Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
13 1 сеп 2017, 17:53, 14310 прочитания

Мисия математика

Ако чакаме само на държавата да вникне в нуждите на образованието през XXI век, рискът си остава много висок. Важно е и родителите да се ангажират с търсене на конкурентните му предимства в епоха, която все повече ще разчита на компютри и роботи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко:
- Медалите на български ученици в международни олимпиади не могат да компенсират реалната картина в обучението по математика и естествени науки.

- Децата, които не влизат в малкия брой елитни училища и гимназии, не са по-глупави, но системата е така конструирана, че да не търси истинския им потенциал.

- Отношението към предмета се формира не само от учителите, но и от родителските нагласи.

Част от темата

Яката математика

Попитахме двама родители

Според проф. Марк Сол най-честата грешка е да казват, че не са били добри по математика

Причините не са в децата

Пътища към математиката вероятно са толкова, колкото са учителите, за които целта е учениците да разберат нейните принципи и връзката им с живота

Още по темата

Онлайн полиглот

Интернет езиковите курсове стават все по-популярни, но са подходящи по-скоро за базови знания

10 ное 2017

x+y=успех

Някои от по-важните теми в новия брой на "Капитал"

1 сеп 2017

Образователното министерство ще се опита да се справи с дефицита на учители

Над 24 хил. от общо около 90 хил. педагози са в предпенсионна възраст

30 авг 2017

Как училището да отговори на промяната

Образованието има нужда от нова цел и съвременен подход, за да бъде полезно на днешните ученици

16 май 2017

Колко високо скачат учениците с JUMP Math

Четвъртокласниците, които се обучават по канадската система за преподаване на математика, показват по-добри резултати от връстниците си

5 май 2017


Септември е месец котва за припомняне на проблемите на българското образование и неговата многострадална реформа. И тази година, както и в предишните по това време, от учителския синдикат обявиха, че директорите на училища търсят учители по математика, информатика и чужди езици. И с всяка година броят на недостигащите преподаватели расте.

А много преди първия учебен ден родителите на първокласници - наясно, че не могат да разчитат на гарантирано качество, са провели самоотвержени битки за сочени като престижни училища. Други с цената на скъпи частни уроци са участвали в конкуренцията за престижни гимназии. И нерядко върховната самоцел за добра оценка на приемния изпит се постига с принуда, отдалечаваща децата от истинските дарове на обучението, което ще им е необходимо за бъдещето.

Престижност или реформа

България има добри традиции в работата с деца с изявен талант в математиката и естествените науки, които редовно печелят медали от международни олимпиади. Но техните постижения не могат да компенсират реалната картина, която безпристрастните международни изследвания разкриват. В това за уменията по математика и природни науки TIMSS българските четвъртокласници се представят сравнително добре - със среден резултат малко над средния за изследването в 49 страни. На това равнище проблясва и важен аспект - справят се по-добре с традиционните задачи за числа и геометрични фигури, но се затрудняват с тези, съдържащи данни и изискващи разчитане на графики и таблици. А пет години по късно, като деветокласници, в изследванията PISA резултатите им спадат рязко надолу - до тревожно висок дял на функционална неграмотност. Целта на международния тест на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е да покаже до каква степен училището ефективно подготвя младите хора за реалния живот и за добра професионална кариера.



Децата, които не влизат в малкия брой елитни училища и гимназии, не са по-глупави, но системата е така конструирана, че не търси истинския им потенциал. В края на образователната верига по-голяма част от преминалите етапите й се сдобиват и с университетска диплома, но малцина реално са наясно с призванието си - да работят това, в което биха били най-добри и за себе си, и за обществото.

Някой ден и България може да направи реформа като финландската - съпътствала икономическата, под мотото "Или се учим, за да сме готови за живота, или, за да сме готови за изпити. Ние избираме първото". Финландските деветокласници оглавяват класацията на PISA за ЕС, при положение че там "престижни" училища почти няма, всички ходят в кварталното, без значение социалния статус на родителите им, защото еднаквото качество е гарантирано. С един не толкова сложен принцип - на учителите освен достойно възнаграждение е дадена пълна свобода/отговорност как да преподават учебния материал, а на учениците - да развиват уменията си в сферите, които ги вълнуват.

"Задачата с четирите буболечки е един от двата въпроса, които задавам, независимо от позицията, за която хората кандидатстват. Тъй като тези, които интервюирам, винаги са в сферата STEM, тази задача има смисъл - дава ми предимството да идентифицирам качествата на кандидата бързо. Опитвам се да го направя забавно и многократно им казвам, че не ми пука за правилните отговори."

д-р Кем Уунсал, софтуерен инженер в Силициевата долина, в блога на "Ню Йорк таймс"
Задачата


Четири буболечки в четирите краища на квадрат 15х15 см започват да се гонят, като първата гони втората, втората - третата, третата - четвъртата, и четвъртата - първата. Всички се движат със скорост 1 см в секунда. Ще се срещнат ли, след колко време и къде?

* Отговорът ще намерите в края ня текста
Качество през креативност

Ако Световната банка предупреждава, че технологичното развитие може да увеличи неравенството, засягайки и средната класа, тазгодишен доклад на Световния икономически форум приближава тази перспектива с прогнозата, че Четвъртата индустриална революция ще трансформира трудовия пазар още през следващите пет години и ще доведе до загуба на над 5 милиона работни места. Като "противоотрова" експертите препоръчват разширяване на професиите, свързани с наука, технологии, инженерство и математика (STEM). Докладът извежда като най-важни умения, които ще изисква това вече близко бъдеще, комплексното решаване на проблеми, критичното мислене, способността за анализ, творческия подход, постигани основно с инструментариума на математиката.

"Мерките за количествено образование нямат значение, без да се коригират и с качество. Папагалското учене и запаметяване бързо губят стойност в епоха, която все повече разчита на компютри и роботи. Креативността трябва да бъде неразделна част от всеки показател за човешкия капитал. Всъщност творчеството отделя хората от роботите днес - това е ключът, който отключва силата на образованието", посочи в статия за "Капитал" от юли Kaй Л. Чен от Innovation & Policy Initiative на водещото бизнес училище INSEAD.

100 точки повече в PISA = 1.74 по-висок растеж

"С развитието на технологиите бих казал, че ще ни трябва повече математика, и то по-различна. И това вече се случва. Математиката е на върха на нашите рационални способности. Ако работиш със съвкупности и правиш разлики или оценки - всичко, свързано с извод, ти правиш математика, без значение какъв е предметът на тези занимания. В същото време чудесното нещо за нея е, че е много, много евтина. Не е като да правиш някаква тежка инвестиция. Трябват ти компютри и хора, които разбират, но тук има значение и обществената подкрепа", каза при гостуването си преди време в София и проф. Марк Сол, носител на Президентската наградата на САЩ за най-добър учител по математика и дългогодишен директор на Research Science Institute (RSI) към Масачузетския технологичен университет (MIT).

Според икономиста от "Индъстри уоч" Лъчезар Богданов една от причините у нас да няма повече кандидат-студенти за специалностите от областта на STEM (science, technology, engineering and mathematics) е именно малкият брой ученици, които са проявявали интерес да развият малко над средните умения по математика. "Има много емпирични изследвания, които показват значима връзка между измеримите знания на учениците по математика и науките и икономическия растеж - едно от тях например извежда, че 100 точки по-висок резултат на дадена страна в тестовете на PISA водят до 1.74 по-висок икономически растеж", посочи Богданов.

Ако чакаме само на държавата да вникне в тези послания, рискът си остава много висок. А обществената подкрепа трябва да премине през преборването на устойчиви митове като тези, че добрите умения по математика са само въпрос на талант, че тя е нещо, което се учи, за да се забрави, или че е суха и скучна. Всъщност отношението към математиката е сочено за един от основните фактори, определящи постиженията на учениците. И то се формира не само от подхода на учителите, но и от родителските нагласи.

В България расте броят на преподавателите, които се насочват към по-иновативни и ефективни методи за обучение - макар все още като индивидуален, а не системен ангажимент. Но не по-малко важно е и родителите да се ангажират с търсенето на конкурентните предимства, които образованието може да даде в XXI век. По-голямото търсене неизбежно ще доведе и до по-голямо предлагане. А някой ден може би и до реална реформа.

Илюстрация

* Отговор на задачата с буболечките


И четирите буболечки ще се срещнат в центъра на квадрата след 15 секунди. Тъй като преследваната буболечка се движи винаги перпендикулярно на посоката на преследвача си, тя нито му помага, нито му пречи да я достигне. Това означава, че времето до срещата би било равно на времето, за което преследвачът би я стигнал, ако тя стоеше на едно място. В случая на квадрат с дължина 15 см и скорост 1 см в секунда това време е 15 секунди.

Добра представа за движението може да се получи с един сравнително прост компютърен модел, обяснява Жени Сендова. Като даваме команди на всяка буболечка да се завърти към тази, която преследва и да се премести една стъпка напред и повтаряме тези команди достатъчен брой пъти, ще видим, че следата, която оставя всяка от тях, е част от известната т.нар. логаритмична спирала. Ако съединим с отсечки последователните положения на буболечките, ще забележим, че те са винаги във върховете на квадрат с намаляваща дължина на страната. Страната на този квадрат клони към нула със скоростта на движението на буболечките.
При тази задача най-интересното са "вариациите на тема".


Логаритмичната спирала се среща и в природата - например в черупката на морския охлюв наутилус. Използва се и когато се отразява нарастването на влог с фиксирана сложна лихва.

на снимката: Разрез на черупката на наутилус, показващ оформянето на логаритмична спирала

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 януари 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/ governmentevent

Дванадесета годишна среща на бизнеса с правителството



Акценти в програмата:
Загубата на човешки капитал през последните години - колко голям е проблемът, какви са ефектите за икономиката и какви държавни политики могат да го решат
Какво може да направи правителството за задържане и развитие на човешкия капитал
Докога ще расте европейската икономика и кои политики могат да повлияят на българския пазар на труда
Ще постигне ли България устойчив ръст, докато губи човешки капитал
Как българската икономика да стане атрактивна за работещите в чужбина


Прочетете и това

Народът срещу Facebook Народът срещу Facebook

15% от американците във Facebook не харесват социалната мрежа

5 яну 2018, 2757 прочитания

2017: Тенденции и поп култура 1 2017: Тенденции и поп култура

Навън и у нас

29 дек 2017, 4065 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
За тях няма 15 септември

Просветното министерство започва масивна кампания срещу скандално големия брой деца, неходещи на училище

"Телиш": между дълга и вината

Централна кооперативна банка е изкупила всички обезпечени вземания към финансираната от КТБ изба и се превръща в основен кандидат да я придобие

Убийственото начало на европредседателството

Стрелбата по близък до управляващите бизнесмен показва напреженията в модела "ГЕРБ"

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Волна програма

За това колко е важно да намираш удовлетворение и извън работата

Театър: Кралят елен

След силната постановка от Мариус Куркински преди години пиесата отново оживява на българска сцена, заредена с много ентусиазъм

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 13.01.2018 Прочетете
Капитал PRO, Заемите за корпоративния сектор ще стават още по-евтини

Емисия

DAILY @7AM // 17.01.2018 Прочетете