Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Ралица Матеева е заложила на състезателния принцип, който учениците възприемат и като игра

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

5162 прочитания

Ралица Матеева е заложила на състезателния принцип, който учениците възприемат и като игра

© Капитал


"Ако им покажем, че могат да се справят, това се превръща в двигател за надграждане на знанията и уменията."

Ралица Матеева

Ралица Матеева е четвърта година учител. Първите две е прекарала във врачанското село Търнава по програмата "Заедно в час", където е преподавала български език и литература на учениците от 5-и и 7-и клас. След това се е върнала в Русе, където от две години преподава "История и цивилизация" в училище "Ангел Кънчев".

"Желанието ми да бъда учител се роди още в университета, когато имах възможността в рамките на студентската си практика да вляза в ролята на учител по българки език и литература и по история. Това преживяване изключително много ми въздейства и ми подсказа, че това е нещото, с което наистина бих искала да се занимавам." Ралица Матеева трябва да е имала голям късмет със студентския стаж. Защото е могло да се случи и обратното. Завършила е "Български език и история" в Русенския университет, но това, че учителската професия изисква специфична нагласа, проличава от включването й в програмата "Заедно в час" - преподаването в селско училище за един млад човек, идващ от голям град, си е предизвикателство.

Двете години в село Търнава обаче й дават безценен опит, с огромна по думите й добавена стойност по отношение на квалификацията. През него ще разбере, че разликата между реалността и това, което е учила в университета, е огромна и за съжаление не би могло много да помогне - поне на човек като нея, завършил през 2013 г. "Вярвам, че нещата са се променили в по-добра посока оттогава. Защото знанията, които получих от университета, до много малка степен бих могла да използвам реално в училище с децата. Но това, което получих от "Заедно в час" в чисто практически план, изключително много ми помогна да чувствам удовлетворение в работата си и да виждам резултати сред децата", казва тя.

Избрала е да се придържа към самозадължаващия принцип, че за учителя се съди по резултатите на учениците му. Това "измерване" може да се прави непрекъснато, като процесът увлича и учениците - като ги мотивира да подобряват резултатите си. По този начин се учат как да напредват. "Не разчитам единствено на обикновените контролни и класни работи, а се старая непрекъснато да им давам обратна връзка къде се намират като постижение." Твърди, че това може да бъде привлекателно за самите деца, защото го приемат донякъде и като игра.

Идеята на състезанието по езикова култура е почерпила от своя колежка в София. "Имах щастието да видя колко положителен е ефектът от подобен подход, тъй като учениците наистина се нуждаят от ясна цел и успех. Състезанието се оказа една добра мотивация за моите ученици, която ги държа будни през цялата учебна година. С двойки и порицание в никакъв случай не можем да ги провокираме да стават по-добри. Точно обратното, ако ние им покажем, че те могат да успеят, могат да се справят, това се превръща в двигател за положителна промяна и надграждане – в знанията и в уменията", смята младата учителка.

"През последните години често се говори как учениците е добре да бъдат научени на умения и компетентности, а не учителят да им преподава само някакво сухо знание, което да бъде наизустено. Това, което министерството на образованието прави в тази насока с въвеждането на новите програми, според мен е недостатъчно. Заучаването все още стои на дневен ред - със стандартизираните тестове за външно оценяване след четвърти, седми, от тази година и 10-и клас, както и матурите в 12-и. Форматът на тези изпити изисква до голяма степен заучаване на знания, които да бъдат просто пренесени на листа.

От учителя се иска да бъде гъвкав, а в края на годината мерим с един аршин всички ученици, подлагайки ги на тези тестове. Откровено не съм съгласна ученици с ниски резултати по математика например да се подлагат на един и същ тест с тези от математическа гимназия.

По думите й вече не е достатъчно учителят да изработи една мултимедийна презентация, за да задържи интереса на учениците. "Така те си остават просто слушатели – със или без презентация. Целта е да се даде на учениците шанс те самите да създават някакво съдържание и да бъдат в активна позиция."

За да ангажира децата, Ралица Матеева разчита на групова работа, а също и на технологиите. Използва различни приложения за проверка на наученото - като Quizlet и Kahoot, които включват и състезателен елемент. "Историята изисква и заучаването на факти, разбира се, но не разчитам основно на това в работата си."

Пречките, които е срещнала в началото, са били с материално-техническата база на училището. За щастие сега то е напълно оборудвано с всички модерни технологии, които могат да бъдат използвани в образователния процес, благодарение на усилията на директора Енчо Енчев за развитието на училището.

"Ако им покажем, че могат да се справят, това се превръща в двигател за надграждане на знанията и уменията."

Ралица Матеева

Ралица Матеева е четвърта година учител. Първите две е прекарала във врачанското село Търнава по програмата "Заедно в час", където е преподавала български език и литература на учениците от 5-и и 7-и клас. След това се е върнала в Русе, където от две години преподава "История и цивилизация" в училище "Ангел Кънчев".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK