Ученето е играчка работа

Ученето е играчка работа

Три проекта, които показват как технологиите могат да направят училището приятно и забавно

24695 прочитания

© Капитал


За включването на технологиите в ученето се говори отдавна, но от известно време насам вниманието се фокусира върху интегрирането им в образованието под формата на игри. "Геймификацията" идва на помощ, за да помогне на децата да са развиват в сферата на науката и технологиите - едни от най-трудните, но и едни от най-важните предмети в бъдеще.

Последният икономически форум в Давос прогнозира, че най-големите пробиви през идващите години ще дойдат от сфери като изкуствения интелект, роботиката, интернет на нещата, автономни превозни средства, 3D принтиране, нанотехнологии, биотехнологии, наука за материалите, съхранение на енергията и квантовите компютри. За всички тях освен познания по математика, наука и технологии са необходими страст и въображение, които преподавателите по света се стараят да запалят от най-ранна възраст.

По-надолу са описани три от многото проекти, които помагат учениците да влязат по-навътре в технологиите, математиката и инженерните науки.

1. Micro:bit

Micro:bit е най-амбициозната образователна инициатива на BBC за последните 30 години, като има претенцията да вдъхнови творчеството в цифровите технологии и да развие ново поколение технологично грамотни деца.

Това е малък програмируем компютър, който по дизайн трябва да направи ученето и преподаването лесно и приятно.

Устройството е с размер 4х5 сантиметра, състои се от 25 светлинни диода и е с цена от приблизително 30 долара.

Светът е изправен пред критичен недостиг на кадри в технологичния сектор, a Micro:bit има за цел да помогне за обръщането на негативната тенденция.

Разработена през 2012 г., мащабът и обхватът на тази уникална инициатива са възможни единствено чрез безпрецедентно сътрудничество между 29 международни организации, новаторски стартиращи фирми и образователни институции.

Micro:bit е създаден, за да насърчи децата да се включват активно в писането на софтуер за компютри и да създават нови неща. Той е проектиран да работи заедно с други системи за компютърно обучение, като например Raspberry Pi.

Планирането на проекта започва през 2012 г., като част от Програмата за компютърна грамотност на BBC и към момента на стартирането й през юли 2015 г. 29 организации са се ангажирали в подкрепата на проекта за производството, дизайна и разпространението на устройството. По-голяма част от разходите са поети от партньорите по проекта.

Едно от най-големите предимства на Micro:bit e едновременно неговата сравнително ниска цена, както и неговите low-floor, high-ceiling (нисък под, висок таван) възможности, тоест с устройството се свиква бързо, но то има много високи възможности и може да се ползва за много сложни проекти.

Това е и причината Сингапур да го избере за да предостави безвъзмездно устройството на над 100 000 свои ученици, за да подготви децата за цифровото бъдеще.

Министерството на образованието ще включи Micro:bit като част от новата си програма за цифрово образование в основните и средните училища. "Microsoft Сингапур" ще осигури обучение за учителите.

Инициативата допълва съществуващите идеи за обогатяване на учебния процес, въведени през юни 2015 г., които развиват компютърното и логическото мислене при децата. Това е част от една стратегия на правителството да включи технологията в образованието.

2. Pi-top

Компанията, специализирана в създаването на образователни технологии, представи платформа за дизайн на електроника под формата на модулен лаптоп, който има за цел да направи обучението лесно и забавно. Pi-top получи и престижната награда "Иновация на годината" на изложението BETT в Лондон в началото на тази година.

Компанията е потърсила мнението на повече от хиляда учители, ученици и училища, за да създаде интересно за учениците занимание, предназначено да поддържа обучението, базирано на STEM.

Лаптопът е с размер от 14 инча, има плъзгаща се клавиатура, която разкрива вътрешността на устройството, като позволява на използващите го да имат достъп до отделните компоненти. Цената му е приблизително 320 долара.

Оригиналният продукт на компанията излезе на пазара през 2014 г., а сега тя предлага актуализирана версия на лаптопа, която има няколко ключови предимства – интелигентна регулируема клавиатура, лесен монтаж и допълнителни компоненти за изграждане на малки проекти (микрофон, сензор за движение, светодиоди).

3. Всички обичат Minecraft

"Знаете ли поне едно дете, което е вманиачено от Minecraft", пита директорът образование на Microsoft на изложението BETT тази година в Лондон. Отговорът бе гора от ръце в залата. Едно от желанията на Microsoft е децата да играят във и извън клас Minecraft, като се надяват, че училищата не просто ще ги им позволят, но и ще ги подкрепят в това им начинание.

Затова и разработената им концепция Education Edition за Minecraft цели именно това: децата да играят, като всичкото време в играта да се оползотворява за учене по биология, химия и физика, история, чужди езици и изкуства.

Въпреки новото име Education Edition не се различава значително от обикновената версия на играта. Това е почти една и съща игра, само с някои инструменти, които улесняват учителите - има начин те да видят къде са всички ученици на карта, да дават на учениците различни ресурси и да телепортират хора до определени места. Има и няколко нови елемента в играта, включително камера и табла.

Minecraft беше един от най-често споменаваните брандове на BETT и не случайно. Когато през 2014 Microsoft купиха MinecraftEdu за сумата от 2.5 млрд. долара, концепцията им беше да насърчат учителите да го използват в класните стаи, за да направят преподавания материал по-достъпен.

Месечните такси за ползване на сървърите ще бъдат в порядъка на 25 долара за лиценз на сървър, след като преминат безплатните тестове през лятото.

За включването на технологиите в ученето се говори отдавна, но от известно време насам вниманието се фокусира върху интегрирането им в образованието под формата на игри. "Геймификацията" идва на помощ, за да помогне на децата да са развиват в сферата на науката и технологиите - едни от най-трудните, но и едни от най-важните предмети в бъдеще.

Последният икономически форум в Давос прогнозира, че най-големите пробиви през идващите години ще дойдат от сфери като изкуствения интелект, роботиката, интернет на нещата, автономни превозни средства, 3D принтиране, нанотехнологии, биотехнологии, наука за материалите, съхранение на енергията и квантовите компютри. За всички тях освен познания по математика, наука и технологии са необходими страст и въображение, които преподавателите по света се стараят да запалят от най-ранна възраст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал