Църковни братя или не съвсем

Признаването на македонската църква, или когато политиката и държавата влязат в църквата

Внезапно вдигнатия въпрос с признаването на македонската църква предизвика изключително широк отзвук, както в България, така и в Македония
Внезапно вдигнатия въпрос с признаването на македонската църква предизвика изключително широк отзвук, както в България, така и в Македония
Внезапно вдигнатия въпрос с признаването на македонската църква предизвика изключително широк отзвук, както в България, така и в Македония    ©  Георги Кожухаров
Внезапно вдигнатия въпрос с признаването на македонската църква предизвика изключително широк отзвук, както в България, така и в Македония    ©  Георги Кожухаров
Темата накратко:

- Македонската църква изненадващо поиска признание от българската, което би направило БПЦ "църква-майка"

- Решението е трудно, тъй като не отговаря на строгия канон, създава геополитически напрежения

Еуфорията от подписването на договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между София и Скопие тези дни се пренесе на неочаквано място. Македонската православна църква помоли с писмо българската да я признае, като приеме да бъде "църква-майка". Случайно или не това става само няколко дни след като българското правителство одобри споразумението и няколко дни преди съвместното заседание на двете правителства в Струмица. Въпреки че на хартия църковните дела са отделни от държавните, без съмнение зад жеста прозира добре подбран момент.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..
    • - 4
    • + 2

    Може, ама когато.. ??..
    - МПЦ признае цар Борис-Михаил като основател,
    - който е пратил Климент Охридски (заедно с други светии) да я основе - - който като деец на Българската Патриаршия е създал Кирилицата, на която пишем днес. Вкл. сърби и руснаци...(Сърбите може и да ползват и методиевица - ама тва е техния начин да салуват пръцника на Австро/унгария)
    - Да признае сърбо- и гръкоманията като един вид
    отклонение от историческите корени.
    - да признае значимостта и влиянието на БПЦ през вековете до ВСВойна,
    - след която Георги Димитров и Йосип Тито решават да се създадат нови нации /дивиде ет импера/като македонската, шопската или добруджанската, и която е основа на македонския супернационализъм “Ой ти Луно, Луно /... земя македонска...“

    Ясно е, че македонските миряни са се отдалечили от нас, местните, по политически и исторически причини след ВСВ... Ние бяхме руска губерния, докато те са били.. сръбска.
    Искаме ли са се съберем отново? И как да стане това? Хиляди са си дали живота за обединението... но това не прави пари нито за маке, нито за буга.политици и клирици..
    Е, добре е за народите ни, ама има там и едни шиптари.. косовари.. мафия на държавно и локално ниво.. и ги предизвиква.. хм. македонците..
    Не са ли се справили Британия и Русия много добре дългосрочно.. с Балканите? Толкова се мразим още - 100 г. след Гаврил Прищип...
    МПЦ и БПЦ е нужно да признаят обременеността си. Когато това стане - тогава и може да се продължи...
    Но не едната да ляга на другата като овца за оешване... Не не//

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 8

    Публиката на Капитал е достатъчно интелигентна, за да направи сама своите изводи и без олото цитиране какво бил казал този или онзи. Просто авторът трябваше да се потруди да прочете и опише историческите корени на драмите около Охридската архиепископия.
    БПЦ сама не може да реши въпросите, поставени в писмото, без да отчете сложно преплетените наслоения от канонични и исторически факти, политически и народо-психологически собености. И в този смисъл трите ТРЯБВА, с които г-н Янакиев „нарежда“ на Св. Синод на БПЦ пътя, по който следва да тръгне, са най-малкото нахални. Това, че професорът набляга повече на свои актуални геополитически пристрастия, а не търси опора в историята и в канонични текстове, говори зле за нивото на експертизата му.
    Каква е същината на въпроса?
    В Р.Македония днес има две Охридски архиепископии: охридската Охридска архиепископия (онази с писмото), непризнатата от нито една поместна църква и под схизма, и белградската Охридска архиепископия призната от Сръбската православна църква, а оттам и от всички поместни църкви.
    Защо непризнатата Охридска архиепископия държи да влезе в ефхаристийно общение именно с БПЦ, а не със СПЦ, от която се е самоотлъчила през 1967 г. и от която й е наложена схизмата?
    Малко история.
    Понятието Охридска архиескопия се появява за пръв път през 1019 г, една година след падането на Първото българско царство. Автокефалната дотогава Българска църква със седалище в Охрид е понижена в ранг на архиескопия: Охридска архиепископия, и е подчинена на Константинополската патриаршия. След този държавно-църковен акт тръгва дълга поредица от властови произволи и канонични нарушения, които довеждат до днешната църковна драма.
    През 1767 г. елинофилетичният Константинополски патриарх издейства от султана премахване на българската Охридска архиепископия, както една година преди това по същия начин е премахната и Сръбската (Печката) патриаршия.
    През 1918 г, когато в границите на Кралствота на сърби, хървати и словенци е включен и историческият диоцез на Охридската архиепископия, тя не е възстановена, а православният народ е поставен под юрисдикцията на Сръбската православна църква и насилствено е сърбизиран и с нейно участието.
    В Нишкото споразумение, подписано през 2002 г. СПЦ призна на отлъчилата се Охридска архиепископия „най-широка църковна автономия“, което бе на стъпка от признаването на автокефалия, но общественото мнение в Македония счете това за недостатъчно и го отхвърли. В контекста на остатъчна Югославия след трагедията в Косово, падането на Милошевич и продължаващото доразпадане, признаването от СПЦ на автокефалия на Охридската архиепископия също щеше да бъде посрещнато като предателство. Затова лудостта с двете Охридски архиепископии остана.
    БПЦ е призвана да действа за приемането на охридската Охридска архиепископия в евхаристийно общение, но въпросът следва да се реши в единство от Българската и Сръбската патриаршии и от схизматичната Охридска архиепископия. Този въпрос не може да има решение без предварителното взаимно признаване и обединение между двете съществуващи Охридски архиепископии.

    Нередност?
  • 3
    vaticana avatar :-?
    vaticana
    • + 8

    През 1967 г Македония в СФРЮ "възстановява" българската Охридска архиескопия, което е кражба на история. Можеха да си направят Скопска, Велешка, Битолска, Струмишка и т.н. Защо Охридска?

    Нередност?
  • 4
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 4

    МПЦ явно е работно понятие. Няма такава църква. Нарича се Охридска архиепископия. И има още една със същото название.

    Нередност?
  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 3
    • + 7

    Тоест, няма проблем Русия да защитава своите геополитически интереси чрез своята Църква. Няма проблем и Сърбия да защитава своите геополитически интереси чрез своята Църква. Обаче има проблем ако България евентуално дръзне да направи това. И (естествено!!!) за да не разсърдим другите, България отново ще пренебрегне своите национални интереси, за да може Русия и Сърбия да са доволни. Каква логика, по дяволите, е това?!?

    Нередност?
  • 6
    beky avatar :-|
    beky
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#5] от "olga_kokoshkina":

    Колкото и пъти да копираш тук-там това съждение, то няма да стане по-умно.
    Имаш офундаментална грешка: православната църква не е отдел на Външно и не се занимава с геополитика, и с международни стратегии, а с вярата и стриктно следва канона на православието.
    Трудно ти е да го разбереш, нали? Нейсе..

    Нередност?
  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina
    • - 3
    • + 1

    До коментар [#6] от "beky":

    Радвам се, че четеш моите коментари. Но очевидно от руското посолство не са те инструктирали как да развиеш някакъв логичен коментар по темата.

    И защо православните църкви на Русия, Гърция и Сърбия могат да провеждат геополитиката на своите държави, а българската църква не?

    Нередност?
  • 8
    vaticana avatar :-|
    vaticana
    • - 1
    • + 1


    До коментар [#6] от "
    beky
    ":

    Хвърляш камък в тиня...

    Нередност?
  • 9
    barel avatar :-|
    пустиняк

    Брано Олга!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал