София: революцията се отлага
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София: революцията се отлага

София: революцията се отлага

Вече има външен анализ на най-големите проблеми в центъра на града. Сега общината трябва да покаже какво ще направи с него

Мария Манолова
22293 прочитания

© Капитал


Да се разходиш спокойно по улицата, без да се спънеш в липсваща плочка, да се блъснеш в антипаркинг колче или да се промъкваш през спрели коли, е кажи-речи ежедневие за голям брой европейски градове. Не и за София. За столицата тези неща са толкова дълбоко втъкани в градската култура (или липсата й), че само революция в градското планиране може да ги изкара оттам.

Някои хора се надяваха вдъхновителят на тази революция (подобно на много други неща) да дойде от чужбина. Сигналът за нея трябваше да е докладът на студиото на датския урбанист Ян Геел, който Столична поръча преди една година. Миналата седмица този доклад дойде.

Ян Геел
Фотограф: Надежда Чипева

В него, да кажем така, революционни разкрития за това какво пречи на спокойния и здравословен живот в София няма. Настилките са с ниско качество, транспортът е организиран зле, а на зеленината не се обръща достатъчно внимание. Всеки гост или жител на столицата може да ви даде тези няколко примера и без да има консултантски договор за 70 хил. лв. И все пак, ако общината се вслуша в простите констатации и предложения в документа, може и настилките, осветлението, улиците и площадите да се променят към по-висок европейски стандарт.

Проблеми и възможности

София има човешки мащаби, фасади от по четири-пет етажа и вътрешни дворове, малки улички и достатъчно паркове, напомня докладът на Gehl Architects. С тези съставки може да се постигне приятен за живеене град. Според анализа столицата е това, което е, заради гледките към планината, историята и минералните си води. Само че те се управляват в погрешна посока. Видимостта към планината малко по малко се закрива, вместо да бъде използвана като ориентир. Липсва и пешеходна връзка с Витоша, а туристите не могат лесно да стигнат до нея. Историческите паметници от различни епохи не се поддържат еднакво добре, минералните води и каналите не се използват достатъчно, а новата архитектура никак не се вписва с традициите на София. Опасността е поредният строителен бум да продължи да тласка в грешната посока: неоразмерените нискокачествени публични пространства и високите сгради убиват характера на града.

Транспортът на София също е организиран погрешно спрямо гледната точка на пешеходеца, смятат от Gehl Architects. Транзитният трафик прави центъра на града прекалено шумен, мръсен и задръстен. Градският транспорт е лошо синхронизиран. Вечерното разписание не отговаря на нуждите на хората, а нощем транспорт няма. Няма как с този подход София да има нощна икономика, твърди анализът. Освен че няма нормална мрежа от велосипедни алеи, в София все още няма и култура за каране на колело - самите велосипедисти често карат на грешното място или в грешната посока за движение, без да се съобразяват. Инфраструктурата за пешеходци е лоша и страда от остарели правила и концепции, като натикването на хората под или над улицата. Затова и повечето подлези не се използват, а пешеходците най-често са в нарушение на правилата за пресичане.

Пет бързи решения

Както е видно, наблюденията на Геел са верни, но въпросът е какво да се направи. В доклада са разписани няколко бързи мерки, които биха дали видими резултати. Бърза промяна може да има край Перловската река, ако мостовете и бреговете й се почистят и облагородят, пейките се подменят, а стълбите станат удобни за сядане. В по-дългосрочен план велоалеята покрай реката може да осигурява непрекъсната връзка с Витоша, а водата в канала да бъде достатъчно чиста за разходки и седене покрай бреговете му.

Друга бърза мярка е изчезването на антипаркинг колчетата от тротоарите. Вместо тях трябва да се появят сериозни глоби за паркиране, които да се налагат стриктно, твърдят от Gehl Architects. За стимул на велосипедистите трябва да бъде разрешено безплатното превозване на колела в метрото и градския транспорт,

поне в извънпиковите часове, твърди анализът. Нощният транспорт пък е задължителен елемент за обживяването на града през по-голяма част от денонощието. Първата стъпка към това е качествен дебат по темата.

Според анализа колите трябва да изчезнат от центъра. Първо преминаването им в посока изток-запад трябва да стане по-трудно, като се стеснят булевардите. Второ, автомобилите да се премахнат от ключови места като площад "Княз Александър Батенберг" и площада пред Народното събрание, а на тяхно място да се появят удобни места за сядане. Пресичането трябва да стане по-лесно, като се удължат пешеходните светофари и на първо време по-запуснатите, а после и всички подлези, се заменят с пешеходни пътеки.

Колчетата по пътя към прогреса

Всичко това звучи страхотно, макар да не е точно революция. Работещ механизъм за налагане на наказания при нарушение например е безспорно добра идея - толкова добра, че в други, по-ефикасни държави, той отдавна служи за решение и на много други проблеми, далеч не само градски. София, с всичките й инспекторати и полиция, обаче очевидно не вярва, че може да създаде такъв механизъм, защото тази седмица в новата Зелена зона се появиха нови колчета.

Изобщо, общината дава смесени сигнали. Кметът Йорданка Фандъкова на теория силно подкрепя доклада, но на практика не е заявила категорично, че ще направи мерките реалност. "Знаете, че като цел се приема лесно, но като реализация се постига трудно", каза тя при представянето на документа. Сега предстои създаването на работни групи, разпределянето на краткосрочни и дългосрочни мерки и търсенето на "пълен консенсус" сред гражданите. Това е симпатично наивен начин да се унищожи и малкото полезно от доклада. Да се опиташ да намериш пълен консенсус в рамките на един блок е титанично усилие (както показа програмата за саниране), камо ли да търсиш такъв в милионен град. Управниците имат за цел да взимат решения, които движат някакви общности напред, не да се харесват на всички.

"Съветът ми е - търпение, търпение, и всичко ще се случи", коментира ръководителят на екипа на Gehl Architects за София Хенриет Вамберг при представянето на доклада. Това е другият важен извод от експеримента с чуждите консултанти: истинско усилие за промяна в един град може да има само отвътре.
Кой е Ян Геел

Урбанистът дойде в София през 2016 г. със статута на проповедник. Той вярва, че бетонните градове, организирани по правилата на урбанистиката от 60-те години на миналия век, създават неприятна среда на живот. "По това време и мен ме учиха, че добрият град е градът, който изглежда добре погледнат от самолет. Забравете това и гледайте детайлите на нивото на човешкия поглед", е класическият пример, който Геел дава. Петдесет години по-късно неговото студио Gehl Architects е опаковало анализа на класическите грешки в градското планиране и някои бързи решения в добър продукт, който продава на градовете по цял свят. След Ню Йорк, Москва и Париж и София си купи тези съвети.

Автор: Капитал

Да се разходиш спокойно по улицата, без да се спънеш в липсваща плочка, да се блъснеш в антипаркинг колче или да се промъкваш през спрели коли, е кажи-речи ежедневие за голям брой европейски градове. Не и за София. За столицата тези неща са толкова дълбоко втъкани в градската култура (или липсата й), че само революция в градското планиране може да ги изкара оттам.

Някои хора се надяваха вдъхновителят на тази революция (подобно на много други неща) да дойде от чужбина. Сигналът за нея трябваше да е докладът на студиото на датския урбанист Ян Геел, който Столична поръча преди една година. Миналата седмица този доклад дойде.

Ян Геел
Фотограф: Надежда Чипева

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    sjf18531334 avatar :-(
    Чоко

    Фандъкова да вземе да се понапрегне малко заедно с "умните си общинари" да премахнат неправилно паркираните коли на мутрите от центъра. Не знам дали изобщо усещате "ренесанса" и нео-мутризацията на столицата?

    Другарко Фандъкова, управлението не е само усвояване на евро фондове и потупване по рамото на "приятелските" фирми.

  • 2
    parrot avatar :-|
    Харалампи Попов

    Значи тези съвети не са безплатни. И то от него идват за втори път. Преди това още няколко величия дадоха подобни коментари.
    Но, проблемът е, че никой от кметството не ги спазва. Ами те не чувстват този град като свой. Защото не са израснали в него. Идват от далеко, говорят меко и си носят манталитета. А ние всички вместо да изискваме от тях, се примиряваме и ругаем под сурдинка. Затова средата ни се променя мъчително бавно. Затова ни тровят с фини прахови частици над допустимите норми. Затова транспортът е ужасен, трафикът - кошмарен.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Генералният план за организация на движението на МотМакдоналд от 2010 г. предписваше същите мерки за справяне с трафика - общинарите го взеха, разгледаха го подробно и си казаха "велосипедисти, пешеходци - тея не са от нашите. Ако се навъдят мноу, ч' дзееме ъ дзагубиме изоирте!". Хванаха препоръките от доклада и точка по точка направиха точно обратното. С невероятен успех, трябва да признаем - град от кошници, пълни с татуирани шкембелии и простеещи зозички по един вътре, които се палят като кибрит от всяка пропусната фаза на светофара и са готови да гонят с мръсна газ за обяснение всеки, който не ги е пуснал на кръговото. Оскотяването на темата "автомобил", "паркиране" и "нафта" успя да попие дори сред сравнително образованите прослойки. Вече изобщо не е рядкост, професори, академици, юристи и съдови хирурзи да слизат нощно време с джобното ножче, за да режат гумите на съседа си по врата.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ако днес "фолклорен концерт" представлява танцьори с народни носии на шевици, червени пояси, опинци и гайтан елеци, след още 200 години програмата с "вечното и непреходно в народното творчество" ще включва задължително ритуали като "рязане на гуми" и "ръсене на обущарски габъри пред гараж" - "древен народен обичай от София". На сцената ще излизат младежи с анцузи на Челси и Ювентус, ще показват движения на люпене на семки, приклякане и мушкане, докато жените от ансамбъла ще възпроизвежат заливане с гореща вода от 7-ми етаж. От 20 години това е реалността и не бива да лъжем себе си, като не си признаваме, че това не се отпечатва в "културния ген на нацията".

  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Предполагам, че новото отбиване на номера ще е създаване на "зелен" и "пешеходен" показен център докато останалата част от града ще бъде превръщана в още по-голямо автомобилно гето с още повече градски магистрали....

  • 6
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Прочетете доклада на този "урбанист" преди да коментирате. Това не е никакъв анализ подкрепен със статистика, цифри, изследвания. Доклада е един фотоалбум на София. Прочетете го. Язък за парите, ако са му платили.

  • 7
    nogica avatar :-|
    nogica

    и как ще изпъквам аз на колело или пеша?Да не говорим за жената-ужас

  • 8
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    [quote#7:"nogica"]и как ще изпъквам аз на колело или пеша?Да не говорим за жената-ужас[/quote]

    Със 10-годишния гоуф ти гарантирам, че не изпъкваш :-Д

  • 9
    mankata avatar :-|
    Manol Vanev

    Ако всеки, който е живял в София може да види проблемите то просто на всеки му става ясно, че бързи решения са очевидно във фантазийте на един непостарал се чужденец...

    За Перловската река и Витоша ще ме разплаче - никой не се беше сетил... Проблема е липса на средства не на идея и не разбирам кое точно му е бързото.

    Това с колчетата и безплатните колелата в градския транспорт е тотално нерелевантно.

    Колкото до нощния живот и градски транспорт си личи, че някой не си е написал дори елементарното домашно да разбере, че такси до 90% от кварталите струва колкото един коктейл и паралено да пуснеш метрото например цяла нощ през уикенда е икономически нерентабилно.

    Проблема с транзита през центъра също е поредното гениално прозрение, но за да се стеснят булевардите трябва да има алтернативна инфраструктура иначе хаосът ще стане още по-голям..

    Единственото смислено изглежда да се забрани паркирането на по-големи площади в центъра по примера на Любляна.

    Ако беше направен конкурс за родните студенти по архитектура съм сигурен, че идейте щяха да са много повече, по-креативни, напаснати на местните особености и в пъти по евтини...

  • 10
    nuy58531930 avatar :-|
    nuy58531930


    До коментар [#4] от "
    cinik
    ":

    Реалността не е от 20 години а е заложена от режима на полупартизанския правешки овчар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK