През последния месец "Балканският маршрут" на бежанците зае епицентъра на медийното внимание със сцените на насилие, отчаяние и съпричастност от Гърция до Германия. Не бива да се забравя обаче, че началото на пътя за повечето мигранти започва по още по-опасните морски маршрути. В същия ден, в който стана ясно, че 71 души са загинали, задушени в товарното отделение на микробус, 200 души бяха намерени - удавени или задушени - в лодка близо до либийското пристанище Зувара. Това беше само последният от десетки инциденти, завършили със смърт в Средиземноморието, но и в Егейско море, откъдето всъщност започва "Балканският коридор" за сирийците, афганистанците и иракчаните. В началото на седмицата Международната организация по миграцията излезе с данни за тазгодишния поток от мигранти, преминали опасните морски маршрути, както и със статистика за тези, загубили живота си по пътя към Европа (виж инфографиките за периода януари - август 2015 г.).
Кой спасява мигрантите
Без участието на бреговите охрани на Гърция и Италия, както и на международния контингент в операцията "Тритон" на европейската агенция Frontex (виж таблицата), смъртните случаи със сигурност биха били много повече. На 1 септември гръцката брегова охрана само за ден извади над 1192 души от водата - по време на 20 акции около островите в близост до турския бряг, а шведски кораб спаси миналия петък 432-ма души само за една акция около либийските брегове.
Не всички държави обаче се включват в общите действия - Великобритания например командирова само един наблюдаващ офицер в "Тритон", защото според страната подобна операция само поощрява мигрантите и каналджиите да продължат с опитите си да пресекат морето.
Три са големи операции, които бяха подети през последните две години в Средиземно и Егейско море. Както става ясно от описанието на тяхната "мисия", те имат много различни цели. Италианската операция "Маре Нострум" например започна в отговор на трагичното потапяне на лодка с бежанци край о. Лампедуза, което отне поне 360 живота. След като Италия година по-късно обяви, че финансово не може да си позволи да продължи, ЕС започна международната операция "Тритон" ("Trident"). Според някои наблюдатели обаче европейската операция представлява практически финансово "орязана" версия на "Маре Нострум". Освен това, "мисията" на "Тритон" е коренно различна - тъй като Фронтекс я ръководи, нейната основна цел остава "по-ефективен граничен контрол". Въпреки това много от корабите неофициално излизат извън 30-километровата крайбрежна зона на Италия и помагат на кораби дори близо до африканското крайбрежие. Гърция пък получава много по-малко финансова и логистична помощ, а основната тежест пада върху моряците от гръцката брегова охрана.
В крайна сметка усилията и средствата, които ЕС предоставя за справяне с кризата, остават недостатъчни, а отговорността продължава да се размива.
*Илюстрациите показват реакциите на артисти от целия свят по повод разтърсилата всички снимка на удавеното 3-годишно момченце Айлан Кюрди, чието телце изплува изхвърлено от морето на плаж край Бодрум, на турския бряг на Средиземно море
How his story should have ended...
#SyrianRefugees #KiyiyaVuranInsanlik pic.twitter.com/nXgpV7tZWr
Posted by Mahnaz yazdani on Wednesday, September 2, 2015
Hell is the reality we living in..
#KiyiyaVuranInsanlik pic.twitter.com/73wblRdkd8
#DrownedSyrianBoy.
#Syria have enough to count his death. pic.twitter.com/kXcQY7hyHa
#kiyiyavuraninsanlik One of Ummah's greatest political problems r rulers in Muslim world caring not for her affairs. pic.twitter.com/qFhuX11zEE
— Umm Talha (@latteofmylife) September 3, 2015
Операциия | "Маре Нострум" | "Тритон" | "Посейдон-море" |
---|---|---|---|
Период на действие | Окт. 2013 - Ное. 2014 | Ное. 2014 - сега | Май 2014 - Ян. 2015 |
Кой участва? | Италия | 21 държави от ЕС, под ръководството на Италия | 23 държави от ЕС, под ръководството на Гърция |
Мисия | "Предотвратяване на смъртоносни корабокрушения в зони със силен миграционен натиск | "За по-ефективен граничен контрол" | "Контрол на нерегламентирани миграционни потоци и борба с трансграничната престъпност |
Колко струва? | € 9 млн./месец за 12 месеца | € 5,8 млн./месец, първоначално - € 2,9 млн. | € 6,6 млн. |
Участващ персонал и съдове | 5 кораба, 5 самолета, хеликоптери, 900 моряци | 7 кораба, 1 хеликоптер, 4 самолета, 65 офицера | 7 кораба, 25 лодки, 4 хеликоптери и 5 самолети, до 700 моряци |
Спасени хора | 100250 | 95 хил. до юли | 2492 души за 72 часа през август (няма обща информация) |
Къде оперират? | 70 хил. морски мили в Централното Средиземноморие | До 30 км. от италианските брегове | Практически цялата морска ивица между гръцките острови и Турция |
През последния месец "Балканският маршрут" на бежанците зае епицентъра на медийното внимание със сцените на насилие, отчаяние и съпричастност от Гърция до Германия. Не бива да се забравя обаче, че началото на пътя за повечето мигранти започва по още по-опасните морски маршрути. В същия ден, в който стана ясно, че 71 души са загинали, задушени в товарното отделение на микробус, 200 души бяха намерени - удавени или задушени - в лодка близо до либийското пристанище Зувара. Това беше само последният от десетки инциденти, завършили със смърт в Средиземноморието, но и в Егейско море, откъдето всъщност започва "Балканският коридор" за сирийците, афганистанците и иракчаните. В началото на седмицата Международната организация по миграцията излезе с данни за тазгодишния поток от мигранти, преминали опасните морски маршрути, както и със статистика за тези, загубили живота си по пътя към Европа (виж инфографиките за периода януари - август 2015 г.).
Благодарим ви, че четете Капитал!
Още от Капитал




1 коментар
"В крайна сметка усилията и средствата, които ЕС предоставя за справяне с кризата, остават недостатъчни, а отговорността продължава да се размива."
Най-после трезва оценка на отношението към проблема. Европа се е надявала да й се размине и не е реагирала адекватно на проблема. Мелодраматичните призиви за съчувствие рязко контрастират с действителните действия на политиците.