С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 сеп 2019, 12:01, 2954 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако им покажем, че могат да се справят, това се превръща в двигател за надграждане на знанията и уменията."
Ралица Матеева
Ралица Матеева е четвърта година учител. Първите две е прекарала във врачанското село Търнава по програмата "Заедно в час", където е преподавала български език и литература на учениците от 5-и и 7-и клас. След това се е върнала в Русе, където от две години преподава "История и цивилизация" в училище "Ангел Кънчев".

"Желанието ми да бъда учител се роди още в университета, когато имах възможността в рамките на студентската си практика да вляза в ролята на учител по българки език и литература и по история. Това преживяване изключително много ми въздейства и ми подсказа, че това е нещото, с което наистина бих искала да се занимавам." Ралица Матеева трябва да е имала голям късмет със студентския стаж. Защото е могло да се случи и обратното. Завършила е "Български език и история" в Русенския университет, но това, че учителската професия изисква специфична нагласа, проличава от включването й в програмата "Заедно в час" - преподаването в селско училище за един млад човек, идващ от голям град, си е предизвикателство.


Двете години в село Търнава обаче й дават безценен опит, с огромна по думите й добавена стойност по отношение на квалификацията. През него ще разбере, че разликата между реалността и това, което е учила в университета, е огромна и за съжаление не би могло много да помогне - поне на човек като нея, завършил през 2013 г. "Вярвам, че нещата са се променили в по-добра посока оттогава. Защото знанията, които получих от университета, до много малка степен бих могла да използвам реално в училище с децата. Но това, което получих от "Заедно в час" в чисто практически план, изключително много ми помогна да чувствам удовлетворение в работата си и да виждам резултати сред децата", казва тя.

Избрала е да се придържа към самозадължаващия принцип, че за учителя се съди по резултатите на учениците му. Това "измерване" може да се прави непрекъснато, като процесът увлича и учениците - като ги мотивира да подобряват резултатите си. По този начин се учат как да напредват. "Не разчитам единствено на обикновените контролни и класни работи, а се старая непрекъснато да им давам обратна връзка къде се намират като постижение." Твърди, че това може да бъде привлекателно за самите деца, защото го приемат донякъде и като игра.

Идеята на състезанието по езикова култура е почерпила от своя колежка в София. "Имах щастието да видя колко положителен е ефектът от подобен подход, тъй като учениците наистина се нуждаят от ясна цел и успех. Състезанието се оказа една добра мотивация за моите ученици, която ги държа будни през цялата учебна година. С двойки и порицание в никакъв случай не можем да ги провокираме да стават по-добри. Точно обратното, ако ние им покажем, че те могат да успеят, могат да се справят, това се превръща в двигател за положителна промяна и надграждане – в знанията и в уменията", смята младата учителка.



"През последните години често се говори как учениците е добре да бъдат научени на умения и компетентности, а не учителят да им преподава само някакво сухо знание, което да бъде наизустено. Това, което министерството на образованието прави в тази насока с въвеждането на новите програми, според мен е недостатъчно. Заучаването все още стои на дневен ред - със стандартизираните тестове за външно оценяване след четвърти, седми, от тази година и 10-и клас, както и матурите в 12-и. Форматът на тези изпити изисква до голяма степен заучаване на знания, които да бъдат просто пренесени на листа.

От учителя се иска да бъде гъвкав, а в края на годината мерим с един аршин всички ученици, подлагайки ги на тези тестове. Откровено не съм съгласна ученици с ниски резултати по математика например да се подлагат на един и същ тест с тези от математическа гимназия.

По думите й вече не е достатъчно учителят да изработи една мултимедийна презентация, за да задържи интереса на учениците. "Така те си остават просто слушатели – със или без презентация. Целта е да се даде на учениците шанс те самите да създават някакво съдържание и да бъдат в активна позиция."

За да ангажира децата, Ралица Матеева разчита на групова работа, а също и на технологиите. Използва различни приложения за проверка на наученото - като Quizlet и Kahoot, които включват и състезателен елемент. "Историята изисква и заучаването на факти, разбира се, но не разчитам основно на това в работата си."

Пречките, които е срещнала в началото, са били с материално-техническата база на училището. За щастие сега то е напълно оборудвано с всички модерни технологии, които могат да бъдат използвани в образователния процес, благодарение на усилията на директора Енчо Енчев за развитието на училището.
Останалите текстове по темата четете тук:

Училище в облака

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите от запаса 7 Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

23 авг 2019, 8200 прочитания

Една детска градина по-малко в София 8 Една детска градина по-малко в София

Въпреки липсата на места в "Манастирски ливади" Столичната община отново забави изграждането на нова детска градина за над 200 деца

8 авг 2019, 10844 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

Още от Капитал
Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10