Високата цена на четенето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Високата цена на четенето

Shutterstock

Високата цена на четенето

Какво влиза в стойността на всяка книга и защо поскъпват с третия най-висок темп в ЕС през 2017 г.

30165 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко

- Цените на печатните книги в България нарастват с третия най-висок темп в ЕС през миналата година.

- Върху стойността на всяко издание влияят няколко фактора, сред които тираж, печат, превод.

- Според издателствата най-силно влияние оказват отстъпките за книжарниците и разходите за авторски права.
Автор: Капитал

Денят е 23 май, 2017 г. Ива е второкурсник в Софийския университет и закъснява за лекции. Вместо да пътува към сградата на Алма матер, тя е пред НДК и чака откриването на Пролетния базар на книгата в столицата. И тъй като е запален почитател на книгите, вече е подготвила списък с десет заглавия. Студентката е успяла да задели средства и планира да се възползва от атрактивните отстъпки, които достигат до 50% от коричната цена, предлагани от близо 100 издателства и дистрибутори на шестдневното изложение. Докато може. Защото след 28 май вратичката от достъпни цени се затваря.

Данните и наблюденията на издателствата показват, че интересът към книгите расте. Вероятно обаче трендът щеше да е още по-видим, ако цените се приемаха за по-достъпни. Извън периодите на промоционални намаления да си любител на книгите в България за много хора изглежда като лукс, тъй като е истинско предизвикателство да се намерят относително нови заглавия под 15 лв. Доказват го и огромните опашки преди книжарниците и изложенията, когато има намаления. Икономическата логика диктува, че по-високата цена на дадена стока се асоциира с по-ограничено търсено количество от нея при равни други условия. А цените продължават да се вдигат, особено през последната година. По данни на Евростат през 2017 г. книгите в България са поскъпнали с 4.6%, което е третият най-висок темп в ЕС след Великобритания и Швеция. Причините варират от все по-голямата отстъпка за книжарниците, през агресивното наддаване за авторските права до цената на хартията. Въпросът е защо тези фактори не се проявяват в същия мащаб и в останалите държави от съюза.

Тук веднага трябва да се разграничат българските заглавия от преводната литература, както и разликата в тиражите, която може значително да промени крайната цена. Началото на ценообразуването задават авторските права. Те представляват 8% от посочената стойност на гърба на всяка книга при преводната литература и 15% - при българската. Ако зададеният тираж е висок, процентът се увеличава (виж графиката).

Преводът утежнява допълнително цената на чуждоезичните книги, но тъй като е еднократен разход, делът му намалява с по-големите количества. И обратното – за обемни нишови заглавия, където преводът се заплаща на страница, цената може да достигне безумни нива. Пред "Капитал" издател дава пример с последната книга на световноизвестен автор, чийто превод е струвал 10 хил. лв., но е бил разпределен върху няколкостотин бройки. В резултат коричната цена приближава 100 лв. на книга.

Друг по-особен елемент са фиксираните разходи на самите издателства, които не зависят от производствената дейност – като наеми, сметки за комунални услуги, заплати. По данни на "Сиела" тези разноски представляват около 10% от цената на книгите, но делът пада с увеличението на тиража. За малките издателства процентът е по-малък, докато големи, но неорганизирани фирми може да надвишат нивото, което изяжда и част от печалбите.

Голямото перо от коричната цена на книгите - данъкът и отстъпката за дистрибуторите, не се променя при по-големи или малки тиражи. Всеки втори лев от крайната сума постъпва в сметките на държавата и търговците. Темата за по-ниска, преференциална ставка на ДДС за книги се подновява ежегодно от издателствата с аргумента, че ще понижи значително крайните цени. И макар в реториката да има резон, трябва да се подчертае, че спадът далеч няма да е толкова голям, колкото звучи, тъй като данъчната тежест се поделя между продавачите и купувачите. Съответно, ако данъкът бъде понижен, крайната цена ще падне с по-малко, отколкото е промяната в ставката.

Инфлацията в литературата

Един от факторите цената да върви нагоре е малкият пазар. Издателите в България разчитат на много по-ограничен кръг от купувачи спрямо английски или немски говорещите страни. Това води до по-малки тиражи и по-високи цени. Въпреки това страни като Литва със своите скромни 2.9 млн. души, локален език и по-висока покупателна способност например като цяло успяват да предложат и по-евтини заглавия.

Фактор могат да са и разходите за труд - в България средната работна заплата нараства средно с 10% през 2017 г. Това обаче едва ли е основната причина, тъй като в Унгария например разходите за труд в сектор "Култура, спорт и развлечения" се увеличават много по-бързо (с около 23% срещу 4% в България), а цените на книгите са нагоре с едва 1.5%.

Автор: Капитал

"Цените на книгите се вдигат по много причини. На първо място, се вдига цената на хартията", казва управителят на издателска къща "Колибри" Раймонд Вагенщайн. Според националната статистика производството на хартия, картон и изделия от тях е поскъпнало с 3.8% от 2015 г. до март 2018 г. За същия период цените на книгите са с 10.5% нагоре. От друга страна, с прехода на все по-голяма част от медиите към електронни формати печатарската индустрия търпи загуби. "Печатниците повишават цените непрекъснато - заради по-скъпия ток, както и заради цената на хартията, която се вдига по цял свят", отбелязва и директорът на издателска къща "Бард" и основател на "Лексикон" Йордан Антов.

Управителят на издателство "Жанет 45" Манол Пейков пък обръща внимание на отстъпките, които се предлагат на дистрибуторите. По негови наблюдения преди две десетилетия за търговеца са отивали 25% от коричната цена, а сега този дял е около 40-45%. "За да си продаваш книгите добре и за да имаш печалба, трябва да вдигнеш цените", коментира Пейков, като допълва, че издателствата са в пряка зависимост от търговеца. Той разказва, че книжарниците влизат в ролята на рекламни агенции, тъй като самите издателства не рекламират продуктите си. Така, за да осигурят по-добро място на книгата в обектите си, книжарниците искат и по-висок процент от цената й.

На търг за права

Според Константин Йорданов, директор на отдела за книгоиздаване в "Сиела", проблемът тръгва от авторските права. "Пазарът на книги е конкурентен и често се явяваме на търгове. Започва наддаване, при което процентът за права от коричната цена може да се увеличи от 8 до 20%," коментира Йорданов и допълва, че за нови, популярни в световен мащаб проекти често участват от 3 до 6 издателства, в резултат на което се стига до много високи оферти. Пример за подобно агресивно наддаване е последната книга на Стивън Кинг, която с меки корици достига цена от 28 лв.

Антов също насочва към по-високите авторски права като фактор. "Забелязва се, че агенциите по цял свят започнаха да искат повече пари от българските издателства под предлог, че отдавна страната е член на ЕС и се предполага, че пазарът се е развил достатъчно", допълва той. Ефект имат и по-високите цени на петрола на международните пазари, които вдигат и транспортните разходи на фирмите.

Интерес от тези търгове за наддаване за авторски права имат и самите фирми, които ги организират, тъй като взимат процент от сделката. "Работим с различни агенции, но има една сръбска фирма, която има трайна тенденция да повишава цените и да предизвиква търгове. Например, откакто Фредрик Бакман стана бестселър, му увеличиха правата с близо 50%", допълва Йорданов.

Според него така се стига до много проекти, които се реализират за престиж, но на финала завършват на загуба. "Често се плащат права за тиражи, които не се продават и дори не се отпечатват. Например плащаме права като за десет хиляди бройки, а знаем, че пазарът няма да поеме толкова, поради което отпечатваме само пет хиляди", допълва той.

Темата накратко

- Цените на печатните книги в България нарастват с третия най-висок темп в ЕС през миналата година.

- Върху стойността на всяко издание влияят няколко фактора, сред които тираж, печат, превод.

- Според издателствата най-силно влияние оказват отстъпките за книжарниците и разходите за авторски права.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    Обективен и точен анализ на ценообразуването при книгите!
    Цената на видовете хартии, използвани при печат на книти, се е повишила с поне 15 % през т. г., сравнена с 2017.
    Крайно време беше някой от издателите да заговори за огромните търг. отстъпки, калкулирани в цената на изданията. Като доказал се професионалист, М. Пейков обръща внимание в/у проблема.
    И защо да не настояваме за по-ниска ставка на ДДС за печатните издания, щом хазартът е освободен от начисления по ЗДДС? Да, имало евр. регламент, с който сме длъжни да се съобразяваме, но нека преосмислим националните приоритети.

  • 2
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Струва ми се, че този непрекъснат темп на растеж на цените на книгите още повече ще ограничи кръга на четящите, въпреки данните, че и те се увеличават с годините (изхождайки и от факта, че най-бързо се топим като население в света и застаряването обхваща все по-големи слоеве). След като няма драстична промяна в доходите на населението, както и в раждаемостта (и съответно редуцирана емиграция - не по комунистически, а по собствени убеждения), а разходите растат, няма как положението да се запази - поне в масовия случай. И това ще насочи все повече младите към електронните устройства или към е-книги със свободен достъп, отколкото да си купуват хартиени или е-заглавия. Дано книгоиздателите и книготърговците добре да са си направили сметките.

  • 3
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    Не видях в статията да се споменава какви са печалбите за издателствата. А те не би трябвало да са ниски, щом се пръкнаха толкова нови издателства и щом собственичката на Жанет45 се хвалеше в едно интервю колко богата била.

  • 4
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    До коментар [#3] от "princess_x":

    Няма лошо да трупат солидни печалби, но не и за сметка на скромните финансови възможности на средния сънародник. Инак това златно за тях време бързо ще отмине. Цените на книгите през 90-те бяха по-достъпни, да не говорим по времето на соца. Високите цени са факт от поне 10 години, дори малко повече, но имам чувството, че с всяка следваща стават все по-високи и по-високи (и то действително е така). Аз по едно време мислех да заемам книги от Столична библиотека, но засега това е на втори план. Предпочитам да си ги купувам, когато имам възможност, и да си ги чета на спокойствие, с моето собствено темпо. Липсата на активна социална политика на държавата за хората с ниски или никакви доходи (съответно и на такава в областта на културата по отношение на ДДС) се отразява и на книготърговията. Решението се нарича безусловен базов доход за всеки гражданин и жител на България, но засега това не се обсъжда активно от политическото статукво. Караме по инерция, на мускули, пазим стабилността.

  • 5
    princess_x avatar :-|
    princess_x

    До коментар [#4] от "Читател":

    Съгласна съм!

  • 6
    freakecon avatar :-P
    FvH

    Книга от българско издателство не съм си купувал откакто търсех Atlas Shrugged на Айн Ранд. Българското издание е разделено на 3! (словом три) части с цена съответно - 20, 20 и 25 лева?! В Амазон книгата се продава за 7 паунда, цялата... та уважаемите издатели сами си убиват бизнеса

  • 7
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev

    Книгите са на път да последват музиката - електронните четци и интернет промениха мнооого и тази индустрия. Книга не съм купувал от години именно поради неоправданите за мен цени. Пътят напред е в луксозни издания с автографи от авторите, събития/литературни четения с авторите и т.н. Не виждам иначе какво ще ме накара да харча...

  • 8
    lyc55564912 avatar :-|
    Фаустина

    До коментар [#6] от "FvH":

    Така е. Ако съдим по книгите, имаме по-висок стандарт на живот от този в Щатите.

    Новата на Остър "4321", издадена от Колибри, е на шокиращата цена от 30 лева. Това дори не може да мине за бизнес; не знам как да го дефинирам. Нямат нито бизнес усет, нито някакви идеали. Някаква форма на вампиризъм е това. На такива издателства със сигурност не им пука за литературата, културата, естетическото развитие на читателите. И надали щяха да могат да определят стойността на един автор или една книга, ако някой, който има действителни познания и усет, не го беше направил преди тях.

    А К. Йорданов от Сиела простодушно си призна челякът, че вече не инвестирал книги, които не му носили печалба. Че тя 90% от значимата световна литература нямаше да съществува, ако последната дума имаха такива жалки парвенюта без никаква историческа перспектива.

  • 9
    non_party avatar :-|
    СОРОСОИДЕН ИЛЮМИНАТ

    Фактът, че масово книги се обезценяват и продават за по 5 лева / при първоначална поне 20/ показва, че нещо в ценообразуването е сбъркано. Много издателства по случай 3 март, 24 май, 1 ноември и т.н. правят големи промоции и бас държа, че тогава осъществяват по-голям оборот, отколкото през цели месеци от годината. Поне аз започнах да практикувам така - не си купувам книгата, когато излезе, а няколко месеца по-късно, когато тече съответната промоционална кампания. На онзи дето твърди, че при соца книгите били по-достъпни, ще му каза - бяха достъпни като всичко дефицитно. Ако нямаш позната книгопродавачка, няма да видиш хубава книга. Единствено докато бях студент тогава съм успявал да си купувам качествена литература, защото имах достатъчно свободно време да се редя на опашки с часове пред книжарниците.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK