С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 7 сеп 2018, 13:00, 69455 прочитания

Строеж на 2760 м надморска височина

След двугодишна битка "Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България" ще поднови заслона "Кончето"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Подмяната на заслон "Кончето" в Пирин започна в началото на август.

- Местоположението му прави акцията изключително сложнa, а работата се извършва изцяло от доброволци.

Още по темата

Туризъм с добавена стойност

Височинните изкачвания изискват сериозни вложения, подготовка и умения, но пък носят преживявания за цял живот

13 юли 2018

Курортът, който няма опасност да бъде застроен

Местността Узана е един от най-просторните планински курорти и се намира в центъра на България

30 юни 2018

Професия: Планински водач

За професията разказва Момчил Дамянов, един от първите професионални планински водачи в България

17 май 2018
По план - и ако условията са благоприятни за курсовете на хеликоптера, новият заслон трябва да е готов към края на септември.
Ако скоро сте се качвали на Кончето в Пирин, най-вероятно сте забелязвали, че при едноименния заслон в близост кипи усилена дейност - натрупани са строителни материали, дървени греди и метални плоскости, а групи хора, вместо да си отдъхват насред прехода, работят. Това е така, защото в началото на август "Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България" започна подновяване на заслона. Доброволците на асоциацията вече изцяло са демонтирали стария заслон, а на негово място в рамките на септември трябва да се издигне нов. За да се стигне дотук обаче, минават близо две години в преодоляване на бюрократични пречки, а самият ремонт – първият подобен в България, също е задача с повишена трудност.

Началото

Старата планинарска история гласи, че Кончето се нарича така, защото някога туристите го яхвали и се придвижвали по него, приплъзвайки се. Въпреки че през 1963 г. е поставено метално обезопасително въже, за мнозина и до днес това продължава да бъде един от най-трудните и опасни маршрути не само в Пирин, но и в цяла България. Ръбът свързва върховете Бански Суходол (2884 м) и Кутело (2908 м), а дължината му е около 400 м, като в най-тясната си част достига едва 40–50 см.

Със заслона "Кончето", разположен на единствения по-широк участък, пък са свързани други истории. "На мен ми е спасявал живота", разказва председателят на "Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България" Орлин Чачановски пред "Капитал". Заслонът е построен през 1955 г. от група ентусиасти от Пловдив и Разлог, а разположението му не е случайно – най-близкото укритие е на около четири часа път оттам, обяснява Чачановски.

Но годините и хилядите туристи, намерили заслон там, оставят своята следа и членовете на асоциацията са наясно с това. Според запознати много от заслоните в страната са амортизирани и не отговарят на съвременните изисквания. Но тъй като "Кончето" е от животоспасяващо значение, от асоциацията съсредоточават усилията си в неговото подновяване.



Идеята дълго витае във въздуха, но през 2016 г. идва време за действия. Тогава от асоциацията кандидатстват в дарителската кампания на Райфайзенбанк "Избери, за да помогнеш", която е част от политиката за социална отговорност на банката. Проектът е одобрен сред над сто кандидати и така е събрана първоначалната сума от около 6300 лв.

Препятствията

Въпреки очакванията най-големият проблем да е финансирането, това всъщност се оказва администрацията. Става ясно например, че заслонът никога не е бил вписван в кадастъра и никога не е извършвано геодезическо заснемане, което е задължително условие, за да бъде изготвен проект и да се получи разрешително за строеж. Казано накратко – заслонът, спасявал десетилетия наред животи, се оказва един вид незаконен. "Изминал съм хиляди километри от една институция до друга", обяснява Чачановски, който поема процеса по узаконяването и уреждането на новия строеж. Процесът отнема близо две години, но в средата на 2018 г. всичко е готово. Датата, избрана за старта, е 1 август.

Междувременно акцията получава медийно отразяване, но комуникацията по набирането на средства и търсенето на доброволци остава между членове на асоциацията. В началото на август необходимите средства все още не са събрани, доброволци трудно се намират – това е активният сезон на планинските водачи, а строителството е възможно единствено в летния сезон. Периодът за действие ставаше по-кратък с всеки изминал ден, разказва Зорница Лазарова, планински водач и член на асоциацията. Нужна е бърза намеса, затова тя се заема с популяризирането на подмяната на заслона в социалните мрежи. За малко повече от месец по сметката на проекта постъпват над 20 хил. лв., като събраната сума до момента е малко над 41 хил. лв.

В точния момент

За всички тези години старият заслон е ремонтиран частично през 2009 г.

Фотограф: Боян Дочев [Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България]
Действията са точно навреме. "За съжаление, за над 60 години от построяването си заслонът е тотално изгнил", обяснява Чачановски. Бил частично ремонтиран само през 2009 г., отново от планинари. Първоначалната идея на асоциацията е старият заслон да се разглоби, след което да бъде сложен като музеен експонат в двора на х. "Яворов". В началото на демонтирането обаче става ясно, че състоянието му е по-лошо от очакваното и разпадането му е било въпрос на време.

Заради височината и невъзможния достъп с други транспортни средства лесният начин за провеждането на цялата акция би бил хеликоптер да качи всички строителни материали и новия заслон, както и да свали стария заслон и отпадъците. Този вид транспорт обаче е прекалено скъп, а с набраните средства трябва да бъдат платени и други услуги и материали, обяснява Момчил Дамянов, планински водач и съучредител на асоциацията. Освен това никоя държавна институция не поема отговорност и асоциацията трябва да извърши първия подобен ремонт в България, разчитайки на собствени усилия.

Така решението е хеликоптер да се ползва само за качването на новия заслон и свалянето на стария, докато всичко останало доброволците пренасят на гръб - до момента 1500 кг строителни материали и запаси за хората, които ще работят на билото.

Заслонът ще бъде качен с хеликоптер на компанията "Хели ер", чиято оферта от 20 хил. лв. е значително по-евтина от 52-те хил. лв., които Министерството на отбраната иска при запитването. Машината обаче не може да извозва повече от 300 кг на курс, затова новият заслон ще бъде пакетиран и вдигнат на части. Същото важи и за свалянето на стария.

Ако условията позволяват, това ще се случи между 10 и 14 септември, след което ще са необходими приблизително седем дни за монтаж. И ако всичко е наред - в края на месеца новият модерен заслон "Кончето" (виж карето) ще бъде факт.

Случаят с подновяването на заслона, от една страна, буди възхищение от силите и отговорността на хората, захванали се с тази трудна акция. Но също така ясно показва проблемите със стопанисването на обекти в планините. И докато държавата липсва, заслон "Кончето" ще продължи да го има благодарение на една асоциация, много дарители и 150 доброволци.
Новият заслон
Проектант на новия заслон е арх. Милан Рашевски, който е и член на асоциацията на планинските водачи. Той разказа за "Капитал", че новият заслон ще е със сходни размери и капацитет като стария. "Заслонът е грубо 7 кв.м, колкото стария, но по-висок", обяснява той. В него в екстремни условия ще могат да спят легнали до 12-13 души, а постройка ще разполага със спално помещение и преддверие.

Материалите са подбрани да издържат на времето и условията на такава височина - метална и дървена конструкция, с импрегнирана сушена австрийска дървесина, отвътре - дървена ламперия, отвън - неръждаема стомана. Всичко е изолирано с каменна вата, отвътре има и специална нова пароизолация, а отвън - ветрова мембрана. Алуминиевата дограма е с прекъснат термомост и троен стъклопакет с две нискоемисийни покрития.

В заслона ще бъдат поставени и два броя фотоволтаици и акумулатори за аварийно захранване на телефони и за диодното осветление, каквито преди не е имало, обяснява още Рашевски.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тези 100 млн. лв. не ни трябват 1 Тези 100 млн. лв. не ни трябват

От науката за бизнеса или как просветното министерство се справя със слабостите си в усвояването на европейски пари

21 сеп 2018, 2967 прочитания

Тихи бунтове Тихи бунтове

Родителството като синоним на понятието за отговорност и възможността за вина

28 авг 2018, 4261 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Над 39 публични сгради начело с президентството ще отворят врати този уикенд

Инициативата е част от Европейските дни на наследството и насърчава хората да откриват културните забележителности

Няма дим без огън

Защо двама журналисти бяха задържани в полето край Радомир

В какво се превърна КРИБ

Най-голямата организация на бизнеса стана казионна проправителствена структура, която работи за интересите на властта, председателя си и избрана част от членовете си

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете