Проектът за патрулни кораби за 1 млрд. лв. е блокиран във ВАС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проектът за патрулни кораби за 1 млрд. лв. е блокиран във ВАС

Модернизационната програма за нуждите на военноморските сили е на стойност почти 1 млрд. лв. и в момента е на финалната права

Проектът за патрулни кораби за 1 млрд. лв. е блокиран във ВАС

Италианската корабостроителница "Финкантиери" атакува в съда избора на германската "Люрсен" да строи две корвети

Момчил Милев
4415 прочитания

Модернизационната програма за нуждите на военноморските сили е на стойност почти 1 млрд. лв. и в момента е на финалната права

© Велко Ангелов


Военният мегапроект за строеж на два модулни патрулни кораба за нуждите на бойния флот се сблъсква с поредната спънка, след като загубилата италианска корабостроителница "Финкантиери" (FINCANTIERI S.p.A.) е блокирала процедурата с жалба пред Върховния административен съд (ВАС). Модернизационната програма на военноморските сили е на стойност почти 1 млрд. лв. и в момента е на финалната права.

Още в края на февруари военният министър Красимир Каракачанов обяви, че междуведомствената група по проекта е оценила най-високо офертата на германска военна компания "Люрсен" и че докладът за това съвсем скоро ще бъде внесен за одобрение в Министерския съвет. Следващата фаза трябваше да бъде депозиране на селектираната германска оферта в Народното събрание, където депутатите да оторизират министъра да подпише договор.

По неофициална информация подизпълнител на немската военна фирма ще бъде българската корабостроителница "Делфин". Тя бе определена за победител при предния опит същия проект да бъде реализиран, но в последния момент се оттегли, след като уж изненадващо се оказа, че от бюджета трябва да се приспаднат 20% ДДС. Неофициално варненската компания се води близка до собственика на "Нова телевизия" и "Лудогорец" Кирил Домусчиев, като дори е спонсор на въпросния футболен клуб. Твърди се още, че сега "Делфин" трябва да поеме "грубата работа" по проекта и ще конструира корпусите на двете корвети, докато "Люрсен" ще поемат системната интеграция на оборудването и въоръжението.

Източници на "Капитал" твърдят, че жалбата вероятно е опит модернизационната програма да бъде саботирана чрез отлагане с процедурни средства. Ако проектът не бъде финализиран в парламента до края на лятото или началото на есента, договорът с германците едва ли ще може да бъде подписан навреме. Така първото плащане може да се случи след 15 февруари на 2021 г., което ще се окаже сериозен проблем за "Люрсен" да получи заявените в искането за обвързваща оферта (RFP) цени за оборудването и въоръжението от своите подизпълнители. И тъй като се работело при много ниски норми на печалба, можело да се стигне до провал на проекта и оттегляне на германците. Интересен детайл в интригата е, че единият от адвокатите, които представляват интересите на италианците по делото, е бившият депутат от ДПС и член на Централното оперативно бюро на партията Четин Казак.

От жалбата на "Финкантиери" до ВАС, внесена още през март, става ясно, че Министерският съвет вече е одобрил доклада за избора на победител по проекта за модулните патрулни кораби и е оторизирал военния министър Каракачанов да продължи процедурата, т.е. да придвижи документите към парламента. Атакуването в съда обаче временно е блокирало изпълнението, въпреки че и двете спорещи страни приемат, че тръжната процедура е изключена от приложното поле на Закона за обществените поръчки (ЗОП), защото инвестиционният проект попада в обхвата на чл. 149, ал. 1, т. 2 с.з., тоест става дума за поръчка, свързана с националната сигурност.

ВАС обаче констатира сериозни непълноти в предоставената документация по проекта, затова разпорежда на Министерския съвет в 7-дневен срок да представи цялата административна преписка по издаване на оспореното решение. На първо място, става дума за решенията на компетентните органи, поставили началото на процедурата - Решение на Народното събрание на РБ от 2.06.2016 г. (обн. ДВ, бр. 43/07.06.2016 г.) за приемане на проекта за инвестиционен разход, както и соченото в жалбата Решение на МС № 156 от 16.03.2017 г., с което е определено наличието на основен интерес, свързан със сигурността на страната, който следва да бъде защитен при реализацията на проекта - морският суверенитет.

Също така не е представен актът, регламентиращ процедурните правилата на търга, а именно Поканата за представяне на оферти (Request for Proposal - RFP) до потенциалните изпълнители по Актуализирания проект за инвестиционен разход "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС" и приложенията към нея, отбелязват от съда. Липсват и други производствени актове - заповеди, протоколи и др., цитирани в единствения приложен по делото документ - Доклад на министъра на отбраната за резултатите от работата на Междуведомствената работна група, одобрен с обжалваното решение на МС. "Няма яснота и какъв е предметът и изходът на подадените от "Финкантиери" АД жалби до министър-председателя на РБ (с вх. № 19.00-51/20.12.2019 г. по описа на МС) и до министъра на отбраната (с вх. № 21-28-10/20.12.2019 г. по описа на МО)", отбелязват също така магистратите в последното си определение по делото.

На базата на горното, ако жалбата на италианците се приеме за допустима, върховните съдии ще трябва да преценят две неща:

1) Оспореното решение на МС свързано ли е непосредствено със защитата на особено важни обществени интереси по осигуряването на отбраната и сигурността на страната?

2) Представлява ли решението краен акт в процедурата за избор на изпълнител на одобрен проект за инвестиционен разход с предмет "Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС"?

Докато цялата документация по жалбата не бъде комплектована обаче, ВАС е решил да остави делото без движение. Което в случая работи в интерес на италианците, чийто най-голям коз във въпросния спор е максималното отлагане на крайното решение.

Военният мегапроект за строеж на два модулни патрулни кораба за нуждите на бойния флот се сблъсква с поредната спънка, след като загубилата италианска корабостроителница "Финкантиери" (FINCANTIERI S.p.A.) е блокирала процедурата с жалба пред Върховния административен съд (ВАС). Модернизационната програма на военноморските сили е на стойност почти 1 млрд. лв. и в момента е на финалната права.

Още в края на февруари военният министър Красимир Каракачанов обяви, че междуведомствената група по проекта е оценила най-високо офертата на германска военна компания "Люрсен" и че докладът за това съвсем скоро ще бъде внесен за одобрение в Министерския съвет. Следващата фаза трябваше да бъде депозиране на селектираната германска оферта в Народното събрание, където депутатите да оторизират министъра да подпише договор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Абе тоя Кирил Домусчиев има ли нещо с което да не се занимава?
    Защо главния прокурор не се занивае с него и не обяви $какви пари пере... Преди 7-8 години нищо му нямаше? Изведнъж купи заводи, търговски флотилии, пристанища, строителни компании, производители на лекарства, борсата на Илиенци, футболни отбори... и какво ли още не. Сега ни казват, че имал и корабостроителница. Егати грамадната пералня...

  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi

    Факт е че всичко му е на печалба... Което в крайна сметка е най-важното. За разлика от разграбването което се практикуваше преди. Каквото вземе човека го развива, а не го затрива.

  • 3
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    За пореден път от "Капитал"се прави опит за интрига със "МТГ Делфин" и "БМФ".Кораборемонтния и корабостроителен впоследствие завод е създаден през далечната 1991 година от инж.Димитър Стоянов,а понастоящем заводът се управлява от синът му - инж.Светлин Стоянов!!!Между "БМФ" и "МТГ Делфин" е изградено многогодишно партньорство - извършват се капиталните ремонти на голяма част от корабите!!!А това,че има рекламни пана на "МТГ Делфин" на стадиона е съвсем в рамките на сътрудничеството между двете компании!!!
    За поред път омаловажавате 30 годишния труд на баща и син Стоянови да изградят и развият във времето една модерна корабостроителница със международно реноме!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK