Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 сеп 2019, 12:01, 4094 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако им покажем, че могат да се справят, това се превръща в двигател за надграждане на знанията и уменията."
Ралица Матеева
Ралица Матеева е четвърта година учител. Първите две е прекарала във врачанското село Търнава по програмата "Заедно в час", където е преподавала български език и литература на учениците от 5-и и 7-и клас. След това се е върнала в Русе, където от две години преподава "История и цивилизация" в училище "Ангел Кънчев".

"Желанието ми да бъда учител се роди още в университета, когато имах възможността в рамките на студентската си практика да вляза в ролята на учител по българки език и литература и по история. Това преживяване изключително много ми въздейства и ми подсказа, че това е нещото, с което наистина бих искала да се занимавам." Ралица Матеева трябва да е имала голям късмет със студентския стаж. Защото е могло да се случи и обратното. Завършила е "Български език и история" в Русенския университет, но това, че учителската професия изисква специфична нагласа, проличава от включването й в програмата "Заедно в час" - преподаването в селско училище за един млад човек, идващ от голям град, си е предизвикателство.


Двете години в село Търнава обаче й дават безценен опит, с огромна по думите й добавена стойност по отношение на квалификацията. През него ще разбере, че разликата между реалността и това, което е учила в университета, е огромна и за съжаление не би могло много да помогне - поне на човек като нея, завършил през 2013 г. "Вярвам, че нещата са се променили в по-добра посока оттогава. Защото знанията, които получих от университета, до много малка степен бих могла да използвам реално в училище с децата. Но това, което получих от "Заедно в час" в чисто практически план, изключително много ми помогна да чувствам удовлетворение в работата си и да виждам резултати сред децата", казва тя.

Избрала е да се придържа към самозадължаващия принцип, че за учителя се съди по резултатите на учениците му. Това "измерване" може да се прави непрекъснато, като процесът увлича и учениците - като ги мотивира да подобряват резултатите си. По този начин се учат как да напредват. "Не разчитам единствено на обикновените контролни и класни работи, а се старая непрекъснато да им давам обратна връзка къде се намират като постижение." Твърди, че това може да бъде привлекателно за самите деца, защото го приемат донякъде и като игра.

Идеята на състезанието по езикова култура е почерпила от своя колежка в София. "Имах щастието да видя колко положителен е ефектът от подобен подход, тъй като учениците наистина се нуждаят от ясна цел и успех. Състезанието се оказа една добра мотивация за моите ученици, която ги държа будни през цялата учебна година. С двойки и порицание в никакъв случай не можем да ги провокираме да стават по-добри. Точно обратното, ако ние им покажем, че те могат да успеят, могат да се справят, това се превръща в двигател за положителна промяна и надграждане – в знанията и в уменията", смята младата учителка.



"През последните години често се говори как учениците е добре да бъдат научени на умения и компетентности, а не учителят да им преподава само някакво сухо знание, което да бъде наизустено. Това, което министерството на образованието прави в тази насока с въвеждането на новите програми, според мен е недостатъчно. Заучаването все още стои на дневен ред - със стандартизираните тестове за външно оценяване след четвърти, седми, от тази година и 10-и клас, както и матурите в 12-и. Форматът на тези изпити изисква до голяма степен заучаване на знания, които да бъдат просто пренесени на листа.

От учителя се иска да бъде гъвкав, а в края на годината мерим с един аршин всички ученици, подлагайки ги на тези тестове. Откровено не съм съгласна ученици с ниски резултати по математика например да се подлагат на един и същ тест с тези от математическа гимназия.

По думите й вече не е достатъчно учителят да изработи една мултимедийна презентация, за да задържи интереса на учениците. "Така те си остават просто слушатели – със или без презентация. Целта е да се даде на учениците шанс те самите да създават някакво съдържание и да бъдат в активна позиция."

За да ангажира децата, Ралица Матеева разчита на групова работа, а също и на технологиите. Използва различни приложения за проверка на наученото - като Quizlet и Kahoot, които включват и състезателен елемент. "Историята изисква и заучаването на факти, разбира се, но не разчитам основно на това в работата си."

Пречките, които е срещнала в началото, са били с материално-техническата база на училището. За щастие сега то е напълно оборудвано с всички модерни технологии, които могат да бъдат използвани в образователния процес, благодарение на усилията на директора Енчо Енчев за развитието на училището.
Останалите текстове по темата четете тук:

Училище в облака

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 12262 прочитания

Новите от запаса 7 Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

23 авг 2019, 9909 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10