Министерство на самолетите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерство на самолетите

Министерство на самолетите

Времевият прозорец за стратегическа модернизация на армията започва да се затваря. Големият печеливш пак се очертава бойната авиация

Момчил Милев
6532 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Закупуването на още 8 броя F-16 ще отнеме още поне 1-2 години
  • Плащането за новите изтребители най-вероятно ще е на вноски за период от 10 години
  • Ново авансово плащане за самолетите би застрашило останалите проекти за превъоръжаване
  • Правителството ще преговаря с Lockheed Martin и за нови радари

Модернизацията на Българската армия в момента се намира на важен кръстопът. През следващите няколко седмици ще стане ясно дали и доколко този процес ще се случи на базата на стратегическите концепции на военните експерти, или за пореден път ще стане заложник на субективните политически интереси на управляващите. В момента предстои да се вземат ключови решения, които ще предопределят облика на въоръжените ни сили за години, ако не и за десетилетия напред.

Най-важното от тези решения е свързано с обявеното от премиера Борисов намерение да договори в ускорен порядък доставката на втора партида от още осем изтребителя F-16 Block 70. Първите осем машини бяха поръчани на базата на междудържавно споразумение между България и САЩ за сумата около 2.2 млрд. лв. Парите бяха платени авансово и накуп. В момента изтребители се произвеждат в Грийнвил, Южна Каролина, и поетапно ще бъдат доставяни в периода 2023-2024 г. В САЩ пък вече се обучават и първите пилоти, които трябва да започнат да летят на новите бойни самолети след около три години.

Форсирането на втората част от проекта за модернизация на Военновъздушните сили (ВВС) изненадващо бе анонсирано от министър-председателя във вторник след среща с американския посланик Херо Мустафа и висши представители на щатската аерокосмическа корпорация Lockheed Martin, която произвежда F-16. "Правителството планира развитието на стратегическото партньорство с Lockheed Martin в дългосрочен план", е обявил Борисов по време на разговорите, добавяйки, че "успешното реализиране на проектите от програмата освен чисто технологичен и икономически аспект има и голям политически заряд".

Всъщност желанието да се купят не 8, а 16 бойни самолета не е ново. То е изрично отбелязано в проекта за инвестиционен разход за модернизация на ВВС, гласуван от парламента още през 2018 г. Предвиждаше се обаче втората партида да бъде поръчана в някакъв хипотетичен момент, след като първата бъде приета на въоръжение и започне да дава бойни дежурства (в случая - след 2024 г.).

През това време паралелно трябваше да стартират другите големи модернизационни програми за армията: производството на два модулни патрулни кораба за флота и на 150 бронирани бойни машини за Сухопътни войски. Ако съдим обаче по настоящото изявление на премиера Борисов, има реална възможност форсираното изпълнение на втория етап от закупуването на F-16 да се опита да ги изпревари или най-малкото да се реализира паралелно с тях. Което в условията на задаващата се глобална икономическа и COVID криза може да е сериозен финансов проблем.

Как ще се плаща

Ключовият момент в случая е дали американската страна отново ще поиска авансово цялата сума за осемте F-16 Block 70, или този път ще се съгласи на разсрочени плащания. Нова еднократна вноска от порядъка на 2.2 млрд. лв. буквално ще нокаутира военния бюджет за инвестиции, като отбранителното ведомство няма да е в силна политическа позицията да иска каквито и да било други значителни суми за превъоръжаване за няколко години напред. Според висши представители на военното министерство обаче след покупката на първите изтребители страната вече има надеждно кредитно досие в САЩ и оттук нататък за оръжейните доставки вече ще може да се плаща и на вноски. Това заяви и министърът на отбраната Красимир Каракачанов по време на откриването на оръжейното изложение "Хемус" в сряда. Ако подобна договореност действително бъде постигната, най-вероятно става дума за ежегодни траншове за период от порядъка на 10 години. По неофициална информация е възможно от Lockheed Martin да обещаят да доставят не 8, а всичките 16 машини до 2024 г., ако страната ни бързо сключи нов договор.

При всички положения обаче критично важният момент за бъдещето на превъоръжаването ще е дали българското правителство може да се пребори със САЩ и Lockheed Martin за разсрочено плащане. В противен случай е доста вероятно проектите за сухопътните войски и флота да се окажат на трупчета, въпреки че по тях се работи от години, а вторият на теория дори е пред подписване. За съжаление двете модернизационни програми страдат от свои специфични пороци, дори без F-16 да се окаже заплаха за тяхното финансиране.

Обявеното от Борисов ускоряване на работата по проекта за F-16 също така изобщо не означава, че страната ни ще купи още изтребители в следващите седмици или месеци. "Това е процес, който най-вероятно ще трае поне 1-2 години. Отправили сме запитване, чака се информация за техническите параметри и евентуалните цени. Когато има отговори, ще започне да се подготвя нов проект за инвестиционен разход, който да се гледа в парламента", коментира за "Капитал" източник от Министерството на отбраната. Министър Каракачанов уточни днес по време на изложението "Хемус", че кореспонденцията със САЩ по темата е започнала още през август. Според него обаче решение по въпроса със сигурност няма как да има в рамките на сегашните правителство и парламент. Въпреки това още в сряда представителите на БСП в Народното събрание вдигнаха шум по темата и поискаха спешно изслушване на премиера и военния министър, които да обяснят дали наскоро емитираният дълг в размер на 5 млрд. лв. не е предназначен за купуване на още самолети.

Защо сега

Според представители на военното министерство разговорите за новите F-16 започват сега, за да се предотврати забавяне и времева пролука от няколко години между пристигането на първите и вторите осем машини. Оборудването на цяла ескадрила също така ще има ключово значение за тренировката на нови пилоти. Докато разполагаме само с осем изтребителя, два от тях ще са нужни за ер полисинг, други два ще седят в режим на готовност като подкрепление, а останалите четири трябва да бъдат стопени от ползване, за да могат всички авиатори да натрупат необходимия нальот. Ако обаче разполагаме с още толкова машини, обучението и поддържането на бойна готовност във ВВС ще вървят по-гладко, без техническият ресурс да се изхабява твърде бързо. "Спешно трябва да започнем да се отърваваме от МиГ-29, защото, от една страна, поддръжката им става все по-скъпа и трудна, а от друга - с тях няма как да воюваш ефикасно срещу руснаците, ако недай си боже се наложи", коментира нашият източник.

За разлика от модернизацията на ВВС преоборудването на другите видове въоръжени сили изобщо не върви гладко. След около половин година забавяне този петък (след редакционното приключване на броя - бел. ред.) трябваше да бъдат отворени ценовите оферти на двата фаворита в надпреварата за доставка на бронирани бойни машини за пехотата - мултинационалната General Dynamics European Land Systems (GDELS) и финландската Patria. Ако и двете надскочат отделения за проекта бюджет в размер на 1.46 млрд. лв. (каквито са очакванията), вариантите са два: преговори с всяка от тях за евентуално орязване на техническите параметри и сваляне на цените или рестартиране на процедурата, за да бъдат допуснати още участници или за да се премине към пряко междудържавно договаряне. Вторият вариант беше лансиран от френския кандидат Nexter, който игра в консорциум с белгийската фирма John Cockeril, но бе дисквалифициран на финалната права, след като подаде празна оферта и направи опит за преминаване към преговори на междуправителствено ниво. Министерството на отбраната най-вероятно ще се опита да спаси проекта и да преговаря за сваляне на цените, защото не е ясно дали втори път ще получи зелена светлина за подобен харч от парламента, особено в контекста на корона кризата и искането на още пари за американски изтребители.

Неясноти има и около договора за строеж на два модулни патрулни кораба на стойност близо 1 млрд. лв, който в момента би трябвало да е пред подписване с германската фирма "Люрсен". Първоначално загубилата италианска фирма Fincantieri обжалва класирането на офертите във Върховния административен съд, като избирайки за свой адвокат висшия функционер от ДПС Четин Казак. Министерство на отбраната успя да спечели делото, но точно преди сключването на договора се оказа, че тазгодишния транш по проекта тихомълком е бил прехвърлен от министерство на финансите към бюджета за догодина. Затова се очаква да има поне още един кръг разговори с германците и проектът евентуално да бъде финализиран през ноември, а плащанията да започнат от 2021 г. Предстои да видим дали ще се окажат верни и твърденията на отбранителното министерство, че договорът с "Люрсен" не трябва да бъде повторно одобряван от парламента, тъй като не става дума за междуправителствено споразумение. Защото в Народното събрание проектът за патрулните кораби изненадващо може да заседне в невидими политически плитчини...

Темата накратко
  • Закупуването на още 8 броя F-16 ще отнеме още поне 1-2 години
  • Плащането за новите изтребители най-вероятно ще е на вноски за период от 10 години
  • Ново авансово плащане за самолетите би застрашило останалите проекти за превъоръжаване
  • Правителството ще преговаря с Lockheed Martin и за нови радари

Модернизацията на Българската армия в момента се намира на важен кръстопът. През следващите няколко седмици ще стане ясно дали и доколко този процес ще се случи на базата на стратегическите концепции на военните експерти, или за пореден път ще стане заложник на субективните политически интереси на управляващите. В момента предстои да се вземат ключови решения, които ще предопределят облика на въоръжените ни сили за години, ако не и за десетилетия напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    bobyys avatar :-|
    Димитър Мачев

    Малка лека приказка за лека нощ България... И така, как да се отървем по бързо от 8 броя МИГ-29, ми то било много просто, изгонваш без причина двама руски дипломата, руснаците отказват сервиз / Мария Захарова / и какво, оставаме с един СУ - 25, два трудно летящи "" Кугара " и да не забравим за спуканите от "бабини зъби" гумени лодки, между другото след2023г. спира производството на изтребители в между народен план, преминава се на дронове, САЩ и Русия работят усилено, руснакът вече е правил реални изпитания, янките също са напред... Щях да забравя нещо дребно, МИГ- 29 се търгува по текущи около 60 милиона долара, в зависимост от ресурса...

  • 2
    tsyrvulan avatar :-P
    tsyrvulan

    До коментар [#1] от "Димитър Мачев":

    Не думай, от 2023 година спира производството на изтребители в международен план. Ф-35 до споменатата година ли ще се произвежда? А Рафал? Кой ти ги разправя тия небивалици?

  • 3
    hermes avatar :-|
    HERMES

    С 8 модерни самолета сме наникъде. Съвсем навреме се повдига въпросът за закупуване на още 8 и екипиране на ескадрила. Може би едно от единствените умни и правилни решения на това правителство. Мурзилките газ пикаят, защото гледаме отново как руските безаналогови мигове на Армения падат като камъни от небето, щом се появи F-16. Макар и турски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK