Попитахме двама родители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Попитахме двама родители

Борис и Ангелина Такеви, които сега ще са второкласници, се занимават със забавна математика от детската градина

Попитахме двама родители

Според проф. Марк Сол най-честата грешка е да казват, че не са били добри по математика

14087 прочитания

Борис и Ангелина Такеви, които сега ще са второкласници, се занимават със забавна математика от детската градина


На въпроса какво би препоръчал на родителите, за да събудят интереса на децата им към математиката, проф. Марк Сол отговаря, че първото нещо, което би им казал, е какво да НЕ правят: "Да не им казват, че те самите никога не са били добри по математика. Това е най-честата грешка. Защото е позволение на детето и то да не е добро. Затова да кажат: "Прекрасно е, че можеш да научиш нещо, което аз не съм могъл."

Кога най-рано биха трябвало да започнат заниманията? Тук професорът цитира унгарския композитор и педагог Золтан Кодай, попитан същото за музикалното образование: "Девет месеца преди раждането. На майката."

Рядко ще чуете родителите на деца в предучилищна възраст да споменават засилени занимания с математика в сравнение с чуждите езици например - вероятно заради собствения си опит. Същевременно множество научни изследвания показват благотворната връзка между ранните математически умения и последващото развитие. Активното въвеждане на математическите концепции, методи и език - чрез подходящи начини за преподаване, култивира нагласата за решаване не само на абстрактни задачи, но и на реални проблеми.

Да захапят кукичката

"И двамата със съпругата ми сме завършили математическа гимназия и няма защо да бъдем убеждавани, че математиката е важна. Тя формира начин на мислене и затова се опитваме това да го видим и у децата си", казва Иван Такев, изпълнителен директор на Българската фондова борса, чиито близнаци второкласници взимат уроци по забавна математика още от детската градина, продължавайки и в първи клас - като допълнителни занимания с външни преподаватели в часовете за самоподготовка.

"Искаме да стимулираме интереса им към дисциплината. На тази възраст те няма да получат някакви специални знания, целта ни беше просто, ако може, "да захапят кукичката". Те са доста различни – синът ми е с много сериозна математическа мисъл, докато дъщеря ми е малко по-артистична натура, интересите й са по-други. Но и двамата се справят добре, с повече самоподготовка забелязваме голямо подобрение на резултатите", казва Такев.

Той и съпругата му поемат "делото" през ваканцията, но се затрудняват с обяснението на материала за първи и втори клас. "Аз при някаква задача с триъгълници виждам, че може да се реши с Питагоровата теорема, но те не я знаят и трябва да го направят по друг начин - затова е необходим педагог, те знаят как да го обяснят на малки деца." Такев не иска да прави децата си математици по професия. По думите му те харесват заниманията си и няма роптаене "ох, не ми се решават задачи". Наясно е, че за да се съхрани това отношение и по-нататък, е важно да попаднат на учител, който не си върши работата само по задължение.

"Но е много важно и това, че всичко започва в семейството – и родителите отрано да разберат, че е важно. Защото в 7 клас в повечето случаи е късно да се полагат добри математически основи. От своя опит считам, че има само ползи от наблягането на математиката и заради това бих искал и децата ми да ги усетят в някакъв бъдещ момент", посочва шефът на БФБ, който има и преки наблюдения за ефектите от подценяването на тази дисциплина в своята област.

Според Светлана Горанова, една от съоснователките на Център по забавна математика (за деца от 4 до 8 години) с филиали в София и Пловдив, много важна е и структурата на заниманията - "смяната на мисловни с двигателни дейности, богата палитра от увличащи и развиващи материали", както и отношението на самия учител към децата и математиката. Създаден преди шест години от две възпитанички на Софийската математическа гимназия, през курсовете на центъра преминават годишно около 500 деца. "Обикновено една голяма част от тях биват довеждани от родителите си, без да са проявявали интерес преди това. След второто занимание започват да идват с голямо желание", каза пред "Капитал" Горанова, която коментира като излишна конкуренцията за престижни училища от първи клас. "Дори да не бъде прието в уж по-добрите, това не означава, че не би могло да получи добро образование", смята тя.

Мартин Богданов в Аркутино през това лято

В гимназията вече е късно

Снимката на момчето, "залегнало" над сборник със задачи, събрала над 100 лайка във фейсбук, е направена това лято в Аркутино. На следващата вече играе футбол с баща си - икономическия анализатор от "Индърстри уоч" Лъчезар Богданов. Мартин, който тази година ще е в четвърти клас, ходи от 2-ри клас на допълнителни занимания в събота в Софийската математическа гимназия. Това лято по собственото му изчисление е решил ХХХ задачи.

И Богданов старши е убеден, че математиката дава много повече. "Ние не учим как се как се събират дроби, за да го правим в живота – естествено, че ще ползваме калкулатори. Смисълът на усилието е да се развие мисленето, разбирането на това "как работят нещата", да се научат децата да виждат закономерности и модели, приложими към различни ситуации." По думите му способността да се мисли абстрактно и да се извеждат и прилагат формални логически принципи към различни проблеми ни помага да правим нови неща, без да сме ги видели и "пипнали" - за разлика от занаята, където, за да направиш нещо, трябва дълго време да го упражняваш и всяко ново умение изисква започване от нулата.

"Аз лично смятам, че "загубването" за математиката е от момента, в който започва абстракцията – а това е почти веднага след броенето и простата аритметика с ябълки и портокали. Но се знае, че ако изпуснеш дробите и задачите с басейни или път-скорост-време, много трудно ще наваксаш - в гимназията вече е късно. Тук отговорността на родителите е огромна – чувам много от моите познати съзнателно да не насърчават децата си да отделят време на математиката, защото "не била за тях". А откъде знаят? Как, ако не пробват, ще знаят дали е "тяхното нещо"? Други мислят, че е трудно, трети са фиксирани децата им да научат език, с който лесно да отидат в чужд университет", казва икономистът.

Иван Такев, изпълнителен директор на БФБ

С математическите умения свързвам анализ, причинно-следствена връзка, логика на разсъжденията - да преминеш през отделните етапи от едно в друго, така както правиш при решаването на една задача. Но и възможността и да се отклониш, за да дефинираш нещо по-различно. Ние имаме стажантска програма, отворена за студенти от по-горните курсове, но взимаме много малко от български университети, тъй като се оказва, че им липсват фундаментални познания, включително и по математика, за това, което би трябвало да са научили в средното училище. Със западните университети не е така - хората са доста по-подготвени, с много ясно изразени когнитивни способности. И тук според мен не е само ролята на училището, но и на семейството. За училището е много трудно да се справи с "изтървани" деца.

По отношение на професионалната подготовка смятам, че в България нещата отдавна не са добри. Има сериозен дисбаланс. Не е нормално толкова време най-търсената специалност да бъде психология. Какво ще направят всички тези психолози, като завършат? От средното образование до професионалната реализация минава доста време, това е отложена добавена стойност. Ако бъде предприето нещо сега, ефектът ще се усети след години.
Лъчезар Богданов, анализатор от "Индъстри уоч"

Забелязали ли сте колко политици, мениджъри, държавни служители, ако щете – артисти и журналисти, не могат да се ориентират при изчисления в проценти, темпове на промяна или относителни дялове. Колко много хора не могат да осмислят как се смята дължим ДДС при една продажба или колко "тежат" данъци и осигуровки върху заплатата. Това не е нито математика за университет, нито финанси или икономика, а знания, които е трябвало да се придобият в 5 клас.

Ако днешните деца могат да мислят и са с добри умения в математиката, те ще имат инструментите бързо да се адаптират към изисквания и потребности, които днес дори не съществуват. За България това означава две неща: или много бързо да се променят целите в образователната система, така че тя да произвежда повече качество в тази посока, или цената на този труд ще поскъпне дотам, че бизнесите ще станат неконкурентни на глобалния пазар. Елементарна закономерност – или повишаваш предлагането, или понасяш увеличение на "цената" (разходите за заплати), за да се балансира пазарът.

На въпроса какво би препоръчал на родителите, за да събудят интереса на децата им към математиката, проф. Марк Сол отговаря, че първото нещо, което би им казал, е какво да НЕ правят: "Да не им казват, че те самите никога не са били добри по математика. Това е най-честата грешка. Защото е позволение на детето и то да не е добро. Затова да кажат: "Прекрасно е, че можеш да научиш нещо, което аз не съм могъл."

Кога най-рано биха трябвало да започнат заниманията? Тук професорът цитира унгарския композитор и педагог Золтан Кодай, попитан същото за музикалното образование: "Девет месеца преди раждането. На майката."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vstoyanov avatar :-|
    vstoyanov

    https://www.youtube.com/watch?v=vpmar3r8jEk&fref=gc&dti=52560553858

    ето го и директорът на софийската математическа гимназия. той обръща внимание и на духовното, а примерите му със сиренето се приемат много добре от децата!

  • 2
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell

    Проблемът с ранното обучение по математика е, че дори извънкласните форми копират скучната и неефективна училищна методология, която се фокусира върху резултата, а не насърчава мисленето и удоволствието от пътя към него. Чудесно е, че вече има школа по забавна математика, но засега това е изолирано явление. Напълно съм съгласна с тезата, че родителите не трябва да прехвърлят своята неприязън към математиката на децата си. Аз съм учила в МГ, при което намразих математиката и записах хуманитарна специалност. По-късно в работата осъзнах колко много ми е дала. На децата си казвам, че щом аз, без математически заложби, съм била отличничка в МГ, значи , математиката е за всеки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK