С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 7 сеп 2018, 13:00, 111413 прочитания

Строеж на 2760 м надморска височина

След двугодишна битка "Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България" ще поднови заслона "Кончето"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Подмяната на заслон "Кончето" в Пирин започна в началото на август.

- Местоположението му прави акцията изключително сложнa, а работата се извършва изцяло от доброволци.
По план - и ако условията са благоприятни за курсовете на хеликоптера, новият заслон трябва да е готов към края на септември.
Ако скоро сте се качвали на Кончето в Пирин, най-вероятно сте забелязвали, че при едноименния заслон в близост кипи усилена дейност - натрупани са строителни материали, дървени греди и метални плоскости, а групи хора, вместо да си отдъхват насред прехода, работят. Това е така, защото в началото на август "Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България" започна подновяване на заслона. Доброволците на асоциацията вече изцяло са демонтирали стария заслон, а на негово място в рамките на септември трябва да се издигне нов. За да се стигне дотук обаче, минават близо две години в преодоляване на бюрократични пречки, а самият ремонт – първият подобен в България, също е задача с повишена трудност.

Началото


Старата планинарска история гласи, че Кончето се нарича така, защото някога туристите го яхвали и се придвижвали по него, приплъзвайки се. Въпреки че през 1963 г. е поставено метално обезопасително въже, за мнозина и до днес това продължава да бъде един от най-трудните и опасни маршрути не само в Пирин, но и в цяла България. Ръбът свързва върховете Бански Суходол (2884 м) и Кутело (2908 м), а дължината му е около 400 м, като в най-тясната си част достига едва 40–50 см.

Със заслона "Кончето", разположен на единствения по-широк участък, пък са свързани други истории. "На мен ми е спасявал живота", разказва председателят на "Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България" Орлин Чачановски пред "Капитал". Заслонът е построен през 1955 г. от група ентусиасти от Пловдив и Разлог, а разположението му не е случайно – най-близкото укритие е на около четири часа път оттам, обяснява Чачановски.

Но годините и хилядите туристи, намерили заслон там, оставят своята следа и членовете на асоциацията са наясно с това. Според запознати много от заслоните в страната са амортизирани и не отговарят на съвременните изисквания. Но тъй като "Кончето" е от животоспасяващо значение, от асоциацията съсредоточават усилията си в неговото подновяване.



Идеята дълго витае във въздуха, но през 2016 г. идва време за действия. Тогава от асоциацията кандидатстват в дарителската кампания на Райфайзенбанк "Избери, за да помогнеш", която е част от политиката за социална отговорност на банката. Проектът е одобрен сред над сто кандидати и така е събрана първоначалната сума от около 6300 лв.

Препятствията

Въпреки очакванията най-големият проблем да е финансирането, това всъщност се оказва администрацията. Става ясно например, че заслонът никога не е бил вписван в кадастъра и никога не е извършвано геодезическо заснемане, което е задължително условие, за да бъде изготвен проект и да се получи разрешително за строеж. Казано накратко – заслонът, спасявал десетилетия наред животи, се оказва един вид незаконен. "Изминал съм хиляди километри от една институция до друга", обяснява Чачановски, който поема процеса по узаконяването и уреждането на новия строеж. Процесът отнема близо две години, но в средата на 2018 г. всичко е готово. Датата, избрана за старта, е 1 август.

Междувременно акцията получава медийно отразяване, но комуникацията по набирането на средства и търсенето на доброволци остава между членове на асоциацията. В началото на август необходимите средства все още не са събрани, доброволци трудно се намират – това е активният сезон на планинските водачи, а строителството е възможно единствено в летния сезон. Периодът за действие ставаше по-кратък с всеки изминал ден, разказва Зорница Лазарова, планински водач и член на асоциацията. Нужна е бърза намеса, затова тя се заема с популяризирането на подмяната на заслона в социалните мрежи. За малко повече от месец по сметката на проекта постъпват над 20 хил. лв., като събраната сума до момента е малко над 41 хил. лв.

В точния момент

За всички тези години старият заслон е ремонтиран частично през 2009 г.

Фотограф: Боян Дочев [Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България]
Действията са точно навреме. "За съжаление, за над 60 години от построяването си заслонът е тотално изгнил", обяснява Чачановски. Бил частично ремонтиран само през 2009 г., отново от планинари. Първоначалната идея на асоциацията е старият заслон да се разглоби, след което да бъде сложен като музеен експонат в двора на х. "Яворов". В началото на демонтирането обаче става ясно, че състоянието му е по-лошо от очакваното и разпадането му е било въпрос на време.

Заради височината и невъзможния достъп с други транспортни средства лесният начин за провеждането на цялата акция би бил хеликоптер да качи всички строителни материали и новия заслон, както и да свали стария заслон и отпадъците. Този вид транспорт обаче е прекалено скъп, а с набраните средства трябва да бъдат платени и други услуги и материали, обяснява Момчил Дамянов, планински водач и съучредител на асоциацията. Освен това никоя държавна институция не поема отговорност и асоциацията трябва да извърши първия подобен ремонт в България, разчитайки на собствени усилия.

Така решението е хеликоптер да се ползва само за качването на новия заслон и свалянето на стария, докато всичко останало доброволците пренасят на гръб - до момента 1500 кг строителни материали и запаси за хората, които ще работят на билото.

Заслонът ще бъде качен с хеликоптер на компанията "Хели ер", чиято оферта от 20 хил. лв. е значително по-евтина от 52-те хил. лв., които Министерството на отбраната иска при запитването. Машината обаче не може да извозва повече от 300 кг на курс, затова новият заслон ще бъде пакетиран и вдигнат на части. Същото важи и за свалянето на стария.

Ако условията позволяват, това ще се случи между 10 и 14 септември, след което ще са необходими приблизително седем дни за монтаж. И ако всичко е наред - в края на месеца новият модерен заслон "Кончето" (виж карето) ще бъде факт.

Случаят с подновяването на заслона, от една страна, буди възхищение от силите и отговорността на хората, захванали се с тази трудна акция. Но също така ясно показва проблемите със стопанисването на обекти в планините. И докато държавата липсва, заслон "Кончето" ще продължи да го има благодарение на една асоциация, много дарители и 150 доброволци.
Новият заслон
Проектант на новия заслон е арх. Милан Рашевски, който е и член на асоциацията на планинските водачи. Той разказа за "Капитал", че новият заслон ще е със сходни размери и капацитет като стария. "Заслонът е грубо 7 кв.м, колкото стария, но по-висок", обяснява той. В него в екстремни условия ще могат да спят легнали до 12-13 души, а постройка ще разполага със спално помещение и преддверие.

Материалите са подбрани да издържат на времето и условията на такава височина - метална и дървена конструкция, с импрегнирана сушена австрийска дървесина, отвътре - дървена ламперия, отвън - неръждаема стомана. Всичко е изолирано с каменна вата, отвътре има и специална нова пароизолация, а отвън - ветрова мембрана. Алуминиевата дограма е с прекъснат термомост и троен стъклопакет с две нискоемисийни покрития.

В заслона ще бъдат поставени и два броя фотоволтаици и акумулатори за аварийно захранване на телефони и за диодното осветление, каквито преди не е имало, обяснява още Рашевски.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Столицата на културата в счупеното огледало 3 Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

18 яну 2019, 4522 прочитания

Прокуратурата проверява колко струва откриването на Европейска столица на културата Прокуратурата проверява колко струва откриването на Европейска столица на културата

Пловдивската окръжна прокуратура се самосезира заради съмнения в изразходваните средства, изразени в медиите

16 яну 2019, 2728 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Над 39 публични сгради начело с президентството ще отворят врати този уикенд

Инициативата е част от Европейските дни на наследството и насърчава хората да откриват културните забележителности

Денят, след който интернет ще бъде друг

Или поне Брюксел си мисли така

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете