С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 25 май 2018, 9:47, 27617 прочитания

Високата цена на четенето

Какво влиза в стойността на всяка книга и защо поскъпват с третия най-висок темп в ЕС през 2017 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Цените на печатните книги в България нарастват с третия най-висок темп в ЕС през миналата година.

- Върху стойността на всяко издание влияят няколко фактора, сред които тираж, печат, превод.

- Според издателствата най-силно влияние оказват отстъпките за книжарниците и разходите за авторски права.

Част от темата

Защо се четат повече книги

Как мишката не изяде книжката

Пазарът на книги в България расте, а страховете, че технологиите ще сложат край на хартиените издания се оказват преувеличени

Малкото българско възраждане

Читателят преоткри българската литература. Защо?

Денят е 23 май, 2017 г. Ива е второкурсник в Софийския университет и закъснява за лекции. Вместо да пътува към сградата на Алма матер, тя е пред НДК и чака откриването на Пролетния базар на книгата в столицата. И тъй като е запален почитател на книгите, вече е подготвила списък с десет заглавия. Студентката е успяла да задели средства и планира да се възползва от атрактивните отстъпки, които достигат до 50% от коричната цена, предлагани от близо 100 издателства и дистрибутори на шестдневното изложение. Докато може. Защото след 28 май вратичката от достъпни цени се затваря.

Данните и наблюденията на издателствата показват, че интересът към книгите расте. Вероятно обаче трендът щеше да е още по-видим, ако цените се приемаха за по-достъпни. Извън периодите на промоционални намаления да си любител на книгите в България за много хора изглежда като лукс, тъй като е истинско предизвикателство да се намерят относително нови заглавия под 15 лв. Доказват го и огромните опашки преди книжарниците и изложенията, когато има намаления. Икономическата логика диктува, че по-високата цена на дадена стока се асоциира с по-ограничено търсено количество от нея при равни други условия. А цените продължават да се вдигат, особено през последната година. По данни на Евростат през 2017 г. книгите в България са поскъпнали с 4.6%, което е третият най-висок темп в ЕС след Великобритания и Швеция. Причините варират от все по-голямата отстъпка за книжарниците, през агресивното наддаване за авторските права до цената на хартията. Въпросът е защо тези фактори не се проявяват в същия мащаб и в останалите държави от съюза.


Тук веднага трябва да се разграничат българските заглавия от преводната литература, както и разликата в тиражите, която може значително да промени крайната цена. Началото на ценообразуването задават авторските права. Те представляват 8% от посочената стойност на гърба на всяка книга при преводната литература и 15% - при българската. Ако зададеният тираж е висок, процентът се увеличава (виж графиката).

Преводът утежнява допълнително цената на чуждоезичните книги, но тъй като е еднократен разход, делът му намалява с по-големите количества. И обратното – за обемни нишови заглавия, където преводът се заплаща на страница, цената може да достигне безумни нива. Пред "Капитал" издател дава пример с последната книга на световноизвестен автор, чийто превод е струвал 10 хил. лв., но е бил разпределен върху няколкостотин бройки. В резултат коричната цена приближава 100 лв. на книга.

Друг по-особен елемент са фиксираните разходи на самите издателства, които не зависят от производствената дейност – като наеми, сметки за комунални услуги, заплати. По данни на "Сиела" тези разноски представляват около 10% от цената на книгите, но делът пада с увеличението на тиража. За малките издателства процентът е по-малък, докато големи, но неорганизирани фирми може да надвишат нивото, което изяжда и част от печалбите.



Голямото перо от коричната цена на книгите - данъкът и отстъпката за дистрибуторите, не се променя при по-големи или малки тиражи. Всеки втори лев от крайната сума постъпва в сметките на държавата и търговците. Темата за по-ниска, преференциална ставка на ДДС за книги се подновява ежегодно от издателствата с аргумента, че ще понижи значително крайните цени. И макар в реториката да има резон, трябва да се подчертае, че спадът далеч няма да е толкова голям, колкото звучи, тъй като данъчната тежест се поделя между продавачите и купувачите. Съответно, ако данъкът бъде понижен, крайната цена ще падне с по-малко, отколкото е промяната в ставката.

Инфлацията в литературата

Един от факторите цената да върви нагоре е малкият пазар. Издателите в България разчитат на много по-ограничен кръг от купувачи спрямо английски или немски говорещите страни. Това води до по-малки тиражи и по-високи цени. Въпреки това страни като Литва със своите скромни 2.9 млн. души, локален език и по-висока покупателна способност например като цяло успяват да предложат и по-евтини заглавия.

Фактор могат да са и разходите за труд - в България средната работна заплата нараства средно с 10% през 2017 г. Това обаче едва ли е основната причина, тъй като в Унгария например разходите за труд в сектор "Култура, спорт и развлечения" се увеличават много по-бързо (с около 23% срещу 4% в България), а цените на книгите са нагоре с едва 1.5%.

Илюстрация


"Цените на книгите се вдигат по много причини. На първо място, се вдига цената на хартията", казва управителят на издателска къща "Колибри" Раймонд Вагенщайн. Според националната статистика производството на хартия, картон и изделия от тях е поскъпнало с 3.8% от 2015 г. до март 2018 г. За същия период цените на книгите са с 10.5% нагоре. От друга страна, с прехода на все по-голяма част от медиите към електронни формати печатарската индустрия търпи загуби. "Печатниците повишават цените непрекъснато - заради по-скъпия ток, както и заради цената на хартията, която се вдига по цял свят", отбелязва и директорът на издателска къща "Бард" и основател на "Лексикон" Йордан Антов.

Управителят на издателство "Жанет 45" Манол Пейков пък обръща внимание на отстъпките, които се предлагат на дистрибуторите. По негови наблюдения преди две десетилетия за търговеца са отивали 25% от коричната цена, а сега този дял е около 40-45%. "За да си продаваш книгите добре и за да имаш печалба, трябва да вдигнеш цените", коментира Пейков, като допълва, че издателствата са в пряка зависимост от търговеца. Той разказва, че книжарниците влизат в ролята на рекламни агенции, тъй като самите издателства не рекламират продуктите си. Така, за да осигурят по-добро място на книгата в обектите си, книжарниците искат и по-висок процент от цената й.

На търг за права

Според Константин Йорданов, директор на отдела за книгоиздаване в "Сиела", проблемът тръгва от авторските права. "Пазарът на книги е конкурентен и често се явяваме на търгове. Започва наддаване, при което процентът за права от коричната цена може да се увеличи от 8 до 20%," коментира Йорданов и допълва, че за нови, популярни в световен мащаб проекти често участват от 3 до 6 издателства, в резултат на което се стига до много високи оферти. Пример за подобно агресивно наддаване е последната книга на Стивън Кинг, която с меки корици достига цена от 28 лв.

Антов също насочва към по-високите авторски права като фактор. "Забелязва се, че агенциите по цял свят започнаха да искат повече пари от българските издателства под предлог, че отдавна страната е член на ЕС и се предполага, че пазарът се е развил достатъчно", допълва той. Ефект имат и по-високите цени на петрола на международните пазари, които вдигат и транспортните разходи на фирмите.

Интерес от тези търгове за наддаване за авторски права имат и самите фирми, които ги организират, тъй като взимат процент от сделката. "Работим с различни агенции, но има една сръбска фирма, която има трайна тенденция да повишава цените и да предизвиква търгове. Например, откакто Фредрик Бакман стана бестселър, му увеличиха правата с близо 50%", допълва Йорданов.

Според него така се стига до много проекти, които се реализират за престиж, но на финала завършват на загуба. "Често се плащат права за тиражи, които не се продават и дори не се отпечатват. Например плащаме права като за десет хиляди бройки, а знаем, че пазарът няма да поеме толкова, поради което отпечатваме само пет хиляди", допълва той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1719 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2294 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Защо няма да сигнализирам за корупция?

Малко хора подават сигнали, защото не вярват на институциите, сочи изследване на БИПИ и препоръчва по-добра комуникация

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10