С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 окт 2018, 17:01, 6593 прочитания

Хайде на морето

През лятото трафикът на музиканти и слушатели на българската музика се ориентира най-вече към морето, като се предпочитат плажните заведения

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Музикалният бизнес в България

Кой поръчва музиката

Интернет промени българския музикален бизнес, но постъпленията от дигитално съдържание все още са малки

Петър Денев и Пламен Кътев: Един скъп клип не може да се изплати от гледания в YouTube

Съоснователите на музикалната компания Facing the Sun пред "Капитал"

Приливът на българския рап

Софийските рап звезди Жлъч, Григовор и Гена са сред най-известните представители на независимата музика у нас

Първата петък вечер през август. Тесният, едва двулентов път, който води към плажовете на къмпинг "Градина", е по-претъпкан отколкото през деня. Трудно се вдигат 30 км в час. Луксозни джипове търсят място за паркиране, пешеходци се движат на вълни, а десетки таксита се опитват да обърнат, без да закачат спрелите навсякъде автомобили.

В същото време през отворените прозорци на профучаваща лека кола се чува куплетът на "Три в едно" от Ъпсурт - догадка за плажния купон, който ще се развива през нощта. Мощни прожектори очертават мястото на събитието, а от сравнително голяма сцена, в която се разбиват леки вълни, се чуват миксирани хип-хоп парчета.


Пясъчната ивица между Черноморец и Созопол е 8-километрова отсечка, на която се помещават 10-тина бара, сред които и едни от популярните за жива музика в страната. В конкуренция с нощните клубове в Слънчев бряг, къмпинг Градина започна да набира популярност през последните години като предпочитана "хипарска" дестинация, смятат посетители, но твърдят, че вече е също толкова популярна, колкото и "Какао бийч".

През летните месеци плажовете привличат и най-големия поток не само от слушатели на музика, но и на популярни изпълнители. В тази петъчна вечер само на около сто метра едни от други участия имат Ъпсурт с още няколко познати лица от хип-хоп сцената, както и Стефан Вълдобрев с Обичайните заподозрени. Малко по на север Азис изнася концерт в Летния театър в Бургас, а Криско гостува в Слънчев бряг. Други курорти като Созопол, Китен и Поморие също канят живи изпълнители, а във Варна традиционно има гостуващи целогодишно.

Оказва се, че август е най-натовареният месец за родните изпълнители. Криско има над 20 участия и дори се налага да отказва покани. БТР, Остава и Любо Киров например избират Бургас за юбилейни концерти. Ъпсурт пък са на ежегодно лятно турне - Hip Hop History Repeating, като всички концерти са на морето.



В петък на Градина

Първият концерт от турнето е в четвъртък във Варна. Това обяснява и защо организаторите не вдигат телефона до късния следобед. Тази вечер са на "Градина", утре – в Крайморие. Николай Ангелов, един от организаторите на турнето, обяснява че Градина "много силно" конкурира по посещаемост морската столица. Ще завършат с голям концерт в Bedroom в Слънчев бряг, където все още остава най-голямата публика.

В петък в Kite bar са дошли около 1600 души, малко повече от очакваните. Facebook събитието е привлякло вниманието на около 1400 човека, които са посочили, че са заинтересовани, и на 420, които още в социалната мрежа отбелязват, че ще отидат.

Заведението работи и през деня, но вратите за концерта отварят в 22.30. Горе-долу тогава се оформя и опашка от чакащи, която все повече расте и не приключва до около 2 часа сутринта. Влизащи обаче има цяла нощ дори след като повечето изпълнители приключват участието си и остават диджеите. Посетителите са най-вече млади хора, на около 20-30 години, но се забелязват както тийнеджъри с техните родители, така и по-възрастни любители на музиката, решили да разнообразят лятната си почивка.

Явор и неговата компания от 5-6 момичета и момчета, всички на около 30 години, обясняват, че харесват българската хип-хоп музика, защото израстват с нея. Поводът да са на "Градина" е съчетание между море и концерта, за разлика от Костадин и трима негови приятели, които специално пътуват от Хасково за вечерта. Има и такива, които случайно попадат на плажа. Макар Галена да признава, че често ходи на концерти на български изпълнители в Лондон, където живее, на "Градина" е просто на море и е излезнала за по бира с приятел.

До нея обаче се забелязва група от 10-тина мъже с еднакви тениски – в морско синьо. Оказва се, че са на традиционно мъжко мустак-море, а на гърбовете им са отпечатани по 2-3 реда стихове от популярни поп-фолк песни. Не са фенове на жанра, но пък подкрепят българската музика. Отбелязват, че не са много хубавите клубове и за да се забавляват, са принудени да избират между Ъпсурт и Стефан Вълдобрев, който обаче започва изпълнението си доста по-рано вечерта.

Повечето посетители са там, защото харесват хип-хоп музиката и виждат развитие през последните няколко години. Рапът също бележи напредък, категоричен е Петър, който не спира да танцува през цялото време. В Kite bar се появяват и нови имена като Sauce Kids Gang, които ще имат концерт един ден след Ъпсурт. Голяма част от публиката при изпълнението на Ъпсурт всъщност очаква повече партито в събота, а българските хип-хоп легенди представляват нещо като загрявка за парти уикенд.

Успех за клуба

От сряда до събота вечер Kite bar традиционно се посещава от 500-600 души, но Hip Hop History Repeating е сред най-предпочитаните им събития за целия сезон. Провежда се от 2012 г. насам, а клубът на Градина, както и много други, отправят покани за изпълнители като Ъпсурт, "защото са сред най-добрите", казва Николай Ангелов. От своя страна организаторите на турнето имат изискване за клубовете да са по-големи и сами да рекламират гост изпълнителя.

Това кара Михаела и Лиляна да смятат, че "Градина" е изгубила своя хипстърски чар, дори наричат мястото "комерсиално", но въпреки това са избрали да дойдат, защото харесват изпълнителите.

Приходите от входа се разпределят спрямо уговорката – понякога всичко отива за организаторите на турнето, а в други случаи се дели, когато обаче има предвиден отделен хонорар за изпълнителите. Някои заведения поемат разходите за цялата вечер на гост звездите.

Във всеки случай обаче заведението се радва на голяма популярност. Опашките пред двата бара са дълги, на масите има по няколко бутилки водка и уиски, а на трите сепарета, които според слуховете струват 800 лв само за да се запазят, има трилитрови бутилки Grey Goose.

Към 3 часа сутринта партито изглежда, сякаш едва сега започва. Вълни от хора продължават да се стичат към плажа, а спрените автомобили все повече се увеличават. Ивицата се вижда отдалече – светлините от пясъка са твърде много на фона на тъмното море и звездното небе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 2584 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2486 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Будителите на XXI век

Лидерите на дигитална трансформация в образованието представиха успешни проекти по време на конференцията DigitalKidz

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10