото си превозно средство, да плащате наем и т.н. Освен ако не сте мултимилионер, винаги ще имате една или повече разходи, които чакат да консумират всяко пени, което печелите.
    Реалността е, че има моменти, когато просто няма да имате парите, когато имате нужда от това толкова зле. В такива случаи имате редица възможности: помолете вашите приятели и семейство за помощ, продадете част от активите си на цени на подарък или вземете заем. Ако сте като повечето хора, определено бихте предпочели да вземете заем.
    Тук идва фирмата за заем на Бенард Рили ([email protected]), осигуряваме кредит от нас днес и започваме с нещо възнаграждаващо. Нашата сделка е 100% гарантирана, тъй като ние също така гарантираме сърдечна връзка с нашите клиенти. Предлагаме Кредити без кредитни проверки, Без обезпечение, Лесни стъпки, бързо финансиране и нисък лихвен процент от 2%. Защо да останем във финансова ситуация? Свържете се с нас днес по имейл: [email protected]


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK