С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 сеп 2019, 12:01, 1878 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ако им покажем, че могат да се справят, това се превръща в двигател за надграждане на знанията и уменията."
Ралица Матеева
Ралица Матеева е четвърта година учител. Първите две е прекарала във врачанското село Търнава по програмата "Заедно в час", където е преподавала български език и литература на учениците от 5-и и 7-и клас. След това се е върнала в Русе, където от две години преподава "История и цивилизация" в училище "Ангел Кънчев".

"Желанието ми да бъда учител се роди още в университета, когато имах възможността в рамките на студентската си практика да вляза в ролята на учител по българки език и литература и по история. Това преживяване изключително много ми въздейства и ми подсказа, че това е нещото, с което наистина бих искала да се занимавам." Ралица Матеева трябва да е имала голям късмет със студентския стаж. Защото е могло да се случи и обратното. Завършила е "Български език и история" в Русенския университет, но това, че учителската професия изисква специфична нагласа, проличава от включването й в програмата "Заедно в час" - преподаването в селско училище за един млад човек, идващ от голям град, си е предизвикателство.


Двете години в село Търнава обаче й дават безценен опит, с огромна по думите й добавена стойност по отношение на квалификацията. През него ще разбере, че разликата между реалността и това, което е учила в университета, е огромна и за съжаление не би могло много да помогне - поне на човек като нея, завършил през 2013 г. "Вярвам, че нещата са се променили в по-добра посока оттогава. Защото знанията, които получих от университета, до много малка степен бих могла да използвам реално в училище с децата. Но това, което получих от "Заедно в час" в чисто практически план, изключително много ми помогна да чувствам удовлетворение в работата си и да виждам резултати сред децата", казва тя.

Избрала е да се придържа към самозадължаващия принцип, че за учителя се съди по резултатите на учениците му. Това "измерване" може да се прави непрекъснато, като процесът увлича и учениците - като ги мотивира да подобряват резултатите си. По този начин се учат как да напредват. "Не разчитам единствено на обикновените контролни и класни работи, а се старая непрекъснато да им давам обратна връзка къде се намират като постижение." Твърди, че това може да бъде привлекателно за самите деца, защото го приемат донякъде и като игра.

Идеята на състезанието по езикова култура е почерпила от своя колежка в София. "Имах щастието да видя колко положителен е ефектът от подобен подход, тъй като учениците наистина се нуждаят от ясна цел и успех. Състезанието се оказа една добра мотивация за моите ученици, която ги държа будни през цялата учебна година. С двойки и порицание в никакъв случай не можем да ги провокираме да стават по-добри. Точно обратното, ако ние им покажем, че те могат да успеят, могат да се справят, това се превръща в двигател за положителна промяна и надграждане – в знанията и в уменията", смята младата учителка.



"През последните години често се говори как учениците е добре да бъдат научени на умения и компетентности, а не учителят да им преподава само някакво сухо знание, което да бъде наизустено. Това, което министерството на образованието прави в тази насока с въвеждането на новите програми, според мен е недостатъчно. Заучаването все още стои на дневен ред - със стандартизираните тестове за външно оценяване след четвърти, седми, от тази година и 10-и клас, както и матурите в 12-и. Форматът на тези изпити изисква до голяма степен заучаване на знания, които да бъдат просто пренесени на листа.

От учителя се иска да бъде гъвкав, а в края на годината мерим с един аршин всички ученици, подлагайки ги на тези тестове. Откровено не съм съгласна ученици с ниски резултати по математика например да се подлагат на един и същ тест с тези от математическа гимназия.

По думите й вече не е достатъчно учителят да изработи една мултимедийна презентация, за да задържи интереса на учениците. "Така те си остават просто слушатели – със или без презентация. Целта е да се даде на учениците шанс те самите да създават някакво съдържание и да бъдат в активна позиция."

За да ангажира децата, Ралица Матеева разчита на групова работа, а също и на технологиите. Използва различни приложения за проверка на наученото - като Quizlet и Kahoot, които включват и състезателен елемент. "Историята изисква и заучаването на факти, разбира се, но не разчитам основно на това в работата си."

Пречките, които е срещнала в началото, са били с материално-техническата база на училището. За щастие сега то е напълно оборудвано с всички модерни технологии, които могат да бъдат използвани в образователния процес, благодарение на усилията на директора Енчо Енчев за развитието на училището.
Останалите текстове по темата четете тук:

Училище в облака

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Училище в облака Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

13 сеп 2019, 4474 прочитания

Пържолата или природата 4 Пържолата или природата

Kак да променим диетата си, ако искаме да помогнем в битката с климатичните промени

5 сеп 2019, 3099 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 3734 прочитания

20 сеп 2019, 3048 прочитания

20 сеп 2019, 1865 прочитания

20 сеп 2019, 1523 прочитания

20 сеп 2019, 1414 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев