Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 сеп 2019, 12:02, 4050 прочитания

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Нина Серкова е учител по италиански в 105-о "Атанас Далчев" в София от седем години. Това е първото ѝ назначение, след като е завършила италианска филология в СУ "Св. Климент Охридски". Организатор е на фестивала Book Trailers, който стимулира учениците да четат повече.

Нина Серкова решава да стане учител на 33 години и записва италианска филология в Софийския университет. Дала си сметка, че в живота ѝ е нужно нещо, което ще храни душата ѝ и ще е полезно за други хора. Завършва обучението си за три години вместо за четири. Докато следва, научава за интересна инициатива в италианския град Бреша, от която ѝ идва идеята за фестивала Book Trailers, трейлъри на книги. Целта му е учениците да бъда стимулирани да четат повече. Когато станала учителка, решила да изпробва и това освен многото други неща в часовете си. Свързала се и с училището в Бреша, което има дългогодишен опит в организацията на местния фестивал, и с италианските ѝ колеги стигнали до идеята да го превърнат в европейски - в България, Полша, Италия, Франция, а от тази година и в Австрия - по програмата "Еразъм".


Първата година не ги одобрили, но след като пооправили някои неща, на втората година получили финансиране и така започнали. "Едно от нещата, от които не бива да се страхуваме като учители и съм го изпитала на собствен гръб, е да не се ограничаваме да правим само това, което ние умеем. Имаме колеги, които могат да ни помагат, децата също имат страшно много умения, с които да допринесат. Ако правиш само неща, които 100 процента зависят от теб, страшно много се ограничаваш", казва Нина Серкова. По думите ѝ такива проекти, както и различни дейности в класната стая помагат на учениците да развиват повече компетентности. Това е и екипна работа - не само по направата на трейлърите, но и по организацията и протичането на самия фестивал. "Много от тях знаят как се работи в една печатница, как се прави предпечатна подготовка, как се наема зала, как се уговаря г-н Захари Карабашлиев (главен редактор на издателство "Сиела") да дойде на фестивала и той дойде", разказва учителката.

Благодарение на проекта децата се мотивирали сами да направят кът за четене и кино в училището. Ремонтирали го сами със съвсем малко отделени средства от партньорите на училището и с пълната подкрепа на директорката на училището Цветанка Костадинова. "Ако нямаш добър директор, който да ти дава и свободата да вършиш различни неща и да те подкрепя, е много трудно. Може да имаш идеята, но сам няма как да го направиш", казва Нина Серкова. За проекта си допълва, че работещите по него ученици са по-скоро посланици и "провокатори" към други млади хора да четат повече за сметка на огромното време, което прекарват в интернет.

"Имам ученици, които за пръв път прочетоха книга, за да направят трейлъра за нея. Това може да звучи абсурдно за някого, за мен обаче е радост, тъй като все пак се е случило. Имам и ученици, които не обичат да четат, но пък са много добри в технологиите и така се комбинират добре. Станаха страхотен отбор, повярваха си много повече, че могат да сбъдват идеи и мечти. Абсолютно всички ученици разшириха границите си. Говори се много, че трябва да направим училището привлекателно за младите хора. Ние за това живеем, учителите, за такива моменти. Те ни дават сили и на нас, тъй като навсякъде има трудности", споделя радостта си от постигнатите резултати Нина Серкова.



Но според нея със сигурност на първо място в целите на учителската професия е да помогне на децата да изградят модерна ценностна система. "Защото мисля, че това е най-големият проблем в днешно време. Младият човек се губи най-много там. Ако има увереност в принципи, както и в себе си, че може да се справи с различни неща, рано или късно ще се получи. Границите трябва да ги има, но да са достатъчно широки, че в тях да влязат всички. Ако не са достатъчно широки, някои деца си казват "то това не е за мен" и се отказват. Дори на принципа на взаимопомощ, ако ти имаш едни качества, а този до теб - други, събирате се в отбор. Както е и в реалния живот. Социалните умения са важни! Моята работа е да ги запаля по идеята, а те, повярвай ми, знаят много повече от нас."
Останалите текстове по темата четете тук:

Училище в облака

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook 9 Учителите трябва да изкарат учениците от Facebook

Преподаването през социалната мрежа създава рискове за личните данни на учениците

24 мар 2020, 37734 прочитания

Шансът за дигиталното образование 1 Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

20 мар 2020, 13941 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Образование" Затваряне
Новата класна стая

Пренасянето на преподаването от физическия свят в облака променя учебния процес в пловдивската гимназия "Иван Вазов"

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10