София: революцията се отлага
Вече има външен анализ на най-големите проблеми в центъра на града. Сега общината трябва да покаже какво ще направи с него
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Да се разходиш спокойно по улицата, без да се спънеш в липсваща плочка, да се блъснеш в антипаркинг колче или да се промъкваш през спрели коли, е кажи-речи ежедневие за голям брой европейски градове. Не и за София. За столицата тези неща са толкова дълбоко втъкани в градската култура (или липсата й), че само революция в градското планиране може да ги изкара оттам.
Някои хора се надяваха вдъхновителят на тази революция (подобно на много други неща) да дойде от чужбина. Сигналът за нея трябваше да е докладът на студиото на датския урбанист Ян Геел, който Столична поръча преди една година. Миналата седмица този доклад дойде.

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
22 коментара
Фандъкова да вземе да се понапрегне малко заедно с "умните си общинари" да премахнат неправилно паркираните коли на мутрите от центъра. Не знам дали изобщо усещате "ренесанса" и нео-мутризацията на столицата?
Другарко Фандъкова, управлението не е само усвояване на евро фондове и потупване по рамото на "приятелските" фирми.
Значи тези съвети не са безплатни. И то от него идват за втори път. Преди това още няколко величия дадоха подобни коментари.
Но, проблемът е, че никой от кметството не ги спазва. Ами те не чувстват този град като свой. Защото не са израснали в него. Идват от далеко, говорят меко и си носят манталитета. А ние всички вместо да изискваме от тях, се примиряваме и ругаем под сурдинка. Затова средата ни се променя мъчително бавно. Затова ни тровят с фини прахови частици над допустимите норми. Затова транспортът е ужасен, трафикът - кошмарен.
Генералният план за организация на движението на МотМакдоналд от 2010 г. предписваше същите мерки за справяне с трафика - общинарите го взеха, разгледаха го подробно и си казаха "велосипедисти, пешеходци - тея не са от нашите. Ако се навъдят мноу, ч' дзееме ъ дзагубиме изоирте!". Хванаха препоръките от доклада и точка по точка направиха точно обратното. С невероятен успех, трябва да признаем - град от кошници, пълни с татуирани шкембелии и простеещи зозички по един вътре, които се палят като кибрит от всяка пропусната фаза на светофара и са готови да гонят с мръсна газ за обяснение всеки, който не ги е пуснал на кръговото. Оскотяването на темата "автомобил", "паркиране" и "нафта" успя да попие дори сред сравнително образованите прослойки. Вече изобщо не е рядкост, професори, академици, юристи и съдови хирурзи да слизат нощно време с джобното ножче, за да режат гумите на съседа си по врата.
Ако днес "фолклорен концерт" представлява танцьори с народни носии на шевици, червени пояси, опинци и гайтан елеци, след още 200 години програмата с "вечното и непреходно в народното творчество" ще включва задължително ритуали като "рязане на гуми" и "ръсене на обущарски габъри пред гараж" - "древен народен обичай от София". На сцената ще излизат младежи с анцузи на Челси и Ювентус, ще показват движения на люпене на семки, приклякане и мушкане, докато жените от ансамбъла ще възпроизвежат заливане с гореща вода от 7-ми етаж. От 20 години това е реалността и не бива да лъжем себе си, като не си признаваме, че това не се отпечатва в "културния ген на нацията".
Предполагам, че новото отбиване на номера ще е създаване на "зелен" и "пешеходен" показен център докато останалата част от града ще бъде превръщана в още по-голямо автомобилно гето с още повече градски магистрали....
Прочетете доклада на този "урбанист" преди да коментирате. Това не е никакъв анализ подкрепен със статистика, цифри, изследвания. Доклада е един фотоалбум на София. Прочетете го. Язък за парите, ако са му платили.
и как ще изпъквам аз на колело или пеша?Да не говорим за жената-ужас
[quote#7:"nogica"]и как ще изпъквам аз на колело или пеша?Да не говорим за жената-ужас[/quote]
Със 10-годишния гоуф ти гарантирам, че не изпъкваш :-Д
Ако всеки, който е живял в София може да види проблемите то просто на всеки му става ясно, че бързи решения са очевидно във фантазийте на един непостарал се чужденец...
За Перловската река и Витоша ще ме разплаче - никой не се беше сетил... Проблема е липса на средства не на идея и не разбирам кое точно му е бързото.
Това с колчетата и безплатните колелата в градския транспорт е тотално нерелевантно.
Колкото до нощния живот и градски транспорт си личи, че някой не си е написал дори елементарното домашно да разбере, че такси до 90% от кварталите струва колкото един коктейл и паралено да пуснеш метрото например цяла нощ през уикенда е икономически нерентабилно.
Проблема с транзита през центъра също е поредното гениално прозрение, но за да се стеснят булевардите трябва да има алтернативна инфраструктура иначе хаосът ще стане още по-голям..
Единственото смислено изглежда да се забрани паркирането на по-големи площади в центъра по примера на Любляна.
Ако беше направен конкурс за родните студенти по архитектура съм сигурен, че идейте щяха да са много повече, по-креативни, напаснати на местните особености и в пъти по евтини...
До коментар [#4] от "
cinik
":
Реалността не е от 20 години а е заложена от режима на полупартизанския правешки овчар.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.