Бойните машини за спецсилите се поръчват светкавично и непрозрачно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бойните машини за спецсилите се поръчват светкавично и непрозрачно

Самел-90

Бойните машини за спецсилите се поръчват светкавично и непрозрачно

Без да организира търг, военното министерство подписва утре договор със "Самел-90" за 50 млн. лв.

Момчил Милев
8434 прочитания

Самел-90

© Самел-90


В навечерието на коледните празници и без много излишен шум Министерство на отбраната за поредна година премина в трескав режим по харчене на милиони. Само около два месеца продължи периодът от обявяването на намерение за преоборудване на Силите за специални операции с нови бойни машини до финализирането на поръчката им. От военното ведомство днес обявиха, че утре ще бъде подписан договор с очаквания победител в процедурата - самоковската фирма "Самел-90". За закупуването на бронираните машини на стойност около 50 млн. лв. неофициално се заговори през май, а началното на реализацията на проекта бе обявена от министъра на отбраната Красимир Каракачанов в края на октомври. Така че бързината, с която поръчката приключва, е безпрецедентна за въоръжените ни сили.

Още от самото начално от ведомството ясно дадоха да се разберат, че търг няма да се организира и че имат предвид точно определен производител на оборудване. "С решението се дава възможност за участие на предприятия от българската отбранителна промишленост в производството, обслужването и ремонта на придобитото въоръжение и техника, което ще подпомогне непрекъснато поддържане на отбранителните способности на Силите за специални операции и ще гарантира максимална възвращаемост в националната икономика на изразходваните средства", директно се казваше в решението на Министерски съвет, което оторизира Каракачанов да сключи договора. Други аргументи отвъд финансовата подкрепа за местното оръжейно производство в България така и не бяха дадени. Процедурата се организира по изключението в Закона за обществените поръчки (ЗОП), което позволява пряко договаряне, когато пряко се засягат въпроси, касаещи националната сигурност.

И за да няма съмнение на какво ниво е дадена оторизацията за въпросната сделка, няколко дни по-късно лично премиерът Бойко Борисов организира лайфстрийм от посещението си в производствения цех за бронирани коли на "Самарм" - фирма, която е джойнт венчър на самоковското предприятие "Самел-90" и "Интернешънъл арморд груп БГ". Преди няколко дни, малко преди изненадващо да обяви подписването на договора, пък министерството на отбраната публикува на сайта си за обществените поръчки и обновените спецификации на различните видове бронирани бойни машини, които предстои да се асемблират в Самоков.

50-милионната поръчка трябва да бъде изпълнена за 3 години в периода 2021-2023 г. През първата година "Самел" ще получи за работата си 10 млн. лв., а през следващите две - по 20 млн. Срещу тази сума специалните сили трябва да получат 98 машини от 10 различни типа, от които само 12 ще бъдат наистина големи, тежко бронирани и с въоръжен купол. Повечето от превозните средства ще имат само лека защита от типа B5 (предпазва максимум от стрелба с автомат "Калашников"), а на каросерията им ще има поставка за монтиране на картечница. Източници от отбранителния бранш иронично коментираха за "Капитал", че "въпросната бронировка B5 едва ли ще е по-добра като балистични характеристики от лимузината на някоя по-претенциозна столична мутра".

В навечерието на коледните празници и без много излишен шум Министерство на отбраната за поредна година премина в трескав режим по харчене на милиони. Само около два месеца продължи периодът от обявяването на намерение за преоборудване на Силите за специални операции с нови бойни машини до финализирането на поръчката им. От военното ведомство днес обявиха, че утре ще бъде подписан договор с очаквания победител в процедурата - самоковската фирма "Самел-90". За закупуването на бронираните машини на стойност около 50 млн. лв. неофициално се заговори през май, а началното на реализацията на проекта бе обявена от министъра на отбраната Красимир Каракачанов в края на октомври. Така че бързината, с която поръчката приключва, е безпрецедентна за въоръжените ни сили.

Още от самото начално от ведомството ясно дадоха да се разберат, че търг няма да се организира и че имат предвид точно определен производител на оборудване. "С решението се дава възможност за участие на предприятия от българската отбранителна промишленост в производството, обслужването и ремонта на придобитото въоръжение и техника, което ще подпомогне непрекъснато поддържане на отбранителните способности на Силите за специални операции и ще гарантира максимална възвращаемост в националната икономика на изразходваните средства", директно се казваше в решението на Министерски съвет, което оторизира Каракачанов да сключи договора. Други аргументи отвъд финансовата подкрепа за местното оръжейно производство в България така и не бяха дадени. Процедурата се организира по изключението в Закона за обществените поръчки (ЗОП), което позволява пряко договаряне, когато пряко се засягат въпроси, касаещи националната сигурност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Тук здраво мирише на корупция.

    Когато става дума за нов модел или ново прпизводство навсяъкде се правят тестове дали машината съответства на изискванията. А тук дори не е ясно какви са изискванията. Било тайна.

    В Украина наверемето избухна скандал с бронираните им машини "Дозор". През 2014-та набързо бяха закупени няколко десетки такива машини. Впоследствие се оказа, че качеството не е удовлетворително и излага на риск живота на военослужещите. Тогава (пост-фактим) украинската армия проведе изпитания на съответната машина (вкл. стрелба по корпуса) и установиха, че бронята не съответства на обявеното STANAG ниво.

    Може само да се надяваме тези машини, които сега МО купува без каквито и да е тестове никога да не се налага да бъдат използвани в реални бойни действия.

  • 3
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#2] от "Николов":

    Хубаво ги развиваш тия философски трактати за корупция и така нататък, обаче си много далече от истината!!!Машините на IAG са сертифицирани по STANAG 4569. Това е един от големите играчи в бранша!!!И за наш късмет - CEO e българин!!!Има достатъчно инфо по въпроса в нета!!!Ако не бяха сертифицирани по STANAG 4569, едва ли Бундесвера би направила пилотна поръчка за 10 машини(машините отиват в Афган) на самоковци!!!Това в момента е единствения производител на машини от такъв клас в България!!!И държавната поръчка е правилен ход!!!

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#3] от "vincenzo76":

    Много бих се радвал IAG да са сред най-големите играчи в тоя бранш. Ама просто не е вярно.

    Кои армии ползват тези машини? Не знам Бундесвер-ът да е купувал такива машини. Дай линк.

    Единствената европейска държава дето е купила (малка) бройка техни машини и Литва. Останалите клиенти са страни от Третия Свят - Бангладеш, Виетнам, Малайзия и пр.

    Аз бих бил "за" това да се купят машини от български производител, но без независимо тестване работата мирише. Те и украинските джипове Дозор се водеха, че отговарят на STANAG 2, ама при тестовете на украинската армия се оказа, че не е баш така.

  • 6
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#5] от "Николов":

    Точно днес във Самоков - Бундесвера приемат машините!!!И ако германците разрешат - може би ще има качени снимки във ФБ профила на Самел!!!И повярвай ми - IAG e един от големите независими играчи в този сегмент!!!Но отчитай и факта, че протекционизма спрямо ВПК е на много високо ниво във всички държави производителки на подобни военни изделия!!!И всеки си защитава производителите!!!А относно сертифицирането им по STANAG - всичко там е наред!!!И паралела със украинците е безмислен!!!

  • 7
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#5] от "Николов":

    Ето ти и един клип за онагледяване:
    https://www.youtube.com/watch?v=yVY01duOt_A

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#7] от "vincenzo76":

    Тоя клип нищо не показва. След като се направят тестовете се прави оглед на купето - вкл. и от вътре. Аз такова нещо не видях.

    Просто трябва да се тестват тези машини. Иначе изглежда като сделка под масата.

    Другото е, че МО трябва да поиска оферти от няколко производители за да прецени дали цената на IAG е добра.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK