Българските пионери на новото образование
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските пионери на новото образование

Българските пионери на новото образование

Трима души от все по-голямата група хора, които вкарват модерните идеи в българските класни стаи

9325 прочитания

© Капитал


Макар България да се гордее с много медали на ученици от световни олимпиади, общата картина е повече от красноречива: през 2016 г. страната ни е на 46-о място от 72 страни при оценяване постиженията на 15-16-годишни ученици в сфери като природни науки, математика и четене.

Свикнали сме за българското образование да се говори повече, като се описват проблемите, но все по-голямата група на българските образователни пионери е избрала друго - да предлага решения.

Примерите в следващите редове са само малка част от многото, които всеки ден се борят да направят училищата адекватни на новия свят.

Фотограф: Капитал

Димитър Татарски и забравеният елемент в образователната ни система

Димитър завършва Американски университет в България със специалност бизнес администрация и икономика. Работи в областта на туризма и гражданското общество. Подобно на много други амбицирани ентусиасти в сферата на образованието той също има лична връзка с темата - неговият баща е учител, "затова и аз мечтая да бъда социален предприемач", споделя той.

Създадената от него организация "Характер.бг" се фокусира върху изграждането на характер и лични качества в децата, като използва съвременните постижения на позитивната психология. Малката организация е приела за кауза елемент, който покрай декомунизацията е тотално изчезнал от училищата след 1989 г., а именно нуждата освен от преподаване на знания и на развитието на елементи като възпитание и социализация в образователния процес.

Димитър споделя, че сегашното образование видимо ограбва децата, тъй като дори и да имаш голямо IQ, в крайна сметка, ако момчетата и момичетата не могат да се справят със своите житейски и емоционални проблеми, те не могат да се реализират успешно. "Гониш постиженията, но те не могат да направят цялата картина - оценките са важни, но не те са най-важното", убеден е той. Мнението му идва във време, в което все повече изследвания доказват, че може би най-сериозният фактор за успех не е просто интелектът или образованието, а умения като grit (упоритост - бел. ред.), които Анджела Лий Дикуърт в своята прочута TED лекция определя като комбинация от "страст и упоритост".

"Как да се справяш с чувствата си, да имаш издръжливостта да се справяш с трудните емоции? Как да изграждаш добри взаимоотношения" - това според Димитър са проблеми не само на децата в наши дни, но дори и на техните учители и родители.

Начинът, по който Характер.бг желае да развива подобни умения, е, като включва родители и ученици в занимания, които да включват преживявания, като например игри. Нуждата родители и ученици да участват заедно в подобни преживявания идва от факта, че децата възприемат и се възпитават най-ефективно от личния пример, а когато те имат разнопосочни ролеви модели - един в училище и различен у дома, това не може да носи ефективни резултати.

Затова и крайната амбиция на организацията е създаване на онлайн социална платформа "за благополучие и характер", както я окачествява Димитър, където всички заедно да работят върху възпитанието и социализацията на децата, като използват преживявания и се облягат на последни научни изследвания.

Фотограф: Капитал

Георги Василев и обучението на Alpha

Teaching Alpha e съвсем нов проект, който не бива по името си да се бърка с поредната серия семинари за това как да бъдете алфа-мъжът в света на директните продажби. Ръководен от опитен мениджър от корпоративните среди и с образование от Американския университет в Благоевград - Георги Василев, инициативата намира, номинира и награждава иновативни подходи в българското образование.

Самият той споделя, че за него това е повече от кауза, тъй като той е от семейство на трима учители, последният от които е и майка му. "Затова реших, че е хубаво да се провокират самите учители, за да се види дали имат добри примери, които въвеждат нови методи", споделя той.

Алфа е всъщност поколението, което вече се е родило, но все още не е станало част от учебния процес, разбираме също от него. Достъпът на тези деца до технологии от най-ранна възраст е изключителна възможност да се използват тяхната интуиция и любознателност. Според Василев най-важното за проекта е учителите да се чувстват оценени, както и да разпространява техните идеи ефективно. Пред "Капитал" Василев сподели, че идеята му е дошла, след като е прочел статия за богата на петрол арабска страна, която дава годишна награда от 1млн. долара за "Най-добрия учител в света".

Макар техният фонд да не е толкова мащабен, от Teaching Alpha желаят да награждават човешкия подход и иновация в българското образование. Крайният им срок за номиниране е 24 май, т.г., а наградите ще бъдат раздавани на 15 септември.

Фотограф: Капитал

Ивелина Атанасова, пред чиито амбиции за успех на дигиталните деца няма прегради

Ивелина Атанасова, която от години е един от лидерите на дигиталния маркетинг в България, и нейната организация Digital Kidz се стремят към това да предостави на възможно най-голям брой училища нужното знание и подход, за да може образованието да подготвя кадри, способни за новите дигитални среди.

Идеята зад Digital Kidz е да повишава общата дигитална култура на хората, като използва, включително създава, иновативни образователни методи и инструментариум, съгласно "компетенциите на XXI век". Организацията се стреми не само да преподава технологични умения, но и да създава нови методи на обучение и да обучава децата в личностни умения. "Нашата амбиция не е да създаваме училища, а да създаваме образователни иновации. Ние ги правим за над 2400 училища", споделя Атанасова.

Един от проектите например е Class Dojo, който под серия лекции се старае да развива емоционална интелигентност и себепознание у децата, развивайки техните умения да учат самостоятелно, както и да имат ключови умения, които по множество нови изследвания се оказват ключови за бъдещето, като например "Grit" - умението да си упорит и настоятелен в усилията си.

"Освен технологични умения ние се стараем да работим и с учителите", споделя Атанасова. Основно предизвикателство при тях е, че повечето просто говорят на различен език от децата, израснали през технологична революция. При Digital Kidz обаче такова разделение не съществува - "Ние говорим на един език", споделя Атанасова.

Източник: Shutterstock

Макар България да се гордее с много медали на ученици от световни олимпиади, общата картина е повече от красноречива: през 2016 г. страната ни е на 46-о място от 72 страни при оценяване постиженията на 15-16-годишни ученици в сфери като природни науки, математика и четене.

Свикнали сме за българското образование да се говори повече, като се описват проблемите, но все по-голямата група на българските образователни пионери е избрала друго - да предлага решения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK