Дългият път до училището

Примерът на Кюстендил показва колко важно е ромските деца да учат извън гетото

Анка Кирилова води сина си на предучилищна и е сигурна, че той трябва да учи в града
Анка Кирилова води сина си на предучилищна и е сигурна, че той трябва да учи в града
Анка Кирилова води сина си на предучилищна и е сигурна, че той трябва да учи в града    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Анка Кирилова води сина си на предучилищна и е сигурна, че той трябва да учи в града    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Малко след 7 сутринта на площада в ромския квартал "Изток" в Кюстендил спират няколко автобуса. От всички страни към тях започват да прииждат деца - някои водени от родителите си, други - дошли сами от вкъщи. Разпределят се по автобусите, а отговорници следят по списък дали всички са там. След малко потеглят - към училищата в центъра на града, където ромските деца учат заедно с българските.

Проектът започва преди повече от пет години като инициатива на неправителствени организации, а целта му е да изкара ромските ученици от сегрегираното училище в квартала и да ги включи в масовите - там, където могат да се смесят с връстниците си от друг етнически произход, да видят различни модели на поведение и да получат качествено образование. Превозът е ключов фактор, защото в Кюстендил градски транспорт няма, а ромският квартал се намира на няколко километра от центъра на града, обграден от едната страна със стена, която местните наричат "берлинската". Официалното обяснение е, че е шумоизолираща, но хората от квартала вярват, че преди 15 г. е била построена, за да скрива къщите им.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал