И двете оферти за натовски бойни машини са много над 1.46 млрд. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И двете оферти за натовски бойни машини са много над 1.46 млрд. лв.

И двете оферти за натовски бойни машини са много над 1.46 млрд. лв.

Предстоят полеви изпитания и стрелби с прототипите, както и преговори за сваляне на цените. Може обаче да се стигне и до прекратяване или рестарт на мегапроекта за Сухопътни войски

Момчил Милев
11143 прочитания

© Р’Рµр»Рєрѕ Рђрѕрірµр»Рѕрі


Министерството на отбраната отвори днес ценовите оферти на селектираните участници в мегапроекта за превъоръжаване на Сухопътни войски със 150 натовски бронирани бойни машини. От съобщението на военното ведомство индиректно се разбира, че нито една от компаниите не е успяла да се вмести в определения от парламента бюджет за модернизационната програма на стойност до 1.46 млрд. лв. с ДДС.

По информация на "Капитал" и мултинационалната General Dynamics European Land Systems, и финландската Patria са превишили максималните средства с много, като сумата наближава астрономическите половин милиард лева. Разликата между двете ценови предложения обаче била минимална (доколкото може да се говори за нещо подобни при подобен милиарден бюджет), но фирмата с по-скъпата оферта предлагала повече от 150 машини и покривала някои незадължителн изисквания на пехотата. И двете компании са успели да отговорят на условието за осигуряване на поне 20% локално производство в България.

"Междуведомствената работна група ще извърши оценка на подадените ценови предложения. Предстои да бъдат проведени полеви тестове на предложените машини за проверка на съответствието на заявените параметри със заложените тактико-технически изисквания за механизираното отделение (въоръжение и мобилност) и комуникационно-информационните системи на бойната бронирана машина. С участниците, преминали успешно полевите тестове, ще се проведат преговори за подобряване на офертите, след което ще бъдат класирани в низходящ ред", съобщават днес министерство на отбраната. По принцип изпитанията на машините в реални условия бяха предвидени да се проведат още през пролетта, но комисията официално сведе надпреварата до двама кандидати едва преди няколко седмици. От ведомството уточняват, че на финала работната група ще излезе с предложение за избор на изпълнител по проекта или за прекратяване на процедурата.

Оттук нататък бъдещето на проекта за модернизация на Сухопътни войски изглежда крайно мъляво и не особено перспективно. Излизането на двете селектирани фирми извън бюджетната рамка юридически развързва ръцете на военното министерство да рестартира поръчката от нулата и да я проведе пак по нови правила и с още участници, ако реши да рискува да направи нещо такова. За подобно развитие на нещата се бореше френската Nexter в консорциум с белгийската John Cockeril, които на финала на процедурата се опитаха да поискат преминаване към междуправителствено договаряне по модела на сделката за F-16. Подобен натиск дойде и от никому неизвестната американска комания The Armored Group (TAG), която изобщо не бе селектирана да участва, но се опита да се възползва от склонността на българските власти напоследък да флиртуват с Вашингтон.

От гледна точка на пехотата обаче евентуално рестартиране би било крайно неблагоприятен вариант. Твърде вероятно е парламентът да не одобри втори път средства за бойни машини, особено в условията на икономическа коронакриза или пък в съперничество с евентуално финансиране за втория етап от покупката на американски изтребители F-16.

По всяка вероятност повече подробности за развитието на програмата за бойните машини ще има след завръщането на военния министър Красимир Каракачанов от САЩ, където ще бъде в периода 3-10 октомври. Той заминава за Вашингтон за среща със секретаря по отбраната Марк Еспър и за подписване на 10 годишна пътна карта за сътрудничество по линия на договореното между Бойко Борисов и Доналд Тръмп задълбочаване на двустранното отбранително сътрудничество. По време на въпросната визита вероятно ще стане ясно кога и как ще се действа по въпроса с доставката на вторите осем изтребителя F-16 и дали САЩ няма да се опитат да лансират някоя по-авторитетна фирма от TAG за модернизацията на българските Сухопътни войски. Защото General Dynamics European Land Systems по принцип е мултинационална корпорация с щатски капитали, но в българския търг участва чрез швейцарското си подразделение MOWAG и най-вероятно затова не получава недвусмислена подкрепа от американското посолство у нас.

Така че е твърде вероятно военните да положат усилия да спасят настоящата тръжна процедура, страхувайки се, че скоро няма да получат втори подобен шанс в размер на близо 1.5 млрд. лв. За целта обаче те вероятно ще трябва да склонят или за пореден път да орежат бройката на машините (първоначално ставаше дума за 238, които впоследствие бяха намалени на 200, а след това - на 150), или пък да се откажат от някои от заявените по-екзотични възможности (като например свръхскъпото комуникационно-информационно оборудване).

Преработването на техническите параметри в сравнение със заложеното в Искането на обвързваща оферта (RFP) обаче крие рискове. То ще позволи на отпадналите от надпреварата фирми в лицето на френската Nexter и германската Artec GmbH да атакуват резултатите от наддаването във Върховния административен съд. Така че за момента бъдещето на проекта за превъоръжаване на Сухопътни войски определено не изглежда безоблачно.

Министерството на отбраната отвори днес ценовите оферти на селектираните участници в мегапроекта за превъоръжаване на Сухопътни войски със 150 натовски бронирани бойни машини. От съобщението на военното ведомство индиректно се разбира, че нито една от компаниите не е успяла да се вмести в определения от парламента бюджет за модернизационната програма на стойност до 1.46 млрд. лв. с ДДС.

По информация на "Капитал" и мултинационалната General Dynamics European Land Systems, и финландската Patria са превишили максималните средства с много, като сумата наближава астрономическите половин милиард лева. Разликата между двете ценови предложения обаче била минимална (доколкото може да се говори за нещо подобни при подобен милиарден бюджет), но фирмата с по-скъпата оферта предлагала повече от 150 машини и покривала някои незадължителн изисквания на пехотата. И двете компании са успели да отговорят на условието за осигуряване на поне 20% локално производство в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    jvx41612346 avatar :-|
    jvx41612346

    До г-н Момчил Милев: Mоля ви спрете да пишете по тема от която видно не разбирате . Няма как да се купи нещо ново и да е качествено за малко пари това и децата го знаят. Използване на фрази от типа " наближава астрономическите половин милиард лева " e направо смешно. Ако това ви се струва много какво да кажем за Швейцария която вчера похарчи 14 милиарда долара за 80 самолета и системи за ПВО .

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Явно липсват около 500 млн. лв., за да се вместят в бюджета. Имам идея откъде може да ги намерят:

    - Ако не бяха наели машина за одълбочаването на Варненското пристанище за яхтата на Доган, щяха да спестят 350 млн. лв.
    - Ако Борисов върне рушветите от Божков ще се намерят още 70 млн. лв.
    - Ако потърсят неустойката от Домусчиев за неспазване на приватизационен договор за БМФ, идват още 52 млн. лв.

    Това са само три бързи примера за корупция на властта. А с 1 млрд. от Виваком колко неща можеха да се купят, не ми се мисли.

  • 3
    tsyrvulan avatar :-|
    tsyrvulan

    Потърсих инфо за американската TAG. Намерих компания с такова име (TAG inc.), но споменатата фирма не се занимава с производство на бойни машини. Основната дейност е комуникационно оборудване, позициониране и електроника за военни цели. Интересно, как се е намесила в търг за БМП-та?

  • 4
    Virgin avatar :-|
    Virgin

    До коментар [#1] от "jvx41612346":

    Швейцария не е е похарчила нищо.
    Тепърва ще избира какво да поръча.

  • 5
    deo25598025 avatar :-|
    deo25598025
  • 7
    xyl1462697396496341 avatar :-|
    Lubomir Gavrilov

    мда... кога ще ги настигнем швейцарците ?
    Видяла жабата, че подковават коня и тя повдигнала крак! А България има други предимства, които не знае да използва. Те не са в това, да купуваме точно същите машини като турците.

    До коментар [#1] от "jvx41612346":

  • 8
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#2] от "Rational":
    Също и Булгартабак който според приватизационния договор в момента трябва да бълва дори повече от преди приватизацията.

  • 9
    klw1448400726481149 avatar :-|
    Христо

    По добре да инвестират някой лев да се разработи българска бронирана машина. Все пак е бронирана кола не самолет. Така и така, ще бъде сглобена от готови компоненти (двигател,оръжейна система..) даже май комуникационно оборудване произвеждаме някакво. Защо парите да изтичат и без това не може да си позволим най-доброто.

  • 10
    aussie avatar :-|
    aussie

    До коментар [#9] от "Hristo Valyavicharski":
    Отговора се състои в три части:
    1. Това е възможно само от частна фирма (не държавна)
    2. Бета Червен бряг не съществува вече. Има Палфингер и други на тяхно място.
    3. След като произведеш тези БТР -и после какво ще правиш с фирмата. Ако въобще подпишеш договор за първоначална доставка с оня дето ката джипката.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK