За тях няма 15 септември
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За тях няма 15 септември

Капитал

За тях няма 15 септември

Просветното министерство започва масивна кампания срещу скандално големия брой деца, неходещи на училище

17576 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


Темата накратко:

- За няколко хиляди деца и тази година няма да има първи учебен ден

- Отпадането от училище има съвсем конкретни загуби за икономиката

- Кампания на МОН се опитва да мобилизира различни институции за връщане на децата в класните стаи
21 хил. отпаднали от образователната система през 2016г.
20% не ходят на училище
40% функционална неграмотност

Ако четете този текст, със сигурност имате не просто начално, но и средно, и висше образование, и проблемът с децата, които никога не са стъпвали в училище, може би ви изглежда далечен. Всъщност това засяга всички ни, и то доста директно - губят се пари, пропускат се ползи за икономиката и се увеличава престъпността. Тази година темата влезе във фокуса на властта и заради националистите, които имат зъб на ромските деца, но усилията да се реши проблемът могат да се изплатят с много конкретни ползи.

Около 206 000 са децата в България между 5 и 18 години, които не посещават училище, според данни на Министерството на образованието и науката (МОН). Събрани на едно място, тези деца биха могли да оформят петия по големина град в България - едно истинско патиланско царство на безгрижие, изоставащо съвсем малко зад Бургас по население. Безгрижието обаче е неуместно - това е проблем, който залага сериозни социално-икономически проблеми в национален мащаб, вън от личната драма на всяко отпаднало дете.

Тази година МОН обяви кампания за връщането на децата в училище. Беше създадено национално координационно звено, което трябва да обедини всички възможни институции, които имат досег до децата от тези рискови групи - образователни експерти, социални работници, МВР, общините и др.

Опитът на МОН е похвален, но макар и приветстван от експертите в образованието, предстои да се сблъска с мудната и разконцентрирана държавна администрация. Различните агенции ползват различни бази данни, които тепърва ще трябва да се обединяват, а няколко служби за първи път ще се координират да решават заедно общ проблем.

Колко струва

Цената на отпадането от училище е изключително висока - според икономиста Лъчезар Богданов от IndustryWatch по последни данни хората между 25 и 64 години с основно и по-ниско образование са над 700 хиляди, като половината са неактивни - тоест въобще не търсят работа, а 80 хил. са безработни. Само за последните 10 години заради ранно отпадане от училище (преди завършване на средно образование) на пазара на труда са навлезли близо 150 хил. лица с основно и по-ниско образование. Шансовете им да си намерят работа са изключително ниски - при 68% коефициент на заетост за хората със средно образование, за тези с основно той е 33%, а при начално и по-ниско - едва 18-19%.

Хипотетично, ако нямаше отпаднали преди завършване на средното образование и при сегашното ниво на икономическа активност и потребности на работодателите, това би означавало 155 хиляди повече заети лица в икономиката. Ако няма отпаднали, всяка година икономиката ще може да расте с около 0.2% само заради увеличението на работната сила с поне минимална грамотност.

Бедността ражда бедност

Основната причина за отпадане от училище във всички проучвания по темата е "социално-икономическа", или бедност и безработица. Заместник-министърът на образованието Деница Сачева разкрива сложната картина на този проблем: "Значителна част от тези деца са от ромския етнос, но има от турски етнически произход, деца на мигранти, които живеят с бабата и дядото и са на голяма възраст - говорим за 13-15 годишни", казва тя. "Родителите, понякога от чувство за вина, изпращат доста пари и можете да си представите, особено в по-малките градове, без родителски контрол какво става. Има и деца с увреждания, които са отпаднали поради липсата на възможности и ресурсни учители, особено в малките населени места. За момичетата от турския етнос има сериозен проблем след 7 клас, техните родители отказват те да пътуват в друго населено място. Този проблем се среща и в ромската общност, където момичетата биват спирани от училище, за да не бъдат откраднати", разказва Сачева.

Това, че бедността и културата на отделни етнически общности са в основата на проблема, потвърждават и от Центъра за приобщаващо образование, но те добавят и изводите си от проучване, излязло едва преди няколко дни. То констатира изключително слаба обвързаност на шестокласниците с учебния материал в образователната система - близо 46% от децата смятат, че важните предмети (като математика, история, география, английски) са напълно безинтересни. Близо 30% от шестокласниците са в риск да загубят мотивация за учене и дори да отпаднат от училище, а 18% сами признават, че имат проблеми с българския. Данните следват и сходно проучване от 2007 г. на УНИЦЕФ, което поставя също слабостите в образователната система, наред със социо-икономическите и етно-културните, като един от основните фактори, водещи до ранно отпадане от училище.

Какво ще се прави

Новата кампания е разчетена като постоянна дейност, но първо ще се очертае картината на проблема с обединените усилия на 1103 екипа, в които ще работят над 11 603 представители на почти всички държавни институции - МОН, социалното министерство, МВР (детска педагогическа стая и охранителна полиция). Към екипите, които ходят по места, са включени представители на местните общини, НПО, местните комисии за борба с противообществените прояви, медиатори, психолози и педагози. Ще присъстват дори и представители на Районната здравна инспекция, които ще следят дали документите за отсъствие от училище не са фалшиви.

Инициативата идва и в критичен момент - след като години наред НСИ регистрираше спад на напусналите училище - до около 14 хил. на година, за предходната учебна година са регистрирани едни от най-високите нива - над 21 хиляди отпаднали от образователната система.

Сачева категорично отхвърля твърденията, че "МОН ще глобява безработни наред" и набляга, че целта е по всякакъв начин децата да бъдат върнати в училище: "На първо място да се идентифицира физическото местоположение на детето, а после ще се установява защо то не ходи на училище - дали по икономически или други причини. Преценява се дали помощта за семейството да не се дава в натура или като такса за детската градина. Екипите разполагат с информация за всички социални услуги в съответното населено място, включително и за рехабилитация, психологически и допълнителни консултации, дори и за часове по български език", обяснява тя.

Ще има ли ефект

На практика обаче инициативата прохожда трудно, най-вече поради слабости на държавните институции. Числото от близо 206 хиляди деца всъщност не е съвсем точно - засега то се получава от разликата между регистрираните в ГРАО деца в ученическа възраст и реално пребиваващите в училище. Затова първата работа на инициативата е да установи съвсем точен брой на отпадналите и ясна картина за всеки неприсъстващ ученик.

Според специалисти ще отнеме време и докато представители на толкова различни институции се стиковат ефективно. Тепърва ще се изгражда общ списък на отпадналите деца, като всяка институция има собствени данни и събирането им на едно място показва сериозни разминавания.

На среща на екип в жк "Люлин", на която "Капитал" присъства, се разбра, че близо половината от 67-те регистрирани деца под 16-годишна възраст са в чужбина. Експерти от институциите в района на "Люлин" обаче са категорични, че реалният брой на отпадналите от училище е много по-висок, най-вече заради многото деца без ЕГН - проблем, който ще се решава в движение от ГРАО.

"До 25 октомври трябва да бъдат готови първите обобщени отчети от дейността на екипите", разясни Деница Сачева пред "Капитал". "След това започват видеопроверки, както и проверки на място дали ходят на училище. И където е необходимо - повече педагогически съветници и психолози", допълва тя.

Според директорката на ОУ "Васил Левски" в с. Караджово Красимира Благоева, която има сериозен опит с връщане на ученици в училище, съвместната инициатива е стъпка в правилната посока: "Не знам доколко екипите ще направят разлика, ние имаме опит с подобни дейности. Но е важното, че ще има обща платформа, в която, ако един ученик престане да посещава училище, веднъж отбелязан от учителя, той е видим за служителите на МВР като потенциален техен клиент; общината също веднага регистрира този проблем. В дългосрочен аспект тази платформа може да направи много за връщането на много деца в училище." 

Автор: Капитал
Автор: Капитал
Темата накратко:

- За няколко хиляди деца и тази година няма да има първи учебен ден

- Отпадането от училище има съвсем конкретни загуби за икономиката

- Кампания на МОН се опитва да мобилизира различни институции за връщане на децата в класните стаи
21 хил. отпаднали от образователната система през 2016г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    В квартала има едни 10 деца дето просят целогодишно и не може да си кажат даже имената. Кой е виновен за тяхното непоправимо изоставане?

    Трябва да се подчертае, че това е предимно ромски проблем и трябва да се адресира като такъв. Присъствието в училище трябва да е единичното най-важно нещо за родителските права. Без изключения.

  • 2
    cht1450264000483206 avatar :-|
    Kamen Kamenov (Skotadix)

    Много хубава статия!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK