Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Директорката на училището Емилия Иванова (вляво), учителката по математика Лилия Борисова (по средата) и учителката по английски език Жанет Нинова

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Деян Димитров, Румяна Червенкова
7916 прочитания

Директорката на училището Емилия Иванова (вляво), учителката по математика Лилия Борисова (по средата) и учителката по английски език Жанет Нинова

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • 90 СОУ развива иновативна визия и стратегия за българското образование
  • Ключът са хората - технологиите са умни толкова, колкото е умен човекът
  • Развитието на емоционална интелигентност сред децата подпомага конгнитивните резултати

Около 15 септември се сблъскват две традиции. По-старата е първият учебен ден, в който децата тръгват на училище или се връщат в него след дългата лятна ваканция, да се отбелязва като празник - с много цветя за учителите и общо приповдигнато настроение. В същото време тази дата се е превърнала в дежурен повод да се говори ударно за проблемите на училищното образование, които продължават да са не само много на брой, но и свързани преди всичко с неговото качество. Тази паралелна традиция се превръща в нещо като молебен, създаващ потискащо чувство, че решаването на тези проблеми не зависи от нас. А това не е вярно. За този 15 септември избрахме да се придържаме към по-старата традиция и чрез опита на преподаватели от три средни училища да покажем кое всъщност прави този ден празничен.

Емилия Иванова e бивша преподавателка по математика и директор на 90-о СОУ "Ген. Хосе де Сан Мартин" в София, за чието развитие работи по стратегия от 2008 г. Лилия Борисова преподава математика там, а Жанет Нинова - английски език. От 2017 г. училището е обявено за иновативно. Това е резултатът от работата по един оригинален проект, който променя организацията и методите на обучението.

"Нашата концепция обхваща няколко елемента, от които най-важният са хората - преподавателите. Това е ключът - един много внимателен подбор на учители, които са готови да правят промяна и са много креативни и иновативни. Следващото нещо е да имат свобода да прилагат методи на обучение, каквито тяхната творческа същност им подсказва да приложат.

Изключително държим на сътрудничество между учителите за обмяна на идеи за преподаване. Това създава атмосфера, в която наистина могат да се случват различни неща." Това суховато обобщение на директорката на популярното сред родителите училище в столичния квартал "Люлин" Емилия Иванова не бива да ви подвежда. Всичко останало не се помества в графата "стандартно".

Емилия Иванова: "Ключът са хората - технологиите са умни толкова, колкото е умен човекът."
Фотограф: Надежда Чипева

Енергия за творчество

Организацията е следната. В 90-о СОУ учениците започват сутрин в 8 часа с "енергиен старт" от 20 минути. След това продължават с голям урок от 60 минути - по български език или математика. Следват часове по творчество, които са с по-стандартна продължителност. На обяд имат един едночасов блок за почивка. Първата му половина освен храненето е предвидена за игри на открито. "Даже сега направихме една беседка навън с фитнес уреди, която ще им разнообрази малко пространството", уточнява Емилия Иванова. И тогава идват 30-те минути за релакс с йога. Заниманията са задължителни за всички деца от началния курс - на тиха и успокояваща музика да могат да подредят насъбраните емоции, да се научат да се вглъбяват, а и за гръбначния стълб и прешлените е добре.

Следва нов едночасов блок с училищни занимания - по български или математика, и после продължават с часове по учебен план. "За края на деня сме оставили това, което сме нарекли зони за подпомагане. Това е рефлексията, в която деца помагат на деца, най-общо казано. Тези, които са се справили през деня по-добре с учебния материал, влизат в ролите на учители и помагат на децата, които са заявили, че в този ден нещо не са научили добре. Групите са динамични и могат да сменят своите роли - доста добре си сътрудничат помежду си", разказва директорката.

Качествена външна оценка, извършена след първата година, е дала положителен отговор за постигането на целите на проекта. Тя е направена от преподаватели в НБУ, специализирали в Германия и САЩ, по поръчка на родителска асоциация и Института за прогресивно образование. Всяка година и министерството прави мониторинг на проекта, който дава същия резултат.

Родителите също са настроени изключително положително и приемат изцяло новите методи, като вече ученици от други райони и училища започват да се записват в 90-о СОУ заради тях.

Лилия Борисова: "Смятам, че учителят си е свършил най-добре работата, когато децата могат да стигнат до ниво да създават сами задачи, да измислят текста и да провокират останалите да ги решават."
Фотограф: Надежда Чипева

За т.нар. енергиен старт Лилия Борисова казва: "Вече две години се убеждавам, че всъщност това е нещото, което прави нетърпеливи децата да дойдат на училище." Освен динамични упражнения са включени и активни игри, с които се тестват и някакви знания - например учили са за някаква последователност по математика, която могат да "изиграят" в танц. "Енергийният старт може да протича различно. В понеделник сутрин може да бъде час за споделяне какво се е случило в почивните дни. Това са много ценни 20 минути, в които всички се връщаме като една група, която в продължение на пет дни ще е заедно."

В нейните часове е предвидено време и за "спорна" математика - ученици измислят задачи за останалите и на състезателен принцип се обсъжда дали нивото им е достатъчно високо и как могат да се решат. "По-дългата продължителност на главните ни часове дава възможност децата да бъдат поставени в активна позиция, за което стандартният учебен час често не стига. Тъкмо да затвърдим нещо и свършва. В тази по-голяма продължителност децата могат да проявят по-голяма активност. Не се изморяват, напротив", казва Емилия Иванова. "В този астрономически час имаме достатъчно време да разберем кое дете върви по-напред и кое към момента не е успяло да овладее нещо добре. Това ни позволява да го отработим и така децата не изостават с няколко часа назад, както съм наблюдавала по старата система", допълва Лилия Борисова. В т.нар. малка матура в четвърти клас резултатите на почти всички са се повишили поне с едно ниво нагоре.

Жанет Нинова: "За да имаме една добра атмосфера в класната стая, трябва да сме развили много ключови добродетели, не само ние като учители, но и те като деца."
Фотограф: Надежда Чипева

Обичай това дете

Жанет Нинова, учителка по английски език, разказва за друг вид иновация, която са разработили с фондация "Обичай това дете". С разработени от тях уроци на тема уважение, толерантност, човечност, любов, доверие ученици от прогимназиалния курс преподават добродетели на по-малките, в 3 и 4 клас. Тези уроци са част и от часовете на класните ръководители. "Децата започват да споделят много повече така, стават много по-обединени. Успяваме много ефективно да поддържаме този кръг от учители, ученици и родители и да говорим за неща, които са малко по-различни от чистия учебен процес, но са изключително важни, за да има добра атмосфера в класната стая", обяснява Нинова.

"Даже си мислим, че това е първото - развиването на емоционална интелигентност. Колкото повече наблягаме на това, толкова повече се повишават и резултатите, чисто когнитивните, свързани с конкретните предмети", добавя Емилия Иванова.

Не е трудно да се досетим, че в 90-о СОУ на новите технологии се гледа като на изключително важен инструмент. За учителите - включително с намаляването на административните тежести. "От тази година станахме училище в облака", казва с усмивка директорката. Използването на облачни услуги, споделени файлове, Google Classroom и т.н. им освобождава повече време за същинската работа, свързана с преподаването.

"Технологиите са интегрирани в учебния процес. Ние сме в XXI век, децата ги харесват и ние намираме допирни точки с тях, но те са само инструмент. Както винаги казвам, ключът са хората и технологиите са умни толкова, колкото е умен човекът", посочва Емилия Иванова.

Що се отнася до тематичните разпределения, изисквани от МОН, "те нямаше начин да паднат". Но не са се фокусирали много върху тях. "Опитваме се да сложим фокус върху по-важните неща, които имат смисъл и съдържание - формата ни е нужна, доколкото описва съдържанието и не повече от това. Аз лично никога не съм държала на секундата и веднага да ми се представят неща, които не виждам особено дълбок смисъл да ги правя. Така че по този начин вътрешно се опитваме да си облекчим работата", казва директорката.

Въпросът какви според нея трябва да са целите на българската образователна система не я затруднява. "Ние сме си ги написали в собствената визия: Достойнство, сътрудничество, любов към знанието, доброта, лоялност, честност."


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Време за уроци

Време за уроци

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK